Pagina 1 van 1

900

Geplaatst: vr 25 jul 2014, 18:20
door Michael
Hoi,

Ik heb net een leuke 90 gekocht uit 86 met 200 TDI voor offroad fun.
Nu zou ik hier graag 900x 16" bandjes onder willen zetten. Ik ben alleen benieuwd of mijn steekassen dit overleven?
Ik wil ook 100% diff locks in de assen. Iemand ervaring met deze banden onder een 90" uit 86?
En eventueel tips zijn welkom

Gr. Michael

Re: 900

Geplaatst: vr 25 jul 2014, 22:16
door De Defender
Hoi Michael,

900x16, zijn die dan 9inch breed en de wang 9 inch hoog?
Wanneer dit het geval is dan is de wiel hoogte dus 9+9+16 = 34 inch
Iedereen die ik ken met 35ers (die zijn dan wel 12.5" breed) heeft wel iets van z'n steekassen, homokineten of dif's kapot gehad.

Een 86er heeft die wel 24 splines?
10 splines zijn naar mijn idee nog iets minder sterk.

Wanneer je de auto voor offroad fun hebt, dus de uitdagingen opzoekt en lockers wilt, dan zou ik aanraden om de rest van de aandrijflijn gelijk ook te versterken.
De lockers van Ashcroft zouden sterker zijn dan die van ARB en zeker goedkoper.

Succes.

Gr. Sybolt

Re: 900

Geplaatst: vr 25 jul 2014, 23:23
door Scratch
10 Spline vooras heeft de sterkste homokineten. Die zou ik zeker gebruiken als basis. Misschien een van een 110 met grotere remkleuwen. 24 Spline diff zoeken en daar het hart van gebruiken, 10spline diff heeft weer een kasteel moer op de pignon ipv een bout die los kan lopen. Nu enkel nog een paar HD steek assen 24/23 Spline en je hebt een redelijk sterke voor as. Eventueel HD meenemers en eventueel de homokineten vervangen voor sterkere.

Re: 90

Geplaatst: za 26 jul 2014, 16:05
door Michael
Ik weet niet precies de banden maat maar volgens mij heb je wel gelijk dat ze qua hoogte uitkomen op 34/35 inch ik wil ze niet te breed.
momenteel te rij ik met 750x16 en ik ken iemand die met 900x 16 heeft gereden maar die had rang rover Assen. En volgens mij hebben de 109 onton en de 101 ook 900 de banden.
ik vind het erg mooi staan en je hebt meer bodem vrijheid spacer heb ik liggen en de 90 in al 2 inch opgehoogt.
Bedankt voor de tips, ga eens kijken of ik aan betaalbare spullen kan komen. Het blijft hobby en ik verdien ook het
Geen topsalaris

Re: 90

Geplaatst: za 26 jul 2014, 18:04
door muddy
Op een 101 kunnen inderdaad wel 900 bandjes, Maar die hebben dan ook standaard een salsbury voor as, wat niet op een defender zit.

groet Tijn

Re: 900

Geplaatst: za 26 jul 2014, 20:20
door JoostKenya
9x16 is eigenlijk een beetje ouderwets. Er zijn tegenwoordig niet zo veel 9x16 of 255-100R16 banden met leuk profiel leverbaar. Er zijn betere banden in andere maten die bovendien tubeless kunnen (afgezien van hele dure Michelins).

Als je niet al te breed wilt maar wel hoog dan kan je beter naar bijvoorbeeld 35x10.5R16 kijken (bijvoorbeeld Fedima Sirocco??). Dat past nog net op een stalen 6.5'' brede landrover velg.
Maar deze band zal wel vrij heavy voor de standaard 10 splines steekassen en voor de diffs zijn!!

Je kunt het ook net iets kleiner houden met 255-85R16 = 33.4'' (bijvoorbeeld Toyo Open Country M/T??).
Deze zijn een stuk groter dan 7.50x16 en staan heel mooi op een Defender. Met open diffs moet je dan aardig je best doen om de steekassen stuk te krijgen.

Als je op termijn toch 100% lockers wilt kan je het ook eerst proberen de assen stuk te rijden. Je hebt geen haast.
Want een 90 uit 86 heeft normaal gesproken voor en achter 10 splines steekassen, inclusief de V8.
Dus als je een diff lock gaat monteren zal je meteen andere 24 spines steekassen moeten monteren.

Ashcroft steekassen zijn 24/23 splines en passen als het goed is in combinatie met een locker in je huidige CV-joints (de Cv joints van het lange type). Achter kan je dan de lange Ascroft steekassen nemen en die passen zo in je huidige meenemers.

Doordat de Ashcroft steekassen compatible zijn met de oude Defenders kan je de assen stap voor stap aanpassen.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2014 18:33 door JoostKenya.

Re: 900

Geplaatst: zo 27 jul 2014, 01:35
door Anton (Rumble)
Je lockers maken meer stuk dan de 900x16. Maar zoals bij alles is je rechter voet het meest bepalend voor alles heel houden.

Re: 900

Geplaatst: zo 27 jul 2014, 19:21
door Michael
Bedankt ik vind het een goed idee om de iets kleinere banden te nemen. En ik dat van ashcroft vind ik zeker een goed idee. Stapje voor stapje de auto verbeteren.
Meestal ben ik niet zo van raggen, mijn idee van terrein rijden is zoveel mogelijk stationair de opstakels overwinnen.
Maar waar het wel eens mis gaat is bij het helpen van anderen die net iets te vast zitten, dan probeer je met wat aanloopjes de boel los te trekken en eind vorig jaar heeft mij dat mijn dif gekost van mijn 88" voor het eerst sinds ca 20'jaar
Maar de nieuwe 90 heeft een lier voorop en dat scheelt, en op het verlanglijstje staat ook nog een lier achter de voorstoelen, als top lier of achteruit.

Maar gezien mijn budget, stap voor stap.


Bedankt allemaal