Pagina 1 van 1

update 101fc

Geplaatst: di 29 jul 2014, 08:59
door sjeroens
Heren, sinds ik de 300tdi in mijn 101 heb gebouwd waren er verschillende problemen. (te weinig power, te warm, auto bak heel de tijd kapot etc)
Het begin van mijn vakantie heb ik uitgetrokken om alles eens goed aan te pakken.
* de hp22 om laten bouwen naar een hp24 en dat weer eens versterkt. (met dank aan peter de koning)
* inspuitpomp laten testen (was blijkbaar goed)
* nieuwe verstuivers en leidingen
* dikkere heavey duty radiator laten maken
* de bypass retour leiding voor de radiator uit laten komen ipv ervoor
* de snel aangelegde elektra draden geisoleerd en weggewerkt
* diff schakelaar aangepast
* dubbele intercooler gemaakt met horizontale air inlet.
* VNT turbo erop gebouwd voor extra pk's
2 weken lang keihard gewerkt. Maar het resultaat is niet wat ik wilde. Er zit een tik rechtsachter, word nog steeds warm en ergens lekt ie olie/ diesel/ATF?
Ik hoop dat het tikken een spruitstuk is en het warmlopen (95graden op een polderweg 80km/u) te verhelpen is met de viscofan er weer erop te bouwen
Omdat ik regelmatig op een onmogelijke positie op mijn kop aan het werk ben geweest zit mijn onderrug nu vast en ik ben toe aan vakantie.
Gelukkig doet de Peugeot 106 van mijn vrouw het wel en vertrekken we over een uur naar corsica. Lekker uitrusten dan kan ik na de vakantie weer verder.
Hier de foto's
Jeroen

Re: update 101fc

Geplaatst: di 29 jul 2014, 18:47
door Marc vd K
respect! ik krijg het al benauwd als ik zie hoe je moet werken...

Re: update 101fc

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 10:59
door Piet
hmm.. balen van je rug en dat het resultaat tegen valt. en hoop idd ook dat het tikken een spruitstuk is.
vind het overigens wel een heel mooi project.
maar produceerd een 300tdi veel meer warmte dan een V8?

de oliekoeler die je gebruikt, is dat ook de oliekoeler van de 300tdi?

heb je overigens ook de volgende dingen gecontroleerd: (zou haast denken van wel, maar bedacht me dat gewoon)
- koelwater komt overal in je blok (dus goed ontlucht)
- je radiator word ook warm tijdens het rijden (is het thermostaat ook vernieuwd / werkt het nog goed)?
- je oliekoeler, word die warm tijdens het rijden? dus werkt ook het thermostaat hier nog goed?
- hoe meet jij je temperatuur van je blok? met de meters van je dash of anders? want de meters op je dash zijn gebaseerd op andere sensoren, mits je die overgezet hebt in de 300tdi.

Re: update 101fc

Geplaatst: wo 30 jul 2014, 11:46
door CamperChris
Een indrukwekkend staaltje sleutelkunst, Jeroen! je vakantie is zeker wel verdiend!

Wat enorm balen dat het dan toch nog steeds je problemen heeft opgelost. Hoewel ik niet de praktische kennis en ervaring heb, doe ik toch een poging om je wat verder te helpen in het oplossen van de problemen met wat vraagjes:
- wat weet je van het blok van vóór de inbouw? mogelijk toen al dezelfde kwaal?
- ik zie dat je nu ook een aantal potentieel temp-verhogende aanpassingen hebt gedaan (de turbo ed), die doen verkoelende acties zoals de grotere radiator mogelijk weer teniet.
- Kan het zijn dat de waterpomp minder toeren maakt dan gewenst? (mogelijk door een verkeerde poelie oid)
- weet je zeker dat de timing in orde is?
- is er een voelbaar tempverschil vóór en na de radiator?

ik hoop dat je in je vakantie weer voldoende moed hebt kunnen verzamelen om rustig aan door te puzzelen aan dit prachtige apparaat!

gr, Chris.

