Pagina 1 van 1

Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:39
door Wim Janssen
Samen met mijn versnellingsbakprobleem (zie "LT76 vraag&quot had ik ook een gigantische olielekkage uit het belhouse. Eerst heb ik die lekkage toegeschreven aan de versnellingsbak, maar gisteravond is toch duidelijk gebleken dat het de achterste krukaskeerring is. Dit is de kunststof uitvoering welke met de montagehuls gemonteerd moet worden. Ik dacht dat de 200TDi deze ook heeft. De keerring is vanaf dit voorjaar na een blokrevisie in gebruik en heeft 14.000 km netjes alles dicht gehouden. De lekkage is praktisch van het een op het andere moment begonnen en met lekkage bedoel ik dan een plas olie van 20 cm diameter na een ritje van 15 km.
Ik heb nooit kunnen vermoeden dat keerringen onder normale omstandigheden zo snel en zo veel kunnen lekken. Voor mij nu reden om weer een conventionele rubber keerring te monteren. Ik wil zoiets niet op vakantie meemaken.
Kent iemand dit probleem?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 23:27
door Hans
je bedoelt de err 2532 ?

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 23:39
door Wim Janssen
Ja

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: do 20 nov 2014, 13:54
door Hans
Was dat er een van dowty ? Want volgens de kenners mogen die niet lekken. Als ik ze naast elkaar leg , de dowty en de "gewone" , dan zou ik voor mijn gevoel de gewone kiezen . Deze lijkt mij bter af te dichten , je monteert deze uivoering toch ook op de voorkant van de krukas.
grt,
Hans

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: do 20 nov 2014, 14:35
door Hans
Heb zonet met vis land rover gebeld en die monteren alleen maar de siliconen versie , en bij het monteren mag je de binnenrand beslist niet met je vingers aanraken , want anders gaat deze gegarandeerd lekken . Vreemd.
Hans

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: do 20 nov 2014, 18:51
door Wim Janssen
Hans,

Wat bedoel je met de dowty, de gewone en de de siliconenversie.

Ik had deze, maar die ging na 14.000 km spontaan verschrikkelijk lekken. Lijkt me geen montagefout na 14.000 km. Is ook netjes volgens de regels gemonteerd met gebruikmaking van de montagehuls en uiterst voorzichtig behandeld.
ERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f8101da4e617b86db009c8732e795271', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmarksgarage.co.uk%2Fimages%2FERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', 'http://marksgarage.co.uk/images/ERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmarksgarage.co.uk%2Fimages%2FERR2532-CRANKSHAFT-OIL-SEAL.jpg', '', 17309088, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik ga nu deze conventionele oliekeerring monteren.
ERR2532.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9de00ea428d28d7400a85d64da20897a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrdirect.com%2Fimages%2FT%2FERR2532.jpg', 'http://www.lrdirect.com/images/T/ERR2532.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrdirect.com%2Fimages%2FT%2FERR2532.jpg', '', 17309088, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: do 20 nov 2014, 19:56
door Hans
De bovenste , dat is de gene die iedereen voorschrijft , ze kunnen mij eigenlijk ook niet vertellen waarom . Het lijkt mij dat de onderste veel beter op de krukas afdicht . Ik ben al jaren automonteur en kom regelmatig keeringen tegen die krukassen en nokkenassen moeten afdichten maar nog nooit eerder ben ik zo'n bovenste model tegen gekomen alleen bij lekkende land rovers . Ik weet het ook niet maar mijn gevoel zegt de onderste .
Grt,
Hans

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: do 20 nov 2014, 20:04
door Eric&Betty Boop
Ik gebruik al jaren de Dowty keerring(de blank metalen met groene rand) zonder problemen. Ook vroeger in mijn 2,5 diesels en nu in mijn petrol blokken.
Er zijn zulke keerringen in de handel die als OE worden verkocht maar waar geen Dowty UK in de blank metalen rand staat geslagen.
Nu weet ik dus niet of dat de originele Dowty zijn of weer een immitatie look-alike.
Ik heb in mijn huidige 2,25 petrol zo'n Dowty waar geen Dowty UK op ingeslagen staat gemonteerd bij inbouw van het blok en die is al dik 25000Km droog.
Ik monteer ze wel altijd met een lik Hylomar op de buitenste rand om lekkage tussen vliegwielhuis en keerring te voorkomen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('de6e8573cce9943652c24477a273e5eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17309096, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9709fc9be100fb960c7f17caaed6ae7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17309096, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: do 20 nov 2014, 20:36
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik monteer altijd het bovenste exemplaar. Doen het eigenlijk altijd goed. Eén keer eentje gehad die ging lekken maar dat was al binnen korte tijd, dus mogelijk een montagefout van mezelf. Mijn eigen TDI's lekken nooit. Ook nooit een auto van een klant met deze keerring terug gehad vanwege lekkage. Misschien heb je toch een wat minder goed exemplaar gehad.

