Koelingsuitdaging
Koelingsuitdaging
Mijn 3,5 EFI RRC 1989 heb ik naar spanje geexporteerd.
Niet aan te raden om te doen, alleen voor het overschrijven ben je al een bedrag kwijt waar je hier een half jaar voor rond kan rijden
Maar de laatste keer dat ik er mee gereden heb merkte ik dat de temperatuur wat hoger op loopt bij wat zwaarder gebruik.
Kan het zijn dat het koelsysteem gereinigd moet worden en zo ja waar doe je dat dan het beste mee?
kijken wat jullie hierover denken.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95331cd41dce44c55ed59c7e7a176418', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17238128, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Niet aan te raden om te doen, alleen voor het overschrijven ben je al een bedrag kwijt waar je hier een half jaar voor rond kan rijden
Maar de laatste keer dat ik er mee gereden heb merkte ik dat de temperatuur wat hoger op loopt bij wat zwaarder gebruik.
Kan het zijn dat het koelsysteem gereinigd moet worden en zo ja waar doe je dat dan het beste mee?
kijken wat jullie hierover denken.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95331cd41dce44c55ed59c7e7a176418', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17238128, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Re: Koelingsuitdaging
Komt de meter dan in het rode gebied of er tegen aan?
Gr. buurman
Gr. buurman
Re: Koelingsuitdaging
Je kunt er extra een electronische fan erbij hangen. Maar ik zou eerst kijken waar het vandaan komt. Dus goed spoelen met de tuinslang. Voor dat je dat moet zou ik als de motor warm is even voelen of alle delen van de radiator wel even warm zijn en of je sensor kabel/massa nog goed zijn.
Wat ook een idee is, is om de waterless coolant van paddock er in te doen. Dan kan je motor iets warmer worden zonder dat de motor schade oploopt. Naast alle andere voordelen die dit spul heeft.
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae5123283bc5c72b3f4ea8659c6edbff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 17238411, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Wat ook een idee is, is om de waterless coolant van paddock er in te doen. Dan kan je motor iets warmer worden zonder dat de motor schade oploopt. Naast alle andere voordelen die dit spul heeft.
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae5123283bc5c72b3f4ea8659c6edbff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 17238411, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Koelingsuitdaging
Zijn de lamellen van je radiator niet verstopt, ik zou daar eerst eens naar kijken. Dan kan je altijd nog met een radiator flush je koelsysteem inwendig reinigen. Daarna je systeem vullen met koelvloeistof dit kan ook wat hoger temperaturen aan ( kookt minder snel als water ).
Een olie koeler heeft ook een toegevoegde waarde en is in principe zo geplaatst. Oliefilter loshalen adapter/sandwichplate met thermostaat ertussen plaatsen, slangen en een koeler plaatsen klaar.
Er zijn ook 3 in 1 of 2 in 1 radiatoren als vervanging van je standaard radiator
Wat je ook kan doen is de kachel " open zetten " tijdens je zwaardere ritjes is ook weer extra koeling.
Groet Michel
RRC '86 V8
Een olie koeler heeft ook een toegevoegde waarde en is in principe zo geplaatst. Oliefilter loshalen adapter/sandwichplate met thermostaat ertussen plaatsen, slangen en een koeler plaatsen klaar.
Er zijn ook 3 in 1 of 2 in 1 radiatoren als vervanging van je standaard radiator
Wat je ook kan doen is de kachel " open zetten " tijdens je zwaardere ritjes is ook weer extra koeling.
Groet Michel
RRC '86 V8
Re: Koelingsuitdaging
Is je afstelling wel in orde?
als deze niet optimaal staat kan die ook erg warm worden
Alan
als deze niet optimaal staat kan die ook erg warm worden
Alan
Re: Koelingsuitdaging
Allemaal goede opties! Kijk ook naar je visco, die willen wel eens defect raken. Je moet de ventilator duidelijk harder horen draaien als de temperatuur oploopt. Is je windtunnel in orde? Is ook belangrijk. Verder inderdaad een keer goed spoelen met Forté of ander kwaliteitsmerk, ontstekingstijdstip (als ie te laat staat wordt ie ook warmer). En natuurlijk hoort er gewoon koelvloeistof in te zitten, water is helemaal uit de tijd en niet goed voor je motor/waterpomp. Maar je radiateur kan heel goed verstopt zitten, is een bekend euvel.
Re: Koelingsuitdaging
Ik lees hier allemaal goede tips, welke ik zeker allemaal ga controleren.
Zover ik heb kunnen constateren doet de visco fan het gewoon.
