Pagina 1 van 1
luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 09:56
door sjeroens
Ik loop er al een tijdje mee in mijn hoofd:
Het verschil tussen inlaat diameter en uitlaat diameter 3.5lv8 en 300tdi.
Ik kan het niet verklaren dat die van een v8 (101fc) kleiner is. Een v8 gebruikt toch meer lucht?
Ook merk ik nu ik de vnt heb gemonteerd op de 300tdi dat hij een beetje fluit/sist, komt van de luchtinlaat af, je hoort hem behoorlijk aanzuigen.
Omdat ik bij de 101 elk pk-tje nodig heb zit ik eraan te bedenken om de luchtlinlaat huis te veranderen. Zodat er wat makkelijker lucht binnen komt.
Deze filter zit er in:
lucht_zps764af56d.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28217cc35116809bb47694141dda91b2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Flucht_zps764af56d.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/lucht_zps764af56d.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Flucht_zps764af56d.jpg', '', 17308038, 600, 600, 'Loading image ...', false); cooper
dit moet toch voldoende zijn voor de 300tdi?
Jeroen
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 10:43
door Michel WaZ
Goedemorgen,
Een dieselmotor heeft een hoger rendement dan een benzinemotor omdat het thermisch rendement hoger uitkomt ten opzichte van een benzinemotor. Het thermisch rendement ligt hoger omdat de compressieverhouding hoger is 1:18 tot 1:22, dit in tegenstelling tot de compressieverhouding van de benzinemotor die maximaal 1:12 is.
Daarnaast zijn er nog een paar belangrijke verschillen die de dieselmotor zuiniger maken. In de eerste plaats heeft de diesel een hogere calorische waarde dan benzine. En wel diesel: 36 gJ/m3 tegenover benzine: 33gJ/m3. Dus maakt de diesel per kilometer al zuiniger. Voorts is de verbranding bij een dieselmotor ideaal. Bij een hoge druk wordt de diesel ingespoten waarbij de diesel in 1 keer totaal ontbrand. De zogenaamde 'zelfontbranding' deze vindt bij een temperatuur van om en nabij de 250 graden plaats. Het verschilt nog wel eens van temperatuur naar gelang de kwaliteit van de diesel olie. Maar in deze situatie wordt de ideale druk verdeling gegeven op de zuigers.
De stoichiometrische mengverhouding bij dieselmotoren is 1 op 14,6.
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2014 08:48 door Michel WaZ.
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 12:03
door sjeroens
michel,
Ik snap het bovenstaande. maar het gaat volgens mij om de airfow. de v8 heeft theoretisch 3,5 liter nodig per omwenteling, bij atmoserisch druk, en heeft een hoger toerental dan de 2,5 liter van een 300tdi bij 1 bar overdruk.
j.
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 15:34
door Michel WaZ
De stoichiometrische waarde van benzine is 1 - 14,7 dus dat scheelt niet zoveel, maar omdat diesel een veel hogere calorische waarde heeft kan het meer zuurstof moleculen aan. Dan krijg je nog de formule van de inhoud motor en deze waardes en dan weet je waarom een 2.5 een grotere lucht toevoer nodig heeft.
Simpel gezegd, diesel gebruikt veel meer lucht tijdens de ontbranding dan benzine rekening houdend met de cilinder inhoud.
Daarom is diesel ook een stuk zuiniger.
RRC '86 V8
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 15:48
door Bart van Dessel
Als je dieselmotor te hard moet zuigen om aan lucht/zuurstof te komen, kan dan je temperatuur ook omhoog gaan?
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 16:01
door Marc-my-Words
Daar gaat iets vaudfout:
De cylinderinhoud wordt iedere twee motoromwentelingen ververst.
Dus krap 3,5 liter lucht per twee omwentelingen bij de V8 - krap vanwege de lichte onderdruk die je in de praktijk hebt.
En ruim 2,5 liter lucht per twee omwentelingen bij de 2,5 Turbo-diesel - ruim vanwege de turbo-werking die meer lucht in de cylinders propt.
Reken maar uit hoeveel dat is bij 1000 - 2000 - 3000 rpm ... heel wat dus.
Er staat dus een stevige storm in het inlaattraject.
(bedenk dat door de "ruwheid" en andere oppervlakte-effecten de effectieve doorsnede kleiner is als de nominale)
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2014 14:06 door Marc-my-Words.
