Pagina 1 van 1

lassen

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 18:16
door remon
ik moet lassen aan mijn chassis van de serie III. Is het wijsheid om de accu..dynamo etc af te koppelen?
De 1 zegt doen...de ander roept..onzin.
Wie heeft de ervaring?

Re: lassen

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 18:18
door Thimo
Ik zal minimaal de accu loskoppelen.

Mvg Thimo.

Re: lassen

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 18:25
door remon
Dank... Tja lassen is toch een hoge stroom he..

Re: lassen

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 19:29
door Marc vd K
Natuurlijk koppel je je accu los!

Heel je laro is via je chassis geaard. En nu ga jij +600 ampere over de - pool gooien wanneer je last.. Grote kans dat je dingen sloopt. In defensie landrover staan niet voor niets meerdere stickers in HOOFDLETTERS dat je je accu moet afkoppelen. Ik ben verder ook heel benieuwd wat voor mensen en waarom ze roepen dat dit niet nodig is.....

Re: lassen

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 20:18
door jamaar
@ mark 600 amp???? daar las je 2cm dik staal mee niet een LR chassis van 2 mm
de reden van een accu los koppelen is niet de hoge stroom maar dat je meestal met wisselstroom aan het werk bent met spanningen rond de 50 volt
in je dynamo zitten diodes en die vinden het niet leuk als er in de buurt gelast word, soms zeggen ze ploef door de wisselstroom die er doorheen gaat.
las je met gelijkstroom is de kans op schade al een stuk minder maar toch ook dan kunnen er vreemde spanningspieken optreden
dus zeker voor onzeker, accu los, dynamo los
accu los om al je overige elektronica zoals radio te beschermen.
en diegene die onzin roepen, vergoeden zij het als er toch wat stuk gaat? dacht het niet

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32932f3cfbc41c086902b6e963e7650a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307339, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lassen

Geplaatst: vr 03 okt 2014, 21:35
door disco ronl
of een lasbeveiliging plaatsen over beide accu polen.
google maar op lasbeveiliging

hiermee heb ik al meerdere malen gelast aan mijn disco1

Re: lassen

Geplaatst: za 04 okt 2014, 01:11
door Hans 109
Gewoon loshalen die handel.

Vroegah toen ik nog zeeverkenner was, is er ooit gelast aan het wachtschip....accu's ontploft!

mvg Hans

Re: lassen

Geplaatst: za 04 okt 2014, 11:03
door Bart van Dessel
Ik zou 'm niet loskoppelen, als je klaar bent met lassen is je accu fijn opgeladen......wink wink wink

Re: lassen

Geplaatst: za 04 okt 2014, 11:25
door jamaar
hans, dat heeft een heel andere reden
als accu's laden komt er explosief gas vrij en dan is 1 vonkje voldoend voor een hoop narigheid
had dus ook door een slijptol kunnen gebeuren

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37dc16f1e53cb54340459eeb1dc5b899', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307363, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lassen

Geplaatst: za 04 okt 2014, 14:44
door Hans 109
Dat geloof ik graag, maar de accu's stonden beneden in de MK en het laswerk was ver weg buiten.

Kan toeval zijn geweest.

Whatever, moet ik lassen aan de Laro of mijn eigen bootje, de accu's gaan los!

mvg Hans

Re: lassen

Geplaatst: za 04 okt 2014, 22:24
door Marc vd K
Het schijnt dat als je je accu's in de magnetron zet voor 5 min dat ze dan ook vol zijn (werkt ook voor de Iphone 6! )

Re: lassen

Geplaatst: za 04 okt 2014, 22:51
door remon
inmiddels de klus geklaard . alleen de accu afgekoppeld.
prima gelukt alles. bedankt voor wijze woorden.

Re: lassen

Geplaatst: di 07 okt 2014, 17:16
door appie
Misschien een beginnersvraag hoor (maar ik leer graag!), maarreh:

Kan iemand me uitleggen waarom je de dynamo zou moeten afkoppelen als je ook al de accu hebt losgehaald? Als je van de accu de massa loshaalt (wat volgens mij ter bescherming van de accu voldoende is), dan is de stroomkring toch verbroken? Waarom dan nog de dynamo loshalen?

Re: lassen

Geplaatst: di 07 okt 2014, 19:03
door Paul Stroink, One-Ten.nl
De stroom neemt de weg van de minste weerstand. Als je de massaklem vlak bij het te lassen deel klemt gebeurt er niets met de rest van de auto.
Ik las al mijn hele leven aan auto's, nog nooit een accu losgehaald en nog nooit een storing gehad. Ook bij moderne auto's met ecu's nooit een probleem gehad. Alleen als de auto van een klant is, dus niet mijn eigendom koppel ik de accu even los omdat dat zo hoort, niet omdat het nodig is.

