Pagina 1 van 1

Enkel massa vliegwiel td5

Geplaatst: za 16 aug 2014, 00:50
door sytse
Goeden avond, ik ga binnenkort de koppeling van mijn 110 td5 vervangen.
Nu denk ik dat mijn dubbelmassa vliegwiel ook niet meer goed is want het kopelings pedaal trilt als je de koppeling omhoog laat komen en verder zit er een trilling in de auto die bij het vliegwiel vandaan lijkt te komen.
Nu heb ik het ene en het ander gelezen over enkelmassa vliegwielen en ik hoor daar veel verschillende verhalen over.
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met het geluid van de bak want ik heb gelezen dat je dat kan gaan horen, maar in tot hoevere is dit het geval?
Vriendelijke groeten,Sytse

Re: Enkel massa vliegwiel td5

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 17:11
door Paul Kampeerrover
Bij de vervanging van mijn vliegwiel van de td5 heb ik dezelfde vraag gesteld en iedereen die er ( in mijn ogen) verstand van heeft heeft met volle overtuiging geadviseerd de duall mass te nemen en dan ook nog een oem en geen Britpart oid.
Informeer even bij BP te Drachten of Gouda. (geen aandelen) Uiteindelijk is goedkoop>duurkoop.
Als je heel weinig kilometers maakt is het wellicht het risico waard.
Doe ook ff een zoekfunctie via Google op de Britse fora.

Groet, Paul

Re: Enkel massa vliegwiel td5

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 20:08
door sven fremeijer (110 td5)
Geestig. Totaal andere ervaring Ik heb een single mass vliegwiel. Voorheen een dualmass. Het single mass vliegwiel en HD koppeling set zit er nu 5500 km in, rijdt erg goed, koppelt beter en pakt beter op. Nadeel; bij ontkoppeling in stationair lijkt het of het vliegwiel los zit. Das wennen. Voor de rest is het een aanrader. (n=1).

Re: Enkel massa vliegwiel td5

Geplaatst: zo 17 aug 2014, 23:54
door Andrew Colville
Het zit er niet voor niets, het is een duur onderdeel, en Landrover en Perkins ( en BMW ) gaan niet onodig geld steken in dingen die niet nodig zijn.

Dubbelmassa vliegwiel maakt het kopelen veel soepeler dan een vast vliegwiel, het neemt trillingen weg en vangt piek koppel op welk slecht voor en bak is.

simpel voorbeeld de R380 bak achter de 300 tdi, gingen allen een keer kapot, zelfde bak achter de Td5 niet, terwijel deze veel meer koppel leverd en meer PK's.

Ik heb inmiddels voor een 2 aantal klanten zo'n vast vliegwiel weer vervangen voor het OEM product, met vele beter resultaten dan en vast vlieg wiel.

eenige reden voor een vast vlieg wiel is buget, het heeft verder geen voordelen, als het vlieg wiel niet stuk gaat na 250.000 300.000 km dan gaat je bak wel. je kunt dus kiezen.

Persoonlijk monteer ik enkel de OEM Valeo vliegwiel plaat en drukgroep, samen met nieuwe rekbouten, toplager druklager en slijtage delen van de kopelings vork.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: Enkel massa vliegwiel td5

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 00:30
door sytse
Dan word het denk ik weer een dubbelmassa vliegwiel, ik zag op ebay 2 verschillende kits: [www.ebay.co.uk] en [www.ebay.co.uk] welke zouden jullie kunnen aanraden?
Gr, Sytse

Re: Enkel massa vliegwiel td5

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 00:45
door JanTD5
De valeo, zoals Andrew al op merkte

Groet Jan

Re: Enkel massa vliegwiel td5

Geplaatst: ma 18 aug 2014, 01:16
door Andrew Colville
De kit in de tweede link zoals Jan aangeeft is de OEM versie.

De set in de eerste link kan ook, Luk is een betrouwbare fabrikant en borg en beck is een oude leverancier van Landrover, maar gezien de 10 pond verschill zou ik OE kiezen.

vergeet de bouten van het vliegwiel niet, het zijn rekbouten, ik heb ze wel eens hergebruikt maar nieuw is wat wordt voorgeschreven.

Kijk ook goed naar de drukstift van je werk cilinder deze slijten in waardoor kopelen steeds moeilijker wordt, ook de afstelling van de koppeling klopt uit eindelik niet meer.
Het druk stiftje monteer ik standaard nieuw bij het vervangen van de koppeling.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )