stage-one goedgekeurd door belastingdienst met kampeerautotarief

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Phillip

stage-one goedgekeurd door belastingdienst met kampeerautotarief

Bericht door Phillip »

Vandaag een brief binnengekregen dat de stage-one wordt aangeslagen op kampeerautotarief vanaf 18 maart. Dat is heel prettig want nu kan ik het hele jaar blijven rijden op gas. Overigens maak ik niet veel kilometers.

Ik heb bij de aanvraag foto's meegestuurd (niet van de binnenkant) en ze hebben het goedgekeurd. Ik heb alleen nu één probleem. Er is een gastank ingebouwd. Die mag ik dus nu laten zitten alleen op de plaats van de gastank zat de keuken met wastafel en kastruimte en die heb ik eruit gehaald. Bij de vorige - vorige APK vonden ze dat al twijfelachtig en toen moest ik dat aanpassen. Ik heb er toen een houten ombouw omheen gebouwd en daarbovenop een spiritusbrander geschroefd (met 2 pitten). Vervolgens heb ik een tafel eraan gehangen en toen vonden ze het goed. Het voldoet echter nog niet aan de minimum kampeerautoeisen. Ik zit nog met de wasbak en de kastruimte.

De kans dat je wordt aangehouden is niet zo groot maar ik heb het een keer gehad dat ik volledig binnenste buiten ben gekeerd. Ze hebben toen foto's van de binnenkant gemaakt omdat het keukenblok er niet in zat. Nooit meer wat van gehoord maar met het vervallen van de oldtimerbelasting zal het scherper komen te liggen.

Wat zal ik nu doen om aan de minimum eisen te voldoen zodat ik "veilig" kan worden aangehouden? De rest van de auto voldoet aan de campereisen dus er zit een hefdak in met twee slaapplaatsen. Ik gebruik de auto niet als camper. Mag bijvoorbeeld het metalen vak onder het bankje boven de wielkast dienen als kastruimte? Bij de wasbak moet ik een afvoer hebben. Mag dat gewoon een slang naar buiten zijn?

Groet Phillip

stage-one '81, (kampeerauto op kenteken)
series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto), diesel
series II, 109 ambulance '67, momenteel geschorst, benzine

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2014 20:43 door Phillip.
Patrick

Re: stage-one goedgekeurd door belastingdienst met kampeerautota

Bericht door Patrick »

Ik ben geen deskundige maar lijk mij dat als je bijvoorbeeld in de tafel een wasbakje maakt (evt met afdekdeksel) je aan de eis voldoet. Aan de wasbak monteer je een slang die je of uit de achterdeur laat hangen, of in een emmer onder de tafel uit laat komen. En ja, een kastje is in mijn ogen een kastje.

MAAAR, zoals geschreven ik ben geen expert!
sjeroens

Bericht door sjeroens »

gefeliciteerd,
Ik zou zorgen dat hij permanent aan alle eisen voldoet. afvoer mag volgens mij naar buiten. Ik heb aan de buitenkant en pvc koppelstuk gemaakt waar ik een slang aan kan doen die weer in een teiltje komt.
Ik ben benieuwd hoe je aan de stoelen/tafel komt en de keukenhoogte van 60 cm.
Groet,
Jeroen
Phillip

Bericht door Phillip »

Keukenblok is niet zo'n probleem. Ik moet toch al hoger vanwege de gastank. Hefdank creeert sta-hoogte. De tafel is een houten blad met een onderstel van een kampeertafel. Daar kan ik geen wasbak in maken. Deze wordt overigens gebruikt in de ambu net als het kooktoestel. De stoelen is het standaard bankje in de laro wordt gebruikt en waar je tegenwoordig geen mensen meer op mag vervoeren. In het verleden is o.a. over dit bankje een rechtzaak over gevoerd door de vorige eigenaar en door hem gewonnen.

@sjeroens
Heb jij dan een doorvoer gemaakt?

Ik zit met die kastruimte. Zouden ze dat pikken? Die ruimte boven de wielbak zit toch standaard in alle laro's?

Groet Phillip

series III, 109 ambulance '80 (om echt in te kamperen maar geen officiële kampeerauto), diesel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2014 21:50 door Phillip.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Mij lijkt dat kastruimte kastruimte is en het er niet toe doet waar die kastruimte zijn oorsprong heeft.
Als er in een auto af fabriek al een aanrechtje zou zitten, of een kooktoestel dan hoef je toch deze niet extra aan te brengen ?
De voorgaande zaken zal je niet gauw aantreffen, maar bijv een bed in een ambulance ... als het bed voldoet dan is dat genoeg.

Marc
louis

Bericht door louis »

magnetron (ipv kooktoestel) kan ook 'n ruimte besparing geven.
Phillip

Bericht door Phillip »

Ja, heel goed, dat van die magnetron heb ik ook gelezen. Het wordt dan wel een hele vreemde combinatie. Keukenblok op gastank met een magnetron erboven op. Zou een magnetron tevens kunnen dienen als kastruimte :-)

Groet Phillip

sjeroens

Bericht door sjeroens »

@phillip.
Ik heb onder mijn aanrecht een slang gemaakt die doorloopt naar mijn wielkast, daar heb ik een doorvoer gemaakt met een pvc afvoerpijpmof (3 of 4 cm)
in mijn 101 heb ik een stuk slang liggen met daaraan een pvcafvoerpijpstuk gekit, als ik ergens sta en denk dat ik niet mag lozen dan schuif ik de slang erop en zet een opvouwbaar teiltje achter mijn wiel. Als ik wegga dan gooi ik het teiltje leeg in de bosjes.
PVC_bocht_40mm_45_mof_spie_lijm__-500x500.gif --> mod_embed_images_loadimage('be44f7b5b8574be4164b854d04aadce1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbesteljouwpvc.nl%2Fimage%2Fcache%2Fdata%2FPVC_bocht_40mm_45_mof_spie_lijm__-500x500.gif', 'http://besteljouwpvc.nl/image/cache/data/PVC_bocht_40mm_45_mof_spie_lijm__-500x500.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbesteljouwpvc.nl%2Fimage%2Fcache%2Fdata%2FPVC_bocht_40mm_45_mof_spie_lijm__-500x500.gif', '', 17045421, 600, 600, 'Loading image ...', false);
jamaar

Bericht door jamaar »

Ik gebruik de auto niet als camper.
wees wijzer en hang dit soort dingen niet aan de grote klok
we zijn al een goede oldtimer regeling kwijt door mensen die hem "slim" gingen gebruiken en de kamper regeling volgt op deze manier ook.
natuurlijk is het toegestaan, je bent niet verplicht om een camper alleen maar om te kamperen te gebruiken maar het is tegen het idee van de wet en als de "heren" weer geld nodig hebben zijn de campers het volgende slacht offer en worden ze uiteraard gekild zonder verdoving
Disco

Bericht door Disco »

ik weet niets van de materie, maaaaaar
"oude campers" hoeven alleen te voldoen aan de destijds geldende regels.
De vraag is: geld hiervoor de de datum van toelating van de auto of die van camper
Een stage one is gebouwd tot 1984 er gold toen een ander eisenpakket voor een camper, het is het navragen waard lijkt mij.
Een ingevoerde klassieker hoeft toch ook niet aan de huidige eisen te voldoen!

Jo
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Disco Schreef:
-------------------------------------------------------

> De vraag is: geld hiervoor de de datum van
> toelating van de auto of die van camper
>
> Jo

De datum van toelating als camper.
Jopie

Bericht door Jopie »

Gefeliciteerd. Ik heb ook een stage-1 met kampeertoelating. Achter het schuine tussenschotje staat bij mij verlaagd de gastank dwars. Daarop heb ik een blad gemaakt met daarin verzonken een 2-pits kooktoestel (met deksel) met bijbehorende blauwe grotere campingasfles in de rechter wielkast bereikbaar vanaf de bovenkant dmv luikje. In het blad verder een forse rvs hondendrinkbak met afvoer naar een vuilwater-jerrycan in de linker wielkast (op de outrigger) Rekje met jerrycan met kraantje ernaast en voila keukenblok.
T'is toch allemaal voor de show, maar je moet wel ten alle tijde aan de eisen voldoen. Als het goed is staat ook in je beschikking welke eisen dat zijn en dat je dat nogmaals moet controleren met eigen verantwoording. Bij controle kan je daardoor een forse naheffing krijgen. Dus knutselen !
Justus Christus

Bericht door Justus Christus »

Goede morgen,

Ik heb niet meegedaan aan de hele belastingvrijstellingwordafgeschaft discussies hier op het forum. Dit terwijl ik ook gewoon genaaid word.