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e70730dcdd30f05edd91fc87cafd986', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 17251643, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('146c87ef61909c986e4668a055ea02a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 17251643, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

Re: update 101fc

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 10:13
door sjeroens
Zo, gister eindelijk de moed bij elkaar geraapt om weer verder te gaan.
jullie vragen:
piet:
* "maar produceerd een 300tdi veel meer warmte dan een V8?": v8 produceert meet warmte
* "de oliekoeler die je gebruikt, is dat ook de oliekoeler van de 300tdi?": 300tdi radiator gebruikt, daar zit een oliekoeler in, en dan heb ik de hd versie
* "koelwater komt overal in je blok (dus goed ontlucht), ja goed ontlucht." ik ga volgende week nog ff schuin een heuvel oprijden en dan opnieuw ontluchten
* "je radiator word ook warm tijdens het rijden (is het thermostaat ook vernieuwd / werkt het nog goed)?" Thermosstaat vernieuwd, gecheckt voor ik hem erin heb gezet
* "je oliekoeler, word die warm tijdens het rijden? Dus werkt ook het thermostaat hier nog goed?", die zit in de radiator
*"hoe meet jij je temperatuur van je blok?" Vdo meter waar de sensor in het blok zit (onder het thermosstaat huis) en een sensor in het thermosstaat huis die aangesloten is op mijn oude dashboard aanwijzer (blauw, neutraal, rood) . Ik hanteer de vdo meter als degene die klopt omdat daar cijfers op staan, tijdens het rijden meet ik infarood op mijn verwarmingsmatrix en die waardes komen overeen met de VDO.

cris:
- "wat weet je van het blok van vóór de inbouw? mogelijk toen al dezelfde kwaal?" de disco heb ik samen met neef henk uit engeland teruggereden, zat toen genoeg power in, geen onderhouds info. Het enige wat ik veranderd heb is van het edc systeem een mechanische inspuiting gemaakt.
- "ik zie dat je nu ook een aantal potentieel temp-verhogende aanpassingen hebt gedaan (de turbo ed), die doen verkoelende acties zoals de grotere radiator mogelijk weer teniet" wel een grotere turbo, en een dubbele intercooler geplaats (ipv geen)
- "Kan het zijn dat de waterpomp minder toeren maakt dan gewenst? (mogelijk door een verkeerde poelie oid)" sluit ik uit, zit een nieuwe waterpomp in, andere poelie zou betekenen dat dat de multieriem niet past?
- weet je zeker dat de timing in orde is?" ik weet 100% zeker dat de merktekens krukas, inspuitpomp en nokkenas goed staan, het enige wat ik nog kan checken of het bdp klopt met merkteken... (verstuiver eruit en meten)
- is er een voelbaar tempverschil vóór en na de radiator?
1 ding heb ik gister opgelost: het tikken kwam van de vacuumpomp (eraf gehaald en met een karton ervoor gestart, tikken weg) een nieuwe is onderweg. De vaccumpomp was trouwens het laatste wat nog niet vervangen was... alle randapparatuur is nu vervangen, (waterpomp, dynamo, inspuitpomp, opvoerpomp, distrubutieriem+tandwielen, multiriem etc)
wat ik nog ga doen:
* Ontluchten schuin op een heuvel. mocht de temperatuur nog tegenvallen:
* viscofan terug zetten (kijken wat er gebeurt als de lucht er doorheen getrokken word, in dat geval ligt het aan de airflow)
* BDP cilinder 1 checken,
Hoe dan ook, we gaan langzaam vooruit.....
J.
*

Re: update 101fc

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 13:56
door Larofun
Hoi Jeroen,

