Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Wie weet een goed merk gaskabel voor een 110 V8 (SU) ?Ik heb al een''genuine''', een Allmakes ,Bearmach, een Brittpart geprobeerd.Al deze kabels gaan stroef en hakerig, ze maken zelfs een schrapend geluid(kabelzijde bij pedaal) als je gas geeft. Natuurlijk heb ik de kabels vantevoren allemaal uitgebreid gesmeerd met vet en olie voor de montage.Het probleem is begonnen nadat ik een orgineel genuine kabel(210000 KM, licht gerafeld) vervangen heb door een ander genuine kabel ,besteld bij de dealer. Natuurlijk heb ik de buitenkabel uiteinde bij het gaspedaal exact uitgelijnd en afgesteld tov het gaspedaal zodat er geen rare hoek in de binnenkabel komt . De veer op het inlaatspruitstuk is OK.Het complete gaspedaal is nieuw.Toch blijft het probleem zich voordoen, ook bij de andere 3 kabels . . Wie heeft dezelfde ervaringen? . Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2014 08:08 door Henk Bossinade.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2014 08:08 door Henk Bossinade.
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Henk,
Ik kan je helaas niet helpen, maar dat stukje wat er nog onderstond had wat mij betreft mogen blijven staan.
Maar om even bij de les te blijven, blijft de uitlijning bij het gaspedaal ook goed als het pedaal ingetrapt wordt?
Ik kan je helaas niet helpen, maar dat stukje wat er nog onderstond had wat mij betreft mogen blijven staan.
Maar om even bij de les te blijven, blijft de uitlijning bij het gaspedaal ook goed als het pedaal ingetrapt wordt?
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Hoi Henk,
Even op dit forum reageren, op het nieuwe forum mag ik niks toevoegen etc.
Een kabel die gerafeld wordt, kan wel eens beschadigd raken doordat de buitenkabel op de plek waar deze in het "eind-busje" zit, een te scherpe bocht in de spiraal heeft en net op die plek de binnendiameter van de buitenkabel een stuk verkleint. Dit komt wel eens als een buitenmantel wordt afgeknipt en de spiraal naar binnen buigt.
Ik weet niet of je een klein rond sleutelvijltje hebt, maar probeer eens of je in de buitenmantel kunt vijlen.
Ik heb dit eens met de "stopkabel" van een dieselmotor gehad. Ook een aantal binnenkabels vervangen, totdat ik een goed in de buitenkabel heb gekeken.
Groeten en succes,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d80b543c63b591e711cb20038fb9e59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17307385, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Even op dit forum reageren, op het nieuwe forum mag ik niks toevoegen etc.
Een kabel die gerafeld wordt, kan wel eens beschadigd raken doordat de buitenkabel op de plek waar deze in het "eind-busje" zit, een te scherpe bocht in de spiraal heeft en net op die plek de binnendiameter van de buitenkabel een stuk verkleint. Dit komt wel eens als een buitenmantel wordt afgeknipt en de spiraal naar binnen buigt.
Ik weet niet of je een klein rond sleutelvijltje hebt, maar probeer eens of je in de buitenmantel kunt vijlen.
Ik heb dit eens met de "stopkabel" van een dieselmotor gehad. Ook een aantal binnenkabels vervangen, totdat ik een goed in de buitenkabel heb gekeken.
Groeten en succes,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d80b543c63b591e711cb20038fb9e59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17307385, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Frans,Jos, het probleem zit volgens mij inderdaad in het eindbusje welke door het schutbord geschroeft zit.Deze heb ik zo goed mogelijk uitgelijnd tov het gaspedaal.Dit gaat vrij gemakkelijk door een waterpomptang op de M12 moer te zetten. Een klein beetje slagverandering blijft natuurlijk als je het pedaal intrapt.Ik heb dus al meerdere kabels geprobeerd ,het zeer irritante probleem begint na ongeveer 1 dag.Zelfs met de dure orginele genuine kabel , wat me wel heel erg tegenvalt. Ik heb zo het vermoeden dat er bij al deze kabels inderdaad een scherpe rand ofzo zit in de eindbus daar waar de binnenkabel eruit komt.Ik zal eens een binnenkabel doorknippen,de eindbus inwendig ''afronden'' en de gaffeltjes uitboren en weer aan een nieuwe binnenkabel aansolderen. Moet lukken , ik heb intussen toch al 4 gaskabels liggen Vriendelijke groet Henk B.
