Pagina 1 van 1
td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 01:21
door sytse
Hoi allemaal, mijn defender heeft al een tijdje last dat ie een beetje rookt, het is vooral blauw grijzige rook.
de eerste keer dat ik het merkte toen reed ik na een flink stuk snelweg ongeveer vanaf Amsterdam tot aan Maastricht de afslag af, en toen reed er een auto achter en toen merkte ik dat ie behoorlijk rookte, de zelfde blauw grijzige rook heb ik ook tijdens het schakelen of plotseling veel gas geven.
info over de auto:
start goed
heeft 134.000 kilometer gelopen
heeft geen carterdruk of olie lekages
verbruikt klein beetje olie
en hij ruikt alsof die te rijk staat afgesteld
wat ik al heb gedaan:
injector kabelboom schoon gemaakt
druk sensor in spruitstuk schoon gemaakt
een flink stuk snelweg gereden met snelheden tussen de 100 en de 115 om de boel een beetje schoon te blazen.
wat zou het kunnen zijn?
Groeten, Sytse
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 02:53
door JanTD5
Blauw is olie. Hoe zag je inlaat kanaal er uit erg vettig? Je zou je turbo eens kunnen checken, 134.000 is nog het erg veel, maar het is misschien de moeite. Olie verbruik?
Groet Jan
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 06:24
door Bart van Dessel
Een TD5 vebruikt normaal geen spatje olie, ik heb er nog geen meegemaakt waar af en toe iets bij moest. Ik denk dat je daar eens naar moet kijken, maar als ie echt rookt van de olie dan moet je ook wel veel bijvullen. Anders vermoed ik dat ie gechipt is of een slechte injector.
Gr Bart
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 09:35
door sytse
Hoi Bart, het zou inderdaad kunnen dat ie gechipt de midden demper is verwijderd en laatst op de snelweg had ik flink haast en toen haalde die redelijk snel 150 en toen had ik nog wat over, ik heb filmpjes op youtube bekeken en daar roken sommigen ongeveer het zelfde en die zijn getuned.
Groeten,Sytse
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 10:47
door sytse
Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe de inlaat was, het olie verbruik is trouwens niet heel erg ik heb 2000km gereden en toen was het oliepeil maar een heel klein beetje gezakt.
Ik zal vanmiddag ff het inlaat traject nakijken op olie.
Groeten,Sytse
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 11:43
door JanTD5
Das wel rap volgens mij. Op papier loopt een standaard Td5 maar 135km/h. Dus wat Bart zegt over chippen zou goed kunnen. De midden demper weg zegt weinig over chippen. De mijne is er ook onderuit maar niet gechipped. We geeft het een "voller" geluid. En in theorie, sommigen zeggen dat ze het merken, heb je bij iets lager toerental wat meer vermogen.
Zelf hoef in tussen beurten nooit olie bij te vullen. Als het niet te hinderlijk is zou je het olie verbruik een tijdje kunnen monitoren.
Groet Jan
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 13:53
door Marc-my-Words
In de praktijk loopt een (betere) 110Td5 tot 150 km/u op de teller.
Marc
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 15:33
door JanTD5
Ok, dat wist ik niet. Zou het ook niet willen rijden in dat ding. Vind 100 á 110 mooi zat. Waarom zou je ook zo hard willen in een Defender dan had je beter een ander model of merk kunnen nemen.
Groet Jan
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 16:54
door Marc-my-Words
Het valt nog best mee, het rijden bij 150 km/u, wel orkaan-kracht storm dus herrie.
Je moet echter niet denken aan wat er gebeurt als je ineens moeten remmen of uitwijken.
Mijn oude Td5 reed overigens zowel in de 5º als in de 5º+overdrive even hard, met overdrive hoorde je de orkaan beter.
De Puma is standaard beperkt tot 135 km/u, da's makkelijker (een Puma gaat onbeperkt tot ruim voorbij die 150 km/u).
Marc
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 18:14
door Bart van Dessel
Die 150 is dat met de 1.4 tussenbak? Haalt ie dat? Dan draait ie wel heel veel toeren. Arm dieseltje....ik rij met m'n Disco TD5 niet harder dan 120, daarboven voel je dat de auto duidelijk harder moet werken.
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 19:05
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Die van mij suist met de 1.4 tussenbak zo naar de 180... Geen idee hoeveel toeren hij dan maakt, hij klinkt nog niet of hij uit elkaar spat.
Normaal rij ik altijd zacht, maar ik ben 1 keer met 160-165 continu heen en weer naar Berlijn gereden toen verbruikte hij 1 op 9, dat had ik niet verwacht. Ik had 1 op 6 of zo verwacht.
De koppeling kan niet tegen de PK's en het koppel. Ik heb een extra heavy duty koppeling gemonteerd, maar als ik vol gas geef trekt hij hem bij elk toerental door de koppeling, kan dus nooit volgas geven.
