Pagina 1 van 1

LT76 vraag

Geplaatst: do 06 nov 2014, 23:59
door Wim Janssen
Mijn LT76 liep bij nullast, dus bijv. bergaf . uit de 3e versnelling. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 09:58
door Crazy-G
Versleten veer van de vergrendeling 3e versnelling?

G-J

Re: LT76 vraag

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 11:00
door Wim Janssen
Nee helaas, alles intact.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 12:16
door Huub
Synchromeshes versleten.

GRT Huub

Re: LT76 vraag

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 14:00
door Eric&Betty Boop
Door versleten synchro ringen springt hij niet uit de versnelling in de overrun.

Meestal is de oorzaak te veel endfloat van het derde versnellingstandwiel op de hoofdas.
Wat voor bak heb je wim?
Bij de serie 3 suffix D LT76 zijn de vertanding op de hub van de 3/4 synchro en de binnenvertanding van het derde versnellings tandwiel en van de priseas(4e versnelling) in de vorm van een doodskist ipv recht zoals bij de eerdere LT76.
Dit is gedaan om het uit de versnelling springen tegen te gaan.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68fce79cb2856584ad50464667dc3e34', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308608, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('dede9db29f7d991df08b6108cfe82768', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308608, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LT76 vraag

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 14:20
door Wim Janssen
Eric,

Dit lijkt te kunnen kloppen. Het gaat trouwens om een Suffix A. Ik Heb deze bak in Maart dit jaar "gereviseerd". Het nieuwe tandwiel van de 2e versnelling paste toen niet over de nieuwe bronzen bus. Ik heb toen de bronzen bus verjongd tot het voor mijn gevoel "mooi" liep. Door dat hele gepruts met tandwiel en bus heb ik minder acht geslagen op de axiale speling. Problemen die ontstonden waren slecht in de 2 te krijgen en later het uit de 3e versnelling springen.
De bak ligt nu dus weer uit elkaar, geinspecteerd en klaar om weer samen te stellen. De bronzen bus lag in 2 stukken en tandwielen van 2 en 3 liepen zeker niet lekker meer. Passing was dus blijkbaar nog te eng. Dit verklaart het niet in de 2 krijgen en nu dus ook het uit de 3 springen. Synchromesh 3/4 was nieuw in Maart en ziet er nog prima uit met alle veertjes aanwezig. Inmiddels ook met de juiste shims de axiale speling volgens de manual gecorrigeerd.
Het tandwiel van de 2e versnelling heb ik trouwens nu weer vervangen en nu blijkt ook hoe slecht de kwaliteit kan zijn. Het vorige was dus gewoon te klein op de binnendiameter.
Dank voor je antwoord. Ik kan nu weer met iets meer overtuiging de bak in elkaar zetten.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 14:37
door jamaar
kunnen 5 oorzaken zijn
1 versleten veertje die het kogeltje aandrukt, maar dat heb je gecontroleerd
2 deksel past niet goed zodat de kogels vast blijven zitten, pakking verkeert
3 afstelling van de schakel vorken, als die niet in het midden zit gaat het tandwiel niet helemaal op zijn plaats, heb ik met een suffix D gehad
4 versleten Synchromeshes, alleen van horen zeggen
5 kroon moer op de as niet goed aangedraaid, uit ervaring, trouwens niet met een suffx D, die blijft wel in zijn versnelling, ook ervaring, koste me wel een kapot lager trouwens, je hoorde de bak op 10 km gieren

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1da22f4085fc0de322118552c239d2bb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17308611, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LT76 vraag

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 19:12
door Wim Janssen
Afstelling van de schakelvorken? Vertel.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: za 08 nov 2014, 12:32
door jamaar
er zitten drie schakelvorken onder de deksel
die zitten met een klem om de as, als je het boutje los draait dan kan de vork over de as schuiven
ik heb de vork in de versnelling gedrukt en toen de as zo verschoven dat hij in de bijbehorende stand stond dus met de kogel precies in de uitsparing, vervolgens de tegenovergelegen versnelling gecontroleerd en in neutraal stond de vork weer in het midden, ook even opletten dat de as niet gedraaid zit, de uitsparing moet in lijn zijn met de kogel zodat de kogel precies in het midden van de as komt
ik had een militair gereviseerde bak en daar was het fout gegaan

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b93460627428d8b480a761b67875468', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17308643, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LT76 vraag