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 18:47
door Nick
De "Dowty" keerring wordt volgens mij alleen door Turner verkocht. Ik heb dezelfde keerring van een 200TDI vervangen en daarvoor 3 merken besteld; Bearmach (OEM), Britpart (OEM) en Origineel Land Rover (met dito prijs), alle keren kwam dezelfde metalen keerring met groene rand uit het doosje en op geen enkele keerring stond "Dowty" ingeslagen. Naar mijn gevoel zijn het dus allemaal dezelfde keerringen.

Ik ben overigens wel benieuwd waar de conventionele besteld kan worden, want die ben ik toen niet tegen gekomen.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 19:42
door Wim Janssen
Budget parts ETC5369

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: vr 21 nov 2014, 21:48
door Nick
Die is wel alleen nog leverbaar als aftermarket onderdeel van Bearmach zo te zien Wim, ik ben benieuwd welk merk je dan krijgt en of je dan beter af bent als met de "metalen" keerring.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: za 22 nov 2014, 18:36
door Wim Janssen
Het blijkt inderdaad een merkloze keerring te zijn. Dit gaat het niet worden, dus nu op zoek naar een originele. Ik vraag me trouwens wel af of een oliekeerring van een fatsoenlijk merk uit de industrie geen alternatief is. Het is een maat 100x120x12 keerring wat zo te krijgen is. Bijkomend voordeel is dat deze bij de industriele leveranciers ook nog eens aanmerkelijk goedkoper is.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol (moeilijk geval)

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 19:31
door Wim Janssen
Het lijkt een moeilijke te worden die ETC5369.
Via [www.landrover-onderdelen.nl] zag ik er in Nederland nog 4 keerringen moesten liggen verdeeld over 3 dealers. Helaas, overal is de ETC5369 vervangen door de ERR2532.
Bij de industriele toeleveranciers kan ik Viton keerringen krijgen die geschikt zijn tot 200°C en ook de hogere toerentallen goed kunnen verdragen. Helaas hebben die het spiraalvormige profiel op de lip niet. Dit is voor een krukasafdichting met bijbehorend toerental absoluut noodzakelijk, zo werd mij verteld door het seal center Benelux.
Nu heb ik een oude Gaco seal thuis liggen en daar staat een type INA 47822 op. Via deze combinatie kwam ik terecht bij Orinoco Bearings Ltd in Leeds welke ook verdeler van Gaco seals zijn. Deze bevestigde dat deze bewuste seal met die INA codering, een speciale productie is geweest. Hij kon wel weer een Viton keering zonder spiraalvormig profiel en een nitriel keerring met spiraalvormig profiel leveren, maar niet de combinatie van Viton en spiraalvormig profiel.
Het lijkt er bijna op dat er een speciale productie opgestart moet worden om deze seal te maken. Iemand interesse in een group buy van een paar honderd stuks?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol (moeilijk geval)

Geplaatst: di 25 nov 2014, 05:10
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Volgens de site van John Richards is de ERR2532 die zij verkopen een rubberversie. Ook al is het niet het nummer wat je zoekt, hij is in elk geval rubber en OEM spec..
Volgens de afbeelding is het de INA ring waar jij het over hebt. Of de afbeelding klopt weet ik natuurlijk niet.

http://www.johnrichardssurplus.co.uk/crankshaft-rear-oil-seal-err2532.html

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol (moeilijk geval)

Geplaatst: di 25 nov 2014, 11:23
door Wim Janssen
Paul,

Dank voor de tip. Ik heb ze met gebeld en ze bevestigen dat het inderdaad die GACO seal is. Ik heb er dus ook gelijk 3 besteld.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol (moeilijk geval)

Geplaatst: di 25 nov 2014, 17:20
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Graag gedaan! Hopelijk blijft deze beter dicht..

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: di 25 nov 2014, 19:03
door Hans
Wat dacht je hiervan , Lipseal 03M311 PTFE kool/gr 100x120x12 , merk Saint Gobain . bestelnr 10013889 .Bij ERIKS.
25m/s , 7 bar . Gebeurt je nooit weer iets.
Hans

Re: Krukaskeerring 2.5 petrol

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 16:11
door Wim Janssen
De vraag is alleen of de krukas van een Land Rover voldoet aan de eisen die PTFE stelt aan de ruwheid, of misschien beter gezegd de gladheid van het oppervlak, omdat PTFE minder slijtvast is. Heb je dat weer. De prijs van deze ring is trouwens 128,- Euro.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]