Pagina 1 van 1
diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 00:00
door sytse
Gister heb ik de olie van de Defender ververst, en het viel me op dat de olie heel erg dun was, toen ik er aan rook, rook het nogal naar diesel.
Voordat ik de olie had ververst, bleef deze altijd heel netjes op peil, maar viel me wel op dat de uitlaatgassen altijd een beetje naar onverbrande diesel rook.
Nadat er netjes olie tot in het midden van de peilstok stond, heb ik vanochtend olie gecheckt en toen was het peil boven het streepje
Verder trilt ze ook wat meer bij stationair dan dat ik van mijn TD5 gewend ben.
Ik heb al even op internet gezocht en een paar oorzaken gevonden:
Injector die niet goed is
Slechte injector seals
Gescheurde kop.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn?
Groeten Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 10:30
door bareld
Kan beide zijn.
Het is een erg vervelend en vaker voorkomend probleem bij een Td5. Ik heb het zelf ook meegemaakt.
Je kan eerst het voordeligst proberen om de injector o-ringen te vervangen en kijken of het daar mee opgelost is.
bij mijn Td5 bleek uiteindelijk de kop gescheurd te zijn. Zeker bij de eerste motoren kunnen haarscheurtjes ontstaan tussen brandstofrail en motorruimte. De diesel word dan vanuit de brandstofrail naar de olie geperst. De TD5 is geen commonrail maar de pompverstuivers worden omgeven door dieselolie in een brandstofrail met beperkte druk.
Ik heb uiteindelijk een nieuwe kop gemonteerd van Turner engineering die verbeterd is op dat gebied
Maar laten we niet meteen aan het ergste denken. Het kan heel goed een lekkende o-ring zijn.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 14:48
door Cristijn
zit op een dergelijke motor ook het brandstof-opvoerpompje dat via de nokkenas wordt aangedreven net als bij een series blok? Als daar een scheurtje in het membraan zit, kan ie diesel het motorblok in lekken.
Groet,
Cristijn
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 16:17
door Bart van Dessel
Cristijn, welkom in 2014:-) op een TD5 zit een hogedrukpomp in de tank. De laatste Land Rover motor met zo'n eenvoudig pompje was de 300 tdi. TD5 was een wereldschokkende vooruitgang t.o.v. z'n voorganger.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 17:03
door jamaar
TD5 was een wereldschokkende vooruitgang t.o.v. z'n voorganger.
ik vervang toch liever een membraan van 5 euro dan dat gedoe met lekke verstuivers enz en een computer wil ik al helemaal niet in mijn auto, nou ja alleen om films te kijken
nu moet ik eerlijk zijn, het 2,1/4 dieseltje heeft de inspuitpomp op de plek van de ontsteking van de benzine uitvoering en daar kan het ook goed mis gaan en is niet goedkoop als die keerring lekt
was maar liefst 100 gulden 30 jaar geleden in portugal met al het werk nieuwe filters en olie
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e24f5cc90b385e8f80e775af5264d409', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17300336, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 17:33
door Bart van Dessel
De laatste 20 jaar zitten alle auto's vol met computers en ik heb er de afgelopen 20 jaar zelden problemen mee gehad. TD5 loopt met het normale onderhoud heel lang en is vrij probleemloos. Maar het is een feit dat een 300 tdi ook perfect loopt, heel sterk met een paar simpele handelingen, heel betrouwbaar, geen computers en spotgoedkoop en makkelijk te repareren. 2.25 is leuk voor op zondag beetje mee te toeren.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 22:47
door Cristijn
excuus. ben slechts een beginner, zie het als een behulpzame leek

Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 23:19
door bareld
Cristijn Schreef:
-------------------------------------------------------
> excuus. ben slechts een beginner, zie het als een
> behulpzame leek
Dat maakt uiteraard helemaal niets uit. Iedereen is een beginner geweest en de topic starter zal altijd zelf uit alle tips zijn eigen conclusie moeten trekken.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 21 sep 2014, 23:26
door Bart van Dessel
Alles komt goed, hier op de prik zullen we je kennis bijspijkeren Cristijn;-)
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 00:05
door sytse
Dank voor de reacties, ik denk dat het mogelijk de injector seals kunnen zijn?