Ik heb hem voor ik hem naar Spanje bracht op tijd gezet en toen liep hij in ene stukken beter, dus dat lijkt mij ook niet het probleem.
Met het rijden van steile bergpassen heb ik de kachel aangezet en de ventilator op hoog, ramen open en toen bleef hij net tegen het rode aanhangen.
Wat wel niet standaard was is dat ik de kunststof spoiler verwijdert heb en de nummerplaat boven op de bumper gemonteerd heb, om niet net als een kennis van mij die op het strand in Katwijk reedt mijn nummerbord ergens halverwege kwijt te raken.
Maar dat lijkt mij niet zoveel uit te maken en kwam zeker de uitstraling van de auto ten goede.
Spoelen of een schoonmaakmiddel lijkt mij wel een keertje uit te proberen en daarna gelijk de juiste koelvloeistof erin die wat hogere temperaturen aankan, het is doorgaans in Spanje ook wat warmer.
welke middel is het beste om te spoelen en welke koelvloeistof kan ik het beste gebruiken?
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ec78b7e0a08a68230974e44b8b70cae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17238780, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Zover ik heb kunnen constateren doet de visco fan het gewoon.
Ik heb hem voor ik hem naar Spanje bracht op tijd gezet en toen liep hij in ene stukken beter, dus dat lijkt mij ook niet het probleem.
Met het rijden van steile bergpassen heb ik de kachel aangezet en de ventilator op hoog, ramen open en toen bleef hij net tegen het rode aanhangen.
Wat wel niet standaard was is dat ik de kunststof spoiler verwijdert heb en de nummerplaat boven op de bumper gemonteerd heb, om niet net als een kennis van mij die op het strand in Katwijk reedt mijn nummerbord ergens halverwege kwijt te raken.
Maar dat lijkt mij niet zoveel uit te maken en kwam zeker de uitstraling van de auto ten goede.
Spoelen of een schoonmaakmiddel lijkt mij wel een keertje uit te proberen en daarna gelijk de juiste koelvloeistof erin die wat hogere temperaturen aankan, het is doorgaans in Spanje ook wat warmer.
welke middel is het beste om te spoelen en welke koelvloeistof kan ik het beste gebruiken?
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ec78b7e0a08a68230974e44b8b70cae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17238780, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Re: Koelingsuitdaging
Ben,
Ik had dat een paar jaar terug ook met mijn V8 in Zuid Frankrijk. Het blok was vers gereviseerd met, zoals bekend megaJolt ontsteking. Hele blok was perfect in orde en het koelsysteem was dus helemaal schoon. Nieuwe heavy duty (dikkere) radiator, dus meer koeloppervlak en meer koelvloeistofinhoud. Maar desondanks moest ik bijna continue met de twee elektrische fan's aan rijden. Er was dus eigenlijk geen reserve meer. Ik heb van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik de retourslang van de kachel, die standaard door de pijp onder het inlaatspruitstuk terugloopt naar de waterpomp en van daaruit terug het blok in, aangesloten op de grote toevoerslang naar de radiator.
Het verschil is dat de hete stroom koelvloeistof die eerst terug het blok in gaat nu direct naar de radiator gaat. De radiator krijgt wat meer hete koelvloeistof en daardoor een grotere delta T, waardoor de koelende werking beter wordt.
Eindresultaat was in ieder geval dat ik het jaar daarop in Zuid Frankrijk onder dezelfde omstandigheden geen enkel kritisch moment meer heb gezien.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Ik had dat een paar jaar terug ook met mijn V8 in Zuid Frankrijk. Het blok was vers gereviseerd met, zoals bekend megaJolt ontsteking. Hele blok was perfect in orde en het koelsysteem was dus helemaal schoon. Nieuwe heavy duty (dikkere) radiator, dus meer koeloppervlak en meer koelvloeistofinhoud. Maar desondanks moest ik bijna continue met de twee elektrische fan's aan rijden. Er was dus eigenlijk geen reserve meer. Ik heb van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik de retourslang van de kachel, die standaard door de pijp onder het inlaatspruitstuk terugloopt naar de waterpomp en van daaruit terug het blok in, aangesloten op de grote toevoerslang naar de radiator.
Het verschil is dat de hete stroom koelvloeistof die eerst terug het blok in gaat nu direct naar de radiator gaat. De radiator krijgt wat meer hete koelvloeistof en daardoor een grotere delta T, waardoor de koelende werking beter wordt.