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 16:09
door Marc-my-Words
Ook hier gaat iets vaudfout:
De stoichiometrische waarden doen niks aan de hoeveelheid lucht die er per omwenteling door de motor worden gezogen.
Deze stoichiometrische waarde is van belang bij hoeveel brandstof er wordt ingespoten (of verneveld).
Het is de zuigerverplaatsing die de hoeveelheid lucht bepaalt.
Marc
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 16:58
door Bart van Dessel
jaaajaa......
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 19:35
door Michel WaZ
Nee deze waardes zijn vast, 1 kilo brandstof heeft zoveel kilo zuurstof nodig om deze kilo te verbranden. Dit geldt voor benzine en diesel. Maak dan een sommetje met je motorinhoud en je weet wat je maximale lucht toevoer moet kunnen zijn.
RRC '86 V8
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 19:57
door Marc-my-Words
Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee deze waardes zijn vast, 1 kilo brandstof heeft
> zoveel kilo zuurstof nodig om deze kilo te
> verbranden. Dit geldt voor benzine en diesel. Maak
> dan een sommetje met je motorinhoud en je weet wat
> je maximale lucht toevoer moet kunnen zijn.
Ja en Nee.
De waardes zijn vast, dat is correct. Alleen ... bereik je de juiste waarde door de brandstof-hoeveelheid te regelen tov de hoeveelheid lucht.
De hoeveelheid lucht die een motor naar binnen slurpt is echt alleen afhankelijk van de cylinder-verplaatsing, de weerstanden in het inlaattraject (en een eventuele turbo of compressor die de cylinders dan met "druk-lucht" vult). Er is immers geen een of andere magische/bovennatuurlijke kracht die extra lucht de cylinder induwt (zelfs niet met magneten, cyclonen of andere kwakzalverij).
Het maakt verder niet veel uit, de Tdi heeft in principe minder lucht nodig, nl minder max toeren, en slechts 2,5 liter -- maar dan wel maal 1,2, aangenomen dat de turbo de inlaatdruk 1,2 hoger ligt als bij de V8.
Waarschijnlijk heeft LandRover bij de V8 in de 101 gedacht dat het geen kwaad kon de motor een beetje in toom te houden (ook in de Stage I is er sprake van restrictors).
Dus ... zou het maar zo lonend kunnen zijn om een Tdi in een 101 een passende ademhaling te geven.
Marc
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 20:09
door sjeroens
heren, dank voor het meedenken, ik zal binnenkort de diameter/ oppervlakte inlaat turbo eens vergelijken met die van de inlaat opening voor de filter. en dan de verliezen die hij onderweg krijgt (slang en filter) compensereen. Ik geloof dat een face forward opening geen noemenswaardige verbeteringen met zich meebracht?
jeroen
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 20:38
door G-men (Gargamel)
Volgens mij heeft het verschil meer te maken met de luchtsnelheid/weerstand in het inlaattraject als het volume dat erdoor moet.
In een benzinemotor is de zuiger veel beter in staat om snel veel lucht naar binnen te zuigen als een diesel.
Daar zit de turbo (en intercooler) ertussen; en zeker bij lage toerentallen is een turbo erg traag en trekt niet heel veel vacuüm.
Men probeert dus de luchtweerstand tot een minimum te beperken door een zo kort mogelijk inlaattraject, grotere buisdiameter en een luchtfilter met zo laag mogelijke weerstand.
Gerrit
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 20:59
door VeeTee
Volgens de Wet van Boyle-Gay-Lussac wordt lucht bij compressie warmer; bij grote compressie zelfs heet genoeg om brandstof spontaan te laten ontbranden. Bij de dieselmotor wordt de lucht daarom eerst gecomprimeerd tijdens de compressieslag, waarna de brandstof wordt ingespoten. Deze ontsteekt daarna vrijwel direct spontaan door zelfontbranding, waarna de arbeidsslag volgt. Dit in tegenstelling tot de mengselmotor die brandstof en lucht vooraf mengt en dit mengsel veel minder samenperst, juist om vroegtijdige zelfontbranding te voorkomen.