Hoeveel zou het kosten om de injectorseals door een garage te laten vervangen?
Ik ben redelijk handig maar heb nog nooit met injectoren gewerkt dus ik weet niet of ik het zelf kan.
En voor Cristijn, iedereen leert hier op het forum, toen ik me voor Land Rovers ging intresseren wist ik er bijna niets van, maar op het forum leer je een hele hoop.
Groeten, Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 00:13
door JanTD5
9 van de 10x idd de seals van de injectors. Als je er aan begint zorg dat je een WPH hebt zo dat het goed gebeurt anders draai je de verstuivers in de soep. Het zijn pomp verstuivers. Als je die omzeep helpt dan ksot het best een hoop centjes.
Groet Jan
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 00:52
door bareld
Als je de juiste procedure volgt is het een fluitje van een cent.
Inderdaad wel goed afstellen anders verniel je de hele boel.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 00:55
door bareld
Is in twee uur wel te vervangen door iemand die het eerder gedaan heeft. Ik denk dat iemand met ervaring het wel in een uurtje kan.
O-ringen kosten niks dus de reparatie zou naar mijn idee maximaal 200 euro mogen kosten.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 03:03
door Andrew Colville
Begin idd met de Oringen en brandplaatjes, ga wel voor deze delen voor origineel +- 30 euro voor een genuine setje. Budget parts heeft ze op vooraad op mijn verzoek/advies.
als je handig bent is het zelf goed te doen, wel willen de verstuivers er soms lastig uit, en hab je hier speciaal gereedschap voor nodig al kun je deze ook zelf maken.
Ook moet je officieel de bouten van de tuimelaar as vervangen, Ik heb ze al een aantal keer her gebruikt bij spoed reparaties.
Wisselen kost je ongeveer een 1,5 tot 2 uur de tijd als je ook de olie en filters weer vervangt ( pas vervangen als je zeker weet dat alles goed zit.
helaas kun je de nieuwe olie nu weg gooien, de smeering ervan is ernstig beinvloed door de diesel, en kan bij door rijden het einde van je Td5 betekenen.
De injectoren moeten wel worden afgesteld na montage, het is zowiezo verstandig een kopie van het wp handboek te hebben met de juiste werkwijze en aanhaalmomenten.
De Verstuiver boringen willen wel eens scheuren bij de vroege koppen, de haarscheurtjes kun je helaas niet zien met het blote oog, maar na reparatie de kleppendeksel eraflaten en dan kun je wel de pomp relais door verbinden en een uurtje laten draaien, als er dan nog lekage is ga je dat kunnen zien.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 16:50
door Def100
90% gescheurde kop, vooral zo veel diesel zo snel
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 20:51
door sytse
Dank voor de reactie's.
ze gaat zaterdag even bij de garage langs, als dan blijkt dat de kop inderdaad gescheurd is dan komt er waarschijnlijk een ander td5 blok, omdat een nieuwe kop net zo duur is als een andere motor,en ten tweede dat het blok waarschijnlijk al wat langer diesel in de olie had. en ik wel wil dat de auto betrouwbaar is en niet na een paar duizend kilometer opeens een lager er uit draait.
Groeten Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 22 sep 2014, 22:46
door bareld
Even krukaslagers controleren en indien nodig vervangen. Is ook een klusje van een paar uur. Het lijkt mij toch dat een kop goedkoper is dan een compleet blok..
Als je een ander blok laat plaatsen heb je misschien binnenkort weer hetzelfde probleem. Tip: Zoek in elk geval een TD5 uit een later bouwjaar.
Ik had mijn Disco voor 1500 euro weer klaar met een nieuwe kop van Turner Engineering en een setje nieuwe krukaslagers.
Maar ja ik ben ook meer van "Repareren als het kan" Dat is een tic ,denk ik
Maar nog even terug naar het begin. Kapotte o-ringen kan ook heel goed. En die zijn zo vervangen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2014 21:08 door bareld.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 23 sep 2014, 00:26
door lucas
hey er zijn altijd 2 injectoren die er niet uit kunnen zonder de kruk,nokkenas te verdraaien na monteren verstuivers vast draaien met de nok omhoog en een toer terug loszetten ,daarna ok
mvg luc
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 23 sep 2014, 00:28
door sytse
Daar heb je gelijk in, ik ga sowieso de o ringen vervangen en een olie wissel doen, dan gaat ze zaterdag even naar de garage en als het dan allemaal nog goed is dan dan weer een olie wissel en dan tuf ik hopelijk snel weer vrolijk rond.
ik denk dat ik maar beter wacht met een ander blok te kopen misschien valt het allemaal wel mee en dat het geen schade heeft toegebracht.
