Pagina 1 van 1

V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 18:52
door Roel
Ik krijg de 83'er V8 110 niet zoals ik het wel aan het lopen. Daar ik ondertussen door mijn eigen bomen geen bos meer zie heb ik ff een meedenkvraag.

Wat heb ik gedaan (solex 175CDSE met verstelbare naald via oliepotje):

* carbs synchrone gezet dmv slangetjes methode en gecheked dmv meters
* stationair mengsel afgesteld op AFR waarde van 13 (= ca. lambda 0.9) middels meters op dashboard
* stationair toerental kan tot 500 revs zakken, staat nu rond 650 omw/min
* bimetaaltjes (temp compensator) gecontroleerd op juiste werking (openen beiden vanaf ca. 45 graden)
* terugslagklepjes op gasklep zijn ooit door dealer vastgezet
* vlotterafstelling is voor beide carbs 17mm
* ontsteking staat op 6 graden

Nu stuit ik op het volgende: de motor loopt heel erg mooi stationair en pakt ook goed op in toeren bij stilstand dus geen bijzonderheden op te merken. Op de weg is er ook niets aan de hand tot bij ca 70-75 km/h hij niet meer echt verder wil.

De AFR waarden staan dan ergens tussen 16 en 18 dus veel te arm. Trek ik nu echter aan de handchoke danj pakt hij zich na 1-2 sec op en loopt dan zonder moeite door tot > 100 Km/h.

De choke zit echter alleen op de linker carburateur, deze schijnt dan toch voldoende extra brandstof te geven om het mengsel weer in de juiste verhouding te krijgen

Volgens mij zijn alle afstellingen correct, waar zie ik iets over het hoofd? Het probleem heb ik achteraf al langer, al doet het zich alleen voor op benzine en daar heb ik tot dit jaar heel erg weinig gebruik van gemaakt.

AFR meter zit er ook pas recent in, dus heb ik geen historische waardes.

groet

Roel

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 19:24
door Michel WaZ
Ik zou maar oppassen met een te arm mengsel, je motor kan er ontzettend heet van worden. Je carb,s zijn eigenlijk nog uit de tijd dat er lood in de benzine zat, die is er nu uit met het gevolg dat de huidige benzine al " armer " is dan vroeger.
Zet je carb,s wat rijker en voor de apk zet je ze weer op 4,5% CO.
Zitten de " shark teeth " er nu wel of niet in? Als ze er niet in zitten heb je je probleem al denk ik.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 19:32
door G-men (Gargamel)
Weet je zeker dat de benzinepomp voldoende opbrengst heeft ????
Je zult niet de eerste zijn.

G

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 20:29
door Roel
hmmm, die optie had ik zelf nog niet bedacht.

Thnxs, dat ga ik eens controleren

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 20:31
door Roel
Ik kan het stationaire mengsel stellen (rijk/arm) wat ik wil, het probleem veranderd niet met eender welke instellingen van de naald. Shark theeth zijn nog steeds gemonteerd

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 21:30
door Wim Janssen
Roel,

Jouw auto heeft veel stil gestaan. Kan het niet zijn dat je vliegroest in de tank hebt die het aanzuigfilter gedeeltelijk blokkeert. Toen ik mijn V8 pas had, heb ik daar vele weken naar gezocht. Als je de tank niet helemaal vol hebt, zou je hem via de centrale aftapbout leeg kunnen laten in emmers. Je ziet dan snel genoeg wat er allemaal in je tank zit.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 21:36
door Roel
Nee Wim, tank is schoon want die heb ik er 3 jaar geleden onderuit gehaald ivm een APK afkeurpuntje waar ik anders niet bij kon komen.

groet

Roel

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: za 28 mar 2015, 00:43
door Frans Bonnes
Te weinig benzine toevoer zal het waarschijnlijk niet zijn, anders ging hij op de choke ook niet beter / harder lopen.
Is het niet zo dat je met de choke ook de gasklep verder opentrekt.

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: za 28 mar 2015, 00:45
door Frans Bonnes
Zitten de bougiekabels wel op de juiste volgorde? verkeerd aangesloten kunnen ze jouw symptomen ook geven.

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: za 28 mar 2015, 07:55
door Mrah
Hij wil niet echt snel met 75 km/h. Is verdeler wel inorde? Wil de rotor wel vervroegen? Kan rotor wel verdraaien t.o.v. pompas.

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: za 28 mar 2015, 09:51
door sjeroens
heb je de rubbers in je potje al preventief vervangen? als daar scheurtjes in zitten dan wil die ook niet echt snel.
je hebt 2 soorten, een hoge en lage.
J.

Re: V8 die bij acceleratie steeds veel te arm wordt vraag

Geplaatst: zo 29 mar 2015, 19:35
door Roel
men Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zitten de bougiekabels wel op de juiste volgorde?
> verkeerd aangesloten kunnen ze jouw symptomen ook
> geven.
-------------------------------------------------------
> Hij wil niet echt snel met 75 km/h. Is verdeler
> wel inorde? Wil de rotor wel vervroegen? Kan rotor
> wel verdraaien t.o.v. pompas.
-------------------------------------------------------
> heb je de rubbers in je potje al preventief
> vervangen? als daar scheurtjes in zitten dan wil
> die ook niet echt snel.
> je hebt 2 soorten, een hoge en lage.
> J.

Nee heren, niets van dit alles. Het probleem doet zich niet voor op LPG, alleen op benzine dus is mijn probleemgebied de benzinetank, benzinepomp, filter, slangen/ leidingen of carbs.

groet

Roel