Pagina 1 van 1
Geen kracht meer
Geplaatst: zo 08 mar 2015, 20:47
door noudje
Hallo Allemaal,
Kan niet wachten op uitkomst onderzoek garage...!
Na mn defender 300 TDI afgehaald te hebben voor de jaarlijkse keuring begon op de snel weg het olielampje te branden en had ik kracht verlies. Na ongeveer 600 mtr mn def langs de kant te hebben gezet motor uit gekeken of de turbo slangen door waren olie peil alles leek in orde water temp enz enzv.
Dacht aan oliepomp ok in ieder geval iemand een idee wat het zou kunnen zijn..?
Kan niet wachten op de garage ben erg nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Hoor graag van jullie en btw hoop dat het mee valt...
Grrr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 08 mar 2015, 20:53
door Jeroent
Roetmeting die je motor in de soep heeft laten lopen.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 08 mar 2015, 21:33
door noudje
Jeroent Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roetmeting die je motor in de soep heeft laten
> lopen.
Hey Jeroen,, hoe bedoel je en wat zou er volgens jou in de soep draaien..?
Grr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 08 mar 2015, 22:22
door Arthur Verhalle
Turbo overleden?
Arthur
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 08 mar 2015, 22:25
door Alan T
Niet gelijk van het ergste uitgaan
ben niet echt een diesel kenner maar mijn eerste idee bij geen vermogen en oliedruk verlies, zou zijn de turbo
Soep hoort in een kom, en niet bij een roetmeting
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 08 mar 2015, 22:49
door noudje
Nope turbo is het niet.. Die hebben ze gecheckt die schijnt goed te zijn..
Grr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: ma 09 mar 2015, 14:07
door Robb
een slang die is gaan delamineren misschien.....ze doen bij de roetmeting de test op max toeren (4500rpm volgens mij) en als je slang dan al wat minder is kan die dichtklappen en geeft een berg rook achter je auto, je schrijft niet of dat t geval was dus gis ik een beetje......
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: ma 09 mar 2015, 16:15
door noudje
Klopt auto begon te roken alleen voor afgaand begon mn olie lampje te branden.! Kon na de auto op de vlucht strook te hebben gezet moeilijk starten..?
Grr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: di 10 mar 2015, 17:09
door Robb
ik zou even de slangen van je intercooler naar de turbo controleren of uit voorzorg vervangen....dat ie moeilijk startte kan komen omdat hij dan geen lucht kreeg door de dichtgeklapte slang....maar het olielampje kan ik niet verklaren
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 11:29
door michel
misschien oliepomp die het probleem is, .
lijkt me dat je een warmloper hebt gehad, omdat hij ook slecht wilde starten
ik heb een week geleden een 300 tdi gekocht, en die liep tijdens de keuring wel in de soep, motor zit bonke vast, distr verwijderdkop er af , maar niks hoor, onderblok vast.
mensen ..let op.....ze mogen een diesel en helemaal een automaat NIET vol gas testen.
nou succes met de wagen/motor.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 15:09
door Bart van Dessel
Ze mogen helemaal geen roetmeting uitvoeren tijdens de apk, maar dat heeft Noud ook niet geschreven dat er een roetmeting is uitgevoerd. Alleen als er zware verdenkingen zijn dan mogen ze het doen en alleen bij goedkeuring van de eigenaar. Maar als een motor goed op temperatuur is dan is een roetmeting geen probleem, ik weet niet precies hoe dat bij een automaat zit, maar als ie in z'n P of N staat dan lijkt me dat geen probleem.
