Pagina 1 van 1

Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: zo 23 nov 2014, 21:45
door Leisure Landy (marco)
H Prikkers,

Tijdens mijn LRCH trip naar Solihull op de laatste dag na 950 km een lekke radiateur. Via recovery trailer naar de boot gekomen en met trailer de Land Rover weer thuis gebracht.
Er zit nu een scheur in van circa 5 cm aan de bovenzijde. Zou dit nog te maken zijn? (lassen)
De oorzaak is waarschijnlijk een lekke koppakking. Achteraf gezien was de koppakking al lek voordat ik aan de reis begon.
circa 4 jaar geleden is er een vin van de koelfan afgebroken en door de radiateur geslagen. Hierbij is waarschijnlijk ook een kleine lek ontstaan in de koppakking. Ik heb dit toen zelf gerepareerd en er een nieuwe Britpart radiateur ingehangen.

Ik ben dus opzoek naar een Radiateur. Ik heb de Heavy-Duty Radiateur van Paddock op het oog. Is dit een goede Radiateur? Zijn er anders nog tips waar ik een goede niet al te dure Radiateur kan krijgen.

Ook moet ik de koppakking (laten) maken, is dit makkelijk zelf te doen? En wat zijn de eventuele kosten als ik het laat doen?

Groeten, Marco

Zie voor foto's de FB pagina van Leisure Landy.

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: zo 23 nov 2014, 22:36
door richard78
Ik snap het niet helemaal. Als je koppakking lek is moet je die vervangen. Nu zeg je dat je dit zelfs gerepareerd hebt maar ik begrijp ook dat je niet weet hoe je een koppakking moet vervangen. Iksnap dus niet helemaal wat je 4 jaar geleden hebt gedaan.

Maar in ieder geval..... De koppaking moet dus vervangen worden. Daarvoor moet je de kop eraf halen en de oude pakking verwijderen en weer een nieuwe plaatsen. Dit is goed zelf te doen maar als je het nog nooit gedaan hebt is het handig iemand te vragen je te helpen. Of in ieder geval een werkplaats handboek erbij te gebruiken. Wat in dit geval erg belangrijk is is schoon te werken. Dus echt alle restjes koppaking verwijderen. Alle schroefgaten van de kopbouten goed schoonmaken door ze opnieuw te tappen. Ik zou dat zelf met een oude kopbout waar een gleuf in te slepen is. Laten doen kost normaal rond de 400,- voor een modernere auto. Voor een 109 geen idee. Maar als je het laat doen heb je kans dat ze de kop gaan vlakken. Als ze dat doen komen je wervel kamers los en gaat ze tikken. Deze meoten iets hoget liggen dan het vlk van de kop en met een puntje vastgezet te zijn. Maar bij een 2.25 hoeft de kop niet perse gevlakt te worden dus komt dat niet aan de orde.
Een radiateur is te repareren door het gat te laten solderen. Maar omdat eenr adiateur gemaakt is om warmte te geleiden krijg je het geheel niet goed warm gestookt om te solderen. Daarom zie je vaakd at een reparatie weer gaat lekken. Je kan de radiateur ook laten reviseren, dan komt er een nieuwkoel stuk in. Maar dat is net zo duur als een nieuwe. Dus dat kan je doen als je voor origineel gaat. Ik heb zelf een heavy duty in torretje (mijn 109) zitten. Tot nu toe werkt het goed. Maar veel km heb ik nog niet gemaakt vanwege recente belastingregels.

Waar woont je 109? Misschien dat iemand kan helpen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('188f4a0cf28096a724f4a7dd60ec61e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17309220, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 01:07
door Exfietser
Repareren van een koppakking is niet moeilijk en niet duur. Een zaterdag werk zeg maar. Nieuwe oem radiator kun je kopen bij van Dam in Rhenen. Kost wel wat.

Solderen van de oude radiator gaat ook prima maar wel wel met een flinke stevige brander. Hobby brander heeft te weinig vermogen. Een goede loodgieter van de oude stempel kan het zonder problemen.

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 07:37
door neef Henk
Gisteren nog mijn radiator gesoldeerd met een hobby brander dus het kan wel
Gewoon het koper goed schoonmaken, insmeren met flux en dan heet stoken totdat het soldeer begint te vloeien.

Gr. neef Henk


Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 10:40
door JanTD5
Koppakking voor een moderne auto is veel meer dan €400.- Richard, heb mijn koppaking van de 307 gedaan. Totaal €500.- aan materialen, vlakken, afpersen, nieuwe dustributie. Én 2,5 dag werk om er bij te kunnen komen en weer dicht bouwen.
109 kom je veel makkelijker bij maar denk toch dat je zo rond de €500.- moet denken als je het laat doen.

Groet Jan

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 10:41
door JanTD5
Als je acetyleen brander hebt dan kun je hem idd wel hardsolderen. Heb die spullen niet dan is een nieuwe misschien makkelijker.

Groet Jan

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 11:15
door jamaar
Jan hard solderen is de grootste fout die je maken kunt
de hele radiator is met zacht soldeer in elkaar gezet en als je de temperatuur ook al is het plaatselijk zo hoog opvoert dat hardsoldeer smelt vallen er gaten in het zacht soldeerwerk
je kan het inderdaad goed met acetyleen of propaan en zuurstof doen maar wel voorzichtig anders vallen er gaten in, een goede hobby brander voldoet
je kan er het beste een plaatje messing op zetten, radiateur is namelijk niet van koper maar messing
wel eerst de uiteinde van de scheur uitboren, zorgvuldig 1 mm voorbij de scheur een 2mm gaatje boren, dit voorkomt verder scheuren onder het soldeer
eerst de oppervlakken vertinnen en dan met rijkelijk soldeer er op branden
je kan het ook met epoxy lijm doen, 2 componenten grijs van bizon doet het prima
ook hier geld uitboren
soldeer gaat een leven mee, epoxy jaren, heb onderweg daar noodreparaties mee gedaan die ik later niet eens over gedaan heb want ze hielden gewoon

je koppakking vervangen is goed te doen, je hebt wel het werkplaats handboek nodig voor de volgorde van de bouten, los en vast
de verstuivers zijn zeer gevoelig voor vuil en dat is niet overdreven één korreltje en de plunjer loopt vast, kan je nieuwe norsels kopen, dus alles afdoppen bij loshalen
bij monteren niet gelijk de bovenste moer van de leiding vastzetten maar eerst de motor rond laten draaien tot de diesel eventueel vuil er uit gespoeld heeft, is ook om te ontluchten.
de leidingen moeten ook spanningsloos gemonteerd zijn anders trillen ze in no time stuk

HEEL belangrijk dat je de kopbouten na de aangegeven km na trekt!!! ander is de pakking zo weer stuk

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2127522a506992fe243efa7652b4eb4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17309242, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 14:34
door JanTD5
Als je er naar kijkt dan lijkt het nl hard soldeer. Heb nog nooit messing zacht gesoldeeerd, koper kun je prima zacht solderen, messing dus blijkbaar ook Sterker nog met de huidige prijzen voor een radiotor ga ik niet lopen knooien met solderen. En de moderne radiateuren in moderne auto das gewoon aluminium met plastic eind kappen.

Groet Jan

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 19:31
door Pike
Voor een nieuwe radiator zou ik naar Van Dam gaan. 165 euro ex BTW.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dacce23228772eaf8426eda22b8db13b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17309269, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 20:06
door Frank 110V8
Hoi

Waarom denk jij dat je koppakking stuk is? Vier jaar doorrijden met een lekke pakking lijkt mij niet mogelijk. Ik denk dag je gewoon een slechte radiateur hebt. De druk in je systeem kan nooit zo hoog oplopen dat he radiator lek gaat dan gaat de overstort open

Succes Frank

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 22:35
door Leisure Landy (marco)
@ Frank 110V8: Mijn vermoeden is de koppakking, maar weet het niet helemaal zeker. Want ik moet bekennen dat de toevoer naar/in het expansie vat verstopt zat. Hij kon zijn druk daardoor niet kwijt. Ik heb hier eigenlijk nooit naar gekeken.
Er ontstond wel een lichte schuimlaag/bruine smurrie boven op de koelvloeistof maar dat was echt minimaal, vandaar dat ik werd gewezen op de koppakking. Waaraan kan ik nog meer een lekke koppakking herkennen? Boven op het blok zelf niets te zien.
Het blok is altijd droog geweest aan de buitenzijde. Het kan natuurlijk ook zijn dat de radiateur gewoon van slechte kwaliteit was, echter was deze er 4 jaar geleden nieuw ingezet.

@Richard78 : Ik heb 4 jaar geleden alleen de Radiateur en de leidingen vervangen. en nooit aan een koppakking gedacht.

@ Neef henk: Volgens mij is de Britpart radiateur van aluminium, tenminste het metaal is grijs. Er zit een scheur aan de bovenzijde van ongeveer 5 cm.

Bedankt alvast voor de tips.

Marco (Leisure Landy)

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 22:40
door Frank 110V8
Hoi,

Als je verbinding met je expansievat dicht zat dan is het niet raar dat je radiator lek gegaan is en zou ik gewoon een nieuwe monteren en gaan met die banaan, er is geen reden om de koppakking te verdenken. Mocht je dan koelproblemen krijgen kan je altijd nog gaan zoeken.

Succes

Re: Advies aanschaf Radiateur 109 Serie III ex. leger

Geplaatst: di 25 nov 2014, 10:17
door jamaar
alu is helaas slecht te solderen, misschien tig lassen maar daar heb ik geen ervaring mee en weet niet of het kan op een radiateur
lijmen met epoxy daar in tegen gaat prima, wel de gaatjes boren
ook zorgen dat je overdruk normaal weg kan anders gebeurt het weer
heb twee jaar rondgereden met een gelijmde hi lux radiator en veel nieuwe radiateuren worden niet meer gesoldeerd maar gelijmd
je kan in een garage laten testen of je koppakking lekt maar dan moet eerst de scheur dicht
enige aanwijzingen zijn, witte rook bij starten, slecht meelopen van 1 cillinder zeker bij koude start, olie in koelvloeistof, water in olie en schuimende borrelende koelvloeistof in de radiator als de motor loopt.
heb je dat alles niet en loopt de motor gewoon mooi dan heb je een shittparts radiator helaas
een lichte bruine laag betekenen dat er veel roest in het blok zit

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb4f83a3c52272f1993a3e12ea01bd87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17309302, 600, 600, 'Loading image ...', false);