Pagina 1 van 1
Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 21:16
door Mr. Horizon
Hoi,
Allereerst, de zoekfunctie werkt momenteel niet echt naar behoren.
Dus sorry als ik een vraag stel die al beantwoord is.
Ik heb een te rijk mengsel (CO=6,8), maar heb nog geen ervaring met de afstelling van dit complexe stukje techniek.
Na het een en ander gelezen te hebben op [www.buckeyetriumphs.org] kom ik tot de conclusie dat ik een mixture-adjusting tool nodig heb.
Lastig te vinden, maar ik denk dat gelijk is aan item #2 op [www.midlock.nl] waarmee je de sproeiernaald hoger (rijker) of lager (armer) kunt zetten.
De eerste vraag is of dit volgens jullie ook een beetje klopt (en suggesties m.b.t. waar de juiste tool te kunnen kopen zijn welkom)
De tweede vraag is of er iemand in de omgeving van Hoorn (NH) is die mij hierbij zou willen helpen. Draaien lukt wel, maar een dubbele carb afstellen staat nog niet op mijn ervaringslijstje
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Jeroen
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 22:36
door Michel WaZ
Hoi Jeroen,
Het zou een wonder zijn als midlock je tooltje nog heeft , hou er wel rekening mee dat er 2 verschillende tools zijn.
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: za 16 aug 2014, 01:23
door Jos Daalmans
Hoi,
Inderdaad zijn er twee tooltjes. Een kun je zelf maken door een oude schroevendraaier van 5 tot 6 mm dik af te slijpen en dan in de nieuwe platte kant een sleufje van twee mm breed en 2mm diep te maken. Ik heb deze ook zelf gemaakt en dat werkt goed.
Het andere tooltje is een geleide bus met daarin een inbus van een of andere engelse maat. De kunst is om een inbus te hebben die lang genoeg is.
Dit laatste tooltje is eigenlijk nog op SU carburateurs gebruikt en niet veel meer op de CD 175.
Is je motor van na 1984, dan kun je waarschijnlijk met de zelfgemaakte schroevendraaier aan de slag.
Balanceren doe je grofweg zo:
Haal de U-bochten van de carburateurs
Neen een rubber slang (gasslang) en houd die aan een oor (niet in je oor)
Houd het andere uiteinde van de slang aan de onderkant in de carburateur en luister bij draaiende motor hoeveel/hoe sterk je het geluid hoort. Dit moet in beide ingangen (met de slang in beide carburateurs even diep in gestoken) even veel/sterk zijn. Als dit zo is, staat de boel goed.
Als dit niet het geval is, moet er nog een heel epistel geschreven worden, indien noodzakelijk, zal ik met hamer en beitel dit epistel schrijven
Afstellen CO kun je grofweg zo doen:
Hang de CO meter in de uitlaat.
Start de motor en laat deze warm draaien.
Als de motor warm is, draai de twee zwarte dopjes (de dempers) los en leg deze ergens veilig neer op een poetsdoek
Draai afwisselend de schroef onder in de schacht van elke carburateur een kwart slag links om.
De CO loopt langzaam terug.
Draai de CO terug zover als je kunt zonder dat de motor afsterft (staat nu veel te arm) maar blijf dit afwisselend doen op beide carburateurs. De CO waarde gaat tot ongeveer 0,2 tot 0,5 omlaag.
Draai één carburateur zover op tot je CO ongeveer 1,4 tot 1,5 bedraagt.
Draai dan de andere carburateur zover tot de CO 2.5 is. Draai de dempertjes weer in de carburateurs.
Als het goed is, pakt de motor goed op als je gas geeft.
Na de APK draai je de CO naar 2,8
Let echter op!!!!!
De CO wordt heel sterk beïnvloedt door de temperatuur van de lucht welke de motor instroomt. Hoe warmer (en onder die motorkap wordt het heel warm), hoe hoger de CO.
