Pagina 1 van 1
P38 V8 in een Classic
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 18:50
door Ron
Onlangs een Classic gekocht voor demontage met de wetenschap dat het een gereviseerd blok is. Op het eerste oog een 3.5 maar later valt me op dat het onderblok geen nummer heeft, niet helemaal naadloos past op de bovenkant en het enige nummer wat ik kan vinden is van een p38 blok. Nu is de vraag, is het een 4.0, 4.2 of 4.6? Zijn alle drie samen te stellen met de bovenkant van een Classic blok od? Geheel zit op een BW 4-traps automaat van een Classic, alles wordt aangedreven door v-snaren en hij gaat als de brandweer!
bvd,
Ron
Re: P38 V8 in een Classic
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 19:15
door G-men (Gargamel)
Al deze types zijn gebaseerd op hetzelfde onderblok; en je kunt dus redelijk ver gaan in het combineren van delen. Ikzelf heb een 3.5 uit mijn one-ten vervangen door een 4.6 onderblok, gecombineerd met een 3.9 front cover, de bestaande weber 500carburateur en daarachter een LT95 (net als in een classic) . Liep echt super, en alles netjkes op kenteken. (ook de 130kW !!)
Uiteraard is niet alles te combineren, vaak zal je zaken als vliegwiel e.d. van je oude blok moeten verbouwen naar de 4.6
Groot verschil tussen de 3.5, 3.9 en de 4.2/4.0/4.6 is de front cover. De oliepomp is bij de latere blokken verplaatst en wordt aangedreven door de krukas. Bij de 3.5 3n 3.9 zit hij rechtvoor aan het blok en komt de aandrijving van de nokkenas.
Ook is de boring/slag van de 4.0 en 4.6 groter als de 3.5/3.9. De 4.2 is een "overgangsblok" en zit tussen beide in. Voor de 4.2 worden onderdelen lastig te vinden omdat er relatief weinig gemaakt zijn.
Het kan dus heel goed dat iemand een 4.0 of 4.6 onderblok gebruikt heeft om een "vermoeid" blok te vervangen. Aan de hand van het serienummer moet je terug kunnen vinden wat het is.
Als je ff verder kijkt vind je hier een draadje van iemand die ermee bezig is.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: P38 V8 in een Classic
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 21:09
door Ron
dag Gerrit,
Serienummer heb ik zover nog niet kunnen vinden, vandaar dat ik me afvraag wat er gedaan is en wat er gebruikt is. Dat het een standaard 3.5 is, is duidelijk.
Ron
Re: P38 V8 in een Classic
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 21:58
door bertil
hoi,
de 4.2 is nooit in een p38 geleverd, alleen in de RRC lse
dus dan blijven de 4.0 en 4.6 over.
gezien de hoeveelheid aanbod/verkoop denk ik dat het een 4.6 onderblok zal zijn, met een 3.5 frontcover en 3.9 nokkenas.
gr bertil
Re: P38 V8 in een Classic
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 23:53
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Het nummer van de V8 staat altijd bovenop zoals op de foto te zien.
Het is wel eens lastig om het te zien omdat je uitlaat ervoor zit, maar even zoeken en dan vind je het wel.
8cylnr.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f9c531db73bf64c4361aa23295bdbce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.glencoyne.co.uk%2Fimages%2F8cylnr.jpg', 'http://www.glencoyne.co.uk/images/8cylnr.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.glencoyne.co.uk%2Fimages%2F8cylnr.jpg', '', 17309293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De plaats is in de jaren niet gewijzigd
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('179887e85c992f3c229e3b0f3ab6d305', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309293, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Re: P38 V8 in een Classic
Geplaatst: di 25 nov 2014, 09:36
door Ron
Is igg een P38 onderblok, gezien er ook een steunpunt voor een cranksensor op het blok zit. Zie ook dat 3.9 ook in een P38 is geleverd.
Re: P38 V8 in een Classic
Geplaatst: di 25 nov 2014, 23:57
door Victor
bertil Schreef:
-------------------------------------------------------
> hoi,
>
> de 4.2 is nooit in een p38 geleverd, alleen in de
> RRC lse
>
> dus dan blijven de 4.0 en 4.6 over.
>
> gezien de hoeveelheid aanbod/verkoop denk ik dat
> het een 4.6 onderblok zal zijn, met een 3.5
> frontcover en 3.9 nokkenas.
>
> gr bertil
4.2 is ook in een gewone RRC geleverd