Ik heb dezelfde conversie in mijn 110. Ook de elektronische geregelde pomp vervangen door mechanische en de automaatbak erachter. Ik heb ook de assen van de disco eronder en in het begin met de disco velgen (en banden) gereden. Dit ging als een speer. Na vervangen van de banden door 235-85-16 kwam ik met het vermogen in de problemen. De bak ging later opschakelen van ongeveer bij 80 km naar 87 km. Met de ambulance erachter kwam hij onvoldoende meer vooruit en bleef hij constant schakelen tussen 3 en 4. Toen ook een VNT turbo erop gezet. Vermogen is nu acceptabel en trekt redelijk door naar de 90. Maar toen kwam ik met de temperatuur in de problemen. Daarna nog een alisun radiateur erin en was dat probleem ook weer opgelost. Ik denk dat jij de verbetering aan je koeling kwijt raakt aan de grotere warmteontwikkeling door de VNT turbo. Volgens mij heeft de 101 nog wat grotere velgen dus dit zou de trekcapaciteit nog verder verergeren. Ik ga nu voor het perfecte de tussenbak van de disco nog vervangen door een 1.4 bak. Ik hoop dat dit het opschakelen gaat vervroegen en dat ik in de hoogste versnelling nog wat meer trekkracht krijg. Als jij ook de disco tussenbak nog erop hebt denk ik dat dit ook bij jou een groot deel van het probleem zou kunnen zijn.

Hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen.

Groet Gert

Re: update 101fc

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 20:03
door sjeroens
Gert, de eindoverbrenging veranderen is ook al door mijn hoofd gegaan, de 255/100r16 hebben wel een grotere omtrek maar die worden weer gecompenseerd door een andere diff verhouding. 1:5.57 dan kom ik weer gelijk uit. Opschakelen valt redelijk te regelen met bediening gas en afstelling kickdownkabel.
van 3 naar 4 zit tussen de 60 en 80km/u in moet nog even kijken hoe dit gaat met de nieuwe bak.
Wat bij de 101 ambu voornamelijk meespeelt is het gewicht (3400 kg) en de aerodynamica (van een zeecontainer), boven de 80km/u gaat ie zuipen.....
De temperatuur zakt als ik mijn fan handmatig aanzet... daar kan ook nog wat in afgesteld worden. Maar ik vind het onlogisch als een electrische fan gaat draaien als je op de snelweg rijdt...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2014 18:03 door sjeroens.

Re: update 101fc

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 21:22
door Marc-my-Words
sjeroens,

Wellicht speelt het "zeecontainer" concept je parten. Aerodynamica is niet zo eenvoudig als het lijkt, het zou maar zo kunnen dat bij toenemende snelheden de rijwind luchtstroom door de radiator gesmoord wordt door bijv druk-opbouw onder de auto (of een gebrek aan overdruk precies midden-voor je radiator).

Verder als antwoord op een eerdere vraag: Een Tdi moet per definitie veel minder warmte afgeven als een V8.
Maak maar even het sommetje: Aan de wielen heb je ± hetzelfde vermogen, de aandrijflijn vraagt (als alles goed is) ook ± evenveel ... en een diesel drinkt veel minder brandstof als een V8 ... ... het verschil tussen beiden is dus warmte ... een V8 zet heel veel meer brandstof om in warmte.
O ja, het is natuurlijk wel van belang dat de automaat-bak in een zodanig toerengebeied draait dat ie een stukje voor ie de topsnelheid bereikt in lock-up gaat ... want anders heb je vrij veel verlies en beslist veel warmte-ontwikkeling in die automaat.

Marc

Re: update 101fc

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 23:19
door Bart van Dessel
Je zou de inspuitpomp iets of wat eerder kunnen zetten, is niet moeilijk en scheelt zeker in warmte ontwikkeling. VNT lijkt mij geen invloed te hebben, het vermogen wijkt niet veel af, alleen meer koppel onderin. Meer vermogen krijg je met standaard turbo ook door er een boost control op te zetten. Verder verdenk ik dus het gewicht en de luchtweerstand, de 300 tdi moet dan echt op z'n tenen lopen. 1.4 tussenbak zou wellicht helpen. Een 101 lijkt me (met respect;-)) geen auto om harder te gaan dan 80, maar dan moet het bergop wel goed blijven gaan.

Re: update 101fc

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 08:34
door neef Henk
Hoi Jeroen,

Heb je de inspuitpomp wel eens laten nakijken door een revisie bedrijf? Ik heb het vermoeden (omdat je vanaf het begin problemen hebt nadat je de edc hebt verwijderd) dat je pomp niet goed staat qua timing.

Groeten neef Henk


Re: update 101fc

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 08:58
door sjeroens
Inspuitpomp na laten kijken bij frans van poppel, die heeft hem getest en goed bevonden.
Ik ga de komende weken nog wat proberen. Eerst wil ik weer rijden, daarna remmen doen zodat hij in december weer naar de keuring kan.
In de winter heb ik toch geen last van een warme motor omdat mijn kachel dan open staat
En Bart, meestal rij ik met de grote jongens mee, wat zo rond de 86 a 90 km/u is, das een fijne snelheid.
Jeroen

Re: update 101fc

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 09:34
door Bart van Dessel
Achter de grote jongens aan is prima, als je ze maar niet ophoudt;-) Frans van Poppel is een goeie, maar iets vroeger zetten qua timing is altijd mogelijk, mits je het met zorg doet, dat moet je op de motor doen, dat kan Frans van Poppel niet als ie er uit is. Bij een V8 is dit heel duidelijk te merken als de ontsteking te laat staat, dan loopt ie heel snel warm, mits je er ook vermogen van verlangt. Heb je de motor ook wel eens afgeperst? Kop er ooit afgeweest?

Re: update 101fc

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 17:58
door Bart van Dessel
Jeroen, tussen je expansievat, thermostaathuis en je radiateur zitten dunne koelwater slangetjes met een soort filter ertussen, ooit willen die wel eens dichtslibben, heb je die gecontroleerd? als je daar 's een gewoon T-stuk tussen zet.....

Re: update 101fc

Geplaatst: do 25 sep 2014, 09:08
door sjeroens
Bart,
die heb ik gister toevallig gecheckt,
En inderdaad, van het thermosstaathuis naar expansievat zit dicht. daar gaat dus een nieuwe op.
En ik heb het vermoeden dat de bypass niet helemaal word afgesloten bij warme motor.
Dat zou verklaren dat de motor wel warm word gemeten onder het huis, en bij de radiator wat koeler is. (valse flow)
Ook ga ik op zoek naar een thermostaat die wat eerder opent (bij 82' zoals bij een 200tdi)
Bedankt voor het meedenken,
(teven topic op nieuwe groene prik en op facebook)
J.

Re: update 101fc

Geplaatst: do 25 sep 2014, 15:44
door Wondering landy
Volgens mijn zit je krukas 180 graden gedraaid

Re: update 101fc

Geplaatst: do 25 sep 2014, 17:06
door Bart van Dessel
Dan krijg je 'm niet eens gestart, dan zou het inderdaad een Wondering landy zijn;-)

Re: update 101fc

Geplaatst: do 25 sep 2014, 22:11
door sjeroens
Ik kijk nergens meer van op !
J.

Re: update 101fc

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 13:09
door Bart van Dessel
Al iets kunnen bereiken of geen tijd gehad? Ben benieuwd....

Re: update 101fc

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:53
door sjeroens
nog geen tijd gehad, van het weekend lekker in de biesbos gevaren en geslapen onder de sterren!
Wel het slangetje open gekregen, morgen ga ik het thermosstaathuis controleren/ eraf halen.
Ik laat het weten.
jeroen

