Pagina 1 van 1
politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 19:55
door piet
wie controleert er op en is belast met de handhaving betreft de wegenbelasting is dat de politie of de douane
en wat zal de boete kunnen zijn als ik toch eens per ongeluk in mijn benzine auto in januari een stukje rij ???
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 20:06
door Leendert
Normaal is de douane het opsporingsapparaat van de belastingdienst.
Ik ben in het verleden wel een aan de kant gezet door de Douane i.v.m. grijskenteken controle.
Maar als een auto geschorts is dan kan de politie dit ook zien en bekeuren, was pas nog bij "stop politie" op SBS6 bekeuring dacht ik 200 eur.
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 20:07
door defendertje90
Politie kan dit inderdaad ook. Regelmatig dat je op tv ziet dat hun meer over jou weten dan dat jij over jezelf weet.
Gewoon niet doen en zorgen dat er apk op zit en hij uit de schorsing is
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 20:11
door Hans 109
Controle doet de belastingdienst. uiteindelijk. De staat controleert alles.
Jouw snelheidsboete gaat ook naar de belastingdienst
registraties bij trajectcontroles gaan naar de belastingdienst
Betaald parkeren, in een garage oid, wordt met camera geregistreerd en gaan naar de belastingdienst.
De belastingdienst staat ook langs de weg te controleren.
Dit alles om lease-rijders die privé geen gebruik maken van hun auto, vanwege de bijtelling, alsnog te pakken. Dus jouw auto gaat en passent wel mee in de controles.
Dat het meer kost dan oplevert is een tweede.
Er wordt uitgegaan van het socialistische principe, als de burger iets leuk vindt, dan moet je het verbieden of er belasting over laten betalen.
Word je in januari gepakt dan is de boete 1 jaar MRB + 100% heffing, dus je betaalt 2 jaar MRB in één keer. Betalingsregelingen zijn niet mogelijk.
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 20:17
door WillemJ
Juistem Hans, boetes m.b.t. belastingonduiking zijn niet mals. Met Eur. 200,- kom je er echt niet mee weg...
Willem
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 20:19
door Frans Bonnes
Deze januari maakt het nog niks uit.
Regeling niet mogen rijden dec - jan - feb gaat pas in in dec. In dec mag je dus niet rijden.
Tenminste als je auto van de overgangsregeling gebruik maakt.
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 21:08
door bas88pickup
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De belastingdienst staat ook langs de weg te
> controleren.
>
> Dit alles om lease-rijders die privé geen gebruik
> maken van hun auto, vanwege de bijtelling, alsnog
> te pakken. Dus jouw auto gaat en passent wel mee
> in de controles.
En niet alleen voor de lease rijders! Er word ook gecontroleerd op openstaande boetes (verkeers-) en openstaande vorderingen van de belastingdienst! Bij dergelijke controle, die gedaan worden met een ANPR auto, word je gelijk van de weg gehaald, en mag je meteen betalen, niet betalen is inbeslagname van het voertuig.......(en vraag me niet hoe ik dit weet)
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 21:31
door Marc-my-Words
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Er wordt uitgegaan van het socialistische
> principe, als de burger iets leuk vindt, dan moet
> je het verbieden of er belasting over laten
> betalen.
>
Da's zeker niet per sé een socialistisch principe.
Socialistisch is vooraf betalen voor de trein, het theater etc. of er nu klandizie voor is of niet.
't Zorgt wel voor werkgelegenheid en gratis of goedkope musea, onderwijs etc. (en niet zelden voor redelijk tevreden burgers)
Het "profijt-beginsel" is een typisch kapitalistische kijk op geld verdienen.
Als jij iets leuk vindt kijk je naar de prijs-elasticiteit en zet je de prijs op het maximaal haalbare.
Dit principe gaat dus op voor vliegtickets, treintickets (voor de snellere treinen) en ook voor zaken als brandstofprijzen en MRB.
Marc
Re: politie of douane ??
Geplaatst: za 04 jan 2014, 22:27
door Pekinees
Wat dit overigens met 'Socialistisch principe' te maken heeft, zie ik niet.
