Pagina 1 van 1
Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: do 22 jan 2015, 22:13
door Frank 110V8
Prikkers,
Ik heb een v8 in de schuur staan die in mijn 110 komt. Hij komt uit een omgekatte RR de v8 heeft alle kenmerken van een 3,9 oliekoeler, starter automaat met BW tussenbak 3,9 inlaat etc, ik ga er dus vanuit dat het een 3,9 is nu heb ik het motornummer opgezocht en dat is 31D04xx5B (x is een cijfer) en staat er wat scheef in. Volgens diverse sites zou dit een 3.5 zijn. Hoe kan ik ontdekken wat voor blok het is zonder hem helemaal uitelkaar te halen?
Groet Frank
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: do 22 jan 2015, 22:21
door Bart van Dessel
Dat wordt leuk Frank, waarschijnlijk is je nummer er om RDW redenen ingeslagen......zéér waarschijnlijk is het een 3.9 want als de auto is omgekat dan heeft de toenmalige eigenaar waarschijnljk ook niet de moeite genomen om het blok te wisselen. Ik denk dat je er alleen achter komt om er een (of beide) kop af te halen. Als het blok toch los ligt is dat wel zo gebeurt, binnen een uur heb je ze er allebei vanaf liggen. Misschien preventief koppakkingen wisselen?
Gr Bart
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: do 22 jan 2015, 22:26
door Frank 110V8
Hee Bart,
Ik zat zelf ook aan dat scenario te denken en heb net het hele blok weer opgebouwd en ga dus niet alles weer lostrekken
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: do 22 jan 2015, 22:30
door Mrah
als je hem toch al los had....
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: do 22 jan 2015, 23:05
door megamannen
Kan je niet de carterpan verwijderen en dan via de onderzijde de diameter van de cylinder meten.
Ik neem aan dat er in een 3,9 grotere zuigers zitten.
Moet je alleen nog even de diameter van een 3,5 opsnorren.
Zal wel frunniken worden maar je kunf het proberen.
Is volgens mij makkelijked dan kopje lichten.
Groet Laurens
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: do 22 jan 2015, 23:17
door Bart van Dessel
Maar als je 'm net helemaal opgebouwd hebt dan heb je toch gekeken welke koppakkingen je nodig had?
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: do 22 jan 2015, 23:42
door Mrah
Ik heb wel eens koppakkingen voor V8 gehad die voor 3.5 en 3.9 gelijk waren...
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 00:02
door Michel WaZ
Als je het echt wil weten moet je de boring gaan opmeten.
- 3.5 = 88,9
- 3.9 = 94
Je zou nog even de compressie verhouding kunnen bekijken, moet 8-13-1zijn bij een 31Dxxxxxxx 3.5
Succes Michel WaZ
RRC '86 V8
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2015 23:09 door Michel WaZ.
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 10:55
door Tom_RRC
Compressie verhouding zegt niets. De 3.5 en 3.9 hebben zoveel overeenkomstige verhoudingen gehad. En als het nummer opnieuw is ingeslagen zal het compressie getal ook wel opnieuw ingeslagen zijn.
Als het blok nog niet gelopen heeft heb je 1 kop er toch in 15min af liggen? Even meten zou ik zeggen. 94 mm is 3.9
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 11:34
door Bart van Dessel
vakman....
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 11:42
door Frank 110V8
Bart,
Ik heb alleen de nokkenas en distributie losgehad en besloten de koppen te laten zitten. Anders had ik 3,9 koppakkingen besteld, ik ging er blind vanuit dat ik een 3.9 blok had. Met het manifold eraf is het idd heel weinig werk de koppen te lochten.
Groet Frank
Re: Verschil 3,9 of 3,5 v8
Geplaatst: za 24 jan 2015, 15:53
door Ivo
Vraag: na demontage kop, nieuwe pakking en bouten? Of kan oude spul er weer op? Of alleen als hij nog niet gelopen heeft?
Landrover 90 V8 1985
Kirchroa