Eindresultaat was in ieder geval dat ik het jaar daarop in Zuid Frankrijk onder dezelfde omstandigheden geen enkel kritisch moment meer heb gezien.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Koelingsuitdaging
Wat een idioot. Iedereen weet toch dat je je nummer bord goed moet bevestigen als je het zand in gaat
(btw er zit alweer een nieuwe op)
Maar ik denk goed uitspoelen met de tuinslang en de radiator goed inspecteren en eventueel vervangen moet al heel wat uitmaken.
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d239f0eba5a7d57a051338d6949595f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17239144, 600, 600, 'Loading image ...', false);
(btw er zit alweer een nieuwe op)
Maar ik denk goed uitspoelen met de tuinslang en de radiator goed inspecteren en eventueel vervangen moet al heel wat uitmaken.
succes,
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d239f0eba5a7d57a051338d6949595f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17239144, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koelingsuitdaging
rij jij dan met de kachel aan in de zomer? want als hij uit staat stroomt er geen enkele vloeistof door de kachel, staat gewoon het kraantje op dicht en snap ik jou verhaal niet
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf13117fc7b561fde11d617f2db218d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17239151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bf13117fc7b561fde11d617f2db218d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17239151, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koelingsuitdaging
Ik heb de kachel aan gezet om meer koel oppervlak te creeeren.
Ramen open en dan merk je er niet veel van.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e9996c64f5a52cb0c24b951c9ada1a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17239177, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Ramen open en dan merk je er niet veel van.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e9996c64f5a52cb0c24b951c9ada1a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17239177, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Re: Koelingsuitdaging
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> rij jij dan met de kachel aan in de zomer? want
> als hij uit staat stroomt er geen enkele vloeistof
> door de kachel, staat gewoon het kraantje op dicht
> en snap ik jou verhaal niet
Een 110(die had Wim toen) heeft geen kachelkraan. Daar stroomt de koelvloeistof altijd door de kachelmatrix en wordt er via een klep wel of geen lucht door de matrix gestuurd om het interieur te verwarmen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('79c7d58e88e96eb9d5c7f4171b545259', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17239303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3677d854ce48fe557f9706be0263784f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17239303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> rij jij dan met de kachel aan in de zomer? want
> als hij uit staat stroomt er geen enkele vloeistof
> door de kachel, staat gewoon het kraantje op dicht
> en snap ik jou verhaal niet
Een 110(die had Wim toen) heeft geen kachelkraan. Daar stroomt de koelvloeistof altijd door de kachelmatrix en wordt er via een klep wel of geen lucht door de matrix gestuurd om het interieur te verwarmen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('79c7d58e88e96eb9d5c7f4171b545259', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17239303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('3677d854ce48fe557f9706be0263784f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17239303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koelingsuitdaging
Juist
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Koelingsuitdaging
Precies wim. "retourslang van de kachel, die standaard door de pijp onder het inlaatspruitstuk terugloopt naar de waterpomp en van daaruit terug het blok in, aangesloten op de grote toevoerslang naar de radiator. " zo wil ik het bij mijn 300tdi in mijn 101 ook doen. (zie ook dit prikje)
Maar ik snap nog steeds niet waarom een v8 wel een kraan heeft en een 300tdi niet.
J.
Maar ik snap nog steeds niet waarom een v8 wel een kraan heeft en een 300tdi niet.
J.
Re: Koelingsuitdaging
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar ik snap nog steeds niet waarom een v8 wel een
> kraan heeft en een 300tdi niet.
Heeft niet echt met het blok te maken,maar meer met de auto waar hij uit komt.
Sommige auto's hebben een kachelkraan en andere een luchtklep.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7b60d0b77d9de183b7f38a32a3875a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17239681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('61395101bb525c3c489ba98eb7e7bda3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17239681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2014 13:11 door Eric&Betty Boop.
-------------------------------------------------------
> Maar ik snap nog steeds niet waarom een v8 wel een
> kraan heeft en een 300tdi niet.
Heeft niet echt met het blok te maken,maar meer met de auto waar hij uit komt.
Sommige auto's hebben een kachelkraan en andere een luchtklep.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7b60d0b77d9de183b7f38a32a3875a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17239681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('61395101bb525c3c489ba98eb7e7bda3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17239681, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2014 13:11 door Eric&Betty Boop.
Re: Koelingsuitdaging
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Precies wim. "retourslang van de kachel, die
> standaard door de pijp onder het inlaatspruitstuk
> terugloopt naar de waterpomp en van daaruit terug
> het blok in, aangesloten op de grote toevoerslang
> naar de radiator. " zo wil ik het bij mijn 300tdi
> in mijn 101 ook doen. (zie ook dit prikje)
> Maar ik snap nog steeds niet waarom een v8 wel een
> kraan heeft en een 300tdi niet.
