Pagina 1 van 1
Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: za 21 dec 2013, 23:23
door mike series 88
ik heb op dezewebsite gezien dat iemand zijn diesel verwarmd
In zijn filter en dat lijkt me ook een goed idee
Ik wil ook zoiets aansluiten Heeft iemand hier ervaring mee ?
En waar kan ik het kopen of is het meschien te met een gloeispiraal in onder de filter?
Wat is jullie idee
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: za 21 dec 2013, 23:32
door Frans Bonnes
En waarom zou jij dat willen?
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 07:57
door a.wilbie
heeft dat nut? wanneer is het koud genoeg om dat te instaleren?
voor PPO kan het wel nut hebben maar belasting technish weer een ander verhaal.
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 10:08
door Pieter
Het heeft zeker nut! Soms is de temperatuur (ook door de rijwind) zo laag dat de standaard winterdiesel begint te vlokken. Zowel bepaalde modellen van BMW en Daihatsu hadden eind jaren 80 van de vorige eeuw al een aansluiting op het filterhuis welke met het koelwatercircuit verbonden wast, Nooit problemen met kou bij die auto's. Op een sloperij even zoeken naar een goed filterhuis mét koelwateraansluiting
Gr Pieter
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 10:37
door laro
Hoi,diesel vlokt niet meer,zit toch bijna geen zwavel meer in.
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 11:01
door Pieter
[www.amt.nl]
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 11:10
door Pieter
Aanvullend op de link van AMT: Dit is dan de nieuwe high tec versie...... "vroeger" gewoon met koelwater verwarmd......
[www.marktplaats.nl]
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 11:13
door Bart van Dessel
Ik heb een brandfstoffilterhuis met 2 aansluitingen voor koelvloeistof. Die mag je overnemen.
Gr, Bart
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 11:26
door Marc-my-Words
laro,
Diesel vlokt niet tgv het zwavel-gehalte, maar als gevolg van de hoeveelheid "parafine".
's Winters (dwz vanaf ergens in de herfst) verkopen ze winterdiesel met een hoger gehalte aan vluchtiger bestanddelen en minder "parafine".
Met min 28 winterdiesel zal je niet zo gauw een probleem hebben met het uitvlokken.
Het grote probleem is dan ook meestal niet de diesel zelf maar een hoeveelheid water en drap die de werking van het filter bemoeilijkt waardoor bij winterkou dan uiteindelijk de diesel de schuld krijgt (terwijl het de schuld van het baasje was).
Je ziet het uitvlokken overigens ook gewoon bij de buurtsuper (nee geen lokale benzine) ... kijk maar eens in het schap bij de olijfolie. Soms zit er een wattige massa onderin de fles, dan heeft de palet met olijfolie onderweg ergens wat meer kou gehad. Even opwarmen (of gewoon langer op kamertemperatuur laten staan) en de wattige vlok "lost weer op" (is natuurlijk fout: de vlok smelt).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Het is overigens bij de diesels zo dat de retour de tank al (minstens) een beetje verwarmt. Bij moderne diesels (die met pompverstuivers of commomrail) zit er zelfs een warmtewisselaar in de retour (de retour kan nl erg warm worden, de retour-diesel wordt dus "gekoeld", dus na even rijden wordt de tank opgewarmd.
Je hebt dus alleen een probleem gedurende de eerste kilometers, en in het bijzonder als je die eerste kilometers de motor niet warm krijgt (bijv. omdat de werled ingesneeuwd is en je dus heel weinig vermogen vraagt). Even een wegwerp BBQ onder de filter is dan ook een oplossing. Een andere (deel) oplossing is het voorverwarmen van de motor: is het motorblok laten we zeggen 20-30º C dan is de retour (bij een moderne diesel) ook heel snel zo'n 20º C, die retour komt nabij het aanzuigpunt in de tank dus de aangezogen diesel stijgt dan in de kortste keren in temperatuur.
En als je toch zorgen hebt dan kan je natuurlijk ook het diesel-filter inpakken en er een klein verwarmingselementje bij inbouwen (een gloeilampje is een prachtig handzaam verwarmings-elementje ! - je kan zelfs 12V en 220 V varianten inbouwen).