Al deze regels komen uit de hoed van onze regering, die helemaal niets met socialistisch te maken heeft.
Mvg
Rien
Re: politie of douane ??
Geplaatst: zo 05 jan 2014, 00:21
door Marc-my-Words
Wellicht is de origine van het "socialistisch principe" een vereenvoudigd wereldbeeld.
1º Je moet ergens de schuld kunnen leggen, en als je dan niks met socialistisch hebt dan is dat een makkelijke schuldige,
2º Hans109 vindt het kennelijk "socialistisch" als de overheid overtreders probeert op te sporen (met soms wat vergaande methoden), en
3º (Mijn invulling) Het spiegelbeeld van socialistisch is het kennelijk het kapitalistisch genoegen om met lease-auto's te proberen de belastingregels te ontduiken (en dan kapitalistisch boos te zijn als je betrapt wordt).
Marc
PS Ik weet toch zeker dat Frans Weekers van de VVD is, en dat juist deze staatssecretaris niet vatbaar is voor de rede, en een historie van brekebenerij achter zich heeft
Re: politie of douane ??
Geplaatst: zo 05 jan 2014, 00:27
door Marc-my-Words
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> ....
>
> .... , als de burger iets leuk vindt, dan moet je het verbieden of er belasting over laten betalen.
>
Doet mij overigens ook een beetje denken aan Theo Maassen in zijn oudejaarsconference:
Als de meerderheid iets leuk vindt .... groepsverkrachting bijvoorbeeld .... moet 't gewoon kunnen
Zo werkt het dus nie
Marc
Re: politie of douane ??
Geplaatst: zo 05 jan 2014, 00:50
door Pekinees
En ook niet met sociaal.
Re: politie of douane ??
Geplaatst: zo 05 jan 2014, 12:20
door Apke
Volgens mij is dit grotendeels computer werkt tegenwoordig. Overal hangen camera's en overal worden kenteken checks uitgevoerd. Big Brother is Watching You. Wat dat betreft heeft George Orwell met zijn boek 1984 gelijk gekregen.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('48f0999e4abf2daa02c29b451975854d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16950184, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: politie of douane ??
Geplaatst: zo 05 jan 2014, 15:07
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Het ziet er naar uit dat de politie geen bekeuring mag uitschrijven voor het rijden met een geschorst voertuig. De schorsing van een voertuig vervalt namelijk automatisch zodra er met dit voertuig gebruik wordt gemaakt van de openbare weg (dus ook parkeren). Technisch gezien is het dus helemaal niet mogelijk om met een geschorst voertuig te rijden. (de politie controleert in dit geval natuurlijk wel of er een geldige APK is en of er een geldige verzekering is en ze zouden het kunnen doorgeven aan de belastingdienst en RDW.)
Dit staat er op het interne kennisnet bij de politie hierover:
In artikel 68 van de WVW 1994 staat dat een schorsing eindigt op een van de volgende vier manieren:
1. op aanvraag van de kentekenhouder;
2. automatisch na verloop van een jaar;
3. bij verval tenaamstelling (bijvoorbeeld verkoop van het voertuig);
4. zodra met het voertuig van de weg gebruik wordt gemaakt.
Dus: zodra je zo'n voertuig ergens op de, voor het openbaar verkeer openstaande, weg parkeert of er mee gaat rijden is - op een wettelijk verantwoorde wijze - de schorsing per direct opgeheven.
Waartegen optreden?
APK-keuring
WAM-verzekering
(Motorrijtuigenbelasting)
Dat zijn dan - eventueel - de enige zaken waartegen opgetreden kan worden, verder doet men niets strafbaars.
Let wel: met een geschorst kenteken mag - volgens artikel 52 KR - in twee gevallen worden gereden, namelijk met een handelaarskenteken en op weg naar of terugkerend van een APK-keuringsstation (via de kortste route).
Wettelijke bepalingen:
WVW 1994, artikel 67 en vooral artikel 68
Kentekenreglement, artikel 50, 51 en 52
Kentekenreglement artikel 23