Pagina 1 van 1
Inlopen nieuwe nokkenas v8
Geplaatst: do 02 apr 2015, 00:28
door Frank 110V8
Prikkers
Als het goed is kan ik dit weekend eindelijk mijn 3,9 v8 Efi automaat in de defender starten. Hier zit een nieuwe nokkenas met tappets etc in nu lees ik wisselende berichten over het inlopen. Ik lees verhalen over een kwartier op 2000 toeren. Maar kan daar niks over vinden in de overhaul manual [www.landroverresource.com] of op de site van RPI. Wat is wijsheid.
Groet Frank
Re: Inlopen nieuwe nokkenas v8
Geplaatst: do 02 apr 2015, 00:57
door Wim Janssen
Ik heb destijds een nieuwe Piper nokkenas bij een complete revisie in mijn 3.5 gezet en daar was documentatie bij die dat specifiek benoemde. Na lang twijfelen heb ik dat dus toch maar gedaan en daarna direct de olie gewisseld. Het viel me op dat er veel brons deeltjes in de olie zaten. Ik heb ook de indruk dat na die 20 min alle lagers "op hun plek" zitten.
Helemaal vreemd is het niet, want ik weet dat Moto Guzzi vroeger nieuwe motoren op een proefstand zetten en direct een bepaalde tijd volgas lieten lopen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Inlopen nieuwe nokkenas v8
Geplaatst: do 02 apr 2015, 01:05
door Frank 110V8
Wim,
Bedankt voor het antwoord, dan ga ik hem dat ook doen.
Groet Frank
Re: Inlopen nieuwe nokkenas v8
Geplaatst: do 02 apr 2015, 09:37
door bowy
Verrassend genoeg klopt dat voorschrift, meteen naar 2000 a 2500 toeren en dan 20 minuten laten draaien. Dit geld ook voor vele amerikaanse V8's maar stond ik de eerste keer ook wat vreemd van te kijken. De nokkenas schijnt er harder door te worden en daarna minder te slijten.
Re: Inlopen nieuwe nokkenas v8
Geplaatst: za 04 apr 2015, 14:25
door Jos Daalmans
Hoi,
Het probleem schijnt te liggen in de beperkte smering bij stationair lopen van de motor. De oliestroom is dan beperkt (laag toerental) waardoor er te weinig olie door de motor wordt geslingerd en de nokkenas te weinig oliespetters op kan pikken.
Bij de genoemde 2000 tot 2500 toeren slingert er behoorlijk wat olie door het blok, die dan wel voldoende is voor de nokken, de tappets en de lagers van de nokkenas de wat hogere druk van het smeersysteem). Vergeet niet dat er behoorlijk wat krachten op een nokkenas wordt uitgevoerd en dan 8 keer per omwenteling van de krukas.
Op die 15 tot 20 minuten loopt een en ander voldoende in om vooral de nok en de tappet netjes in te slijten. Als je dit niet doet, schijnen de Tappets het al meteen over hun falie te krijgen, met bekend resultaat en snel daarna een geluid van "knagende muizen" in het blok.
Bij de Amerikaanse V8 blokken hebben we wel eens zo een Crane-Cam ingezet en die hadden hetzelfde voorschrift.
Succes en sleutel ze,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15aebf0327066908c7104e970e57e3d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17314261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".