Pagina 1 van 1
X-shaft (magneet) niet meer nodig.
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 01:28
door Nico Groen
Heeft iemand een X-shaft, super magneet op as om asstomp te verwijderen uit diff, te leen?
Liefst omgeving Almere maar stukje rijden is geen probleem.
Mijn mail: n punt groen2 ed chello.nl
Probeer al 2 weken om het stukje as uit mijn diff te krijgen en weet niet veel anders meer.
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f990fda7b3a8e3fedde8081cf311fc2d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17258286, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2014 22:25 door Nico Groen.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 09:51
door Thimo
Ooit had ik hetzelfde probleem en heb het opgelost door met een dunne hardstalen staaf (van een parasol o.i.d.) via de andere kant door het dif, het stukje eruit te tikken.
Dit kan moeilijk gaan omdat er een asje door het dif loopt, maar door het dif te draaien gaat het wel lukken.
Succes met deze @#%^werkzaamheden die veel frustratie kunnen oproepen.
Mvg Thimo.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 10:55
door D&G
Doorslaan gaat niet lukken omdat Nico een LSD heeft achter zonder gat in het midden...
D&G
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 11:06
door Thimo
Ok, dat wist ik niet!
En de optie om een draad aan het stompje te lassen ( wat plaatwerkers bij uitdeuken gebruiken ).
Mvg Thimo.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 12:23
door Nico Groen
Klopt, het rare is dat ik gisteren in Breukelen een lsd heb gezien en daar zat een klein gaatje in het midden tussen de assen. Als ik bij mij aan de rechterkant in de as kijk zie ik de diff met de uitsparing voor de steekas. Daarachter zie ik geen gaatje maar een blokje van metaal dat een stukje omkantelt als ik aan de aandrijving draai??
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('507207b738f2f6e0876b0c84f5d9d2bb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17258463, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 13:55
door disco ronl
ik denk dat een magneet niet gaat lukken, werkt alleen als het breukvlak glad/haaks is en de as-stomp niet vast zit in het dif.
er zijn twee andere opties:
zoek een metalen buis die net over de as diameter past, schuif die erover en neem een platte staaf en sla die tussen de buis en de as vast (event. twee).
neem een plastic buis die net over de as past, verleng een electische las anode en schuif die in de buis en tik de as aan zodat de anode vast zit, dan trekken met een slaghamer of zo iets.
in beide gevallen is het raadzaam eerst de as stomp een tik te geven om hem los te maken van de diff.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 21:23
door Frank 110V8
En het hele diff demonteren, lukt dat niet?
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: wo 06 aug 2014, 23:44
door Thimo
Ik denk dat het afgebroken stuk te groot is om het dif te verwijderen.
Mvg Thimo.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: do 07 aug 2014, 00:20
door Nico Groen
Klopt, het achtergebleven stukje steekas verhinderd de demontage van het diff.
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ba2d27516e711d5fde870a3339f2f59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17259368, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: do 07 aug 2014, 21:27
door Benno
Lange electrode eraan lassen dan maar en om te voorkomen dat je iets anders raakt idd eerste een pvc buis oid in de as stoppen zoals eerder beschreven. Bij gebrek aan een lange electrode lukt het ook met een dun draadeinde en genoeg stroom
Benno
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: do 07 aug 2014, 21:59
door Eric&Betty Boop
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lange electrode eraan lassen dan maar en om te
> voorkomen dat je iets anders raakt idd eerste een
> pvc buis oid in de as stoppen zoals eerder
> beschreven. Bij gebrek aan een lange electrode
> lukt het ook met een dun draadeinde en genoeg
> stroom
>
>
> Benno
En waar ga je dan de klem van het lasapparaat op zetten?
