Pagina 1 van 1
ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 17:30
door Bart van Dessel
Ik heb een Disco TD5 met SLS (luchtvering) en dat rijdt heerlijk natuurlijk. Alleen als ik m'n auto-ambulance erachter hang dan begint op de snelweg de hele auto als een gek te trillen. Met m'n boottrailer voel je het ook maar niet zo sterk. Is dit een bekend verschijnsel? Banden zijn nieuw en zonder aanhanger niks trillen.
Gr Bart
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 17:40
door Frans Bonnes
Bart,
Heb jij de banden onder de Disco liggen die LR voorschrijft? of is het weer iets anders, groter, breder of weet ik wat.
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 17:41
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Ik heb ook luchtvering op mijn Sport, maar nergens last van.
Als ik de aanhanger er aan hang zakt hij in zijn vering, maar zodra je weer start dan gaat hij weer netjes op niveau rijden maar.
Zaterdag nog een auto opgehaald in Assen, geen enkel probleem.
Maar goed die van mij is van 2010, dus weet ik niet of je dezelfde soort luchtvering heb?
Ik zie dat je net post dat hij van 2000 is, dan zal de boel wel totaal anders zijn.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab548627640d0284cbd079303a61e66f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17267292, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2014 16:18 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 17:55
door Bart van Dessel
Mijn Disco is van 2000, banden zijn gloednieuwe Grabbers AT, standaard maat 255/65-16, auto staat wel iets hoger dan standaard, voorveren zijn heavy duty en iets hoger, met de Nanocom hebben we de achtervering ook iets omhoog gezet. Het is dus wel zo dat de trailer aan de voorzijde iets omhoog staat ipv horizontaal. Maar mijn andere Disco (een 300 tdi) heeft achter gewoon schroefveren en die heeft nergens last van. Zijn trouwens ook heavy duty veren die iets hoger staan.
Gr Bart
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 18:31
door Frans Bonnes
Omdat de jouwe niet meer origineel is het volgende :
Kennis van mij had hetzelfde probleem met zijn caravan, op advies van de dealer heeft hij toen originele banden, originele bandenmaat gemonteerd. Probleem was over, natuurlijk weet ik niet of dat in jouw geval de oorzaak is, maar het is het overwegen waard
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 18:54
door michel
he bart...gewoon die luchtvering verwijderen.
ik had een td5, en met de kar er achter begon ie zo maar te slingeren, ik stoppen, want ik dacht een lekke band, maar nee hoor, ligt gewoon aan dat slechte luchtveringsysteem
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 19:59
door Jacaranda
Toen ik nog luchtvering had, vond ik het heerlijk rijden met een trailer!
Vroegah was alles beterder...
Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje
jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99fe33922bfa21110a262d0b680f8238', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 17267426, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 20:13
door lumberjack
dat trillen ken ik af en toe
leeg vaker last van dan geladen
trekhaak bij een td5 zit verder achter de achteras dan bij een 300tdi
heb het vermoeden dat daar al een verschil zit in het gedrag.
roel
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 20:18
door JanTD5
Vraag het ook even oven op de LRCH daar zitten ook een aantal Disco rijders die ook zware aanhangers doen. Eentje met boten er op. Wat hun ervaring is met welke banden enz en welke trekgewichten.
Groet Jan
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 20:34
door Bart van Dessel
Is goed plan, zal het op LRCH 'ns vragen. Mijn pa had jaren geleden een RRS waar ik veel mee naar UK reed, ik weet dat die er ook beetje last van had. Maar mijn auto-ambulance (Ifor Williams CT177) kan ook trillingen doorgeven. Aan mijn banden op de Disco ligt het zeer zeker niet. Schokbrekers zijn vrij nieuw.
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 21:10
door René de Geeter
Bart, je schrijft dat je Disco van achter verhoogd is. Nu staat je trailer dus iets achterover. Hierdoor krijg je natuurlojk meer kogeldruk. Misschien eigenlijk wel te veel, je luchtvering wil zijn hoohte houden en pompt dus meer lucht in de balg (= hogere druk). Misschien dat daar het doorgeven van de trillong vandaan komt.
Succes
René
109 serie III StaWag
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: do 14 aug 2014, 23:22
door Bart van Dessel
Hoi René,
Zat ik ook aan te denken, ik heb de kogelhoogte van mijn auto vergeleken met de rest hier, de mijne is 56 cm op bovenkant kogel en de rest tussen de 48 (Xsara vh vrouwke) en de 50-52. Ik ga dus de luchtvering morgen wat omlaag zetten met m'n Nanocom en dan nog 's proberen. Ook ga ik mijn aanhanger achter een andere Disco hangen en daar 's mee rijden, misschien zit trilling in de kar.
