Ombouwen naar automaat
Ombouwen naar automaat
Beste prikkers,
Vanuit het fantastische Noorwegen een aantal vragen:
1 Kan elke motor omgebouwd worden naar automaat?
2 Moeten hiervoor halsbrekende toeren voor uitgehaald worden of is dit relatief makkelijk te (laten) doen?
3 Is het bijvoorbeeld mogelijk om een rrc met een eerste type 3.5 uit te voeren met automaat?
4 En telt een handbak of automaat mee voor de 1/3 2/3 regeling? Of alleen motor, koets en chassis?
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
Vanuit het fantastische Noorwegen een aantal vragen:
1 Kan elke motor omgebouwd worden naar automaat?
2 Moeten hiervoor halsbrekende toeren voor uitgehaald worden of is dit relatief makkelijk te (laten) doen?
3 Is het bijvoorbeeld mogelijk om een rrc met een eerste type 3.5 uit te voeren met automaat?
4 En telt een handbak of automaat mee voor de 1/3 2/3 regeling? Of alleen motor, koets en chassis?
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
Re: Ombouwen naar automaat
Ik weet niet of elke motor om kan gaan met een automaat (lijkt mij van wel) maar als je bv jouw voorbeeld neemt dan is dit heel makkelijk. Voor de 3,5 V8 was er een 3 traps automaat die er zo op past, misschien moet je de ophangpunten iets aanpassen maar dat is niet ingewikkeld. Lastiger zijn de hoog/laag kabel en difflock maar met een beetje fantasie zijn daar ook beugels voor te maken.
Een handbak of automaat maakt niets uit voor de 1/3 2/3 regeling, pas als je de hele aandrijflijn gaat aanpassen kom je daarvoor in aanmerking.
Groeten neef Henk
(die ook op automaat is over gestapt een paar jaar geleden)
Een handbak of automaat maakt niets uit voor de 1/3 2/3 regeling, pas als je de hele aandrijflijn gaat aanpassen kom je daarvoor in aanmerking.
Groeten neef Henk
(die ook op automaat is over gestapt een paar jaar geleden)
Haa neef Henk,
Das een snelle reactie
Ik zou dus de huidige 3.9 kunnen vervangen met een oude ('70 - ' 75) gereviseerde 3.5 met behoudt van mijn huidige zf 4-speed?
Ik ben namelijk de mogelijkheden aan het bekijken om toch de rrc te kunnen blijven rijden op lpg (nu grijs kenteken zonder achterbanken met tussenschot) met oldtimer regeling. Ik ben op de hoogte van de 1/3 2/3 regeling dus zou naast het wijzigen van de 3.9 naar 3.5 ook nog een oud ('70 - ' 75) chassis op de kop moeten tikken?
Ik zou de koets en het interieur graag willen behouden.
Gr.
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
Das een snelle reactie
Ik zou dus de huidige 3.9 kunnen vervangen met een oude ('70 - ' 75) gereviseerde 3.5 met behoudt van mijn huidige zf 4-speed?
Ik ben namelijk de mogelijkheden aan het bekijken om toch de rrc te kunnen blijven rijden op lpg (nu grijs kenteken zonder achterbanken met tussenschot) met oldtimer regeling. Ik ben op de hoogte van de 1/3 2/3 regeling dus zou naast het wijzigen van de 3.9 naar 3.5 ook nog een oud ('70 - ' 75) chassis op de kop moeten tikken?
Ik zou de koets en het interieur graag willen behouden.
Gr.
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
Ombouwen naar automaat is idd niet echt spannend zoals Neef Henk al aangeeft.
En zolang je koets ook van rond 70-75 is; is het dus geen enkel punt.
Omdat je het over een 3.9 hebt, denk ik dat je een stuk recentere koets hebt, mogelijk met een soft-dash; en dan wordt het een beetje link.
Voor zover mij bekend verdeeld de RDW de wagen in de volgende 3 delen :
Chassis + ophanging.
Koets + interieur.
Motor + aandrijflijn. (v-bak, en assen e.d.)
Als je dus een originele RRC kunt vinden; kun je een nieuwe koets plaatsen; mits de rest van de wagen origineel is.
Heel zwart wit betekend dat dus een motor + aandrijving uit 73, chassis uit 73, koets = nieuwer.
Als je een RR maakt met 3.5, een 4 traps automaat en een andere koets; dan valt de wagen volgens mij niet meer binnen de regeling. simpelweg omdat de wagen destijds een 3 traps automaat had.
Je kunt natuurlijk de gok nemen dat ze het niet zien; maar het is wel een dure gok als het mis gaat....
Ga er echter maar vanuit dat ze zeer kritisch kijken naar wat ze ter keuring krijgen aangeboden momenteel; zeker als er een nieuwere koets op de wagen staat. .
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
En zolang je koets ook van rond 70-75 is; is het dus geen enkel punt.
Omdat je het over een 3.9 hebt, denk ik dat je een stuk recentere koets hebt, mogelijk met een soft-dash; en dan wordt het een beetje link.
Voor zover mij bekend verdeeld de RDW de wagen in de volgende 3 delen :
Chassis + ophanging.
Koets + interieur.
Motor + aandrijflijn. (v-bak, en assen e.d.)
Als je dus een originele RRC kunt vinden; kun je een nieuwe koets plaatsen; mits de rest van de wagen origineel is.
Heel zwart wit betekend dat dus een motor + aandrijving uit 73, chassis uit 73, koets = nieuwer.
Als je een RR maakt met 3.5, een 4 traps automaat en een andere koets; dan valt de wagen volgens mij niet meer binnen de regeling. simpelweg omdat de wagen destijds een 3 traps automaat had.