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Heren,
Ik heb ook een Brittpart kabel in m'n 110, ging eerst ook stroef, ondanks smeren (Imal) etc., echter na een paar keer rijden had ik geen last meer van wrijving, ging dus vanzelf over.
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frans,Jos, het probleem zit volgens mij inderdaad
> in het eindbusje welke door het schutbord
> geschroeft zit.Deze heb ik zo goed mogelijk
> uitgelijnd tov het gaspedaal.Dit gaat vrij
> gemakkelijk door een waterpomptang op de M12 moer
> te zetten. Een klein beetje slagverandering blijft
> natuurlijk als je het pedaal intrapt.Ik heb dus al
> meerdere kabels geprobeerd ,het zeer irritante
> probleem begint na ongeveer 1 dag.Zelfs met de
> dure orginele genuine kabel , wat me wel heel erg
> tegenvalt. Ik heb zo het vermoeden dat er bij al
> deze kabels inderdaad een scherpe rand ofzo zit in
> de eindbus daar waar de binnenkabel eruit komt.Ik
> zal eens een binnenkabel doorknippen,de eindbus
> inwendig ''afronden'' en de gaffeltjes uitboren
> en weer aan een nieuwe binnenkabel aansolderen.
> Moet lukken , ik heb intussen toch al 4 gaskabels
> liggen Vriendelijke groet Henk B.
Ik heb ook een Brittpart kabel in m'n 110, ging eerst ook stroef, ondanks smeren (Imal) etc., echter na een paar keer rijden had ik geen last meer van wrijving, ging dus vanzelf over.
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Frans,Jos, het probleem zit volgens mij inderdaad
> in het eindbusje welke door het schutbord
> geschroeft zit.Deze heb ik zo goed mogelijk
> uitgelijnd tov het gaspedaal.Dit gaat vrij
> gemakkelijk door een waterpomptang op de M12 moer
> te zetten. Een klein beetje slagverandering blijft
> natuurlijk als je het pedaal intrapt.Ik heb dus al
> meerdere kabels geprobeerd ,het zeer irritante
> probleem begint na ongeveer 1 dag.Zelfs met de
> dure orginele genuine kabel , wat me wel heel erg
> tegenvalt. Ik heb zo het vermoeden dat er bij al
> deze kabels inderdaad een scherpe rand ofzo zit in
> de eindbus daar waar de binnenkabel eruit komt.Ik
> zal eens een binnenkabel doorknippen,de eindbus
> inwendig ''afronden'' en de gaffeltjes uitboren
> en weer aan een nieuwe binnenkabel aansolderen.
> Moet lukken , ik heb intussen toch al 4 gaskabels
> liggen Vriendelijke groet Henk B.
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Hoi Henk,
En de optie om een hard kunststof of messing geleidingstule over de tule te maken zodat de kabel altijd recht de buitenmantel in gaat.
Beide materialen tasten de binnenkabel niet aan.
Mvg Thimo.
En de optie om een hard kunststof of messing geleidingstule over de tule te maken zodat de kabel altijd recht de buitenmantel in gaat.
Beide materialen tasten de binnenkabel niet aan.
Mvg Thimo.
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Ik had hetzelfde probleem bij Betty. Een serie 2a heeft standaard een stangenstelsel voor de gasklep bediening maar de dubbele Weber van mijn 11H blok heeft een kabel nodig.
Toen ik Betty kocht zat er een iets verbouwd 90/110 gaspedaal in en de kabel brak bij mij ook zeer regelmatig. Ik had altijd een paar fiets remkabels in de gereedschapskist zodat ik de binnenkabel snel kon vervangen.
Door het punt waar de kabel door de voetenbak komt moest de binnenkabel een steeds grotere hoek maken naarmate er meer gas gegeven wordt.
De binnenkabel sleet dan langzaam door langs de voetenbak doorvoer.
Ik heb dat compleet anders gemaakt want ik was er toch wel een beetje klaar mee.
Ik heb nu een kunststof fietsrem buitenkabel met feflon binnencoating(de originele 90/110 gaskabels zijn veel te duur) op lengte geknipt en de voetenbak doorvoer heb ik zo gemonteerd dat die kan kantelen zodat deze de beweging van het gaspedaal kan volgen en de hoek van de binnenkabel altijd optimaal is ten opzicht van het gaspedaal.
Ik moest in het begin wel ff wennen,want als ik mijn kleine teen bewoog zat ik al boven de snelheidslimiet zo licht gaat het pedaal. en sindsdien heb ik geen kabel meer gebroken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ae6e574c84b99b2daf2126f424c9625', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308102, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1976295cdd291e6f1c014ea495654616', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308102, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2014 19:22 door Eric&Betty Boop.
