Pagina 1 van 1
200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 00:23
door ErikH110
Vanavond van de vervangende 200tdi een compressie en lektest gedaan.
de resultaten:
Cyl 1 420psi / 82% lek
Cyl 2 430psi / 82% lek
Cyl 3 440psi / 78% lek
Cyl 4 420psi / 80% lek
bij alle cylinders geldt, dat de lekkage hoorbaar is door de olievulopening en het gat van de oliepeilstok. Betekent dit vier versleten zuigers??
De lektest heb ik als volgt gedaan. Motor warm gedraait, eerst compressietest en daarna lektest gedaan. Motor nog wel warm maar niet meer op bedrijfstemperatuur.
Het lekpercentage vindt ik erg hoog. Wel idee dat de carterdruk hoog is, er komt namelijk veel olie door carterontluchting. Proefrit helaas niet mogelijk ivm niet apkwaardig en geen nl kenteken.
graag hoor ik jullie idee over deze resultaten.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 08:23
door pascal ubags
zolang hij goed loopt en nog vermogen heeft, zou ik hem laten lopen, en als ik hem wil vernieuwen doe ik een gehele revisie.
80% waar is de grens, hij is wel mooi egaal,
wbt de karterdruk zou ik eens proberen de kleprubbertjes te vervangen, niet veel werk en kost niet veel, zonder de kop er af te halen. staat los van je comp meting.
gr pascal
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 09:12
door Bart van Dessel
Hoge carterdruk is héél vaak de oorzaak van doorgeslagen koppakking, bekend probleem bij de 200 tdi.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 11:40
door ErikH110
Een doorgeslagen koppakking verklaart alleen nog niet de grote lekken op alle 4 de cylinders.
Wat zou dit kunnen zijn, of heb ik ergens een fout gemaakt in de meetprocedure?
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 12:26
door Thimo
Misschien even denken aan het stellen van de kleppen!
Mvg Thimo.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 12:30
door Bart van Dessel
Als de motor verder goed loopt, geen overmatige carterdruk heeft en geen liter olie op 1000 km verbruikt dan lekker laten lopen. Een blok van 25 jaar oud blijft niet nieuw meer....
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: za 14 mar 2015, 10:21
door Robert
Hoi Erik,
Hoe voer je een lektest uit, ik heb van de week ook mijn compressie getest en deze is op alle vier cilinders 32bar / 460psi. Het is een 200di. zonder de t dus.
Ik heb deze test gedaan ivm carterdruk , ik zag damp uit de slang van het oliescheidingsfilter komen en ben toen verder gaan kijken en zag dit ook uit de vuldop en peilstok komen.
Met de peilstok er geheel uit wel te verstaan, als ik hem enkele sec. met mijn vinger afdicht en deze weer verwijder komen er spettertjes olie uit.
Olie verbruik 1/2 liter op de 1000km. niet overmatig dus maar hij rookt behoorlijk !
Ik weet dat het oudere blokken zijn met km. stamden boven de 3ton maar dat wil nog niet zeggen dat je er geen onderhoud aan moet plegen !!
De vraag is alleen wat en waar te zoeken en wie kan een goede diagnose stellen !?
Gr. Robert
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: za 14 mar 2015, 13:06
door Bart van Dessel
Robert, zoals ik al schreef is hoge carterdruk vaak het gevolg van doorgeslagen koppakking. Ik heb een paar maanden geleden een Defender 200 tdi binnen gekregen met zeer hoge carterdruk, de olie spoot er bijna uit, terwijl de motor prima liep. nadat ik de koppakking had vervangen (ook de kop weggebracht) was de carterdruk bijna 0.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: za 14 mar 2015, 13:07
door Bart van Dessel
Uiteraard wel beginnen met kleppen stellen en controleren of het carter ontluchtungssysteem overal open is, daarna kun je verder gaan zoeken
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: za 14 mar 2015, 22:00
door Robert
Hoi Bart,
Hartelijk dank voor je reactie, het gaat kop lichten worden hoor !!
Dan kunnen gelijk de kleppen en klep zittingen opgeknapt worden en de rest aan toeters en bellen dat er bij hoort !!
Gr. Robert
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: za 14 mar 2015, 22:41
door Bart van Dessel
Is best goed te doen hoor, kop is er in een uurtje vanaf, en al doe je er 3 uurtjes over, geen probleem, leuke klus en goed te doen. Gebruik kwaliteits spulletjes en nieuwe kopbouten dan komt alles goed.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 00:21
door sjorsboomschors/aka/PP
omdat ik nieuwsgierig ben....hoe zie je welke koppakking je moet gebruiken?? er zijn toch 3 verschillende diktes?
en dito met de kopbouten.... of sla ik de plank mis
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 01:58
door Bart van Dessel
De koppakking heeft 1, 2 of 3 gaatjes op een bepaalde plek en dat geeft de dikte aan, ergens bij de 4e cylinder aan de inlaatzijde, kopbouten zijn altijd herzelfde.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 10:01
door pascal ubags
ga er van uit dat de gaten kloppen maar als je het na wil meten, zie onder als de top zuiger 0.55 mm onder de rand zit bij bdp heb je das 1 gat nodig enz enz
From all of the readings obtained, determine
highest protrusion figure and select the
appropriate cylinder head gasket.
Protrusion 0.50 to 0.60 mm - select gasket with
1 identification hole.
Protrusion 0.61 to 0.70 mm - select gasket with
2 identification holes.
Protrusion 0.71 to 0.80 mm - select gasket with
3 identification holes.
Protrusion 0.81 to 0.90 mm - select gasket with
0 identification holes.
NOTE: Identification holes are located on
the edge of the gasket.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 11:57
door Eric&Betty Boop
pascal ubags Schreef:
-------------------------------------------------------
> als de top zuiger 0.55 mm onder de rand zit bij bdp
Boven de rand volgens mij.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c64fda0a9187964053346a7c0e84cf97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17313472, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('507761c3fc801088966ef66a3ad669c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17313472, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 22:16
door ErikH110
Nou het hele weekend aan het sleutelen geweest. De grote lekken die ik in de beginpost had staan van rond de 80% klopten gelukkig niet. De lektester die ik gebruikte was gewoonweg stuk
omgeruild voor een nieuw exemplaar en nu liggen de lekpercentages rond de 20% !!
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: ma 16 mar 2015, 09:59
door Crazy-G
Tsss, je wil gewoon die kop nie lichte nie hahaha.
Nee hoor, mooi dat het een stuk beter is als verwacht, scheelt toch een hoop werk.
G-J.
Re: 200tdi resultaten compressie en lektest
Geplaatst: di 17 mar 2015, 08:15
door pascal ubags
zoals ik al schreef , klekrubbers, olie gebruik, deze klepstelen en dus rubbers komen in je in en uitlaat kanaal en kun je niet meten met druk op cilinders, maar heeft wel met je olie gebruik te maken,
doe deze nou het eerste vervangen.
gr pascal