Aan de buiten kant van het diffhuis lijkt me geen goed plan want dan ga je door de lagers en tandwielen heen lassen en ook door de overgang van de spiebanen tussen planeetwiel en steekas. Als je pech hebt las je alles aan elkaar vast.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bdef3b01ec2ee6c667f4a39e058a842a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17260322, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('01f96b6303585b18e71571ebf3ec7361', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17260322, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2014 20:02 door Eric&Betty Boop.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: do 07 aug 2014, 23:16
door Thimo
Het contactoppervlak via de lagers en dergelijke is nog altijd vele malen groter dan het electrode oppervlak. Hierdoor zal de stroomdichtheid in de lagers heel klein zijn waardoor de kans van het vastlassen van een lager verwaarloosbaar klein is.
Mvg Thimo.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: do 07 aug 2014, 23:41
door Eric&Betty Boop
Er is mij geleerd om de klem altijd zo dicht mogelijk bij de toorts/electrode op het werkstuk te zetten en nooit door lagers en kontaktvlakken(van bv tandwielen) heen te lassen.
Zet je klem eens op een werkstuk en zorg er dan voor dat hij een slechte verbinding heeft. Moet je zien wat een vonken hij dan trekt bij de klem en wat voor putten en beschadigingen er onder de klem in het werkstuk komen.
Bij een lager zit er altijd olie of vet tussen de kogels/rollen en de loopringen. Olie en vet geleid niet. Het gevolg is dat er dus tussen de loopringen en de kogels/rollen vonken kunnen gaan overspringen met beschadigingen van beide tot gevolg.
Hetzelfde geld voor minimale luchtspleten tussen twee raakvlakken.
Jij vind het risico verwaarloosbaar klein,maar een laspik in een lager helpt dat lager daarna heel snel om zeep. Ik neem iig het risico niet.
Benno heeft het hierboven ook nog eens over lassen met een dun draadeind en heel veel stroom. Volgens mij maak je de kans dat het fout gaat dan alleen maar groter.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('568180a74761771409401d256c98b33e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17260409, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('5f98557112e3db0691aba73c711eadaa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17260409, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: vr 08 aug 2014, 00:50
door Nico Groen
Ja Eric, dat is wel waar maar ik heb niet veel keus...
Als de stomp er niet uit komt kan de diff er niet vanaf. Als de stomp eruit is heb ik in ieder geval de keus om de hele diff te vervangen.
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7af5a65769ecd0233f727f70415f449', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17260499, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: vr 08 aug 2014, 01:00
door JanTD5
Misschien een verkeerde opmerking. Heb al gekeken wat het verschil in prijs is van een ander limited slip diff in verhouding tot een andere (gebruikte) lege as? Misschien de as er onder vandaan en die opofferen ipv het diff omzeep helpen. Misschien iets meer werk maar het kán misschien voordeliger zijn. Moet je de uurtjes niet mee rekenen denk ik.
Zo maar een hersen spinsel van mij.
Succes en groet, Jan
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: vr 08 aug 2014, 01:16
door Nico Groen
Ja Jan,
Er is ook nog een mogelijkheid om het achterdeksel van de diff open te slijpen, door die opening de stomp wegdrukken en daarna weer dichtlassen. ( na verwijdering van de diff)
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f20c7cceae64a215609614dcee07310', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17260524, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: vr 08 aug 2014, 01:18
door JanTD5
Daar had ik nog niet eens aan gedacht Zou zelf daar eerst mee beginnen ipv van dat lassen. Ben het met Eric eens dat dat een risico volle aangelegenheid is.
Succes, groet Jan
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: vr 08 aug 2014, 11:17
door laro
Hoi;heb dit ook aan de hand gehad met mijn 4x2 met lsd diff, heb toen 2 laselektrodes aan elkaar gemaakt en vervolgens een ijzeren staaf aan de stomp gelast waardoor ik hem eruit kon trekken, een aardig prutswerk;
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: vr 08 aug 2014, 17:15
door Nico Groen
Hoi Laro,
Kan je me prive even mailen?
N punt groen 2 ed chello punt nl
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b124b008fd6dda7d3ac5605c9a2a3047', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17261069, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: X-shaft (magneet) niet meer nodig.
Geplaatst: zo 10 aug 2014, 00:27
door Nico Groen
Het stuk as is eruit. Uiteindelijk gelukt met een stukje buis over de uitstekende punt.
