Pagina 1 van 1
Steekas HD of orgineel
Geplaatst: ma 18 aug 2014, 18:30
door Thomas Lensvelt
Mede larofielen,
Van het weekend is bij mijn Defender 90 Td5 de steekas gebroken tijdens het lrch evenement op de landsard.
Mijn auto is uitgerust met een airlocker van ashcroft.
Ik twijfel nu sterk over wat te doen, of ik haal een originele vervangende op de sloop of een setje steekassen van ashcroft.
Klopt het dat wanneer je steekassen van ashcroft neemt en deze monteert met originele meenemers, dat wanneer der iets kapot gaat het de tanden van de meenemers zijn?
Graag zou ik advies hebben over wat jullie zouden doen.
Landrover groet,
Thomas
Re: Steekas HD of orgineel
Geplaatst: ma 18 aug 2014, 19:10
door Anton (Rumble)
Het klopt dat je breekpunt opschuift, je meenemer, of je diff, of je homokineet in de vooras.
Re: Steekas HD of orgineel
Geplaatst: ma 18 aug 2014, 20:18
door JoostKenya
Standaard originele meenemers zijn denk ik op zich best sterk.
Ik denk dat de tanden van de meenemers pas doorbreken als er na 100.000 plus kilometers slijtage aan de splines en daardoor speling ontstaan is.
Waarschijnlijk is het kroonwiel na de montage van Ashcroft steekassen als eerste de zwakste schakel.
Het is ook een beetje wat je wilt? Ashcroft steekassen en CV joints zijn best duur. Maar voor wedstrijd gebruik wil je niet steeds met een kapotte steekas uitvallen. Voor recreatief gebruik is het misschien ook weer niet zo heel erg om in de toekomst nog een keer een steekas te moeten wisselen?
Ik heb zelf twee auto's voor wedstrijd gebruik en beide auto's hebben inmiddels rondom Ashcroft, Ashcroft CV-joints en versterkte kroonwielen, diffs en pignons. Eén auto heeft ook nog pegged diffs en Ashcroft meenemers en met dit alles heb ik vorig jaar toch nog een Ashcroft voorsteekas gebroken. Dus waarschijnlijk is de steekas inmiddels weer de zwakste schakel Gelukkig heb ik niet alles nieuw hoeven kopen want anders loop je er op leeg.
Is de steekas voor of achter gebroken?
Voor de vooras moet je bedenken dat de steekassen van Ashcroft niet passen in combinatie met de standaard Defender CV-joints van na 1989. Je moet dan ook meteen Ashcroft CV joints nemen. Er is wellicht wel een versterkt type KAM steekas dat past in de originele CV-joint, maar daarna is die standaard CV-joint waarschijnlijk de zwakste schakel.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2014 18:26 door JoostKenya.