Groeten, Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 23 sep 2014, 00:31
door sytse
Bedankt voor de tip Lucas
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 23 sep 2014, 00:44
door bareld
Ik heb er ook een tijdje last van gehad zoals ik al schreef. Heb zelfs een paar keer olie ververst omdat ik het prbleem eerst niet kon vinden. Motor is er prima uitgekomen.
Verstuivers gaan er het best uit als je een imbus sleutel als hefboom gebruikt. Voorzichtig wiebelen en wippen.
pic021.jpg --> mod_embed_images_loadimage('37267b4aa7c252bddc10182dd96add69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv118%2Fbmw1600gt%2FLand%2520rover%2FStrippen%2520van%2520een%2520TD5%2520cilinderkop%2Fpic021.jpg', 'http://img.photobucket.com/albums/v118/bmw1600gt/Land%20rover/Strippen%20van%20een%20TD5%20cilinderkop/pic021.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv118%2Fbmw1600gt%2FLand%2520rover%2FStrippen%2520van%2520een%2520TD5%2520cilinderkop%2Fpic021.jpg', '', 17301558, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Woon je ergens in Friesland aan je naam te zien?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/09/2014 22:47 door bareld.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 23 sep 2014, 10:41
door Leon
Mijn kop van mn TD5 vorige week gedemonteerd.. Ook gescheurd.
Komt deze week een AMC kop op van Turner. Super mooi spul zo op het eerste oog te zien!
( Vraag andrew Colville, van hem heb ik dit adres ook. )
Leon
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 23 sep 2014, 10:54
door Bart van Dessel
AMC is een zeer goede fabrikant, bijvoorbeeld een 300 tdi kop wordt veel imitatie gemaakt maar AMC is de enige imitatie die écht goed is, sommige beweren beter dan origineel......
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 23 sep 2014, 10:59
door Leon
Dat klopt.
Ik had ook een originele kunnen kopen voor het zelfde geld via via.. Maar ben toch voor de AMC gegaan.
Deze kop moest dikkere delen/verbeterde delen hebben waar de originele kop juist scheurd.
Leon
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: wo 24 sep 2014, 03:51
door Andrew Colville
IDD, de Turner/AMC kop is gekopieerd, maar ook verbeterd tov het origineel, de afwerking vind ik ook vele malen netter dan de oe kop.
AMC is "het" merk voor vele revisi bedrijven waar OE niet deugd of te duur wordt, ook hier in NL.
Het materiaal van turner is top materiaal en de service ook, als een product niet deugd dan halen ze hem simpelweg uit het assortiment. ook kunnen ze alle motor gerelateerd vragen beantworten, en Farida spreekt nederlands.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: vr 26 sep 2014, 21:07
door sytse
Injector O ringen en brandplaatjes zijn besteld bij budgetparts en komen als het goed is morgen binnen, vandaag de olie afgelaten en toen viel me op dat er heel fijne goudkleurige deeltjes in de olie zaten, lagers?
Is het nu zo als er geen diesel meer in de olie komt, en er weer nieuwe olie ingaat dat ik er gewoon weer mee kan rijden of kan ik beter ook de lagers vervangen?
Groet,
Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: vr 26 sep 2014, 21:36
door bareld
Als de o-ringen het probleem op lossen en er verse olie in zit zal je motor er niet zo snel verder op achteruit gaan.
Toch is het vervangen van de drijfstang en krukaslagers niet zo'n grote klus dus ik zou dat wel meenemen.
Is je Turbo er goed afgekomen?
Hier nog een filmpje van die van mij. die heb ik dus ook maar vervangen. €500 extra kosten
[youtu.be]
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: vr 26 sep 2014, 21:48
door sytse
Ik zal morgen even kijken hoe de turbo er vanaf is gekomen, als blijkt dat de turbo vervangen moet worden dan wil ik er waarschijnlijk een gereviseerde vnt turbo van een mercedes 270 cdi opzetten. ( [forums.lr4x4.com] )
Groet,
Sytse
PS, als de lagers vervangen moeten worden, is er dan ook nog schade aan de rest van het blok of hoef ik me daarvoor geen zorgen om te maken?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2014 19:50 door sytse.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: vr 26 sep 2014, 22:00
door bareld
Mijn TD 5 liep weer als een zonnetje na best wel lang diesel in de olie. Ik kon het probleem eerst niet vinden en ik had de auto nodig dus ik heb een tijdje elke week de olie ververst met goedkope olie van de Action.
Ik hikte tegen de ingreep van een nieuwe kop aan maar heb dat uiteindelijk maar gedaan. Ook een nieuwe turbo en nieuwe lagers en hij liep weer als een nieuwe motor zonder olieverbruik en zonder bijgeluiden.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: za 27 sep 2014, 03:19
door Andrew Colville
Ik kan even niet bedenken waar dat van af zou moeten komen, er zit geen messing in de motor verwerkt, enkel de lagers, maar daar zit nog een laag lood over, dus dan zou je daar al door heen zijn, en dat zie je normaal enkel bij extreem hoge KM standen of motoren b.v. V8 met zwakker olie druk. een lager is een komposiet van diverse materiaalen waaronder aluminum, koper Lood en mogelijk andere metalen.
Drijfstang lager schade ( die gaan het eerst en meestal cilinder 4/5 ) kun je goed horen ook al is het in een vroeg stadium.
Zijn het geen stukjes Teflon van de ketting geleider?? dat zie je wel vaker en die zijn van goud/geel kunstof/teflon.
Vervang de O ringen en filters en doe verse olie op de motor en hoor voel de motor dan even aan. ( na dat je zeker weet dat de O-ringen niet lekken , Pomp relais door verbinden )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 29 sep 2014, 20:47
door sytse
Vandaag begonnen met het vervangen van de O ringen, het viel me op dat de o ringen heel erg los om de injector zaten, verder vertoonde de brandplaatjes sporen dat ze een beetje lekte dus deze ook meteen vervangen.
Groet,
Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 29 sep 2014, 20:57
door bareld
Als je de verstiuivers er uit haalt kun je het best de brandplaatjes altijd vervangen.
Wellicht ten overvloede maar zorg voor een goede afstelling voordat je de motor start. Als de slag te diep staat heb je alles aan gort
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 30 sep 2014, 22:04
door sytse
Vandaag de O ringen en brandplaatjes vervangen.
Nu is mijn probleem dat het brandstof systeem niet meer goed ontlucht.
Wel zaten er een paar zwarte spikkeltjes op de injector zitting, deze heb ik zo goed en kwaad als het ging schoongemaakt maar het was nog niet helemaal schoon.
Zou het vuil mn probleem kunnen zijn of moet ik ergens anders zoeken?
En als ik de injectoren er weer uit haal zou ik dan alles gewoon weer opnieuw kunnen gebruiken?
Hoe kan ik het beste de injector zitting schoonmaken?
Groet,
sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 30 sep 2014, 22:43
door bareld
Het plaatsen van die o-ringen is ook wel een secuur werkje. Ze moeten niet gedraaid zitten natuurlijk. Ik gebruik daarvoor een opengeknipte plastic tandpastatube en een drupje olie om hem glad te maken. Dan kun je de o-ringen er mooi overschuiven zodat ze mooi ongedraaid in de groef komen te liggen.
Heb je alles op het juiste moment aangetrokken?
Die brandplaatjeszittingen heel voorzichtig schoonmaken met een doekje en een schroevendraaier. Pas op voor krassen.
Beter kun je alles weer vernieuwen maar je kan proberen om het opnieuw te gebruiken.
Je kunt aan de indrukkingen op de brandplaatjes wel zien waar oneffenheden zitten.
Heb je wel alles volgens de procedure goed ontlucht?
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 30 sep 2014, 23:06
door JanTD5
De boel ontluchten kan best een tijdje duren. Heb de tank ooit eens leeg gereden Dat duurde zeker zo'n 10 minuten voordat hij weer starte.
