Pagina 1 van 1
diesel NA met turbo
Geplaatst: zo 12 okt 2014, 22:59
door Ron
Als ik me niet vergis, zijn er mid '80 Defenders met een 2.5 ltr met turbo geleverd (19J). Is dit eigenlijk het 12-15J blok en kan een standaard NA blok evt voorzien worden van een betreffende turbo?
bvd,
Ron
Re: diesel NA met turbo
Geplaatst: zo 12 okt 2014, 23:16
door Gerard
Volgens mij zat er een extra oliekanaal in de 2,5TD blok.
Ze stonden niet bekend als zeer betrouwbaar; koelproblemen enz.
Al snel kwam de 200Tdi.
Re: diesel NA met turbo
Geplaatst: zo 12 okt 2014, 23:34
door Eric&Betty Boop
Ron Schreef:
-------------------------------------------------------
> kan een standaard NA
> blok evt voorzien worden van een betreffende
> turbo?
Kort en bondig. NEE
Het hele verhaal staat meervoudig in het archief en de zoekfunctie doet het zowaar ook weer,maar ik ben in een goede bui dus nog maar een keer.
De TD heeft andere zuigers met een teflon coating op de kroon om de hogere temperaturen de baas te kunnen.
De TD heeft een andere injectiepomp met boostmembraam voor een hogere opbrengst.
De TD heeft oliesproeiers onder de zuigers om de zuigers extra te koelen.
Heb je een NA blok dat geproduceerd is na de introductie van de TD(1988 zo ff uit mijn hoofd) dan heb je die oliesproeiers ook want vanaf die tijd hadden alle onderblokken die voorziening(kostenbesparing in de productie).
De TD heeft een uitlaat met een grotere binnen diameter(belangrijk om de EGT omlaag te krijgen)
In '89 kreeg de TD ook nog een andere krukas geloof ik.
Alle aanpassingen ten spijt blijft het een problemen kindje dat thermisch constant op en over de max draait met gescheurde zuigers tot gevolg.
De Mahle zuigers doen het dan weer wel beter dan de AE zuigers. De immitatie zuigers van Shitparts wil je al helemaal niet hebben.
De standaard zuigers van een NA zonder coating gaan het zowiezo niet lang volhouden.
Een na '89 TD kan redelijk betrouwbaar zijn als je hem met liefde en een fluwelen voet behandeld maar een 200tdi is altijd de betere keus.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bb64355d4d43baf852a8c95cc8d0ce79', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17307728, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4561220a298f88d918f1b0a808c32dac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17307728, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2014 21:36 door Eric&Betty Boop.
Re: diesel NA met turbo
Geplaatst: ma 13 okt 2014, 00:14
door Ron
Dacht dat de zoekfunctie nog niet goed werkte maar thanks voor de duidelijke uitleg! Ik weet voldoende.
Re: diesel NA met turbo
Geplaatst: do 16 okt 2014, 18:59
door John de WIt
Ik heb een 89 met een foor Turner Engineering gereviseerd "nieuw" blok, maar heb helaas vel problemen. Niet zozeer met de houdbaarheid, want ik rijd rustig en ververs op tijd, maar wel met een serieus gebrek aan power. Lijkt steeds alsof ik een NA rijdt. Onlangs een andere turbo erop, nu doet hij het iets beter, ik haal soms zelfs 100kmh!
Roken doet de motor helemaal niets enkel 1 pluimpje bij de start....Ik ga nog 1 x door een specialist naar de brandstofpomp laten kijken want volgens mij krijgt ie gewoon te weinig sap.....
Iemand een tip voor zo'n inspuitpomp specialist regio Ermelo/Harderwijk?
Ik had destijds maar wat graag een TDi laten inbouwen maar de 300TDi schijnt niet/slecht te passen en de 200TDi is in Zwitserland nooit gehomologeerd, dat mocht ik toen dus niet (woonde toen daargunder)
Een oplossing om de thermische belasting te managen is overigens het monteren van een (Allisport) intercooler, heb ik me wel eens laten vertellen. Dus niet zozeer voor meer vermogen maar de levensduur van het blok verlengen.....
Dus Ron: zou ook nar een TDi gaan, zoals Eric en eigenlijk iedereen je zal adviseren
John_90_130_RRC-RIP
Re: diesel NA met turbo
Geplaatst: vr 17 okt 2014, 01:07
door rolf
Hoi John,
Ik heb zelf ook een 2,5TD (maar dan alleen met problemen welke ik zelf veroorzaak waterschade, distributieriem enz.)
Maar over het gebrek aan vermogen, heb je het membraan in je inspuitpomp en het slangetje vanaf de turbo er naar toe al gecontroleerd bij mij was het membraan lek en kreeg het blok dus geen extra diesel bij hogere turbo druk!
membraan is van onder te bereiken en evt oa te bestellen bij kleinjan in nijverdal
succes
Gr Rolf
Re: diesel NA met turbo
Geplaatst: vr 17 okt 2014, 01:27
door sjorsboomschors/aka/PP
heb een 200Tdi, en kan tot 120km/u.... verder nooit geprobeerd, ook de durf niet voor...
100/110 is fine by me( wel met roofrack/daktent/ zooi qua gereedschap enz. twee reservewielen, lier... alles bij elkaar ruim 2200 kg
bij m'n vorige 110, een TD liep het ook zo rond de 110..maar met meer toeren.. je tussenbak doet ook wonderen.. heb nu een 1.2 , had een 1.6... wereld van verschil qua toeren, geluid en comfort
Re: diesel NA met turbo
Geplaatst: vr 17 okt 2014, 11:13
door Huub
Heb de 2.5 na vervangen door 300 tdi, is niet echt ingrijpend. En er staan inmiddels voldoende van dit soor t projecten op het net. Orginele bak gehandhaafd maar wel een 1.2 tussenbak eraan. De top is nu 140 echte km/u en bij mijn normale snelheid (100 km/u) een verbruik van 1 op 11.
GRT Huub