Ik ben bezig met een motorwissel van mijn lightweight, 2.25 diesel, met oliekoeler.
Zaterdag olie afgetapt en een emmer van 10 liter onder het blok gezet. Emmer laten staan en vanmiddag zat ie helemaal
Vol met olie. Normaal verwissel ik zo'n 6 liter bij een verversing, nu is er zo'n liter of 10 uitgekomen.
Ik denk dat de koeler ook leeggelopen is. Moet ik bij het herplaatsen van het blok nog extra maatregelen nemen om te voorkomen dat er gekke dingen gaan gebeuren?
Wie heeft hier ervaring mee?
Roelof
Heel veel motorolie
Re: Heel veel motorolie
Bij een Series met oliekoeler, indien je het originele systeem hebt, wordt er pas oliedruk in je blok opgebouwd als de oliekoeler weer vol zit.
Persoonlijk zou ik de motor nog niet starten maar pas weer aan laten slaan als je oliedruk hebt.
Dit komt door de keuze van het oliesysteem (de olie vanuit de koeler gaat weer naar het carter), dit in tegenstelling tot de Defenders.
En de plaats van de thermostaat (na de koeler) en deze thermostaat houd geen lucht tegen, dit in tegenstelling tot de Defenders.
Mijn keuze:
Verwijderen gloeibougies om het opbouwen van compressie te voorkomen (en daarmee de belasting op de lagerschalen en de startmotor).
De stopknop uitrekken zodat er geen brandstof wordt ingespoten.
Blok rondt laten draaien op de startmotor (kan ook in etappes) tot je zeker weet dat er weer oliedruk is.
Voor mij is het oliedruk-lampje slechts een kleine indicatie, meestal is de sensor van een dusdanig slechte kwaliteit dat ik deze zeer onbetrouwbaar vindt.
Je kan horen dat de startmotor zwaarder gaat draaien op het moment dat deze de oliedruk moet gaan opbouwen.
succes.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f1833f59c994081f0b81ca77cb612fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17004205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Persoonlijk zou ik de motor nog niet starten maar pas weer aan laten slaan als je oliedruk hebt.
Dit komt door de keuze van het oliesysteem (de olie vanuit de koeler gaat weer naar het carter), dit in tegenstelling tot de Defenders.
En de plaats van de thermostaat (na de koeler) en deze thermostaat houd geen lucht tegen, dit in tegenstelling tot de Defenders.
Mijn keuze:
Verwijderen gloeibougies om het opbouwen van compressie te voorkomen (en daarmee de belasting op de lagerschalen en de startmotor).
De stopknop uitrekken zodat er geen brandstof wordt ingespoten.
Blok rondt laten draaien op de startmotor (kan ook in etappes) tot je zeker weet dat er weer oliedruk is.
Voor mij is het oliedruk-lampje slechts een kleine indicatie, meestal is de sensor van een dusdanig slechte kwaliteit dat ik deze zeer onbetrouwbaar vindt.
Je kan horen dat de startmotor zwaarder gaat draaien op het moment dat deze de oliedruk moet gaan opbouwen.
succes.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8f1833f59c994081f0b81ca77cb612fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 17004205, 600, 600, 'Loading image ...', false);