Groet Jan
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: wo 01 okt 2014, 02:35
door Andrew Colville
Heb je de verstuivers goed op moment aangetrokken?
Na het demonteren van de verstuivers loopt de brandstof galerij helemaal leeg.
Na 4 x het contoact opzetten en de pomp laten lopen tot deze weer uit gaat zou het meeste lucht eruit moeten zijn.
Vaak zal het systeem zig pas helemaal goed ontluchten nadat de motor een aantal KM gereden is, er blijft anders vaak een lucht bel zitten waarddor je bij de volgende start weer een paar keer het contact op moet zetten.
De Verstuiver ringen in elk geval weer vervangen, aan de onderzijde van de verstuiver zitten opstaande randjes wel in het koper ringetje drukt als je ze op moment aantrekt, hier door worden ze onbruikbaar.
Om de verstuivergaten te reinigen kun je een "verstuivergat ruimer/reiniger krijgen dit is een soort lange freesje wel je een paar keer met de hand rond draait in het verstuiver gat evt aanwezig vuil wordt weg gesneden net als een goede pakking mes.
Met een lage schroeven draaier en een doekje kan het ook, ben dan wel heel voorzichtig met je schroeven draaierpunt.
De oringen breng ik met de hand aan zonder hulpje ( ben er handig in geworden ) maar wel met een paar drupjes motor olie zo dat de O ring makkelijk over de verstuiver kan glijden zonder te tordeeren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 11:51
door sytse
Gister opnieuw de seals vervangen, waarna ze hoestend en proestend tot leven kwam gelukkig doet ze het weer
Iedereen reuze bedankt.
Groet sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 12:57
door JanTD5
Mooie Sytse, fijn dat je weer kunt rijden. Goed gedaan.
Groet Jan
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 01:34
door bareld
Super. Leuke klus he?
Hopen dat de boel nu dicht is.
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:27
door sytse
Haha ja, het is best leuk om de motor een klein beetje open te hebben en alles eens goed te bekijken.
Wat ik mij afvroeg past een 10p cilinder kop op een 15p td5?
Groet,Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 16:37
door JanTD5
Poeh dat zou ik zo niet weten. Andrew vast wel
Groet Jan
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 07 okt 2014, 03:52
door Andrew Colville
Yep dat past, de verschillen zit hem in de interne brandstof galerij en dus de benodigde drukregelaar, verder zijn ze iedentiek.
wel wordt in de 15P kop het nieuwe type pompverstuiver gebruikt (1750 bar ipv 1500 bar inspuit druk echter in beide types in motoren te gebruiken ) en een nieuw model tuimelaar voor de pomp verstuiver.
Met dat laaste en de nokkenas heb ik laast een discussie gehad met Turner, volgens hun meet aperatuur geen enkel verschill tussen de 10P en 15P delen behalve de vorm van de tuimelaar 15P tuimelaar ovrigens zien die van de 10P zien er sterker uit dan de nieuwere 15P variant
wel gebruikt een kop en nokkenas lager kap van na 2002 de latere ( LVP onderdeelnummer ) klepdekselpakking! (met breede halve maan )gebruik je hier het oude type ( ERR onderdellnummer )heb je gegarandeerd lekkage.
Toch kun je ook een 10P/euro2 kop hebben van na 2002 en dus als nog de LVP klepdekselpakking nodig hebben om het even makkelijk te maken
Er zijn wel meer onderdelen op de Td5 die verschillen qua onderdeel nummer en toch gewoon identiek zijn tussen de bij de varianten.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: di 07 okt 2014, 22:23
door sytse
Helaas zit er alweer diesel in de olie vrijdag ga ik een andere cilinderkop halen, en die zet ik er zo snel mogelijk op, verder is dan ook het vliegwiel aan de beurt en wil ik de injectoren laten checken en laten reinigen.
iemand nog tips met dingen die ik kan doen als de boel toch open ligt?
Groet, Sytse
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 02:27
door JanTD5
Das balen sytse. En een dure baal ook. Weet je 100% zeker dat er een scheurtje in de kop zit? Geen o-ring beschadigd met montage? Kun je je kop niet ergens laten afpersen zodat je het zeker weet voordat je een klap geld gaat uitgeven.