Toen ik Betty kocht zat er een iets verbouwd 90/110 gaspedaal in en de kabel brak bij mij ook zeer regelmatig. Ik had altijd een paar fiets remkabels in de gereedschapskist zodat ik de binnenkabel snel kon vervangen.
Door het punt waar de kabel door de voetenbak komt moest de binnenkabel een steeds grotere hoek maken naarmate er meer gas gegeven wordt.
De binnenkabel sleet dan langzaam door langs de voetenbak doorvoer.
Ik heb dat compleet anders gemaakt want ik was er toch wel een beetje klaar mee.
Ik heb nu een kunststof fietsrem buitenkabel met feflon binnencoating(de originele 90/110 gaskabels zijn veel te duur) op lengte geknipt en de voetenbak doorvoer heb ik zo gemonteerd dat die kan kantelen zodat deze de beweging van het gaspedaal kan volgen en de hoek van de binnenkabel altijd optimaal is ten opzicht van het gaspedaal.
Ik moest in het begin wel ff wennen,want als ik mijn kleine teen bewoog zat ik al boven de snelheidslimiet zo licht gaat het pedaal. en sindsdien heb ik geen kabel meer gebroken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ae6e574c84b99b2daf2126f424c9625', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17308102, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1976295cdd291e6f1c014ea495654616', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17308102, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/10/2014 19:22 door Eric&Betty Boop.
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Tja, ik wou net schrijven: Als je nu alle "merk" kabels al hebt liggen, en ze allemaal niet goed werken, knutsel dan iets van fietskabels.
De buitenkabels zijn er in diverse soorten (voor de gevoeliger derailleursystemen met een X-vormig karkas om de rek te beperken.
De luxere buitenkabels hebben normaal een kunsstof/teflon liner. Sommige binnenkabels zijn gecoat (andere RVS).
Dus keuze te over.
Zelf knip ik buitenkabels iets te lang met de nijptang en een tik van de hamer, daarna even met zorg op de slijpsteen afbramen (bij het slijpen zorgen dat de slijpsel en "bramen" alleen buiten de kabel komen - met kabeltjes hebben dus een zwak conisch eindje). RVS binnenkabels zijn iets breuk-gevoeliger maar blijven wel langer lekker glad zonder coating of smering.
Marc
De buitenkabels zijn er in diverse soorten (voor de gevoeliger derailleursystemen met een X-vormig karkas om de rek te beperken.
De luxere buitenkabels hebben normaal een kunsstof/teflon liner. Sommige binnenkabels zijn gecoat (andere RVS).
Dus keuze te over.
Zelf knip ik buitenkabels iets te lang met de nijptang en een tik van de hamer, daarna even met zorg op de slijpsteen afbramen (bij het slijpen zorgen dat de slijpsel en "bramen" alleen buiten de kabel komen - met kabeltjes hebben dus een zwak conisch eindje). RVS binnenkabels zijn iets breuk-gevoeliger maar blijven wel langer lekker glad zonder coating of smering.
Marc
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Gelukkig ... wel geplaatst ... ik kreeg weer eens zo'n Saroma-bordje voorgezet .... die heb ik wel genoeg gezien (vroegehhh vond ik ze nog eetbaar ook).
Re: Gaskabel Defender V8 SU carbs.
Allen dank voor de jullie antwoorden. Ik denk dat ik het probleem verholpen heb . De gaskabel loopt orgineel vanaf het schutbord in een bocht onder de luchtinlaat van het luchtfilter en dan tussen de luchtfilterslang en de Ypijp ( weer in een bocht) naar de steun op het inlaatspruitstuk. Zo hoort de kabel dus fabrieksmatig te lopen , en zo heeft hij ook altijd(210.000 KM) zonder problemen gezeten. Totdat ik dus de kabel heb vervangen voor een andere( genuine) kabel, deze ging stroef en hakerig.Dus heb ik nog wat andere kabels geprobeerd, maar bij allemaal na een tijdje hetzelfde probleem.Heel raar. Nu heb ik van de week het kabel iets anders gelegd,nl. vanaf het schutbord niet onder , maar boven de luchtfilterinlaat langs .De kabel maakt daardoor een grotere bocht en gaat sindsdien soepeler en haakt niet meer.Dus het (zeer irritante) probleem is opgelost , maar ik blijf het vreemd vinden .Ik heb er nu een Britpartkabel opzitten ,deze oogt wat ''steviger '' als de genuine. Vr gr Henk B.