Geplaatst: za 08 nov 2014, 12:41
door Wim Janssen
Je vergeet dat het boutje in die klem ook in een uitsparing in de as valt en van afstelling dus maar verdomd weinig sprake is. De vorken zitten dus op een vaste plaats.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: za 08 nov 2014, 13:48
door Eric&Betty Boop
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> kunnen 5 oorzaken zijn
> 1 versleten veertje die het kogeltje aandrukt,
> maar dat heb je gecontroleerd
> 2 deksel past niet goed zodat de kogels vast
> blijven zitten, pakking verkeert
> 3 afstelling van de schakel vorken, als die niet
> in het midden zit gaat het tandwiel niet helemaal
> op zijn plaats, heb ik met een suffix D gehad
> 4 versleten Synchromeshes, alleen van horen
> zeggen
> 5 kroon moer op de as niet goed aangedraaid, uit
> ervaring, trouwens niet met een suffx D, die
> blijft wel in zijn versnelling, ook ervaring,
> koste me wel een kapot lager trouwens, je hoorde
> de bak op 10 km gieren

1: Iedereen roept altijd arreteer veertje als eerste maar dat is bijna nooit de boosdoener.

2: Onder het bovenste deksel zit geen pakking.

3: Zie antwoord van Wim.

4: Bekijk de 3/4 synchro unit eens goed en je zal begrijpen dat die niets te maken heeft met het in de versnelling houden van de tandwielen.
Ik heb van een 3/4 synchro unit de synchro ringen kompleet verwijdert en gebruik alleen de centrale hub en dat schakelt prima en schiet niet uit de versnelling.
Die bak licht nu wel op de werkbank maar dat is om andere redenen. Krijgt allemaal nieuwe(originele) lagers.

5: Moer achter op de mainshaft is inderdaad een optie,maar Wim kennende is dat het eerste wat hij gecheckt heeft.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2af97922b7878b7feb2cc5cb45396967', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('43cff7b841e66971d4a58bb7219f3b82', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308647, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LT76 vraag

Geplaatst: za 08 nov 2014, 15:04
door sander "one10"
Erg leerzaam dit

Re: LT76 vraag

Geplaatst: za 08 nov 2014, 16:24
door Wim Janssen
Punt 4 kan ik ook bevestigen, want de bak die ik er in Maart onderuit haalde, miste alle 3 de veertjes van de 3/4 synchro en liep NIET uit de versnelling. Schakelde alleen erg moeilijk erin.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: za 08 nov 2014, 16:48
door jamaar
1 bijna niet kan toch een oorzaak zijn en is het makkelijkste te controleren
2 vloeibare pakking word daar wel gebruikt en kan ook de kogels blokkeren
en een slecht passende deksel komt wel degelijk voor als ze bij voorbeeld verwisseld zijn
3 heb ik dus echt zelf gehad, na opnieuw afstellen bleef hij keurig in de versnelling
ruimte is genoeg om hem er dus uit te laten schieten
4 zou dus een broodje aap verhaal kunnen zijn, ik weet dat dus niet maar noem het wel
5 zelfs met vrij losse moer bleef de suffix D keurig in zijn versnelling maar ABC zijn niet zo vergevingsgezind

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bba5d896a8d8c2c3ad3a71f62998410', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17308655, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: LT76 vraag

Geplaatst: di 18 nov 2014, 11:45
door Piet
over welke moer hebben we het op de bak? die waar de output de tussenbak ingetrokken word?

reden dat ik ik het vraag is dat wij na het reviseren van de bak twee dingentjes hebben. ten eerste wil de bak wek eens uit zn drie springen. vaak is dat dan na volle belasting in even voet van het gas en dan weer door. alleen doet hij dat maar enkele keren.

tweede is dat onze tweede versnelling nu lawaai maakt. mijn vermoeden is dat die koperen bus niet de juiste maat heeft, dat terwijl ik die wel op maat aan het maken ben geweest en meten hoeveel speling ik er op mocht hebben.

bij het reviseren hebben we gelijk de schakelvorken, de schakelstangen, de syncho ringen, de selector 1/2 en de synchro / selector 3/4 vervangen. plus alle lagers, pakkingen en koperbussen.

onze bak is trouwens een C.

------------------------------------------------

ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2014 10:46 door Piet.

