Betere/mooiere loop bij koeler weer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Teun

Betere/mooiere loop bij koeler weer

Bericht door Teun »

Het is me al veel vaker opgevallen en vandaag was dat zeker het geval:
Als het wat koeler is (of als het regent), loopt m'n (getunede) Td5 veel mooier en pakt de turbo veel sneller op.
Tuurlijk; ik begrijp: hoe koeler de inlaatlucht, hoe meer brandstof er binnen gezogen kan worden.

Hoe kan ik dat 'koeler weer' effect constant bereiken? Grotere intercooler plaatsen? Of zijn er gemakkelijker opties?

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Betere/mooiere loop bij koeler weer

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

verhuizen??
impreza's schijnen waterdampinjectie in intercooler te hebben.....
maar idd, grotere IC kan ook, maar waarom??
ik merk zelf dat m'n 200tdi anders( mooier) loopt als ik diesel+ of hoe heet die zooi erin gooi.
Gert

Bericht door Gert »

Je zou eens kunnen proberen alleen in het voor- en najaar/ winter te gaan rijden als het regent en koud is

er is een waterinjectie op google te vinden en iets over waterinjectie bij brandstof voor meer vermogen .....of iets lpg toevoegen voor meer vermogen gedurende het hele jaar
ignace

Bericht door ignace »

Doe maar een vriezer in in je luchtfilter!!
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Grotere intercooler, of water injecteren zoals geroepen.

een Td5 is heel gevoelig voor het weer en is instaat ervoor te compenseren, Mist en koud vochtigweer geven zoals je merkt de beste resultaten, en dat heeft niet echt met jouw tuning te maken, dat heben alle Td5 wel een beetje.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
remco bouterse

Bericht door remco bouterse »

hh,

Grappig, bij ons tdvijfje is het juist tegenovergesteld.

Hij loopt zodra het kouder wordt juist onregelmatiger; bijvoorbeeld na starten(ook als motor warm is) of na het tot stilstand komen bij een stoplicht.
Verder houdt hij af en toe flink in als het kouder wordt. Tot uitvallen aan toe.

Veel aan gedaan, waarschijnlijk niet alles. Uiteindelijk nooit weg gekregen.
Ik ben het gaan accepteren, mijn wederhelft niet. Die kan hem wel schieten.

Remco
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Remco,

Is echt "alles" gedaan? En heb je een Defender? Zo ja, dan een Radiator-Muff en vanaf ± 5º C en lager de Muff dicht doen -- in de Defender wordt de Td5 niet gauw warm, bij mijn oude trouwe Td5 haalde ik de Muff nooit meer weg, en rolde alleen het "luik" op, en soms pas bij plus 10º C ... zelfs op de lange einden en helling op in de Ardennen was een dichte Muff nog steeds geen probleem.
Wellicht helpt ook een "motorvärme" (als je 220 op je vaste parkkerplek hebt/kunt regelen), maar een "motorvärme" is bij de geschetste klachten toch vooral symptoombestrijding, het zou beter moeten kunnen.

Marc
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Teun,

Zoals alle motoren, warme lucht onder de motorkap vandaan is niet goed voor een motor, of je moet al in Siberie wonen.
Heb je een snorkel?
Ik heb een V8 en die liep niet al te best als de motor warm werd. Sinds de snorkel loopt hij veel beter en hield de motor niet meer in als ik een minuut of zo aan een stoplicht had gestaan.

Zoals al aangegeven, waterinjectie zorgt ervoor dat het verdampende water warmte onttrekt aan de omgeving. De lucht wordt dan gekoeld. LPG koelt ook, maar geeft ook meer vermogen, maar de rekening aan de pomp is ook dubbel. Ik weet niet of de RDW hier op zit te wachten.

Groeten,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f2d9d26128c647458c9f34b6d3575cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 16973119, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

'n Td5 haal zijn lucht niet onder de motorkap vandaan maar door het roostertje opzij (als d'r geen snorkel op zit).
'n Snorkel heeft als nadeel dat d'r weer extra luchtweerstand in al die buizen optreedt.

O ja, waterinjectie heeft als grootste winst niet de "waterkoeling" maar het grotere expansie-effect, vergelijk de stoommachine.
De explosieve verbranding is één, maar de echte arbeid zit in de gassen die de zuige weg douwen, hoe meer gassen je verwarmt hoe meer arbeid.

Marc
Teun

Bericht door Teun »

Dank voor alle reactie, maar eehhh... Het lijkt alsof iedereen 'zomaar' weet hoe dat werkt... waterinjectie... Heb er nog niet iets concreets over kunnen vinden...
Ik heb overigens m'n EGR klep nog wel gewoon in werking. Onder het mom: "If it ain't broken, don't fix it...".
Kan het zijn dat de vervuiling hier wat zwaarder is geworden en dat die klep er nu dan tóch echt aan toe is om buiten werking gesteld te worden?

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Teun Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dank voor alle reactie, maar eehhh... Het lijkt
> alsof iedereen 'zomaar' weet hoe dat werkt...
> waterinjectie... Heb er nog niet iets
> concreets over kunnen vinden...
> Ik heb overigens m'n EGR klep nog wel gewoon in
> werking. Onder het mom: "If it ain't broken, don't
> fix it...".
> Kan het zijn dat de vervuiling hier wat zwaarder
> is geworden en dat die klep er nu dan tóch echt
> aan toe is om buiten werking gesteld te worden?

[www.aquamist.co.uk]

en kan het ook niet zijn dat je diesel met zoveel % biomeuk tankt??
Teun

Bericht door Teun »

Geen 'biomeuk', maar ik tank wel (vrijwel altijd) bij de witte pomp. Lekkere mengselmeuk zeg maar...
Zal eens een paar maal de 'plus' varianten van de bekendere merken proberen. Eens kijken of dat verschil maakt...

Plaats reactie