Sterkte en succes,
Groet Jan
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 23:06
door Rangie90 'joepie'
Afgelopen week bijna het zelfde probleem....
Al enige tijd moest ik de auto (defender TD5 bj 2000) s'morgens 2 x starten voor ie aansloeg.
Avondje googlen, en idd ook de brandplaatjes en o-ringen vervangen, fluitje van een cent!
De dag erop met de LaRo naar het werk, en na 30 km liet ie me mooi staan om 06.30 uur.
Olie geroken, en idd diesel geurtje.
Voor de zekerheid naar ET Coevorden laten brengen, ik vermoede ook een scheurtje in de kop.
Daar aangekomen, inmiddels een uur of 11! Werd ik direct geholpen door de mannen. De monteur zag dat de kop reeds vervangen was door een verbeterd exemplaar van AMC, en we hebben alleen de brandplaatjes en o-ringen weer vervangen, zat toch nog wat vuil tussen,
Inmiddels rijden we alweer een paar honderd km zonder problemen.
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: do 09 okt 2014, 01:45
door Andrew Colville
Aaii, Dat is minder leuk, De originele <2002 vroege koppen hebben hier een handje van helaas, maar ook die erna kunnen er last van hebben, de AMC kop ( aftermarket maar beter dan OE ) heb ik het tot heden nog niet bij gezien of van gehoord.
Je weet zeker dat het geen vuiltje kan zijn?
Heb je met pomp druk kunnen kijken of de originele lekkage werdt opgelost door de pomp relais door te lussen en dan te kijken?
De haarscheurtjes zijn met het blote oog nauwelijks te zien helaas, etsen of een goed vergrootglas worden ze wel zichtbaar.
Hoe dan ook heb je een andere kop nodig als de scheurtjes er eenmaal zijn.
De injectoren na laten kijken wordt lastig in NL een revisie bedrijf dat al geen nieuwe injector codes mee geeft heeft geen idee waar hij mee bezig is, de meeste injectoren voor de Td5 worden nogaltijd door de bekende bedrijven hier in de UK gereviseerd.
Ik heb er een tijd geleden een stukje over geschreven.
Het uit elkaar halen en vervangen van de delen kan iedereen, het afstellen en her coderen lukt alleen als je een pompverstuiver tester hebt ( ik meen de Hartge ..... ) geschikt voor de lucas delphi injectoren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: do 09 okt 2014, 02:24
door JanTD5
Andrew, kun je een AMC kop makkelijk herkennen van de buiten kant af? Wat zijn de herkenning punten tov de standaard kop.
Groet Jan
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: do 09 okt 2014, 02:43
door Andrew Colville
Ja , als je ze echt kent wel, de standaard stempels/gietsels van LR staan er niet in, ook ziet de afwerking er netter uit, veel minder gietmal sporen, de gevalte delen zijn net spiegels bij landrover kop is het ook vlak maar grover.
Ik meen dat het AMC logo er ook instaat en dat het LR onderdeel er weer niet in staat.
LDF500160.jpg --> mod_embed_images_loadimage('599ae28d3862c8854f9b2bc545241e9f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.island-4x4.co.uk%2Fimages%2FLDF500160.jpg', 'http://www.island-4x4.co.uk/images/LDF500160.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.island-4x4.co.uk%2Fimages%2FLDF500160.jpg', '', 17307561, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Boven inlaat poort 4 zit normaal de productie datum ingegoten ( jaartal en week nummer in rond logo ) op de afbeelding van deze AMC kop zie je niks.
Boven poort 3 staat normaal op een OE kop het onderdeel nummer, en ook die zie je in de afbeelding niet.
Ik zal morgen eens goed kijken ik heb een Td5 staan met AMC kop en een oe LR kop beide euro 3 met externe retoerleiding.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: do 09 okt 2014, 12:27
door JanTD5
Ok, niet hele duidelijke dingen om met één blik te zeggen welke kop het is.
Groet Jan
Re: diesel in motor olie td5
Geplaatst: zo 19 okt 2014, 03:26
door sytse
ik ben echt vrij zeker dat het de kop is, komende week ga ik beginnen met het verwisselen van de kop.
hoelang duurt het verwisselen van een cilinderkop van een td5 ongeveer?
Groet,
Sytse