Afgelopen zomervakantie diverse autoblaadjes doorgespit ter orientatie op een volgende project voor als de RRC klaar is. Allerlei auto zijn de revue gepasseerd, maar tijdens de terugreis in onze 110 V8 uit 1986 heb ik de beslissing genomen. Weer een Land Rover. Liefst een 109 van 40+ jaar oud (voor de rest van het wagenpark betaal ik al meer dan genoeg aan belastingen).
Een paar weken geleden kwam er in Den Haag een Franse 109 2.25 benzine SW uit 1973 op MP. Niet lang gewacht en de verkoper gebeld. Een paar dagen later was de deal gesloten. De verkoper heeft de NL pappieren verzorgd en ik zou zelf de APK regelen. Zo geschiedde. Afgelopen vrijdag is hij APK goedgekeurd.
In de tussentijd mijn 110 verkocht en daar een 90 200 TDi op ingeruild. In de 3 weken dat ik die auto gereden heb, heb ik de beslissing genomen de complete aandrijflijn (motor, bak en assen) van deze 90 te gebruiken voor de 109. (Mocht een van julie deze ingreep al eens hebben uitgevoerd, houd ik me aanbevolen voor tips. Ik hoef geen opmerkingen over wat wel en niet mag, als ik er mee aan de slag ga, laat ik de RDW langskomen.)
De komende maanden het RRC project afronden (ik kan er in dec-feb toch niet mee rijden) en dan aan de slag met de 109. Ik verheug me er op.
Het wagenpark ziet er nu als volgt uit:
RRC 3.5 V8 carb 1984: under construction
Land Rover 109 2.25 benzine 1973: volgend project
Land Rover 90 200 TDi 1986: geschorst
VW Golf Variant 1.6 2003: omdat het moet
Gilera Fuoco: voor woon-werk als het met de fiets niet lukt
Als ik aan de 109 begin, zal ik online weer een foto verslag bijhouden, net als ik bij de RRC doe.
Groet Ivo
Ivo Cox
[picasaweb.google.com]
Wijzigingen in ons wagenpark
Re: Wijzigingen in ons wagenpark
Ivo,
Ga je nu op bladveren of spiraalveren. En wat doe je met de besturing? stuurbekrachtiging of niet.
Hier [www.laroprik.nl] staat een posting over hetzelfde plan. Helaas kan ik dit met de zoekfunctie niet meer vinden, maar gelukkig hebben we Laroprik nog.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ga je nu op bladveren of spiraalveren. En wat doe je met de besturing? stuurbekrachtiging of niet.
Hier [www.laroprik.nl] staat een posting over hetzelfde plan. Helaas kan ik dit met de zoekfunctie niet meer vinden, maar gelukkig hebben we Laroprik nog.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Wijzigingen in ons wagenpark
Hoi Wim,
De voorkeur gaat uit naar spiraalveren, maar dat is afhankelijk van wat de RDW ervan zegt.
Stuurbekrachtiging wil ik ook in overleg met de RDW beslissen. Met een aanpassing aan het chassis is een stuurhuis van een P38 mogelijk, heb ik gelezen. Anders is de Heystee oplossing nog een (dure) optie.
Ik heb in ieder geval het geluk dat er in de 90 een 200TDi van een Defender ligt.
Die posting op laroprik had ik ook al gelezen. Het "voorspel" is in ieder geval ook al erg leuk. Maar, eerst de RRC af maken.
Groet Ivo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2014 10:46 door Ivo Cox.
De voorkeur gaat uit naar spiraalveren, maar dat is afhankelijk van wat de RDW ervan zegt.
Stuurbekrachtiging wil ik ook in overleg met de RDW beslissen. Met een aanpassing aan het chassis is een stuurhuis van een P38 mogelijk, heb ik gelezen. Anders is de Heystee oplossing nog een (dure) optie.
Ik heb in ieder geval het geluk dat er in de 90 een 200TDi van een Defender ligt.
Die posting op laroprik had ik ook al gelezen. Het "voorspel" is in ieder geval ook al erg leuk. Maar, eerst de RRC af maken.
Groet Ivo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2014 10:46 door Ivo Cox.
Re: Wijzigingen in ons wagenpark
Interessante draad..
Hebben jaren een 200 Tdi in een Series gehad met de standaard versnellingsbak en vooras en nimmer problemen. En voordat heft gezegd wordt : 6.000 km per jaar gemiddeld, serieus off road werk en zomers weken lang in de Alpen aan het werk dus ja, die heeft gewerkt voor de kost.
Stuurbekrachtiging hebben we ook op onze Hybrid :
s178.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('44586a8a0968eb1a0e7660a68831da2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2FHybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg', 'http://i178.photobucket.com/albums/w262/wilderbrook/Series%20Hybrid%20Conversion/Hybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2FHybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg', 'http://s178.photobucket.com/user/wilderbrook/media/Series%20Hybrid%20Conversion/Hybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg.html', 17308494, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender kolom, IH Scout box en een zelf gemaakte koppelings as. Pomp van een Jaguar en binnenkort van de standaard 2.5 N/A pomp. Montage v.d. box op chassis met 3 bouten en ingelaste "crush cans". Heel eenvoudig en zeer solide.
We hadden destijds een Stage One neus - nu een gewone Series (teruggezette) neus. Dit stuurhuis kan zowel links als rechts gemonteerd worden. En die stuurhuizen zijn minder moeilijk te krijgen als dat je wellicht zou denken - en ze lekken niet...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2014 10:02 door Hybrid In France.
Hebben jaren een 200 Tdi in een Series gehad met de standaard versnellingsbak en vooras en nimmer problemen. En voordat heft gezegd wordt : 6.000 km per jaar gemiddeld, serieus off road werk en zomers weken lang in de Alpen aan het werk dus ja, die heeft gewerkt voor de kost.
Stuurbekrachtiging hebben we ook op onze Hybrid :
s178.photobucket.com --> mod_embed_images_loadimage('44586a8a0968eb1a0e7660a68831da2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2FHybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg', 'http://i178.photobucket.com/albums/w262/wilderbrook/Series%20Hybrid%20Conversion/Hybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi178.photobucket.com%2Falbums%2Fw262%2Fwilderbrook%2FSeries%2520Hybrid%2520Conversion%2FHybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg', 'http://s178.photobucket.com/user/wilderbrook/media/Series%20Hybrid%20Conversion/Hybrid-Stuurbekrachtiging6.jpg.html', 17308494, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender kolom, IH Scout box en een zelf gemaakte koppelings as. Pomp van een Jaguar en binnenkort van de standaard 2.5 N/A pomp. Montage v.d. box op chassis met 3 bouten en ingelaste "crush cans". Heel eenvoudig en zeer solide.
We hadden destijds een Stage One neus - nu een gewone Series (teruggezette) neus. Dit stuurhuis kan zowel links als rechts gemonteerd worden. En die stuurhuizen zijn minder moeilijk te krijgen als dat je wellicht zou denken - en ze lekken niet...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/11/2014 10:02 door Hybrid In France.