(Bron: wikipedia)
Dat verschil in compressieverhouding was al eerder genoemd. Feitelijk betekend dat dus dat 3.5 l op een druk van 12 bar overeen komt met 3.5 x 12 = 42 l ongecomprimeerde lucht. Voor een 2.5 diesel is dat dus 2.5 x 18 = 45 l ongecomprimeerde lucht. Bij dezelfde rpm heeft de diesel dus gewoon meer lucht nodig. En dan nog ongecorrigeerd voor de turbo, die er nog wat meer in wil blazen...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f83ce72a03eb201f6137fcdb8764bba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308064, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 21:08
door Marc-my-Words
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens de Wet van Boyle-Gay-Lussac wordt lucht
> bij compressie warmer; bij grote compressie zelfs
> heet genoeg om brandstof spontaan te laten
> ontbranden. Bij de dieselmotor wordt de lucht
> daarom eerst gecomprimeerd tijdens de
> compressieslag, waarna de brandstof wordt
> ingespoten. Deze ontsteekt daarna vrijwel direct
> spontaan door zelfontbranding, waarna de
> arbeidsslag volgt. Dit in tegenstelling tot de
> mengselmotor die brandstof en lucht vooraf mengt
> en dit mengsel veel minder samenperst, juist om
> vroegtijdige zelfontbranding te voorkomen.
>
> (Bron: wikipedia)
>
> Dat verschil in compressieverhouding was al eerder
> genoemd. Feitelijk betekend dat dus dat 3.5 l op
> een druk van 12 bar overeen komt met 3.5 x 12 = 42
> l ongecomprimeerde lucht. Voor een 2.5 diesel is
> dat dus 2.5 x 18 = 45 l ongecomprimeerde lucht.
> Bij dezelfde rpm heeft de diesel dus gewoon meer
> lucht nodig. En dan nog ongecorrigeerd voor de
> turbo, die er nog wat meer in wil blazen...
Uhhhh VeeTee ...
Bij een V8 wordt (gedurende twee omwentelingen, want 4 takt) die totale 3,5 liter inhoud 12:1 gecomprimeerd, dus naar krap 0,3 liter.
Bij een 2,5 diesel wordt (ook in twee omwentelingen) die totale 2,5 liter 18:1 gecomprimeerd naar 0,14 liter.
Tijdens de expansie-slag krijg je weer dezelfde inhoud terug, en een restdruk waardoor de uitlaatgassen uit de uitlaat stromen (en eventueel de turbo aandrijven).
't Is overigens een tikje verwarrend om de gehele motorinhoud te gebruiken als je het hebt over wat er in de verschillende etappes in de afzonderlijke cylinders gebeurt, deze totaal-inhoud is wel handig voor de inschatting van de luchtbehoefte.
Was het anders dan zou ik graag weten wie er die 42 resp 45 liter lucht in de motor blaast.
Als je zo'n blaas-kracht beschikbaar hebt dan rijdt de auto gewoon vanzelf.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2014 19:14 door Marc-my-Words.
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 21:38
door Thimo
Ik heb in mijn 110 een 300tdi gebouwd met het luchtfilter van een v8.
In mijn geval was het andersom namelijk:
De doorstroomopening van het v8 filter was ca 3 maal zo groot dan die van de 300tdi.
Deze opzet werkt perfect.
Tevens is het filterelement qua oppervlak veel groter dan die van een 300tdi.
Dit moet de luchtweerstand ook ten goede komen ( een betere flow met minder aanzuigkracht ).
Volgens mij is het filterelement van een 110 v8 hetzelfde als van een 101fc, alleen de aanzuigopening van het filterhuis is vreemdgenoeg weer kleiner bij een 101fc.
Mvg Thimo.
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 22:14
door VeeTee
@MarcS, vaudje inderdaad, omgekeerd beredeneerd. Je moet inderdaad uitgaan van het volume bij atmosferische druk, het eindvolume na de compressieslag zal anders zijn bij beide motoren. Daar had ik niet aan gedacht...
Toch ben ik dan nog wel nieuwsgierig naar een correcte beredenering. Ik "geloof" best dat de diesel meer lucht verbruikt maar kan dat op dit moment nog niet "wetenschappelijk" beredeneren...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a25ec663776e822b65fca0492832e385', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308069, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 22:36
door Marc-my-Words
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Marc-my-Words, vaudje inderdaad, omgekeerd beredeneerd.
> Je moet inderdaad uitgaan van het volume bij atmosferische druk, het eindvolume na de
> compressieslag zal anders zijn bij beide motoren.
> Daar had ik niet aan gedacht...
>
> Toch ben ik dan nog wel nieuwsgierig naar een correcte beredenering. Ik "geloof" best dat de
> diesel meer lucht verbruikt maar kan dat op dit moment nog niet "wetenschappelijk" beredeneren...
>
Ach, iedereen maakt vaudjesfoutjes, alleen diegene die altijd zijn mond houdt niet.
De correcte benadering is eenvoudig.
Stel: je hebt een V8 van 3,5 liter en een Tdi van 2,5 liter, en de turbo levert 1,2 Atm.
Stel: je hebt een ideale luchtinlaat zonder verliezen, en de cylindervulling is ook ideaal.
Stel: je laat beiden 1000 rpm draaien (da's makkelijker rekenen, en bij 4 a 5 x heb je direct het maximum debiet)
O ja, nog een aanname: de benzine-motor draait met "vol gas" dus de gasklep open (moet ie 1000 rpm blijven draaien dan gaat dat alleen met een belasting).
Gaat bij de benzine motor de gasklep - foute naam overigens "gasklep" het is een luchtklep - een rol spelen dan wordt de luchthoeveelheid gesmoord.
Dan gaat er bij de V8 1000 x 0,5 x 3,5 = 1750 liter per minuut aan "ademlucht" naar binnen.
En bij de Tdi gaat er 1000 x 0,5 x 2,5 x 1,2 = 1500 liter per minuut aan "ademlucht" naar binnen.
Leuk om dan even te bedenken dat door een "ideale" luchtinlaat van ruim 11 cm dan als resultaat geeft dat de lucht met even veel decimeters per minuut stroomt als er liters per minuut nodig zijn. Bij 1000 rpm zit je dan op 10 km/u en bij top-toeren dus op zo'n 50km/u. Luchtinlaten zijn vaak nauwer en er zijn allerlei oppervlakte- en bocht-effecten, dus de luchtstroom gaat eerder richting 100 km/u !!
Nu zijn er natuurlijk verschillende aannames die niet gehaald worden: luchtinlaat is niet ideaal, cylindervulling ook niet, dus haal je niet deze nominale waarden, maar bijv 80% daarvan, maar dat is dus nog steeds véél.
Echter ... duidelijk is dat onder verder gelijke omstandiheden een 2,5 liter diesel minder lucht opslurpt als een 3,5 V8 (behalve als de turbo een hogere drukvulling geeft). Heeft de diesel standaard al een ruimer inlaattraject dan kom je vlot in dezelfde range, of zelfs hoger.
Het grote verschil is evenwel de 3,5 liter van de V8 en de 2,5 liter van de diesel (en eventueel het verschil in de rpm's -- een "klein" motorreke van 1,2 liter dat 9000 rpm draait ademt vrijwel evenveel als een 2,5 liter diesel).
Marc
PS Als je even doorrekent op basis van het voorgaande dan zie je ook snel waarom een diesel-motor zoveel beter op de motor remt: Steeds de volle hap lucht die dan zonder brandstof gecomprimeerd wordt. Een uitlaatrem zoals bij vrachtwaggels maakt het nog mooier.
Bij een benzine-motor staat de gasklep vrijwel dicht en er is dus sprake van een matige cylinder-vulling en de toch al lagere compressie, dus veel minder afremming.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2014 21:01 door Marc-my-Words.
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 23:26
door sjorsboomschors/aka/PP
lees nergens iets van een intercooler ..... of zelfs maar een snorkel... scheelt ook een hoop qua temp & luchtmoleculen, of ben ik weer eens abuis....
merk dat mijn 200tdi beter presteert/oppakt nu ik een snorkel heb
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 23:30
door VeeTee
H'm, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Je houdt hierbij geen rekening met het verschil tussen kwaliteitsregeling vs kwantiteitsregeling?