De versnellingsbak kan er ook niet tegen, die heeft een rammeltje gekregen, maar heeft er al wel 275000 km op zitten, en rond die stand is het toch wel normaal voor een R380 dat ze af en toe stuk gaan.
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 20:38
door Marc-my-Words
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die 150 is dat met de 1.4 tussenbak? Haalt ie dat?
> Dan draait ie wel heel veel toeren. Arm
> dieseltje....ik rij met m'n Disco TD5 niet harder
> dan 120, daarboven voel je dat de auto duidelijk
> harder moet werken.
Bart,
Kijk eens op [www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Ik heb het al gedaan en een standaard Defender Td5 (met standaard banden) bij 150 km/u draait 3886 rpm (en met een overdrive 2798 rpm).
Doe je een beetje mal en ga je door naar 180 km/u dan draait de Td5 nog steeds "slechts" 4663 rpm (en met een overdrive 3358 rpm).
Je kan in principe in de 4º versnelling doortrekken tot ruim 140 km/u (aangenomen dat 4800 het max haalbare toerental is).
Houd je een redelijker 4200 rpm als maximum aan dan kan je in resp 4º en 5º altijd nog tot 125 resp. 160 km/u komen.
Zoals gezegd: 150 km/u op de teller is ± het maximum dat een standaard 110Td5 haalt, een iets golvende weg helpt dan om die top te halen en vast te houden.
Bij 150 km/u in de 5º zonder overdrive klinkt het allemaal niet mooi meer, maar je zit nog onder de 4000 rpm, dus heel dol is het niet.
Marc (die die topsnelheid gewoon wilde weten, en verder nooit zo hard reed)
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 21:42
door Bart van Dessel
Ik ben een echte diesel rijder en vind het absoluut onnodig om zoveel toeren te draaien, een diesel rij je op koppel, zo'n beetje tussen de 1500 en 2500 toeren. Daarom loopt een Defender 200/300 tdi/td5 zoveel fijner met een 1.2 tussenbak. Af en toe trek ik m'n TD5 flink door om lekker schoon te blazen.
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 23:44
door sytse
Dat ie 150 of harder liep had ik eigenlijk niet verwacht bij 150 had ie nog wat gas over maar vond ik dat het wel genoeg was, normaal rij ik tussen de 95 en de 100.
Ik rij meestal normaal en heb dan een verbruik van 1:9.5 dat is redelijk normaal toch?
Overigens heb ik het inlaat traject bekeken en viel me mee hoe vettig het was verder verder zag ik dat de turbo 4000 kilometer geleden vervangen is.
Groeten, Sytse
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 23:46
door Marc-my-Words
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben een echte diesel rijder en vind het
> absoluut onnodig om zoveel toeren te draaien, een
> diesel rij je op koppel, zo'n beetje tussen de
> 1500 en 2500 toeren. Daarom loopt een Defender
> 200/300 tdi/td5 zoveel fijner met een 1.2
> tussenbak. Af en toe trek ik m'n TD5 flink door om
> lekker schoon te blazen.
Je hebt helemaal gelijk, boven de 2500 rpm wordt ik al wat onrustig en boven de 3000 hoeft voor mij niet - behalve als je helling op moet doortrekken, en natuurlijk als je helling-af op de motor remt (en dat klinkt dan nooit lekker, ik had graag een uitlaat-rem gehad).
Zelfs met een Puma - met een achterlijk vlakke koppel-curve - heeft ver doortrekken (in tegenstelling tot wat sommigen zeggen) geen zin.
Marc
Re: td5 rookt
Geplaatst: vr 22 aug 2014, 23:47
door sytse
Hoi Paul, wat heb je voor modificatie's aan je td5 gedaan?
Of is die nog helemaal standaard?
Groeten,Sytse
Re: td5 rookt
Geplaatst: za 23 aug 2014, 00:28
door lucas
goeiendag
ik had vroeger een def 110 td5 met overdrive en die liep makkelijk 150
maar met de disco td5 ben je wat rustiger en zoals bart zegt een td5 rij je op koppel en niet op toeren 1250 - 2500 rpm
Re: td5 rookt
Geplaatst: za 23 aug 2014, 02:35
door JanTD5
Turbo nieuw en geen tot weinig vettigheid in het inlaat traject. Je zou kunnen kijken hoe de compressie is misschien dat hij langs de zuiger veren wat olie verbruikt. Heb dit eigenlijk nog niet gehoord bij Td5's maar voor alles moet een eerste keer zijn. Of via de klep steel keringen zou ook nog kunnen. Alleen is dat ook vaak iets voor oudere motoren.