Je kunt natuurlijk de gok nemen dat ze het niet zien; maar het is wel een dure gok als het mis gaat....
Ga er echter maar vanuit dat ze zeer kritisch kijken naar wat ze ter keuring krijgen aangeboden momenteel; zeker als er een nieuwere koets op de wagen staat. .
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Wanneer de RDW erachter komt dat je wat van verschillende auto's bij elkaar geraapt hebt dan wordt het een samengesteld voertuig en geld het bouwjaar van het jongste deel. Als je dus bij de RDW komt en je auto blijkt niet meer aan de eisen te voldoen zoals op het kenteken vermeld kom je niet meer weg met; '' ik plaats wel een oude motor/chassis of koets''.
Het lijkt erop dat je je huidige auto belastingvrij wilt maken. Daarvoor moet je een belastingvrije (originele; zie ze maar eens te vinden) range rover kopen waarvan je het chassis en de motor gebruikt en een andere koets op plaatst. De ZF 4 traps bak zou je kunnen blijven gebruiken, daar kijken ze volgens mij nooit echt naar. Wel als je van handbak naar automaat veranderd of andersom; omdat dit iets is wat op het kenteken vermeld staat.
Groet, Tom
Het lijkt erop dat je je huidige auto belastingvrij wilt maken. Daarvoor moet je een belastingvrije (originele; zie ze maar eens te vinden) range rover kopen waarvan je het chassis en de motor gebruikt en een andere koets op plaatst. De ZF 4 traps bak zou je kunnen blijven gebruiken, daar kijken ze volgens mij nooit echt naar. Wel als je van handbak naar automaat veranderd of andersom; omdat dit iets is wat op het kenteken vermeld staat.
Groet, Tom
Een "nadeel" is dat de rrc in augustus '82 een (3 traps) automaat optie kreeg. link Dit betekent dat er origineel geen automaten zijn tussen '70 en '82. Een rrc van voor '75 met automaat en een nieuwe koets doet dus meteen de alarm bellen rinkelen bij de RDW, toch?
Is het een optie om een originele rrc te vinden van voor '75, de koets en lpg om te zetten, dan laten keuren. Na het keuren de automaat erin en nieuw interieur.
Haha voor al dat gedoe kan ik net zo goed MRB betalen
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2014 11:21 door Stefan.
Is het een optie om een originele rrc te vinden van voor '75, de koets en lpg om te zetten, dan laten keuren. Na het keuren de automaat erin en nieuw interieur.
Haha voor al dat gedoe kan ik net zo goed MRB betalen
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2014 11:21 door Stefan.
En voor mij is de oer RaRo toch zeker 'n icoon
vind het verschrikkelijk dat ze veelal gesloopt worden!
vind het verschrikkelijk dat ze veelal gesloopt worden!
Een icoon is het zeker. Daarom wil ik er ook graag in blijven rijden. Ik vind het de mooiste RR ooit gemaakt, maar dat is smaak .
Stefan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een "nadeel" is dat de rrc in augustus '82 een (3
> traps) automaat optie kreeg. link Dit betekent dat
> er origineel geen automaten zijn tussen '70 en
> '82. Een rrc van voor '75 met automaat en een
> nieuwe koets doet dus meteen de alarm bellen
> rinkelen bij de RDW, toch?
>
> Is het een optie om een originele rrc te vinden
> van voor '75, de koets en lpg om te zetten, dan
> laten keuren. Na het keuren de automaat erin en
> nieuw interieur.
>
> Haha voor al dat gedoe kan ik net zo goed MRB
> betalen
>
> Gr.
>
> Stefan
Op zich kan het.
APK checkt niet op conformiteit kenteken. Maar mocht je eens in een algehele controle rijden, dan ben je de sjaak. Op je kenteken staat dan namelijk dat het een handgeschakelede wagen is; en dan gaan ze zeker verder kijken.
Overigens is dit soort gebruik van de wetgeving is natuurlijk precies waarom ze het zo lastig maken. En waarom de 25 jaar regeling gesneuveld is......
Maar het antwoord geef je zelf ook al... als je dit allemaal gaat ombouwen kun je van de kosten jarenlang de 3.9 blijven rijden in de MRB.
Die rijdt ook een stuk beter met een automaat erin als een standaard 3.5 uit 1973. Much more power en koppel.
-------------------------------------------------------
> Een "nadeel" is dat de rrc in augustus '82 een (3
> traps) automaat optie kreeg. link Dit betekent dat
> er origineel geen automaten zijn tussen '70 en
> '82. Een rrc van voor '75 met automaat en een
> nieuwe koets doet dus meteen de alarm bellen
> rinkelen bij de RDW, toch?
>
> Is het een optie om een originele rrc te vinden
> van voor '75, de koets en lpg om te zetten, dan
> laten keuren. Na het keuren de automaat erin en
> nieuw interieur.
>
> Haha voor al dat gedoe kan ik net zo goed MRB
> betalen
>
> Gr.
>
> Stefan
Op zich kan het.
APK checkt niet op conformiteit kenteken. Maar mocht je eens in een algehele controle rijden, dan ben je de sjaak. Op je kenteken staat dan namelijk dat het een handgeschakelede wagen is; en dan gaan ze zeker verder kijken.
Overigens is dit soort gebruik van de wetgeving is natuurlijk precies waarom ze het zo lastig maken. En waarom de 25 jaar regeling gesneuveld is......
Maar het antwoord geef je zelf ook al... als je dit allemaal gaat ombouwen kun je van de kosten jarenlang de 3.9 blijven rijden in de MRB.
Die rijdt ook een stuk beter met een automaat erin als een standaard 3.5 uit 1973. Much more power en koppel.