"Bij de techniek van een dieselmotor wordt telkens een vaste hoeveelheid lucht gecomprimeerd met een - circa - factor achttien, waarna de gewenste hoeveelheid diesel wordt ingespoten (oftewel: 'kwaliteitsregeling'). Door de hoge temperatuur van de gecomprimeerde lucht en de relatief lage ontbrandingstemperatuur van diesel zal de brandstof direct ontbranden. Bij een benzinemotor daarentegen wordt brandstof gebruikt met een veel hogere ontbrandingstemperatuur (gerelateerd aan het 'octaangetal'). Om de benzine toch te kunnen verbranden, wordt een mengsel van lucht en brandstof met vaste verhouding aangestoken door een elektrische vonk ('kwantiteitsregeling'). "
Bron: [delta.tudelft.nl]
De hoeveelheid gebruikte lucht is hier bij benzine dus geen vaste hoeveelheid zoals bij diesel, maar variabel afhankelijk van de hoeveelheid ingespoten benzine. Die zal gemiddeld genomen een (behoorlijk) stuk onder het maximum (gaspedaal op de vloer) liggen, daarmee zal de luchtvraag over het gemiddelde dus ook lager zijn.
Bij diesel daarintegen heb je altijd maximum vulling van de cilinders met lucht.
PS je laatste aline zegt 't ook al:
"Als je even doorrekent op basis van het voorgaande dan zie je ook snel waarom een diesel-motor zoveel beter op de motor remt: Steeds de volle hap lucht die dan zonder brandstof gecomprimeerd wordt. Een uitlaatrem zoals bij vrachtwaggels maakt het nog mooier.
Bij een benzine-motor staat de gasklep vrijwel dicht en er is dus sprake van een matige cylinder-vulling en de toch al lagere compressie, dus veel minder afremming."
Dus bij je voet van 't gas (geen brandstof) "verbruikt" c.q. gebruikt een diesel nog steeds de volle mep lucht, terwijl de benzinemotor heel weinig lucht verbruikt....
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a079745bf649d15141fa6f247ce44c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308075, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 23:50
door Marc-my-Words
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus bij je voet van 't gas (geen brandstof) "verbruikt" c.q. gebruikt een diesel nog steeds de
> volle mep lucht, terwijl de benzinemotor heel weinig lucht verbruikt....
>
Precies, maar voor de vraag van Sjeroens gaat het niet om het soms weinig lucht maar om de maximum luchtstroom.
Rekenkundig is die bij een 3,5 V8 groter als bij de 2,5 Tdi (of bijna even groot door de turbo).
Dus als de V8 af fabriek een nauwere inlaat heeft dan wordt de V8 altijd iets gesmoord (en dat kan goed de bedoeling zijn geweest omdat de V8 een beetje veel van het goede is in een 101).
Een diesel wil je evenwel niet (zelfs nooit) smoren, dus loont het de inlaat maten minimaal volgens de Tdi-specs te kiezen.
Zelfs al draait een diesel normaal op ruime overmaat lucht, ook dan wil je die lucht niet smoren, want die overmaat lucht zorgt ook voor een inwendige warmte afvoer.
(Daarom kan het in grensgevallen lonen terug te schakelen, ook al trekt de diesel het ook in een hogere versnelling: een paar honderden liters lucht per minuut extra drukken de uitlaatgas temperatuur.)
Marc
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: wo 22 okt 2014, 23:55
door VeeTee
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> merk dat mijn 200tdi beter presteert/oppakt nu ik een snorkel heb
Dat lijkt me tegennatuurlijk - een snorkel kan hoogstens géén invloed dan wel een restrictieve invloed hebben. Dat de motor er beter van gaat lopen zou inhouden dar er méér lucht aangeboden wordt (en bij diesels heb je gewoonlijk sowieso al een overmaat).
Je leest op de diverse (engelse) fora wel dat de motor na het plaatsen van een snorkel wat slechter presteert, het omgekeerde ben ik nog nooit tegengekomen...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('784bb442260e4daf4f2a9bd44e633eaf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308077, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: do 23 okt 2014, 00:23
door Frank 110V8
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > merk dat mijn 200tdi beter presteert/oppakt nu
> ik een snorkel heb
>
> Dat lijkt me tegennatuurlijk - een snorkel kan
> hoogstens géén invloed dan wel een restrictieve
> invloed hebben. Dat de motor er beter van gaat
> lopen zou inhouden dar er méér lucht aangeboden
> wordt (en bij diesels heb je gewoonlijk sowieso al
> een overmaat).
> Je leest op de diverse (engelse) fora wel dat de
> motor na het plaatsen van een snorkel wat slechter
> presteert, het omgekeerde ben ik nog nooit
> tegengekomen...