Groet Jan
Re: td5 rookt
Geplaatst: za 23 aug 2014, 09:34
door Bart van Dessel
Als ik van m'n werk kom en ik rij naar huis (is 30 minuten tot een uur rijden) en ik moet afremmen dan ga ik altijd met m'n linkerbeen richting de knop op de vloer voor de motorrem. Shit, weg knop, verdorie!
Gr, Bart (DAF XF + Scania rijder)
Re: td5 rookt
Geplaatst: za 23 aug 2014, 12:03
door Marc-my-Words
Bart,
Ik wist niet dat de Peel zo'n diep dal was ...
Ik mis die motorrem vooral bij de steile afdalingkjes, op de normale weg is voet van het gas vaak al genoeg.
Onlangs nog in de Picos de Europa was 1º en 2º laag toch nog goed voor hoog oplopende toeren.
In zulke gevallen zou het mooi zijn als je met een motorrem alles wat makkelijker in toom kon houden.
Ik ben dan overigens wel heel blij met een diesel: een benzine motor heeft nog minder motorremvermogen.
Marc
PS "Onlangs nog in de Picos de Europa" klinkt alsof ik daar regelmatig ben ... was dat maar waar.
Re: td5 rookt
Geplaatst: za 23 aug 2014, 12:03
door Marc-my-Words
Bart,
Ik wist niet dat de Peel zo'n diep dal was ...
Ik mis die motorrem vooral bij de steile afdalingkjes, op de normale weg is voet van het gas vaak al genoeg.
Onlangs nog in de Picos de Europa was 1º en 2º laag toch nog goed voor hoog oplopende toeren.
In zulke gevallen zou het mooi zijn als je met een motorrem alles wat makkelijker in toom kon houden.
Ik ben dan overigens wel heel blij met een diesel: een benzine motor heeft nog minder motorremvermogen.
Marc
PS "Onlangs nog in de Picos de Europa" klinkt alsof ik daar regelmatig ben ... was dat maar waar.
Re: td5 rookt
Geplaatst: za 23 aug 2014, 12:43
door Andrew Colville
De meeste Td5 ruiken een beetje als of ze net iets te rijk worden ingespoten, niks aan de hand, indien gechiped zal dit geurtje veelal nog hardnekkiger zijn.
Olie verbruik kom je eigenlijk nooit tegen bij een Td5, tenzei er verkeerde olie wordt gebruikt, of slect onderhoud wordt gedaan.
apart dat je turbo bij zo een lage km stand al vervangen is.
Je Defender hoort makkelijk 140 te kunnen en nog wel harder als deze gezond is, de Td5 kan net als alle andre moderne diesels ruistig toeren draaien en ook langdurig, voorwaarde is wel dat de motor eerst op temperatuur is, en dan voral de olie.
Om een diesel schoon te houden moet je deze laten werken, gevarieerd rijden ( van onder af laten trekken ) of regelmatig een aanhanger er achter doet wonderen, diesels die nooit hoeven te werken worden lui ( en laat het hier in NL een betje berg loos zijn ).
Ik ben net terug van vakantie, met aanhanger +- 1000KG over 3000KM Ik kan wel zeggen dat de Td5 nu een stuk lekkerder loopt. heel veel bergen gezien, en ook erg hoge snelheden voor een aanhager, 150km/h +
Houd het verbruik een tijdje in de gaten, dan krijg je een beter beeld van het verbruik.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: td5 rookt
Geplaatst: za 23 aug 2014, 14:48
door Apke
Bart, volgens mij kwam je met mijn ECU gemakkelijk boven de 120 . Mijn Disco, getuned en zonder middendemper, rijd heerlijk rustje, maar vanuit Kroatie terug naar huis ook probleemloos 140 en als je dan gas geeft dan trekt ie nog weg.
Motoren zijn gemaakt om te werken, alleen dan branden ze zichzelf (en de uitlaat enz.) mooi schoon en lopen ze optimaal. Korte stukjes en lui rijden is niet al te best voor een motor.
Sytse, als je de kans hebt, trek eens een flinke aanhanger over de weg. Het liefst met flink wat gewicht en dan een lekker eind over de snelweg (continu werken). Hoeft niet super hard te gaan, maar laat de motor maar eens flink werken (in Zwitserland / Oostenrijk rijden kan ook helpen). Op die manier krijg je deze gemakkelijk schoon.
Er bestaan ook dopes die je aan je brandstof kan toevoegen om de boel schoon te maken (ben toevallig bezig met een test momenteel die ook het verbruik naar beneden moet brengen).
De kleur van de rook is vaak moeilijk te zien. Blauw is vaak olie, grijs of zwart vaak onverbrande diesel. Rook kan ook het wegbranden van roet in de uitlaat betekenen.
Wat is de staat van je luchtfilter? Weinig lucht is nooit goed voor een Diesel.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd91a648267e3a97da78487891c902f4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17276172, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5