Marc
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 12:37
door hurbie
hallo ,
een kennis heeft een zwitserse 110 met een 2.5 TD motor , daar zit dit tussen de brandstofleiding :
[campe-fahrzeugbedarf.de]
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 13:37
door Marc-my-Words
hurbie Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> een kennis heeft een zwitserse 110 met een 2.5 TD motor, daar zit dit tussen de brandstofleiding :
>
> [campe-fahrzeugbedarf.de]
Da's niet zo gek. De auto is waarschijnlijk ± 25 jaar oud, en "vroegeh" was de winterdiesel niet altijd even winter-vast, met min 25 diesel zit je hier toch eigenlijk altijd goed (van "vroegeh" weet ik nog wel van de 10% benzine toevoeging - is niet echt goed voor de diesel-motor).
Daarnaast ... heb je in de bergen (en in het noorden een oosten) soms ook lagere temperaturen als die die wij gewoon zijn. 't Is dus de vraag hoever je wilt gaan: Afgelopen winter was het bijv in NO-Frankrijk uiterst koud gedurende langere tijd. In verschillende huizen vroren leidingen stuk die soms al 20 jaar in de muur zaten ... en toen hadden ze dus ook zo nu en dan problemen met niet startende auto's. (Maar zoals eerder genoemd: een vervuild filter bevriest/verstopt eerder, dus vaak is het het baasje en niet de koude.)
Marc
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 15:15
door mike series 88
ik zit zelf te denken aan 12volts elementje
Mijn auto heeft de 2.25 diesel blok en ik hoef bij het starten maar een goede 25sec voor te gloeien
Dus daar ligt het probleem niet voor mij
ik vind het idee om pas voor te gloeien als de diesel in blok zit raar
Als de diesel al warm het blok ingaat zal dat in mijn ogen beter zijn voor het blok
Ik werk in de jachtenbouw en daar verwarmen ze de motoren al een tijdje voor ze gaan starten
zo ver wil ik eigelijk niet gaan omdat je dan al snel bij een stand kachel uit komt of een 220 aansluiting en die mogelijkheid heb ik niet
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 15:36
door hurbie
tsja , ik begrijp niet helemaal waar je naar toe wilt ,de brandstof in je verstuivers-leidingen-pomp krijg je nooit verwarmt , "warme" brandstof inspuiten gebeurt dus pas als het blok al even gelopen heeft , en dan merk ie niks meer van de 20 graden verschil.......
gewoon vergeten , het systeem werkt al 40 jaar zo ....
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 16:31
door defendertje90
Je komt ze wel is tegen op de defender modellen daar zijn ze verwarmt dmv de koelvloeistof.
Kan me herinneren dat hier op de prik wel is en post is gedaan met de vraag wat dit is. Maar kan het zo 1,2,3 niet terug vinden.
Zoek dus even op internet en ook op engelse sites
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 16:33
door Marc-my-Words
Mike,
Als je even kijkt naar de hoeveelheden diesel en naar de warmte-capaciteit (± de helft van water) dan is de diesel voorverwarmen als motor-beschermende maatregel een lange omweg. Je moet de diesel dan minstens kokend heet inspuiten om iets te merken.
Het is weliswaar wel zo dat je met een heel koud motorblok last zou kunnen hebben van het neerslaan van de diesel-wolk op de koude cylinder-wand ... maar dat verhelp je niet gauw ... misschien zou je iets winst hebben wanneer je eerst een paar omwentelingen "droog" start: de compressie verwarmt dan de zuigers en cylinders een heel klein beetje.
Maar zoals "hurbie" al zegt: het is al heel lang goed gegaan zonder dit soort gekkigheid.
En wil je het echt serieus beter doen dan moet er ook serieus warmte bij.
Marc
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 19:21
door Bart van Dessel
Misschien een idee als iemand met alternatieve brandstoffen wil gaan rijden zoals zonnebloemolie, die zijn wat dikker dan diesel.
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: zo 22 dec 2013, 22:44
door richard78
Volgends mij word het al lekker warm onder de motor kap door gewoon rijden. En gezien je leidingen daar lopen en het filter daar zit word deze al wat voorverwarmt. Maar anders kan je altijd een stukje diesel leiding langs het blok of de koelslangen leiden. Of je laat eens tuk koelslag rond je filter lopen.
Een voorverwarmings element om eventuele vlokken vorming ongedaan te maken kan ik nog wel begrijpen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('416d0a0045b3cebde4eae57b87af3aed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16918206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dieselfilter verwarmen ???
Geplaatst: ma 23 dec 2013, 00:40
door plaetje
Ik denk dat je beter de diesel in de tank kunt verwarmen, daar is hij het koudste.
Hoe dat weet ik niet
limburgrover