Tot dusver dank voor jullie meedenken
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 01:43
door Andrew colville
Bart, vergeet niet dat de exact zelfde trilling er ook was toen jouw kar achter mijn D2 hing onder weg om die van jouw t ehalen, op de trug weg was deze er niet.
Ik heb afgelopen week gereden met de 3 assen van mijn Pa geen trilling ondanks dat de voorse as maar net de grond raakt ( tevens dezelfde as type en velg band combi als jouw kar en niet eens gebalanceerd ).
Ik denk dat het probleem in je kar te zoeken is. 55 cm is niet gek hoog, 53 is meen ik de norm voor hart kogel in europa.
Groetjes Andrew
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 09:50
door Gert Jan B
Bart, ik heb ervaring met TD5 Disco met en zonder luchtvering. Eerste TD5 was met auto en luchtvering: stabiel met zware aanhangers (3000 kg+) maar de auto is niet geschikt voor het rijden in het buitenland met heuvels. Nu TD5 handbak en schroefveren: minder stabiel met gelijke aanhanger. Ik heb nu een trekhaak die bijna onder de bumper zit om de afstand tussen de achteras en trekhaak te verkorten en dat is een grote verbetering. Banden zijn standaard maat. GJB.
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 11:38
door michel
he bart......gewoon die luchtvering verwijderen.
heb ook een td5 gehad, reed op de snelweg met beladen aanhanger, en toen zomaar uit het niets begon dat ding te slingeren, wagen aan de kant gezet, dacht een lekke band, maar nee, helemaal niks.
ik was hel;gelijk klaar met die luchtvering.
waarom denk je dat er zoveel vrachtwagens omkiepen
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 13:18
door Apke
Hey Bart,
Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met trillingen als er een kar achter ligt. De auto (TD5 met luchtveren) is stabiel en dankzij de luchtveren altijd op de juiste hoogte (en dat vind ik een zeer groot plus punt van luchtveren).
Ik zat net alle commentaren te lezen en zag dat je hetzelfde probleem met de kar had achter de auto van Andrew.
Misschien heeft de kar een probleem met de kogelhoogte.
De vorige eigenaar van mijn auto had een dikke plaat ijzer tussen de achterste bouten van de trekhaak gemaakt als opvul ringen, hierdoor was mijn trekhaak wat gezakt. Misschien ligt die plaat nog bij Andrew, misschien al bij het oud ijzer.
Als je wil kan ik jou kan wel een keertje op komen om jou kar eens achter mijn auto te hangen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60d816d0d7cfc65728af33c38a2d8be2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17267980, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 16:31
door lumberjack
Met een plaat je trekhaak verlagen ga je gelijk naar max 750 kg aanhanger
plaat is niet goedgekeurd voor 3500 kg
onze vrienden letten tegen woordig te goed op
roel
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 16:31
door lumberjack
Met een plaat je trekhaak verlagen ga je gelijk naar max 750 kg aanhanger
plaat is niet goedgekeurd voor 3500 kg
onze vrienden letten tegen woordig te goed op
roel
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 16:31
door lumberjack
Met een plaat je trekhaak verlagen ga je gelijk naar max 750 kg aanhanger
plaat is niet goedgekeurd voor 3500 kg
onze vrienden letten tegen woordig te goed op
roel
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 16:45
door Apke
Klopt, daarom zit het er nu ook niet meer tussen
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd8a42b0ad15d4735337aba297961751', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17268165, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 16:45
door Apke
Klopt, daarom zit het er nu ook niet meer tussen
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b1961afe86f92e4ad10f3c6213f3e56', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17268165, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 17:05
door Jacaranda
Je mag hem ook een keer in Rijswijk achter mijn P38 met zonder luchtvering hangen...
Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje
jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ac53dcd873747c40b56e74500be1d2e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 17268186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 17:05
door Jacaranda
Je mag hem ook een keer in Rijswijk achter mijn P38 met zonder luchtvering hangen...
Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje
jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f89770bad62de80aac3fcb363f13d666', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 17268186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 17:48
door lucas
goeie middag de heren
ik heb met mijn disco 2 met sls nog geen enkel probleem met +3 ton trailers gehad enkel met het ophalen van mijn l322 omdat hij te ver naar achter
stond waardoor hij begon te sweevenik wil jou aanhanger er ook wel eens achter hangen om het verschil te voelen
grt luc
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 17:48
door lucas
goeie middag de heren
ik heb met mijn disco 2 met sls nog geen enkel probleem met +3 ton trailers gehad enkel met het ophalen van mijn l322 omdat hij te ver naar achter
stond waardoor hij begon te sweevenik wil jou aanhanger er ook wel eens achter hangen om het verschil te voelen
grt luc
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 17:48
door lucas
goeie middag de heren
ik heb met mijn disco 2 met sls nog geen enkel probleem met +3 ton trailers gehad enkel met het ophalen van mijn l322 omdat hij te ver naar achter
stond waardoor hij begon te sweevenik wil jou aanhanger er ook wel eens achter hangen om het verschil te voelen
grt luc
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 19:45
door Edward
Disco 2 van 2003. Nergens last van. Niet met de 3 assige middenasser, niet met een schamel en ook niet met een enkelasser. Ook veel of weinig kogeldruk maakt niks uit.
Heeft veel meer te maken met het beladen van de aanhanger dan met de vering of de banden van de trekker.
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 20:35
door Eric&Betty Boop
michel Schreef:
-------------------------------------------------------
> waarom denk je dat er zoveel vrachtwagens omkiepen
Omdat ze te veel haast hebben. Meestal komt dat door menselijk falen en niet door de luchtvering. Te hoge bochten snelheid is meestal de boosdoener.
Ze hebben een rijbewijs,maar zijn geen professioneel chauffeur en hebben geen gevoel voor techniek en geen idee wat het gevolg kan zijn van bepaalde acties.
Ik heb 25 jaar lang heel Europa door gehobbeld en heel wat gekke fratsen meegemaakt. Zelf ook fouten gemaakt daar niet van,maar nooit een auto op zijn kant gelegd,lading verloren of grote schade gereden. Defensief rijden,vooruit kijken en je koppie er bij houden is het belangrijkst. De keren dat ik in die 25 jaar een noodstop heb moeten maken zijn op de vingers van 1 hand te tellen en dan houd ik van die 5 vingers er nog heel veel over.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1ff9167965dbb628d2b62f1b8bc0015', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17268348, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6e53c487bffe1f47e265d36d91f8d363', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17268348, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 20:47
door Apke
Ik geloof ook niet dat luchtvering een auto / vrachtauto onveiliger maken, misschien juist wel veiliger.
Rondrijden met een gebroken schroefveer is net zo onveilig of misschien wel onveiliger dan een luchtbalg die lek is. Een luchtbalg die lek is loopt leeg en dat heb je heel snel in de gaten, net als een klapband. Luchtbalgen moeten net als de overige onderdelen van de auto met enige regelmaat gecontroleerd worden (hetzelfde geldt voor schokbrekers, blad en schroefveren). Als luchtveren echt zo onveilig waren dan was het allang verboden en werd het niet meer toegepast in vrachtauto's, bussen, trailers en (luxe) personenauto's.
Het grootste voordeel van luchtveren is dat de auto op dezelfde hoogte blijft, ongeacht de lading. Net terug van vakantie heb ik weer met verbazing gekeken hoe sommige auto's over de weg reden. Drie man achterin, waarschijnlijk bagage in de kofferbak en er nog een sleurhut achter. De trekhaak raakte net de grond niet en de auto was voor een aardig eind uit de veren getrokken.
Vorig jaar zelf met 7 man in de Disco gezetten, dakkoffer op het dak en op de heenweg ook de hut er achter. De auto stond prachtig recht (iedereen instappen en de auto leek zwaar beladen, starten en lucht pompen en de auto kwam omhoog. Iedereen uitstappen en je hoorde het systeem ontluchten).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c43309f0202a5a01a4e9236135ff0450', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17268358, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 23:45
door eddy
Ik denk niet dat je het probleem in de luchtvering moet zoeken. Heb hetzelfde probleem gehad met een Disco3 en na lang zoeken een kapotte kruiskopeling gevonden. Na vervanging waren de trillingen over.
Nieuwe auto-ambulance gezocht
Geplaatst: za 16 aug 2014, 14:40
door Bart van Dessel
Ik wil mijn auto-ambulance gaan vervangen, mijn Ifor Williams CT177 is 7 jaar oud en tijd voor iets nieuws, kent iemand dit merk: [www.wmmeyerdirekt.com] Deze heb ik dus op het oog. Is de invoer makkelijk bij RDW als ik 'm nieuw in Duitsland koop?