Zat gelukkig niet vast in de diff.
Diff er gelijk onderuit gehaald.
Nou spoelen, nieuwe olie en pakking, nieuwe steekas en weer de weg op ( of af )
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('759a9a184cee14a4b749e334f182a469', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17262384, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: X-shaft (magneet) niet meer nodig.
Geplaatst: zo 10 aug 2014, 01:01
door Frans Bonnes
Goed om te horen dat het stukje eruit is.
Ik neem aan dat je weet dat er LSD-olie in moet.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: zo 10 aug 2014, 09:54
door laro
Hoi,ben even niet op de prik geweest,maar zie nu dat je het stukje er toch uitgekregen hebt !
Re: X-shaft (magneet) niet meer nodig.
Geplaatst: zo 10 aug 2014, 10:40
door Nico Groen
Ja, maar hoeveel?
Re: X-shaft (magneet) niet meer nodig.
Geplaatst: zo 10 aug 2014, 18:59
door JanTD5
Mooi dat het stukje eruit is Nico scheelt je een sloop en breekwerk.
Groet Jan
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: ma 11 aug 2014, 12:30
door Alan T
Al is het al opgelost, zat ik hier over tog nog effe natedenken
Als je nu een metalen pijp neemt die aan de buiten zijde geisoleert is, en deze door het ashuis op de stomp schuift voor de massa.
dan heb je de spanning niet over de lagers en tand wielen.
Alan
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: ma 11 aug 2014, 14:09
door Eric&Betty Boop
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> Al is het al opgelost, zat ik hier over tog nog
> effe natedenken
>
> Als je nu een metalen pijp neemt die aan de buiten
> zijde geisoleert is, en deze door het ashuis op de
> stomp schuift voor de massa.
> dan heb je de spanning niet over de lagers en tand
> wielen.
>
> Alan
Dat zou misschien een oplossing zijn maar die metalen pijp moet dan lekker strak om het stuk steekas zitten om goed massa te maken en dan kan je hem net zo goed gelijk gebruiken om het stompje uit het diff te trekken zoals Nico nu heeft gedaan. Dan hoef je niet te lassen.
De steekas moet dan ook nog wel een stukje uit het diff steken. Bij mijn 110 braken ze altijd recht af in het diff en stak er niets meer uit. Bij mijn serie 2a breken ze buiten het diff met een getordeerd schuin breukvlak. zal wel iets met de materiaalkeuze te maken hebben.
Hier nog een quote uit een brochure over lagerschades.
8.0 SCHADE DOOR STROOMDOORGANG
Sinds enige jaren wordt het toerental van een elektromotor steeds vaker geregeld
met behulp van een frequentieregelaar. Aan deze toerentalregeling is ook een
nadeel verbonden: als de frequentie onder de 30 Hz teruggeregeld wordt, dan zal de
kans op het ontstaan van zwerfstromen fors toenemen.
In conventionele installaties kunnen bij ontoereikende of beschadigde isolatie zwerfstromen
ontstaan.
Er zijn twee soorten lagerschades als gevolg van stroomdoorgang te onderscheiden:
. Stroomdoorgang door zwerfstromen
. Kruipstromen als gevolg van slechte massa bij elektrisch lassen
De stroomdoorgang zal op dat punt ontstaan waar de weerstand de laagste waarde
heeft. Deze waarde zal het kleinst zijn daar waar de Hertze spanning tussen wentellichaam
en loopbaan het hoogst is. Het wentellichaam zal door de hoge stroom die
er vloeit tijdelijk vast gelast worden aan de loopbaan en door het roteren weer
losbreken. Door dit effect ontstaat het voor stroomdoorgang kenmerkende ribbelpatroon
Bij het elektrisch lassen aan een constructie wordt nogal eens de fout gemaakt de
massa aansluiting ver van het te lassen onderdeel te maken. De kans bestaat dat de
stroom dan via het lager naar massa zal vloeien. Deze stroomdoorgang is te herkennen
als kleine zwarte inbrandingen in de loopbaan
Omdat stroomdoorgang eigenlijk een lasproces is, kan onder een microscoop een
gestold smeltbad (zoals in figuur 26) waargenomen worden. Op deze loopbaanbeschadiging
zal onder belasting een zeer hoge piekspanning ontstaan en
uiteindelijk een uitbrokkeling.
