Oliekoeler 200tdi in Series
Geplaatst: vr 05 sep 2014, 22:53
Ik ben op het moment bezig met de voorbereidingen voor de inbouw van een 200 tdi in mijn ambu. Ik wil zo veel mogelijk zaken van te voren overdacht hebben, zodat ik als ik er daadwerkelijk aan bezig ben ik tegen zo min mogelijk lastige problemen aanloop. Over veel zaken heb ik al nagedacht en informatie ingewonnen, in die zin heb ik mezelf redelijk goed kunnen redden. Echter, inmiddels ben ik wel ergens tegenaan gelopen waar ik niet echt uit kom. Ik wil de turbo laten zitten (eventueel de turbo- druk wat omlaag zetten), maar daarvoor is er wel een oliekoeler in het systeem nodig, vooral als ik een keer zou willen gaan reizen (bergen) of bijvoorbeeld een zware aanhanger moet trekken.
Het gaat om een discovery motor en ik wil het voorfront van de wagen niet aanpassen, omdat ik dat zonde vind en daarnaast is de originele radiateur zo goed als nieuw.
De 200tdi heeft een ingebouwde thermostaat in het oliefilterhuis en daarop kunnen gelijk de oliekoeler slangen aangesloten worden. Ik heb nog een originele Series oliekoeler liggen, zo`n grote koeler waarbij je de buis ziet lopen, die op elke militaire wagen gemonteerd zat, hierop kunnen gewoon slangen aangesloten worden. Deze leek mij perfect om te gebruiken, enerzijds omdat ik hem al heb liggen, anderzijds omdat dit een origineel passend onderdeel is. Echter, ik kwam bij mijn zoektocht aan informatie op het wereldwijde web een topic tegen (ik weet even niet meer waar), waarbij men aanhaalde dat dit een zogenaamde "bypass" oliekoeler is, die niet ontworpen is om het volledige volume aan motorolie door te voeren, waardoor de motor een gebrek aan smering zou kunnen krijgen als de thermostaat open gaat. Ik weet niet precies hoe dit systeem op een series werkt, want mijn ambu heeft geen oliekoeler op het moment, dus ik kan het ook niet nakijken. Ik vraag me echter af of dit waar is, want als ik naar de diameter van de buis kijk, en naar aftermarket oliekoelers, zou ik zeggen dat de koeler juist een overcapaciteit heeft en het debiet aan olie makkelijk moet kunnen verwerken/doorvoeren.
Mocht deze koeler niet bruikbaar zijn, dan moet ik uiteraard gaan kijken naar aftermarket oliekoelers en dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Hoe groot moet deze namelijk zijn en wat is de ideale diameter van de leidingen dan?
Ik zie dan voornamelijk van deze sets voorbij komen:
Ebay oliekoeler set
(let niet op de fancy kleurtjes, dat wil ik allemaal niet)
Dit koop je op ebay voor tussen de €60-100,- en dan heb je een koeler compleet met slangen die je zelf op maat kunt maken. Is zo`n set bruikbaar voor een grote motor als een 200 tdi?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de slangen, de slangen van de set zijn namelijk wel "mooi", je kunt ze zelf op maat knippen en met knelkoppelingen die je aan kunt draaien, kun je er vervolgens allerlei soorten koppelingen aan maken, passend op je motorblok en oliekoeler. Dat lijkt mij dan weer ideaal als ik de series oliekoeler zou kunnen gebruiken, ik vraag me alleen af waar ik dat los kan krijgen? Een andere optie is een hydrauliekbedrijf, maar iets zegt me dat dat me een klein vermogen kost. Misschien dat iemand mij daar nog goed in kan adviseren of een mooie oplossing heeft?
Kort maar krachtig gaat het dus eigenlijk om: Welke oliekoeler kan ik gebruiken/is de originele series koeler geschikt? Zo nee, welke aftermarket koeler moet ik dan hebben? En last but not least; bestaat er een gemakkelijke manier om de slangen zelf te kunnen maken, of is er een adres waar ik deze kan laten maken voor een goede prijs?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Het gaat om een discovery motor en ik wil het voorfront van de wagen niet aanpassen, omdat ik dat zonde vind en daarnaast is de originele radiateur zo goed als nieuw.
De 200tdi heeft een ingebouwde thermostaat in het oliefilterhuis en daarop kunnen gelijk de oliekoeler slangen aangesloten worden. Ik heb nog een originele Series oliekoeler liggen, zo`n grote koeler waarbij je de buis ziet lopen, die op elke militaire wagen gemonteerd zat, hierop kunnen gewoon slangen aangesloten worden. Deze leek mij perfect om te gebruiken, enerzijds omdat ik hem al heb liggen, anderzijds omdat dit een origineel passend onderdeel is. Echter, ik kwam bij mijn zoektocht aan informatie op het wereldwijde web een topic tegen (ik weet even niet meer waar), waarbij men aanhaalde dat dit een zogenaamde "bypass" oliekoeler is, die niet ontworpen is om het volledige volume aan motorolie door te voeren, waardoor de motor een gebrek aan smering zou kunnen krijgen als de thermostaat open gaat. Ik weet niet precies hoe dit systeem op een series werkt, want mijn ambu heeft geen oliekoeler op het moment, dus ik kan het ook niet nakijken. Ik vraag me echter af of dit waar is, want als ik naar de diameter van de buis kijk, en naar aftermarket oliekoelers, zou ik zeggen dat de koeler juist een overcapaciteit heeft en het debiet aan olie makkelijk moet kunnen verwerken/doorvoeren.
Mocht deze koeler niet bruikbaar zijn, dan moet ik uiteraard gaan kijken naar aftermarket oliekoelers en dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Hoe groot moet deze namelijk zijn en wat is de ideale diameter van de leidingen dan?
Ik zie dan voornamelijk van deze sets voorbij komen:
Ebay oliekoeler set
(let niet op de fancy kleurtjes, dat wil ik allemaal niet)
Dit koop je op ebay voor tussen de €60-100,- en dan heb je een koeler compleet met slangen die je zelf op maat kunt maken. Is zo`n set bruikbaar voor een grote motor als een 200 tdi?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de slangen, de slangen van de set zijn namelijk wel "mooi", je kunt ze zelf op maat knippen en met knelkoppelingen die je aan kunt draaien, kun je er vervolgens allerlei soorten koppelingen aan maken, passend op je motorblok en oliekoeler. Dat lijkt mij dan weer ideaal als ik de series oliekoeler zou kunnen gebruiken, ik vraag me alleen af waar ik dat los kan krijgen? Een andere optie is een hydrauliekbedrijf, maar iets zegt me dat dat me een klein vermogen kost. Misschien dat iemand mij daar nog goed in kan adviseren of een mooie oplossing heeft?
Kort maar krachtig gaat het dus eigenlijk om: Welke oliekoeler kan ik gebruiken/is de originele series koeler geschikt? Zo nee, welke aftermarket koeler moet ik dan hebben? En last but not least; bestaat er een gemakkelijke manier om de slangen zelf te kunnen maken, of is er een adres waar ik deze kan laten maken voor een goede prijs?
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl