Pagina 1 van 1
hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:13
door Katteker
Ik sta op dit moment op een camping in Oostenrijk. We reden vandaag met de 110 (300TDI) naar een stuwdam op 2000 meter hoogte. Half beladen moest de auto flink aan de bak. Niets aan de hand. Direct op de terugweg zagen we flinke witte rook achter de auto. Alleen als we gas gaven. Ben even gestopt en heb even de koelvloeistof en olie gecheckt. Niets geks, ben maar doorgereden. Eenmaal in het dal had ik geen of nauwelijks meer last van witte rook.
Zou dit fenomeen te maken kunnen hebben met de hoogte (ijle lucht) en de temperatuurverschillen? Warme motor die snel afkoelt en de lucht comprimeert en misschien ergens wat koelvloeistof naar binnen zuigt? Wie heeft wen goede verklaring? Morgen tuffen we weer richting huis dus ik dacht ik gooi het in de groep. ..
Bedankt alvast.
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:29
door fenix2
hoogte geeft een lager dichtheid van de lucht. Dat betekend dat je per volume eenheid minder luchtmassa (lees: zuurstof) beschikbaar hebt om nog steeds dezelfde hoeveelheid diesel te verbranden. Die diesel gaat dan wat minder verbrand door de uitlaat de motor weer uit en dat dat wat witte rook geeft is te verwachten. ideaal zou je dan de hoeveelheid brandstof wat bijsturen (dat er evenredig aan de lagere luchtdichtheid minder diesel wordt ingespoten). Minder vermogen hou je wel op hoogte, tenzij je een manier vind om ook op hoogte dezelfde absolute luchtdruk in je cilinders te pompen.
Tot zover de theorie, iemand met een meer praktijk gerichte variant?
Fenna
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: wo 27 aug 2014, 19:42
door VeeTee
Ja, bekend fenomeen, heb ik ook gehad de eerste keren in de Alpen. Ik kom daar vrij regelmatig en met de juiste combinatie van toerental, versnelling en nauwelijks gas bij geven in de afdalingen kan ik het nu zo goed als voorkomen.
Volgens mij inderdaad een gevolg van de ijlere lucht zoals Fenna schrijft. Ik vermoedt dat de nieuwere motoren (met luchtmassameter) daar geen last van hebben, wie weet dat dan weer?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd43b17c5a6d48fa5c5d884cc1769758', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17280064, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: wo 27 aug 2014, 22:12
door René de Geeter
QuoteDie diesel gaat dan wat minder verbrand door de uitlaat de motor weer uit en dat dat wat witte rook geeft is te verwachten
Volgens mij geeft onverbrande diesel geen witte maar zwarte rook.
René
109 serie III StaWag
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: wo 27 aug 2014, 22:24
door Marc-my-Words
Als je diesel verhit/vernevelt in een koele omgeving brengt is dat een 1º-klas rook-gordijn-maker, de diesel werkt kennelijk goed als condensatie-kern.
't Is een bekend procedé bij "rook-makers". Niet verbrande diesel geeft dus witte rook, slecht verbrande diesel zwarte ... (kan handig zijn bij paus-verkiezingen).
Waarschijnlijk werkt het als volgt: Je rijdt met een warme motor helling af, geeft dus nauwelijks gas en de minimale hoeveelheid diesel verbrandt niet.
Modernere diesels (vanaf de Td5 ?) sluiten de diesel-toevoer af bij geen gas en voldoende toeren, dat is handiger en zuiniger ook.
Marc
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: wo 27 aug 2014, 23:26
door fenix2
Mijn bron: http://vaartips.nl/rookt.htm geeft voor witte of grijze rook ook als mogelijke oorzaak ontregelde brandstof/lucht verhouding en dat past prima bij hoogte
Fenna
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 00:36
door lucas
geachte volgens mij heeft een turbodieselmotor van de ijle hoogte geen last vroeger met de truck via france naar italie via de mont cennis 2104m
geen centje pijn
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 00:45
door Eric&Betty Boop
René de Geeter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die diesel gaat dan wat minder verbrand door de
> uitlaat de motor weer uit en dat dat wat witte
> rook geeft is te verwachten
>
> Volgens mij geeft onverbrande diesel geen witte
> maar zwarte rook.
Onverbrande diesel geeft witte/grijze rook.
Onvolledig verbrande diesel geeft zwarte rook(roet).
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be4b1cbdf4148f42bb9e67663401d5e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17280394, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7e276e1a75d0e2f37b94ba79d8bfa39a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17280394, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 01:27
door Marc vd K
nou ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Eric en veetee, precies ook mijn ervaring met mijn 200tdi
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 02:03
door Marc-my-Words
Kijk eens bij "Smoke screen" in de Wikipedia
QuoteSmoke generators
Very large or sustained smoke screens are produced by a smoke generator. This machine heats a volatile material (typically oil or an oil based mixture) to evaporate it, then mixes the vapor with cool external air at a controlled rate so it condenses to a mist with a controlled droplet size. Cruder designs simply boiled waste oil over a heater, while more sophisticated ones sprayed a specially formulated oily composition ("fog oil" through nozzles onto a heated plate. Choice of a suitable oil, and careful control of cooling rate, can produce droplet sizes close to the ideal size for Mie scattering of visible light. This produces a very effective obscuration per weight of material used. This screen can then be sustained as long as the generator is supplied with oil, and—especially if a number of generators are used—the screen can build up to a considerable size. One 50 gallon drum of fog oil can obscure 60 miles (97 km) of land in 15 minutes.
Whilst producing very large amounts of smoke relatively cheaply, these generators have a number of disadvantages. They are much slower to respond than pyrotechnic sources, and require a valuable piece of equipment to be sited at the point of emission of the smoke. They are also relatively heavy and not readily portable, which is a significant problem if the wind shifts. To overcome this latter problem they may be used in fixed posts widely dispersed over the battlefield, or else mounted on specially adapted vehicles. An example of the latter is the M56 Coyote generator.
Many armoured fighting vehicles can create smoke screens in a similar way, generally by injecting diesel fuel onto the hot exhaust.
Vooral deze laatste zin geeft vlgs mij een clue
Marc
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 09:14
door René de Geeter
Weer wat geleerd. Zit dus duidelijk verschil tussen onverbrand en niet volledig verbrand.
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 09:46
door Michel WaZ
Ha ha ha, vraag dat maar aan de machinisten van de oude D jagers van de marine ! Die deden dat standaard als ze er de pest in hadden, ha ha ha!
Oeps beetje OT..................
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2014 07:46 door Michel WaZ.
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 10:02
door Marc-my-Words
René de Geeter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weer wat geleerd. Zit dus duidelijk verschil
> tussen onverbrand en niet volledig verbrand.
Het verschil tussen wel of geen paus.
Re: hoogte het probleem van witte rook?
Geplaatst: do 28 aug 2014, 10:08
door Katteker
Bedankt allen! Ga ik toch gerustgesteld huiswaarts!