Belangrijk is dat de motor koele lucht krijgt. Leg indien mogelijk bij het afstellen van de CO een dikke slang in de inlaat van het luchtfilter, dan wordt geen warme lucht aangezogen.
Een snorkel is voor de V8 eigenlijk onmisbaar. Ze lopen dan een stuk beter.
O ja, zo een leuke K&N "lampenkapjes" op de carburateurs zijn uit den boze. Daar krijg je de CO nooit goed mee.
Probeer eens en succes,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b29513972d212b0bc969092e338e205', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17268701, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 00:44
door Michel WaZ
Hoi Jos,
Even de co.........tot 10/86 mag de carb uitvoering uitstoot 4,5% zijn......tot 92 mag de injectie uitvoering 3,5% zijn en als je auto is uitgevoerd met een injectie/ lambda sonde mag het maar 0,8 % zijn, toch?
Ander trucje is om de dempertjes te verwijderen en 2 stokjes met streepjes in het oliepotje te plaatsen en dan zo te synchroniseren door de stokjes op 2 gelijke streepjes af te stellen.
Nog een trucje komt van het zeilen door gebruik te maken van een soort windvaantje ( gewoon een stokje met een stukje wol eraan geknopt en deze voor de carb houden waar normaal de U bocht op de carb zit.
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 10:11
door Mr. Horizon
Ik heb er 1 gedemonteerd gisteren. Maar het is me nog niet helemaal duidelijk waar ik naar kijk.
Het lijkt er op dat een dikke schroevendraaier met een inkeping zou moeten werken (en dat het dus geen inbus is).
Met een niet gemodificeerde schroevendraaier voorzichtig proberen leidde echter helaas nergens toe.
Foto800-GR4DU87G.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ad6de20ee71d96611cf564dffbb4cfc8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto800-GR4DU87G.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto800-GR4DU87G.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto800-GR4DU87G.jpg', '', 17269430, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-Q87OURIK.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c952812a89899efb5b5c4e735115f037', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Q87OURIK.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q87OURIK.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-Q87OURIK.jpg', '', 17269430, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De Dremel maar eens gaan opzoeken...
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 13:54
door Michel WaZ
Dat is idd het afstelnokje, dus je moet het tooltje met het " dikke kopje " hebben. Helaas zijn ze bijzonder moeilijk verkrijgbaar.
Ik heb het met een lange houtschroef passend gemaakt, kop afslijpen totdat hij ruim in het oliereservoir past het liefst een tapje eromheen ivm beschadigen wand oliereservoir.
Bovenop het oliereservoir zie je 2 sleufjes hier blokker je het meedraaien mee.
Bij mij ging het moeizaam en kreeg het co niet ver genoeg omlaag en ik heb 2 SU ,s gemonteerd. Als jou auto op lpg heeft gereden dan is denk ik je sproeier en sproeiernaald versleten en zal je de co niet omlaag krijgen.
Wellicht zit er een prikker bij je in de buurt die het tooltje heeft of je kan helpen.
Linkje repair
Let op dit is wel de inbussleutel uitvoering, maar zo heb je wel een idee hoe en wat.
Onderdelen 1
Onderdelen 2
RRC '86 V8
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2014 12:06 door Michel WaZ.
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 14:51
door Jos Daalmans
Hoi Michel,
Ik heb het tabelletje even opgezocht, klopt, hier de link:
[www.rdw.nl]
Met de Snorkel heb ik een beter lopende motor omdat hij voordat ik de snorkel er op had (en aangesloten) bij een verkeerslicht waar je moest wachten, weer met hoesten en proesten van de plaats kwam. Dit kwam gewoon door de enorm hete lucht die onder de motorkap hangt.
Blijkbaat moet de motor op een CO 2.8 staan om goed te lopen en goed op te pakken. Te veel CO is uiteraard gevaarlijk voor de omgeving. Vroeger dachten ze met dat Puls Air rail systeem de CO terug te dringen, maar dat was volksverlakkerij, omdat er steeds wat lucht werd meegezogen, dus kreeg je wat meer zuurstof bij de uitlaatgassen.