Als bij Noud onderweg de olielamp is gaan branden en hij trekt niet meer en start moeilijk dan vrees ik het ergste. Een defecte oliepomp komt wel eens voor. Maar ik heb ze wel eens gehad en het blok vast, maar toch weer aan de praat gekregen met veel geluk.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: wo 18 mar 2015, 12:46
door michel
he bart.
het staat in de boeken van land rover dat je een automatenbak niet mag testen vol gas, het zelfde geldt ook voor slepen
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: wo 18 mar 2015, 13:06
door Bart van Dessel
Dank je wel voor deze tip.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: wo 18 mar 2015, 13:07
door Bart van Dessel
Ben nu toch benieuwd hoe het afgelopen is met de 300 tdi.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: wo 18 mar 2015, 22:26
door Mrah
Automatenbak kun je toch wel in N zetten en dan de roetmeting doen? Niet in P, dan verbrand ie. Dit geldt voor de zf4hp22 bak voor zover ik weet.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: do 19 mar 2015, 03:14
door Bart van Dessel
Roetmeting is niet meer verplicht dus nvt.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: do 19 mar 2015, 14:28
door noudje
Hoi mensen,
Net weer thuis uit buiten land en gebeld met garage... onderblok vast gelopen.
Met garage houder gesproken en die doen geen roetmeting en onbelast draaien zal wel puur pech zijn
.
Eventueel onderblok kopen en opnieuw opbouwen of een andere motor uit een Donor of een gereviseerde,,, wat is wijsheid,, heb er net als velen van ons een hoop tijd en geld in zitten en het virus knaagt maar loopt wel uit de klauw zo...
Garage houder zal contact opnemen met me met verschillende opties.
Dus houd jullie op de hoogte..
Grrrr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: do 19 mar 2015, 14:30
door noudje
@michel slepen kan althans met de tussenbak in zn vrij en stapvoets.. En preciese hoe en waarom hoed rand ect weet ik niet..
Dacht dat gewoon kon..
Grr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: do 19 mar 2015, 17:19
door Alan T
Bart dat wisjij tog wel
volgas slepen
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: do 19 mar 2015, 18:30
door Mrah
Je hebt pb
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: do 19 mar 2015, 20:29
door Bart van Dessel
Weet ik ook goed.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: vr 20 mar 2015, 15:28
door Crazy-G
Noudje, mocht je interesse hebben in een net ingereden revisie-blok met krap 10.000 km. achter de kiezen, dan heb ik er nog één "staan" voor je, zit nog in mijn 110, ook automaat dus simpel over te bouwen.
Deze heb ik begin 2013 uit Engeland laten komen bij Turner Engineering vandaan en ingebouwd.
Er is daarna nog een nieuwe originele turbo op gekomen en er zijn nieuwe verstuivers in gegaan, pomp is destijds ook nagekeken en afgesteld hier bij een diesel specialist.
Een en ander omdat dat geadviseerd werd door Turner (Turbo was overigens al versleten dus...)
Blok heeft destijds bijna 3000 Pond gekost . . . . . . dat vraag ik er uiteraard niet voor, maar dan weet je wat zoiets zou moeten kosten
Als je interesse hebt, stuur dan maar een PB-tje of gewoon hier antwoord.
Gert-Jan.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: vr 20 mar 2015, 16:54
door noudje
Hoi Gert-Jan,
Je PB is verborgen stuur mij een pb heb mischien intresse.
Grr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: vr 20 mar 2015, 17:20
door Frans Bonnes
Klik eens een keer op Crazy-G en daarna op stuur privé bericht.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: vr 20 mar 2015, 18:07
door noudje
Verrek Frans dat werkt..
Grrr Noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: vr 20 mar 2015, 18:35
door Rick90
Je kunt hem ook naar een revisiespecialist brengen.
Veelkans zijn alleen de hoofdlagers en drijfstanglagers beschadigd en dat kost de wereld niet om die te vervangen en de krukas te slijpen.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: vr 20 mar 2015, 19:17
door noudje
@ Rick het schijnt dat het onderblok ook beschadigd is.
Grr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: za 21 mar 2015, 08:14
door pascal ubags
als je een blok zoekt, mag je mijn rezerve blok hebben voor 650
gr pascal
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: za 21 mar 2015, 13:33
door pascalien
iemand koffie?
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: za 21 mar 2015, 15:16
door noudje
Nee dank je koffie komt mn neus al uit...
Ga volgende week bij mn 110 op zieken bezoek
Weet ik ook meer met wat te doen bedankt voor de aanbiedingen voor de blokken.
Grr noudje
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: za 21 mar 2015, 20:57
door Jeroenm
Hallo Bart,
je schrijft dat er 'ze' geen roetmeting mogen uitvoeren. Wat is de reden daarvan?
Met groet,
Jeroenm
110 CSW
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: za 21 mar 2015, 21:52
door Bart van Dessel
Al een aantal jaar is de roetmeting geschrapt van de apk keuring, alleen bij grote twijfel (veel zwarte rook) mogen ze het uitvoeren.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: za 21 mar 2015, 22:27
door Jeroenm
Hallo Bart,
ik kan er niet zoveel over vinden als jij aangeeft dat het niet verplicht is bij de APK. Wel bij auto's na 2006 met een EOBD uitlezing. Pas dan mag na een bepaalde uitlezing een roetmeting gedaan worden.
Of lees ik er over heen?
Mijn 110 is van voor 2006 en heeft geen uitlees mogelijkheid, vandaar mijn vraag.
Met groet,
Jeroenm
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 22 mar 2015, 00:47
door Bart van Dessel
Waar ik met mijn auto's kom voor apk (bijna alleen diesels) doen ze al jaren geen roetmeting. Eerst was het wel verplicht, toen voerden ze 'm op mijn verzoek toch niet uit en sinds enkele jaren is het niet meer verplicht volgens hun. Zijn doen heel veel keuringen per dag dus ik neem aan dat ze het wel weten.
Re: Geen kracht meer
Geplaatst: zo 22 mar 2015, 09:29
door Arthur Verhalle
Bart,
Ik ben eens wat gaan opzoeken en het is niet zo dat de roetmeting is afgeschaft. Het is zelfs nog met aanvullingen in 2013 verder uitgewerkt in de APK-eisen. De roetmeting wordt niet uitgevoerd op dieselmotoren die zijn voorzien van EOBD, hier zou het volstaan het contact te testen wat aangeeft dat er een emissie-probleem is. Praktisch komt dit erop neer dat zo'n beetje alle diesel auto's van na 2005 hiermee zijn uitgerust. Maar zelfs dan mag, bij twijfel (lees: grote zwarte wolken uit de uitlaat) de roetmeting nog worden uitgevoerd.
Bij auto's zonder EOBD is de roetmeting dus gewoon een eis. Het is natuurlijk wel zo, en ik vermoed dat het APK-station waar jij komt ook zo redeneert, dat je, met het nodige vakmanschap in je achterhoofd, het ook om kan draaien: "als ik geen grote rookpluim zie, is de hoeveelheid roet-uitstoot de-facto binnen de toleranties". Ik denk dat dit een realistische benadering is, die zeker verdedigbaar is. Blijft natuurlijk de onontkoombare steekproef van de RdW. Dan zal de roetmeting toch echt moeten worden uitgevoerd.
Overigens is het, mits goed uitgevoerd, geen schadelijke test. Ook hier geldt: koppie erbij houden.
Hetzelfde geldt, bijvoorbeeld, voor de remmen-test. Een op alle 4 de wielen aangedreven auto kan echt heel gek gaan doen als deze met 1 as op de remmen-testbank wordt gezet. De wagen kan gaan stuiteren of er breekt een steekas (been there....). Het is dan aan de APK-keurmeester om te bepalen hoe wordt vastgesteld dat de remmen naar behoren werken. Hij zou dus de wagen even op het parkeerterrein kunnen laten optrekken en remmen en dat accepteren als een bewijs dat de remmen het doen. Even zonder dollen: dat deed de RdW bij mijn defender dus afgelopen donderdag (en niet eens op het parkeerterrein, maar gewoon binnen op nog geen 10 meter....).
Arthur