Re: LT76 vraag

Geplaatst: di 18 nov 2014, 12:45
door Wim Janssen
Ja die moer.
Maar ik begin steeds meer twijfels over die bronzen bus te krijgen. Laat je olie eens af en kijk eens of je daar bronsdelen in ziet. Als je de olie in een lage bak giet zie je het brons op de grond liggen. Ook in de aftapplug verzameld zich brons als het er in zit. Volgens mij vind je bij 9 van de 10 bakken die je demonteerd, dat deze bus in 2 stukken ligt.
Ik heb om diezelfde reden, slecht naar 2 en springen uit 3, deze bus en tandwiel 2e versnelling, vorige week vervangen. De rest van de bak was al nieuw. Na een rit van 10 km had ik weer hetzelfde fenomeen en duidelijk brons in de olie. Bij de montage heb ik deze bus met tandwielen met de grootste zorg gemonteerd met respect voor de spelingen zoals gegeven in de manual. (33 jaar ervaring in all round onderhoud). Het enige wat ik niet weet is wat de tolerantie tussen bus en tandwiel moet zijn. Hierbij heb ik aangenomen dat de geleverde maat ok is, alhoewel het eerder gemonteerde tandwiel (2e versn.) duidelijk te klein voor de bus was. Dit heb ik kunnen controleren doordat ik hier 4 oude tandwielen en het nieuwe heb waar de nieuwe bus probleemloos in past. Alleen het eerder nieuw geleverde tandwiel paste niet en moet dus te klein zijn.
Voor alle duidelijkheid. De gebroken bronzen bus zal direct alle juiste toleranties teniet doen en daarmee waarschijnlijk het springen uit 3 veroorzaken.
Wie heeft deze ervaringen ook?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2014 11:51 door Wim Janssen.

Re: LT76 vraag

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 13:15
door Wim Janssen
Inmiddels de bak weer gedemonteerd. De bus was gelukkig niet gebroken, maar het tandwiel van de 2e versnelling had duidelijk aangelopen op de bronzen bus, wat de bronsdeeltjes in de olie verklaarden. Blijkbaar is de "originele" maatvoering dus toch net te klein, waardoor de smering niet optimaal is, met aanlopen tot gevolg. Het tandwiel van de 2e versnelling liep nu ook duidelijk zwaarder dan bij montage. Dit verklaard wel het moeilijke schakelen naar 2.
Het uit de 3 lopen is hiermee nog niet verklaard.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 20:38
door 88Cees
Wim, als je de synchro koppeling voor 3&4 verkeerd om monteert springt hij ook gemakkelijk uit de 3.
Er zit een kamer aan een zijde in de boring, deze zit aan de kant van de borgring van je 3de versnellings tandwiel.

Gr Cees

Re: LT76 vraag

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 21:19
door Wim Janssen
Hoi Cees,

Ik weet niet beter dan dat ik de uitsparing zoals op de bovenste foto, richting borgclip monteer.

IMG_0067.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5bf917bef83f77878746d5cf469d1e16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-l78aUy2jIfk%2FVGzqxpaIeOI%2FAAAAAAAACjg%2FQKvXISjasqo%2Fs912%2FIMG_0067.JPG', 'https://lh3.googleusercontent.com/-l78aUy2jIfk/VGzqxpaIeOI/AAAAAAAACjg/QKvXISjasqo/s912/IMG_0067.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-l78aUy2jIfk%2FVGzqxpaIeOI%2FAAAAAAAACjg%2FQKvXISjasqo%2Fs912%2FIMG_0067.JPG', '', 17309034, 600, 600, 'Loading image ...', false);

IMG_0068.JPG --> mod_embed_images_loadimage('69528a8a5db2d68badbe84fd9ab6a790', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-AC5uIo8D3Dk%2FVGzqxgYLHKI%2FAAAAAAAACjc%2F6aF9Kan3T0I%2Fs912%2FIMG_0068.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-AC5uIo8D3Dk/VGzqxgYLHKI/AAAAAAAACjc/6aF9Kan3T0I/s912/IMG_0068.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-AC5uIo8D3Dk%2FVGzqxgYLHKI%2FAAAAAAAACjc%2F6aF9Kan3T0I%2Fs912%2FIMG_0068.JPG', '', 17309034, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Kom jij trouwens ook eens naar het Sajeltreffen aanstaande zondag.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

Re: LT76 vraag

Geplaatst: do 20 nov 2014, 18:31
door 88Cees
Dat is inderdaad de juiste montage.
Gaat me zondag helaas niet lukken, heb te veel hobby's vrees ik.

Gr Cees

Re: LT76 vraag

Geplaatst: do 20 nov 2014, 18:53
door Wim Janssen
Jammer, wie weet volgende keer.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]