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: za 16 aug 2014, 21:48
door René de Geeter
Ken de bouwer niet. Typenummer begint met AK. Dat doet mij vermoeden dat het opgebouwd is op een Alko onderstel. Dat is mi eigenlijk altijd goed.
Verder ziet hij er netjes uit. Mogen ze zo hier bij mij voor de deur neerzetten. Hoeven ze niet in te pakken of een strikje om heen te doen
P.S. Heb zelf een aanhanger en een paardentrailer van Humbauer. Bevallen mij erg goed. Met rijden merk je bijna niet dat je wat achter je auto hebt hangen. Paardentrailer rijdt echt duidelijk rustiger dan alle andere die ik hiervoor heb gereden.
René
109 serie III StaWag
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2014 09:30 door René de Geeter.
Re: Nieuwe auto-ambulance gezocht
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 10:59
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Hoi Bart,
Ik rij al vele jaren met een Brenderup U110. De eerste is gestolen in Engeland, en hij beviel zo goed dat ik meteen bij terugkomst in NL een nieuwe heb gekocht, zelfs gewoon in NL.
Hij is wel een stuk minder mooi dan je Ifor, of de aanhanger uit je link. Maar hij is supergoedkoop en rijdt heel goed. Leeg merk ik hem niet achter de auto en omdat hij heel licht is heb ik geen meerverbruik tov het rijden zonder aanhanger. De U110 is maar 2500 MTM, maar ik heb er ook wel D3's en L322's op vervoerd, mag niet maar kan hij goed aan. Is ook wel als 3000 en 3500 kg te krijgen maar dan wordt hij breder en dat wou ik niet. 2500 kg is bijna altijd genoeg voor me.
http://www.truckscout24.nl/voertuiggegevens/Aanhangers-Brenderup-U110-neu-Mod-2014-100KM-H-2Jahre-Garantie-Autotransporter/12781158/1
Re: Nieuwe auto-ambulance gezocht
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 12:36
door Bart van Dessel
Klopt Paul, Brenderup is heel goed, hoor ik vaker. Een vroegere kennis van me heeft heel Europa doorgecrosst met land Cruisers en hij zweerde bij Brenderup, reed er ook gewoon 120-130 mee en dan nog een goede wegligging. Maar ik heb serieus naar de laadgewichten gekeken, naar het uiterlijk (beetje smoel is ook leuk), montage van een evt. electrische lier incl. de verstelmogelijkheden, schokbrekers, voorzieningen om spanbanden te gebruiken, etc etc. Ik heb er een stuk of 5 echt goed vergeleken en de WM Meyer AK3000B stak er bovenuit. En als je 'm een aantal jaar houdt dan valt het prijsverschil ook wel mee, een mooie kar achter de auto vind ik wel wat hebben.
Paul, heb je met die zware gewichten geen last gehad van doorzakkende assen? Een D3 is wel heel ver boven z'n toelaatbaar gewicht. De U120 vind ik te breed. Die is 2.53, de WM Meyer zit er net tussenin.
Re: Nieuwe auto-ambulance gezocht
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 16:56
door Bart van Dessel
Deze heb ik allemaal bekeken en bij m'n favorieten gezet:
1 [www.truckscout24.de]
2 [www.truckscout24.de]
3 [www.truckscout24.de]
4 [www.truckscout24.de]
5 [www.truckscout24.de]
6 [www.truckscout24.de]
7 [www.truckscout24.de]
8 [www.truckscout24.de]
9 [www.truckscout24.de]
10 [www.truckscout24.de]
Ik verwacht dat de Brenderup en de WM Meyer overblijven, ik wil perse de wielen naast de bak, zodat er normale grote wielen met banden onder zitten, een lage laadvloer, brede spoorbreedte voor een goede wegligging, ik wil niet meer van die hogedruk bandjes die je tussen de 5 en 6 bar moet pompen, ik heb vaak banden met karkasbreuk of hoogteslag, ze kunnen weinig hebben. Een ritje Antwerpen-Eindhoven en je kunt er bij wijze van spreken nieuwe banden opleggen.
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 17:45
door landroverboer
heb achter de 110 een 5meter schamelkar hangen met dubbele as achter 3x 1800kl assen met lage hogedrukbanden hardhouten bodem,rijdt super.
met sturen naar lastige positie zet ik de 110 er met de snuit voor en met laden kan dat ook ivm lier voorop.
gr landroverboer.
Re: ervaring met luchtvering en trailer trekken
Geplaatst: zo 17 aug 2014, 17:48
door Bart van Dessel
niet wat ik zoek, maar wel een mooie kar!