Re: lassen

Geplaatst: di 07 okt 2014, 19:08
door jamaar
Dynamo heeft zijn eigen massa en het gaat niet om de accu want die gaat niet kapot door lassen
het gaat om elektronica in de auto en daarvan moet de stroomkring verbroken worden
in de dynamo zit niet alleen dioden maar ook de regelaar en beide vinden het niet leuk als er wervelstroom en spanningspieken doorheen gaan
de plus van de dynamo zit vaak rechtstreeks op de startmotor dus loshalen van de + van de accu is gewoon nodig en veiliger. alleen de min loshalen heeft dus geen zin

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('808bd4c6d61a0d5cbd38b12613da92f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307501, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lassen

Geplaatst: di 07 okt 2014, 19:16
door jamaar
las je met gelijkstroom? mig/mag? = gelijkstroom en veel lagere spanning, rond 25 volt
bij elektrode lassen is er wel degelijk een risico met wisselstroom rond 50 volt
maar als je de massa klem dicht bij het te lassen stuk zet is het risico inderdaad klein maar toch neem ook jij je voorzorg bij auto's van klanten
het is echt geen fabel dat er dynamo's overleden zijn door laswerkzaamheden

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3c2935ac0b0b0efdbaf6c585ac8ba11d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307502, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lassen

Geplaatst: di 07 okt 2014, 19:21
door appie
Dat de dynamo zijn eigen massa heeft, wist ik niet. Kijk, weer wat geleerd!

Verder zie ik het zoals Paul het zegt: zorg dat je aardklem niet te ver van je las-plaats zit, en dan loopt de stroom echt niet via de dynamo/accu (tenzij je daar heel dichtbij in de buurt aan het lassen bent misschien).

Verder, voor zover de vraag aan mij gericht is: ik las MIG.

Re: lassen

Geplaatst: di 07 okt 2014, 20:32
door ron bolleboom
ik las al 25 jaar wekelijks aan landrovers en haal nooit iets los en nog geen schade gehad ! als dat zo belangrijk was/is had ik het nu ondertussen wel moeten merken . ligt er maar net aan waar je de massa klem op zet .

Re: lassen

Geplaatst: di 07 okt 2014, 21:57
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik las voornamelijk mig/mag af en toe TIG bij RVS of alu. Nooit elektroden, ik heb niet eens meer een electroden apparaat

Omdat klanten mogelijk ongerust zouden worden als ik aan hun auto las met de accu aangekoppeld maak ik hem maar los, volgens de etiquette zeg maar...

Re: lassen

Geplaatst: wo 08 okt 2014, 11:02
door jamaar
kijk, als iedereen die nooit problemen heeft er bij zou zeggen dat hij mig/mag last, ok

Maar je kan niet zeggen dat LASSEN in het algemeen altijd goed gaat, je weet niet met wat voor apparatuur de vraagsteller werkt

Voor elektrode lassen, uitkijken, loskoppelen en voor je eigen geruststelling of die van je klanten gewoon altijd loskoppelen. kleine moeite

voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d96508a5cd284bace1f0ea9a29222102', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17307520, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lassen

Geplaatst: wo 08 okt 2014, 11:11
door Bart van Dessel
Ik haal alleen de accu los, nooit een probleem gehad.

Gr, Bart

Re: lassen

Geplaatst: wo 08 okt 2014, 11:34
door appie
@jamaar: Als jij nu zou zeggen dat het gaat om elektrode-lassen... ;o)

Maar serieus: wat las je met elektrode aan een LR, BMBE lassen wordt toch voornamelijk toegepast op dikkere materialen? Is het meeste laswerk aan een LR niet gewoon tot max 2mm dik (Wolf chassis misschien 3mm) en dat gaat toch prima met MIG?

Re: lassen

Geplaatst: wo 08 okt 2014, 17:53
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Ten eerste wil ik even duidelijkheid scheppen over de benamingen.

Ik wil niemand de les lezen, maar laatst op een lascursus heb ik op mijn falie gehad omdat ik de benaming MIG gebruikte.
Volgens mijn leraar is het MAG, de I staat voor Inert en de A voor Activ.
Het gas wat je bij normaal metaal lassen gebruikt is Activ, een meng-gas met een combinatie van Co2 en Argon, dus is de benaming MAG.

als je nu aluminium gaat lassen dan gebruik je alleen Argon en is het Inert MIG.