Re: update 101fc

Geplaatst: di 30 sep 2014, 16:15
door sjeroens
vanochtend het slangetje met t-spliting weer teruggezet en de thermostaat eraf gehaald.
de oude en nieuwe (nieuwe zat er in) samen in een pannetje gelegt en gecheckt. de oude ging iets eerder en verder open. Ook de afsluiting van de bypas kwam verder naar buiten. Opgemeten in het huis, de oude drukt de by-pas dicht en de nieuwe net niet. dus de oude maar weer gemonteerd.
Proefrondje gereden temperaturen lijken iets wat te hoog (94' op vdo bij 90km/u binnendoor weg incl optrekken vanuit rotondes ). Maar ik kijk schuin op de meter en dat scheelt een paar graden, blijft iets boven de 90 hangen. Als ik dan alle variabelen optel (afwijking vdo meter, weerstand draad, verschil infraroodmeter etc) dan denk ik dat het wel goed zit.
Waar ik wel een verschil in zie is dat de verbetering die ik heb gemaakt bij de verwarmingmatrix goed werkt. Dus de bypas (kraan 2) uit laten komen voor de radiator ipv voor de waterpomp (of kraan 2 staat open (zomer) of kachelkraan1 staat open (winter).
300tdiwaterflow2copycopy_zpse9bf3e02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f5132d795ec4a365426f39eb2eb9162e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2F300tdiwaterflow2copycopy_zpse9bf3e02.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/300tdiwaterflow2copycopy_zpse9bf3e02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2F300tdiwaterflow2copycopy_zpse9bf3e02.jpg', '', 17306528, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik denk dat ik het voor nu maar ff laat. Eerst maar eens governor schoon maken, want hij schakelt nog steeds niet op, dan een paar lange riten maken en goed testen. Dan aan de remerij beginnen, dan de onderkant en dan.....
ik hou jullie op de hoogte
Jeroen

Re: update 101fc. gelukt

Geplaatst: za 11 okt 2014, 19:14
door sjeroens
Zo, afgelopen woensdag de governor schoongemaakt. Vandaag een proefronde gereden. de omgebouwde hp22 naar hp24 voelt solide aan, schakelt mooi, (lock-up zowel in 3 als in 4). De vnt turbo geeft een mooi koppel in het middengebied (waar de 101 meestal rijdt), je voelt de power meteen.
temperatuur blijft mooi rond de 90' hangen, zowel bij binnendoor rijden als bij 100km/u op de snelweg (harder wil ik niet, meestal rij ik rond de 90km/u)
De echte test komt pas in de zomer in de Belgische heuvels en bij wind tegen.
Maar het lijkt erop dat na 2 jaar tegenslag en 2 autobakken verder de klus is geklaard. Ik heb dan ook bijna alles vervangen van pompen/ dynamo's/snaren/ leidingen tot verstuivers. Alleen de lt230 wil ik t.z.t. nog vervangen.
Voor nu ben ik gelukkig en kan ik eindelijk beginnen aan 2 jaar achterstallig onderhoud
jeroen

Re: update 101fc. gelukt

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 00:31
door Berry Weijers
Feest!

Maar ik weet wat je bedoelt, ben jaren bezig geweest de kachel van de 101 aan de praat te krijgen...

Met Land Rover groet,

Berry
beheerder [Landrover.startpagina.nl]

Re: update 101fc. gelukt

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 02:35
door Frans Bonnes
En dat was dan nog alleen maar een knopje uittrekken.

Re: update 101fc. gelukt

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 12:10
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Is het al weer 2 jaar geleden dat we je geholpen hebben om je bak onder de auto uit te krijgen bij Henk.

Maare vele leuke kilometers gewenst.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bfb0d422477fae6fffa59b18d4bbd114', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17307675, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben

Re: update 101fc

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 13:19
door sjeroens
24 december moet ie weer gekeurd worden, volgens mij hebben we dat in de herfstvakantie gedaan.

Re: update 101fc

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 21:28
door neef Henk
Herfstvakantie Ik heb me een week lang suf gewerkt

Mooi dat alles nu doet zoals het hoort, ik denk trouwens dat je wel eerder in de Ardennen te vinden bent

Groeten neef Henk


Re: update 101fc

Geplaatst: zo 12 okt 2014, 22:58
door sjeroens
henk, dat denk ik ook. ga ik weer lekker met Berry "ontdek je knopje" spelen
J.

Re: update 101fc

Geplaatst: di 14 okt 2014, 21:58
door sjeroens
... te vroeg gejuicht..... wilde vanochtend weggaan en hij schakelde weer niet op.
Heb inmiddels een andere bak waar ik de govenor kan overzetten. Maar ik zet te denken om hem eerst te laten flushen om zo het laatste vuile eruit te krijgen.
Weet iemand een bedrijf omgeving Breda?
Jeroen
[youtu.be]