> J.
De V8 heeft nu net geen kachelkraan.
De kachelaansluiting maakt deel uit van het koelcircuit van de achterste cilinders. Als je deze afsluit is er de kans dat ze bij zware belasting en nog gesloten thermostaat te warm worden; vandaar dat de verwarming luchtzijdig geregeld wordt.
Het water wordt normaal gesproken teruggevoerd naar de waterpomp; zodat het blok sneller opwarmt bij koud weer. Nadeel is wel dat je door deze re-circulatie wat koelcapaciteit verliest.
De fabrieksoplossing zou echter onder alle omstandigheden ruim voldoende capaciteit moeten hebben om het blok binnen de juiste marges te houden. Als dat niet gaat; dan is er toch echt iets niet 100% in orde.
Bij opgevoerde of gemodificeerde motoren ligt dat uiteraard anders..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2014 14:06 door G-men (Gargamel).
-------------------------------------------------------
> Precies wim. "retourslang van de kachel, die
> standaard door de pijp onder het inlaatspruitstuk
> terugloopt naar de waterpomp en van daaruit terug
> het blok in, aangesloten op de grote toevoerslang
> naar de radiator. " zo wil ik het bij mijn 300tdi
> in mijn 101 ook doen. (zie ook dit prikje)
> Maar ik snap nog steeds niet waarom een v8 wel een
> kraan heeft en een 300tdi niet.
> J.
De V8 heeft nu net geen kachelkraan.
De kachelaansluiting maakt deel uit van het koelcircuit van de achterste cilinders. Als je deze afsluit is er de kans dat ze bij zware belasting en nog gesloten thermostaat te warm worden; vandaar dat de verwarming luchtzijdig geregeld wordt.
Het water wordt normaal gesproken teruggevoerd naar de waterpomp; zodat het blok sneller opwarmt bij koud weer. Nadeel is wel dat je door deze re-circulatie wat koelcapaciteit verliest.
De fabrieksoplossing zou echter onder alle omstandigheden ruim voldoende capaciteit moeten hebben om het blok binnen de juiste marges te houden. Als dat niet gaat; dan is er toch echt iets niet 100% in orde.
Bij opgevoerde of gemodificeerde motoren ligt dat uiteraard anders..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2014 14:06 door G-men (Gargamel).
Re: Koelingsuitdaging
G-man,
Mag ik eraan toevoegen dat de v8 van een 101 wel een kachelkraan (open/ dicht) heeft....
back to topic..
Mag ik eraan toevoegen dat de v8 van een 101 wel een kachelkraan (open/ dicht) heeft....
back to topic..
Re: Koelingsuitdaging
Duidelijk.
Volgens mij ging de originele vraag over een RRC; en ik probeer uit te leggen waarom dat in elk geval bij de RRC en de one-ten niet gedaan is.
Als ik je daarmee beledigd heb of op lange tenen gestaan heb, dan daarvoor mijn verontschuldiging.
Volgens mij ging de originele vraag over een RRC; en ik probeer uit te leggen waarom dat in elk geval bij de RRC en de one-ten niet gedaan is.
Als ik je daarmee beledigd heb of op lange tenen gestaan heb, dan daarvoor mijn verontschuldiging.
Re: Koelingsuitdaging
zou ook eens de radiator van binnen uit schoonspuiten; je zal verbaasd zijn hoeveel troep er dan uit komt
werkte bij mij in Z-frankrijk
werkte bij mij in Z-frankrijk
Re: Koelingsuitdaging
Kan altijd interessant zijn om te weten, maar ik kan wel bevestigen dat de 101 een kachelkraan heeft, maar die is wel iets anders als die van de RRC.
De 101 heeft een echte ouderwetse kraan
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74778b93556d334e0dbb15bf17e2aca9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17240029, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
De 101 heeft een echte ouderwetse kraan
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74778b93556d334e0dbb15bf17e2aca9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17240029, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Re: Koelingsuitdaging
g-man,
Er was en is niks aan de hand. je omschrijving was duidelijk en helder, ik gaf alleen een aanvulling.
En omdat het orgineel om een rrc ging zei ik: back to topic. Verontschuldiging was nergens voor nodig.
zijn we weer prikvriendjes?
J.
Er was en is niks aan de hand. je omschrijving was duidelijk en helder, ik gaf alleen een aanvulling.
En omdat het orgineel om een rrc ging zei ik: back to topic. Verontschuldiging was nergens voor nodig.
zijn we weer prikvriendjes?
J.