En daar ben ik het weer niet mee eens, door een goede snorkel krijg je koude lucht binnen, en daar zit veel meer zuurstof in (meer moleculen dus meer lucht) als in warme lucht en dus zou je er meer energie uit moeten halen, zelfde effect als een intercooler. Daar staat tegenover dat de restricties ook een heel negatief effect kunnen hebben
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: do 23 okt 2014, 00:30
door VeeTee
Hoeveel kouder is de lucht dan ongeveer 'n meter boven de standaard luchtinlaat?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0429a4e842cbba7919348e3f28cb9575', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308080, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: do 23 okt 2014, 00:48
door sjorsboomschors/aka/PP
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoeveel kouder is de lucht dan ongeveer 'n meter
> boven de standaard luchtinlaat?
wel, IN m'n motorruimte is het rond de 40 graden C. zonder snorkel trek m'n blok daar de lucht vandaan.... MET m'n snorkel, dus 2 meter boven de grond is het aanzienlijk minder, en zeker met rijwind....
merk wel degelijk verschil, m'n blok komt nu niet meer boven de 80 graden uit op m'n meter, terwijl hiervoor de 84 gr. werden overschreden ( en ik m'n Kenlowe inschakelde)
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: do 23 okt 2014, 01:27
door VeeTee
Aha, normaal gesproken wordt de lucht ook niet uit de motorruimte aangezogen, maar door een inlaat in de zijkant van de wing. Verse, reatief koude, buitenlucht dus...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06d0eba67d88205fb59d199a3caf4ac7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17308082, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: do 23 okt 2014, 01:36
door sjorsboomschors/aka/PP
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aha, normaal gesproken wordt de lucht ook niet uit
> de motorruimte aangezogen, maar door een inlaat in
> de zijkant van de wing. Verse, reatief koude,
> buitenlucht dus...
niet bij mijn 200Tdi/voorheen V8.... intake gewoon uit motorruim...
nu dus wel, met positieve gevolgen vandien
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: do 23 okt 2014, 01:37
door Mrah
Een diesel krijgt altijd een ruime overmaat lucht om de ingespoten diesel de kans te geven om zo volledig mogelijk te verbranden. Diesel is een zwaardere brandstofsoort.
tijdens de verbranding van diesel worden de lange ketenmoleculen gekraakt in kleinere moleculen. Dit kost tijd waardoor diesels minder toeren kunnen maken dan benzinemotoren. Ook ontstaat tijdens dat kraken roet wat specifiek verschijnsel is voor dielmotoren. Om dit roeten tegen te gaan bedacht men de voorkamerdiesel. Deze kan sneller lopen dan de directe diesel door een soort van voorverbranding maar is door die voorkamer wel minder zuinig dan de direct ingespoten diesel.
Bij benzine zuig je mengsel aan klaar voor gebruik. Hoeft alleen nog maar ontstoken te worden en hoeft niet gekraakt te worden.
De verbranding loopt bij benzine dus veel sneller en kun je ook meer toeren maken. Ook is het zo dat de stromingsleer een vak apart is. Bij hoge toerentallen heb je soms meer aan een langere aanzuigbuis dan aan het vergroten van inlaatdiameter. Kijk maar naar twinporttechniek.
Re: luchtinlaatverschil v8 en 300tdi
Geplaatst: do 23 okt 2014, 11:37
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Wat mij in deze discussie opvalt is dat niet gesproken wordt over hoe groot de luchtinlaat op de 101 is.
Als ik het luchtfilter van een 101 Fc bekijk is hij een stuk groter als die van bijvoorbeeld een RRC.
ik denk dat de luchtinlaat bij het filter misschien wel twee maal de diameter is als bij mijn RRC.
De originele opzet met de buizen en slangen naar de Carbs is ook korter en met minder bochten als dat van een RRC.
Dus de hoeveelheid lucht die bij een gewone V8 aangezogen kan worden is in de standaard opzet bij de 101 hoger als bij de RRC bijvoorbeeld.
Als ik dan weer kijk naar het systeem zoals dat bij mijn 2,5TD zit, is de diameter en het filter ook veel kleiner als die van de 101, maar wel groter als die van de RRC.
Ik heb geen 300TDi, dus ik weet niet of die veel meer lucht nodig heeft als mijn 2,5 TD, maar ik zou bijna zeggen dat de luchtinlaat van de 101 en het filter groot genoeg moeten zijn.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a951ed7a3165ae022e16595a525cb02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308085, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben