Pagina 1 van 1

Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 22:15
door Hugo
Ik ben bezig om mijn 110 uit 1984 te verkopen en heb een serieuze koper uit Duitsland .
Mijn vraag is nu , ofdat deze toekomstige koper bij de duitse rdw een probleem heeft omdat er een Nissan diesel in de 110 ligt?
Voor de rest is de auto nog origineel en bij de invoer vanuit Engeland naar Nederland is er onderzoek geweest bij nissan naar de herkomst van de motor.
Toen is alles oké bevonden.
Maar moet in Duitsland ook de motor nog origineel zijn om daar een kenteken te krijgen?
Graag jullie reactie,
Gr Hugo

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 23:27
door Eric_1
Hoi Hugo,

Normaal moet je een "datenblad" van de auto meebrengen als je in Duitsland gaat keuren, als er niet meer de originele motor in ligt bestaat dat dus niet. Wel zou een kopie van een ander Duits kenteken van gelijke auto met zelfde motor voldoen. Ik denk echter dat als alles netjes op het nederlands kenteken vermeld staat dat hij daarmee ook gekeurd zal worden.

Echter: In duitsland krijgt hij alleen een H-zulassung (oldtimer kenteken) als hij in originele staat is, of hij moet er aantoonbaar al een hele periode inliggen. Daarbij twijfel ik of dat 10 of 20 jaar was. En waarschijnlijk zal de Duitse koper hem op H-kenteken willen hebben. Daarom willen de meeste Duitsers dus helaas ook geen naar Tdi omgebouwde auto.

groeten
Eric

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 23:29
door laro
Hoi,dat zou die duitser toch beter moeten weten dan ons, normaal niet,elk eu-land is immers verplicht om een gekeurd voertuig uit een andere lidstaat te accepteren.

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 23:35
door Frans Bonnes
Dat is dus niet waar, men is niets verplicht.
Elk land kan zijn eigen aanvullende eisen stellen, kijk bijv maar eens naar de Belgische APK.

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 00:17
door Geert LW79
Volgens mij kan je hem wel uitvoeren echter voor een oldtimer kentekenplaat moet hij origineel zijn, hij wordt dan in Duitsland op een normaal kenteken gezet.

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dbfae53ce7d73f6ae57eac27bad9a21a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16944253, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 00:25
door Marc-my-Words
Ik denk dat je in België met veel geduld en veel geld uiteindelijk wel aan het langste eind trekt wat betreft de EU toelatingen, alleen kan je zien aankomen dat het zo lang duurt dat je aldaar beter eieren voor je geld kiest.

Marc

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 07:18
door Bart74
Alleen helemaal origineel... Zelfs de velgen en 30 jaar = H-Zulassung

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 10:17
door Hugo
Oké, bedankt voor de reacties.
De Duitse koper zou ook even informeren bij de Duitse instanties dus ik ben benieuwd naar zijn verhaal, ik zal daar nog wel even op terugkomen van de week.

Gr Hugo

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 10:23
door laro
Hoi Frans,dan moet ik je toch teleurstellen,is wel verplicht voor eu landen,als ik een apk gekeurd voertuig naar bij ons in Belgie in voer hoef ik geen belgische keuring meer te ondergaan, is uitpraak geweest van het europees hof,belgie is daarvoor op de vingers getikt.

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 11:20
door Marijn & Simba
Geen originele motor = geen Datenblatt.
Echter. In DE wordt voor elke auto ouder als 1998 sowieso een Vollabnahme gedaan met bijbehorende uitstootmetingen.
Als alles OK is, en de motor goed gemonteerd is (en eventueel documentatie voorhanden is) krijg je een gewoon kenteken, als de Nissan-motor aantoonbaar of aannemelijk 20 jaar in de auto ligt nemen ze dat over als "Zeitgenossige Änderung" en krijg je gewoon een H-kenteken. Als die motor van 1994 of jonger is heb je dus zeker pech.

Om die reden heb ik voor Simba al kopieën van Duitse H-kentekens van andere liefhebbers die er een XD2s/XD3 Indenor in hebben liggen en een H-kenteken hebben gekregen.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('890ab7f9d54f3b8b9accbfe826990a4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 16946653, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 16:20
door Frans Bonnes
Dat klopt, maar bij de volgende APK keuring, ben je dus wel de klos.

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 18:14
door Hugo
Deze motor (fd35t) is gemaakt van 1987 tot 1993 als ik het goed heb dus dan is het zaak om aannemelijk te maken dat de motor al langer dan 20 jaar in de Landrover ligt.
Ik ga eens even in de onderhoudshistorie spitten die ik van de Engelse eigenaar gekregen heb, misschien kan ik daar iets over vinden.

Gr Hugo

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 18:42
door Marc-my-Words
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat klopt, maar bij de volgende APK keuring, ben
> je dus wel de klos.

Dat gaat ook nog wel een keertje voor de EU-bijl ... (de Belgische APK-regels vormen een niet geringe beperking van het vrij verkeer van goederen).

Die EU is gemiddeld zo gek nog niet. Als de EU-regels ons onterechte beperkingen opleggen dan zijn het in de overgrote meerderheid niet de EU regels zelf maar de soms veel te strenge nationale uitleg van die regels.

Marc

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 18:45
door Marc-my-Words
Hugo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Deze motor (fd35t) is gemaakt van 1987 tot 1993
> als ik het goed heb dus dan is het zaak om
> aannemelijk te maken dat de motor al langer dan 20
> jaar in de Landrover ligt.
> Ik ga eens even in de onderhoudshistorie spitten
> die ik van de Engelse eigenaar gekregen heb,
> misschien kan ik daar iets over vinden.
>
> Gr Hugo

Of ie er 20 jaar inligt ... gezien de productie-jaren zou het in ieder geval door kunnen gaan voor een "Zeitgenossige Änderung"

Marc

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 18:57
door laro
Nee, er wordt een raport opgemaakt waarin de afwijkingen genoteerd worden dat wordt in een database gezet van de auto zodat bij de volgende keuring de afwijkingen bekend zijn van het voertuig heeft mij het hoofd van het keuringsstaion uitgelegd,die zal het toch wel weten.............

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: za 04 jan 2014, 22:21
door Marc-my-Words
laro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, er wordt een raport opgemaakt waarin de
> afwijkingen genoteerd worden dat wordt in een
> database gezet van de auto zodat bij de volgende
> keuring de afwijkingen bekend zijn van het
> voertuig heeft mij het hoofd van het
> keuringsstaion uitgelegd,die zal het toch wel
> weten.............

Waarmee ze dan precies binnen de de EU-regels blijven (niet echt ruimhartig, maar wel genoeg, je moet het dus maar weten, en vóór je naar België verhuist de verschillende wijzigings-wensen doorvoeren).

Marc

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: zo 05 jan 2014, 00:20
door laro
Inderdaad,eerst je voertuig aanpassen en dan pas invoeren, mijn broers wonen nog in Nederland,die gaan dan eerst met de aangepaste auto op keuring, vervolgens uitvoeren naar Belgie.

Re: Uitvoer naar Duitsland, regels?

Geplaatst: ma 06 jan 2014, 10:13
door herman-lux
Normaal gesproken moet er voor Duitse aanmelding een voertuig ergens in Duitsland
rijden met deze motor.
Dann kann de TUV een kopie van het kenteken aanvragen en daarmee kan de auto
een Duits kenteken krijgen.
Het is echter ook in Duitland sterk afhankelijk van de motivatie van de TUV keurmeester,
daar gaan hier ook de gekste verhalen rond.
Een vriend van mij heeft een totaal verbouwde serie III in Duitsland op kenteken gekregen, nou ja, zeer twijfelachtig.
Stuur de gegevens van de auto naar jouw koper en hij kan dan in Duitsland navragen en nazoeken (laten)
of er zo'n auto rondrijdt.
Veel succes
Herman