Pagina 1 van 1

werkt lock up automaat ook in low gearing ?

Geplaatst: ma 13 okt 2014, 23:40
door megamannen
Even een vraagje.
Discovery 1 300 Tdi met automaat gaat bij +/- 85 in de lock up.
Weet iemand of dit ook het geval is als ik in low gearing schakel?
En zo ja bij welke snelheid ongeveer.

Alvast bedankt.

Groet Laurens

Re: werkt lock up automaat ook in low gearing ?

Geplaatst: di 14 okt 2014, 08:59
door sjeroens
De lock-up is afhankelijk van de (constante) belasting/toeren/afstelling kickdown. Deze zit in de automaat voor de tussenbak en zou dus ook moeten werken in laag.
ik denk dat je dit alleen zal merken als je een toerenteller hebt en een temperatuurmeter op je koeler.
De meeste zf bakken gaan de lock-up alleen in zijn 4 erin en hoe vaak rij je laag in zijn 4 met een constante (weinig)belasting.
dus het antwoord is ja, weet de snelheid niet, ik zou het uitproberen.
Afgaande op ashcroft raito calculator gaat die van jou er bij 1800toeren erin wat laag 35km/u is?
wellicht zijn er wat mensen die gebruikers ervaring hebben.
jeroen

Re: werkt lock up automaat ook in low gearing ?

Geplaatst: di 14 okt 2014, 10:44
door Crazy-G
Jazeker werkt dat ook, is heel fijn zelfs als je met een aanhanger (caravan in mijn geval) door Frankrijk de wat steilere bergweggetjes (zeg maar behoorlijk steile) op wil.

Mijn ervaring is dat de lock-up idd rond de 35 km.u. Inschakelt, je kunt dan met gemak tot 50 km.u. "doorhalen" en lekker vlot de berg op komen zonder oververhitting van de automaat en altijd power zat.

Dit is overigens voor alle tussenbakken zo want de low gear overbrenging is bij alle LT230 tussenbakken dezelfde.

Ik heb zelf voor mijn 110 300 TDi - automaat combi de tussenbak aangepast naar 1,6:1 ipv 1,4:1 om in hoog al bij 63 km.u. de lock-up in te laten schakelen, dat scheelt (vooral in heuvelachtig gebied) ook weer heet worden van de bak als je achter een vrachtwagen aan sukkelt met 65-70 km.u. met een caravan of zo er achter.

Overigens heb ik wel een toerentellen én een temp meter op de automaat, dan schrik je nog hoe snel het fout kan gaan met die temperatuur, vandaar mijn aanpassing van de hoge gearing.

G-J.