De grammen CO waren toch gewoon aanwezig alleen verdund
Groeten en sleutel ze,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c100c95ce9dbc0dbfe3e4af9d24bb15', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17269661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 14:51
door Mr. Horizon
Hoi Michel,
Op basis van de onderdelen tekening zou ik dus een sproeiernaald (2x) mogelijk moeten vervangen.
Maar wat is nu precies de sproeier zelf? Is dat onderdeel nr 14?
Of zijn dat de bits&pieces die ik met een pijl aangeef ?
Die kan ik op basis van de tekening niet relateren aan een onderdelen nummer.
Misschien domme vraag, maar nieuw terrein voor mij.
Foto800-T3C8TFSG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bea5a8e9391cf7d1e433d38d30be99f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto800-T3C8TFSG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto800-T3C8TFSG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto800-T3C8TFSG.jpg', '', 17269663, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Overigens als er nog een prikker in de buurt van Hoorn (NH) rijdt met zo'n tool, dan heb ik daar wel een Hoornse Broeder voor over!
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 15:06
door Michel WaZ
Volgens mij is dit een SU.........en geen Stromberg...........
RRC '86 V8
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 16:51
door Marc Frencken
Dag Jeroen,
Het tooltje om je strohmberg carbs af te stellen is nog leverbaar bij XKS Unlimited in America hun webpagina geeft aan dat er nog minstens een op voorraad is.
Vorig jaar heb ik dit zelfde tooltje hier ook besteld en ik was met verzend kosten iets van 16-17 Euro kwijt. Het tool zelf kost maar iets van 9,63 Dollar.
Voor hun website zie:
[xks.com]
Het gebruik maken van een ingezaagde afgeslepen schroevendraaier kan,maar het gevaar is dat je het rubbermembraan in de bovenzijde van je carburateur verdraaid waardoor het niet meer juist op zijn plek zit of zelfs kan scheuren.
Groeten,
Marc Frencken
20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('850cde41b29df2c88c842c029bbcab8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 17269802, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 20:43
door Jos Daalmans
Hoi Marc,
Weer terug van vakantie?.
Het beste is even de bovenzijde van de carburateur er af te halen en de piston er uit te nemen, in de hand te houden en kijken dat de boel goed kan draaien.
Als de boel toch uit elkaar moet, zou ik dat als eerste doen. Uiteraard voorzichtig met de naald als die piston er uit is gehaald.
Ik heb per mail even de handleidingen van de CD175 gestuurd, ook voor de verwijdering van de naalden.
Groeten,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('566681578dad190d9c6eb5a5afc81188', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17270162, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 20:53
door Ivo Loven
Past deze ook?
Afsteltool Rimmersbros
Landrover 90 V8 1985
Kirchroa
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 21:38
door Mr. Horizon
Dank Marc, tooltje besteld.
Inderdaad denkfout m.b.t. tekening carb. Verkeerde versie.
Heeft iemand voor mij een onderdelen plaat van de stromberg 175?
Dank allemaal voor het meedenken!
Re: Solex 175CD Te rijk mengsel
Geplaatst: ma 18 aug 2014, 01:06
door Jos Daalmans
Hoi Jeroen,
Kijk eens naar:
[www.google.com]
Moet vast iets bij zitten.
Groeten,
Jos
Ninety+Schilderij+II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b7b572d278cf463e3d7d961713fe671', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', 'https://lh6.googleusercontent.com/-R4tZIbae6Qw/U8wSOBRw5WI/AAAAAAAALL8/2xBnkophQyU/w1024-h517-no/Ninety+Schilderij+II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-R4tZIbae6Qw%2FU8wSOBRw5WI%2FAAAAAAAALL8%2F2xBnkophQyU%2Fw1024-h517-no%2FNinety%2BSchilderij%2BII.jpg', '', 17270651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2014 23:16 door Jos Daalmans.