Pagina 1 van 1

Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 01:21
door jonvanschilt
Goedenavond,

Ik heb een vraag en ben op zoek naar advies.

Is een versnellingsbak (4-bak) met gele knop voor 4x4 en rode voor hoog/laag per definitie een LT76?

Puristen zullen gruwelen van mijn auto, maar ik waag het erop ;-) Sinds kort heb ik een Serie 2 van 1959 met een V8 3.5 carb in het vooronder. Daarachter ligt de bovengenoemde 4-bak. Die wil ik vervangen voor een 5-bak, zoals de LT77. Permanente vierwielaandrijving is geen probleem, want de auto is voorzien van RRC-assen. Sterker nog, volgens mij staat de op een SII ogende koets op een ingekort RRC-chassis, compleet met de assen met schijfremmen en spiraalveren etc.

Zou de LT76 in dit geval makkelijk zijn te vervangen voor een LT77 of R380? Deze bakken zaten immers in de RRC en mijn auto staat als het ware op een onderstel van een RRC. Tips en adviezen zijn meer dan welkom. Ik moet namelijk nog veel leren ;-)

Alvast dank,
Jon

Re: Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 01:35
door André met Truckie
Interessante vraag en een hele interessante conversie van jouw serie 2.
Voordat je hier mee verder gaat is het wellicht ook interessant om te weten of dit legaal allemaal mogelijk is.
In elk geval veel succes.

André

Truckie, 1974 swb 2.25 diesel

IMG_4772_zps0230f8c7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0130b94ae1eb5aefc55b2108ab1fcbc8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FIMG_4772_zps0230f8c7.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/IMG_4772_zps0230f8c7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FIMG_4772_zps0230f8c7.jpg', '', 17311696, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 07:54
door Bart van Dessel
Ha Jon, leuke auto! Ik zou niet te dicht in de buurt van een RDW station komen, maar verder....lekker rijden en genieten. Vooral genieten omdat je auto niet apk gekeurd hoeft te worden volgens mij. V8 is met jouw gewicht (vd auto) ook erg leuk. Of de bak past weet ik niet, een R380 zal heel lastig worden omdat de pook op een andere plek zit. Is een LT76 niet ongeveer vergelijkbaar met een long-stick LT77?? Kenners komen heus nog wel. Ik ben kenner van de eighties, nignties en iets jonger. Jij bent waarschijnlijk een hippie??

Gr, Bart

Re: Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 07:56
door Frank 110V8
Hoi,

Voor heb jij dan ook schijfremmen? Dan moet het niet heel moeilijk zijn. Aandachtspunten zijn je aandrijfassen, met name de achterste(?) wordt waarschijnlijk erg kort. En je zal je interieur misschien moeten verbouwen om ruimte te maken. Ik zelf zou trouwens voor een automaat gaan.

Succes Frank

Re: Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 10:44
door RobSLaro
Ben een jaar terug aan het meten geweest wat het verschil is.
Geen ervaring met een V8

Ik ben bezig met een 300tdi lt77 en defender assen bezig. In een 109...
Tunnel bulkhead moet aangepast worden, vermoedelijk bij je crossmember onder je tussenhuis motor versnellingsbak moet je een aanpassing maken voor je aandrijf as. Aandrijfas wordt langer.
Versnellingsbak steunen kwamen bij mij ook niet uit hierdoor moest de crossmember waar de bak op rust aangepast worden en heb ik uiteindelijk aangepaste defender baksteunen gebruikt.

Ik had toen het voordeel dat ik de lt76 en de lt 77 naast elkaar hed liggen, zag hierdoor snel genoeg dat het niet zomaar paste.

Maar als je een bron van ervaring zoekt;
series2 gekken in the UK
Googel daar even, als er daar niet ééntje zit die het gedaan heeft kent hij wel iemand

Unnuh.. Als je echt leesvoer wilt.... klik hier voor hulp ;-))))



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2015 09:54 door RobSLaro.

Re: Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 10:59
door RobSLaro
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ha Jon, leuke auto! Ik zou niet te dicht in de
> buurt van een RDW station komen, maar
> verder....lekker rijden en genieten. Vooral.........
> Gr, Bart


? Lees ik niet goed, tis toch gewoon 1/3 aan passing, dat gaat ook op voor auto's van voor 1960 ?
Carrosserie, chassis en aandrijflijn ?

Re: Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 12:52
door richard78
Lijkt mij ook. Alleen de aandrijving is aangepast (minus de V-bak). Dat is volkomen legaal. En als je de V-bak verwisseld, ook onderdeel van de aandrijving, valt dat nog steeds binnen de 1/3de regel. Maar een mailtje naar de RDW is nooit verkeerd natuurlijk!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6299e4dd7e8d5984f447f1d7ceadb5f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17311708, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Van LT76 naar LT77?

Geplaatst: za 24 jan 2015, 18:54
door Bart van Dessel
En het aangepaste RRC chassis heeft een RDW her-inslag uiteraard.