De volksmond noemt het MIG lassen, maar eigenlijk moeten we MAG lassen zeggen.

Daarnaast hebben we het hier over gelijkstroom of wisselstroom.
TIG lassen, Tungsten Inert Gas, kan bij metaal gewoon met gelijkstroom, maar zodra je aluminium gaat lassen, zal je het met wisselstroom moeten doen, dan heb je wel degelijk kans op schade.
Dan is het ook heel belangrijk om je massaklem zo dicht mogelijk bij je te lassen oppervlakte te plaatsen.
En alle andere voorzorgsmaatregelen die je kan nemen zijn dan een extra zekerheid.

Als je nu echt vragen over Lassen heb, is er ook een Lasforum, alleen vind ik dat een beetje te commercieel af en toe.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fc3d3c7d04b261254dcb936853f04e96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17307527, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben

Re: lassen

Geplaatst: wo 08 okt 2014, 21:27
door Eric&Betty Boop
appie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar serieus: wat las je met elektrode aan een LR,
> BMBE lassen wordt toch voornamelijk toegepast op
> dikkere materialen? Is het meeste laswerk aan een
> LR niet gewoon tot max 2mm dik (Wolf chassis
> misschien 3mm) en dat gaat toch prima met MIG?

Ik las alles met electrode. Ook dun materiaal is prima te lassen met electrode. Een goede lasinverter en goede kwaliteit electrodes maken een wereld van verschil ten opzichte van de bouwmarkt prullen.
Ik heb een redelijk prijzige Kempi lasinverter en dat ding is een droom om mee te lassen. Ok,het is meer werk dan met CO2 lassen maar dat vind ik niet erg.

Accupolen loskoppelen doe ik nooit. Als ik de laro stilzet gaat altijd gelijk de hoofdschakelaar om.
Maar ik heb zat aan andere auto's gelast zonder de accu af te koppelen zonder problemen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea4755bdea70220d36d67525cfed0838', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17307534, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f287ac322a5bf0d241beff1d9be7665', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17307534, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: lassen

Geplaatst: wo 08 okt 2014, 22:13
door Mark
stroom neem de kortste weg....dus gaat rechtstreeks naar de lasklem....klaar.

Een kleine restspanning (noem het statische lading) kan in je chassis blijven hangen...das voor de
accu een muggescheet.
heb je echter ECU's erin....laat in godsnaam je accu lekker hangen die neemt die restspanning wel op.
doe ja dat niet krijg je een spanning op je massa die niet via je accu weg kan en wat zit wel aan je massa....
je ECU,s en die krijgt op zijn sodemieter via zijn 0...zal die fijn vinden...

succes....

Re: lassen

Geplaatst: do 09 okt 2014, 20:49
door Pieter
Mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een kleine restspanning (noem het statische
> lading) kan in je chassis blijven hangen...das
> voor de accu een muggescheet.

Met restspanning heeft dit niets te maken.
Wanneer je last loopt er een elektrische stroom door je werkstuk. Natuurkunde: een elektrische stroom induceert een magnetisch veld. Wanneer in de buurt bedrading loopt induceert dit magnetisch veld weer een stroom in de bedrading. Wanneer de stroomkring gesloten is kan er ook een stroom gaan lopen. Wanneer je de accu loskoppelt wordt op een centrale plaats het elektrisch circuit van de auto onderbroken. Het is dan vrijwel uitgesloten dat in de bedrading van de auto ook een elektrische stroom gaat lopen. In de literatuur kom je wel vaker het advies tegen om de accu los te koppelen, wanneer je aan een auto gaat lassen. Er zullen waarschijnlijk gevallen bekend zijn waar bij het lassen aan de auto dit geleid heeft tot schade in de bedrading of elektronische apparatuur. Vandaar het advies. Als ik de geometrie van een landrover voor ogen haal zijn er eigenlijk geen plaatsen waar waar bedrading langs het chassis loopt. De kabel boom naar achteren loop in de kokerbalk en zit als het ware in een kooi van faraday. De ervarings deskundigen die vertellen dat ze nooit de accu losmaken en hiervan geen nadelige gevolgen hebben ondervonden vindt ik aannemelijk.
Persoonlijk zou ik wanneer ik aan de auto ga lassen altijd de min pool van de accu los nemen.

Suc6, Pieter

Re: lassen

Geplaatst: do 09 okt 2014, 22:17
door remon
al bijna een week NA het lassen aan mijn chassis van de series III gaat het hier nog even door
met de tips ed.. grappig..