Kruipstromen als gevolg van elektrisch lassen kunnen voorkomen worden door een
goede massa aansluiting zo dicht mogelijk in de buurt van het te lassen onderdeel.
Als dit niet mogelijk is zal om lagerschade te voorkomen, het lager eigenlijk uitgebouwd
moeten worden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9167b409ffedb8706ee7425ba9085ba2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17263879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('89e1149e58178512fdce2b53d1dc846e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17263879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2014 12:10 door Eric&Betty Boop.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: ma 11 aug 2014, 14:09
door Eric&Betty Boop
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> Al is het al opgelost, zat ik hier over tog nog
> effe natedenken
>
> Als je nu een metalen pijp neemt die aan de buiten
> zijde geisoleert is, en deze door het ashuis op de
> stomp schuift voor de massa.
> dan heb je de spanning niet over de lagers en tand
> wielen.
>
> Alan
Dat zou misschien een oplossing zijn maar die metalen pijp moet dan lekker strak om het stuk steekas zitten om goed massa te maken en dan kan je hem net zo goed gelijk gebruiken om het stompje uit het diff te trekken zoals Nico nu heeft gedaan. Dan hoef je niet te lassen.
De steekas moet dan ook nog wel een stukje uit het diff steken. Bij mijn 110 braken ze altijd recht af in het diff en stak er niets meer uit. Bij mijn serie 2a breken ze buiten het diff met een getordeerd schuin breukvlak. zal wel iets met de materiaalkeuze te maken hebben.
Hier nog een quote uit een brochure over lagerschades.
8.0 SCHADE DOOR STROOMDOORGANG
Sinds enige jaren wordt het toerental van een elektromotor steeds vaker geregeld
met behulp van een frequentieregelaar. Aan deze toerentalregeling is ook een
nadeel verbonden: als de frequentie onder de 30 Hz teruggeregeld wordt, dan zal de
kans op het ontstaan van zwerfstromen fors toenemen.
In conventionele installaties kunnen bij ontoereikende of beschadigde isolatie zwerfstromen
ontstaan.
Er zijn twee soorten lagerschades als gevolg van stroomdoorgang te onderscheiden:
. Stroomdoorgang door zwerfstromen
. Kruipstromen als gevolg van slechte massa bij elektrisch lassen
De stroomdoorgang zal op dat punt ontstaan waar de weerstand de laagste waarde
heeft. Deze waarde zal het kleinst zijn daar waar de Hertze spanning tussen wentellichaam
en loopbaan het hoogst is. Het wentellichaam zal door de hoge stroom die
er vloeit tijdelijk vast gelast worden aan de loopbaan en door het roteren weer
losbreken. Door dit effect ontstaat het voor stroomdoorgang kenmerkende ribbelpatroon
Bij het elektrisch lassen aan een constructie wordt nogal eens de fout gemaakt de
massa aansluiting ver van het te lassen onderdeel te maken. De kans bestaat dat de
stroom dan via het lager naar massa zal vloeien. Deze stroomdoorgang is te herkennen
als kleine zwarte inbrandingen in de loopbaan
Omdat stroomdoorgang eigenlijk een lasproces is, kan onder een microscoop een
gestold smeltbad (zoals in figuur 26) waargenomen worden. Op deze loopbaanbeschadiging
zal onder belasting een zeer hoge piekspanning ontstaan en
uiteindelijk een uitbrokkeling.
Kruipstromen als gevolg van elektrisch lassen kunnen voorkomen worden door een
goede massa aansluiting zo dicht mogelijk in de buurt van het te lassen onderdeel.
Als dit niet mogelijk is zal om lagerschade te voorkomen, het lager eigenlijk uitgebouwd
moeten worden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c35b139455a1a6f927759efc9ca94d0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17263879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7084c1e8d7d4ee31e615d63a14d20ce9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17263879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2014 12:10 door Eric&Betty Boop.
