Pagina 1 van 1

Koppen natrekken V8

Geplaatst: do 21 aug 2014, 22:32
door Marc Frencken
Hallo,

Een 7 tal weken geleden zijn beide koppakkingen van de Landrover One Ten 3.5 V8 vervangen ivm koelwater en olie lekkage.
De koppen zijn beide gevlakt en er zijn composiet pakkingen gebruikt met nieuwe kopbouten welke volgens handboek op moment zijn aangedraait.
De auto heeft tijdens de vakantie 3700 Km na deze ingreep achter de rug zonder problemen.
Nu vraag ik me af of de koppen toch nog eens nagetrokken moeten worden of niet?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Marc Frencken

20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9af5348ea16526fbdee4dbf64852951', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 17274476, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]

Re: Koppen natrekken V8

Geplaatst: do 21 aug 2014, 22:52
door Pike
Ik ken de V8 motor niet (behalve het geluid) maar waarom zou je de koppen niet natrekken?

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6e21fdc81664a0607b60b1b1b599d8d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17274514, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.

Re: Koppen natrekken V8

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 00:31
door Jos Daalmans
Hoi Marc,

Volgens mij moesten de koppen van de V8 vroeger worden nagetrokken, maar dat was met de normale koppakkingen. Ik heb echter de indruk dat dit vrijwel nooit (of niet goed) gedaan is en dat dit ook de oorzaak is dat deze motoren wel eens in hun leven een koppakking "lek schieten".

Ik vind het niet normaal dat een koppakking gaat lekken en heb in mijn leven meer dan 1,5 miljoen KM's in civiele auto's gemaakt (Mini 850, Mini 1000, Innocenti Mille, Opel Kadett E 2x, Astra, Vectra 2x, Zafira, Verso en nu Meriva), maar nog nooit een koppakking defecte gehad. Ok ,één uitzondering was een Ford Taunus van het ministerie, maar die stond wel een of twee keer per maand bij de dealer omdat er weer iets kapot was of lekte.

In jouw geval zitten er composiet pakkingen tussen de kop en het blok en nu weet ik niet of dit ook moet worden nagetrokken. Ik zou eens contact opnemen met je leverancier, want het zou jammer zijn als je naar verloop van tijd toch weer lekkage zou krijgen.

Groeten,

Jos

Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d501cb5e9c09942461507a9c9f4fb7f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17274688, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".

Re: Koppen natrekken V8

Geplaatst: vr 22 aug 2014, 00:50
door berrys2a
Een composietpakking gaat zich zetten door de warmte van de motor.
Als je de pakking na zoveel tijd (kilometers) gaat natrekken dan breekt het composiet en gaat je koppakking lekken.
Ik weet dan ook niet beter dan dat je een composietpakking niet na MAG trekken.

Bij de Rover V8 is het inmiddels ook zo dat je de buitenste rij (korte) kopbouten niet meer op torque zet maar gewoon licht aanzet. En niet meer op torque. Door deze wel te toequen trek je de kop scheef met als gevolg dat en weer lekkage optreed.