Re: X-shaft (magneet)
Geplaatst: ma 11 aug 2014, 14:09
door Eric&Betty Boop
Alan T Schreef:
-------------------------------------------------------
> Al is het al opgelost, zat ik hier over tog nog
> effe natedenken
>
> Als je nu een metalen pijp neemt die aan de buiten
> zijde geisoleert is, en deze door het ashuis op de
> stomp schuift voor de massa.
> dan heb je de spanning niet over de lagers en tand
> wielen.
>
> Alan
Dat zou misschien een oplossing zijn maar die metalen pijp moet dan lekker strak om het stuk steekas zitten om goed massa te maken en dan kan je hem net zo goed gelijk gebruiken om het stompje uit het diff te trekken zoals Nico nu heeft gedaan. Dan hoef je niet te lassen.
De steekas moet dan ook nog wel een stukje uit het diff steken. Bij mijn 110 braken ze altijd recht af in het diff en stak er niets meer uit. Bij mijn serie 2a breken ze buiten het diff met een getordeerd schuin breukvlak. zal wel iets met de materiaalkeuze te maken hebben.
Hier nog een quote uit een brochure over lagerschades.
8.0 SCHADE DOOR STROOMDOORGANG
Sinds enige jaren wordt het toerental van een elektromotor steeds vaker geregeld
met behulp van een frequentieregelaar. Aan deze toerentalregeling is ook een
nadeel verbonden: als de frequentie onder de 30 Hz teruggeregeld wordt, dan zal de
kans op het ontstaan van zwerfstromen fors toenemen.
In conventionele installaties kunnen bij ontoereikende of beschadigde isolatie zwerfstromen
ontstaan.
Er zijn twee soorten lagerschades als gevolg van stroomdoorgang te onderscheiden:
. Stroomdoorgang door zwerfstromen
. Kruipstromen als gevolg van slechte massa bij elektrisch lassen
De stroomdoorgang zal op dat punt ontstaan waar de weerstand de laagste waarde
heeft. Deze waarde zal het kleinst zijn daar waar de Hertze spanning tussen wentellichaam
en loopbaan het hoogst is. Het wentellichaam zal door de hoge stroom die
er vloeit tijdelijk vast gelast worden aan de loopbaan en door het roteren weer
losbreken. Door dit effect ontstaat het voor stroomdoorgang kenmerkende ribbelpatroon
Bij het elektrisch lassen aan een constructie wordt nogal eens de fout gemaakt de
massa aansluiting ver van het te lassen onderdeel te maken. De kans bestaat dat de
stroom dan via het lager naar massa zal vloeien. Deze stroomdoorgang is te herkennen
als kleine zwarte inbrandingen in de loopbaan
Omdat stroomdoorgang eigenlijk een lasproces is, kan onder een microscoop een
gestold smeltbad (zoals in figuur 26) waargenomen worden. Op deze loopbaanbeschadiging
zal onder belasting een zeer hoge piekspanning ontstaan en
uiteindelijk een uitbrokkeling.
Kruipstromen als gevolg van elektrisch lassen kunnen voorkomen worden door een
goede massa aansluiting zo dicht mogelijk in de buurt van het te lassen onderdeel.
Als dit niet mogelijk is zal om lagerschade te voorkomen, het lager eigenlijk uitgebouwd
moeten worden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a5f09efe49ff038f3a3f4f9012ebeb85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17263879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ab64bc67a1223d9f1ff81bfe4d7e96d4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17263879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2014 12:10 door Eric&Betty Boop.
Re: X-shaft (magneet) niet meer nodig.
Geplaatst: vr 15 aug 2014, 16:11
door Nico Groen
Bleek anderhalve liter in te gaan. 80w90.
En hij rijdt weer super!
Series 3 88" 1971 4 x 2 petrol
Foto-7V6ENO6L-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6afd6e6b62c7cdd994897e18de7466ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V6ENO6L-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7V6ENO6L-D.jpg', '', 17268140, 600, 600, 'Loading image ...', false);