Ik moet nu echter even wat van mijn hart:
Gaan we hier op het forum nu ook actief belasting ontduiking bespreken?
Nog naast dat je hier de kwarttarief regeling voor campers kapot maakt...

Begrijp me niet verkeerd, het ontwijken van belasting is prima, maar het actief ontduiken zoals hier nu word besproken is gelijk aan acties als omkatten en dergelijk.
Het lijkt mij persoonlijk een stuk verstandiger en gezelliger wanneer je dit soort illegale activiteiten niet bespreekt via een openbaar forum. Laat staan dat het een Land Rover forum is. Geen ikbenboosopdeoverheidenwiltochmijnlandroverzogoedkoopmogelijkblijvenrijdenenoverschrijddaarmeefatsoensnormen forum.

Laten we a.u.b. weer technische zaken, leuke trips, mooie tochten e.d. bespreken.

Justus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2014 11:53 door Justus Christus.
Janus

Bericht door Janus »

Je moet ten alle tijde voldoen aan de inrichtingseisen zoals golden op moment van 1e toekenning kampeertarief.
Neem aan dat jij nu ook de oude situatie hersteld van voor de belastingvrije-25jaar-periode.
Dan moet je dus voldoen aan de eisen van toen, zie voor 1997 en 1999 hier : [www.mijnalbum.nl]
Grtz.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Uhh ... let op, de belastingdienst ken en mag tussentijds de eisen voor de belasting aanpassen, dus vraag goed na wat er van toepassing is -- stel je vragen schriftelijk of minstens per mail, want telefonische antwoorden zijn zeker niet altijd betrouwbaar en bovendien heb je geen enkel bewijs.

Marc
Phillip

Bericht door Phillip »

De auto stond al op camperkenteken en zo heb ik hem gekocht. Ik heb nu alleen bij de belastingdienst een vrijstelling aangevraagd en volgens mij terecht en ook helemaal binnen de wet (m.u.v. het nog te reviseren keukenblok). Het is niet van belang of je de auto wel of niet als camper gebruikt. Voor de auto die ik wel als camper gebruik betaal ik momenteel het volle tarief. Ik probeer dat op te lossen met schorsen en ontschorsen. Iedereen kan van zijn auto een camper maken. Er is over dit onderwerp door de vorige eigenaar over mijn auto een rechtzaak tegen de overheid gevoerd en gewonnen. De auto is ergens begin deze eeuw op camperkenteken gezet.

Het was niet mijn bedoeling om hier een belastingontduiktopic van te maken. Ik had gewoon een technische vraag.

@Janus, bedankt ik ga ernaar kijken. Het is inderdaad een goed idee om naar de eisen van het moment van toelating te kijken. Hij is volgens mij ergens in 2001 op camperkenteken gezet.

Groet Phillip

Justus Christus

Bericht door Justus Christus »

Hoi,

Begrijp me niet verkeerd; ik waardeer zeer wanneer mensen hun Land Rover mee uit kamperen nemen.
Bijzonder leuk en naar mijn mening ook een van de beste dingen die je met je LaRo kunt doen.

Echter, het kwart tarief belasting; zoals dat bij campers kan gelden; is gebaseerd op het feit dat er met campers veel minder word gereden dan in normale personen auto's.
Men heeft dus wetgeving gemaakt om camper eigenaren (die dus weinig dagen en/of kilometers maken) tegemoet te komen.

Wanneer er nu weer een hoop mensen zijn die hun "kampeer"auto vaak gaan gebruiken (veel kilometers en/of dagen) dan gebeurt er hetzelfde als eerder met grijskenteken voor particulieren en vrijstelling voor oldtimers: de tegemoetkoming (gunstige regeling) word afgeschaft.
En zitten de mensen die een camper hebben en deze gebruikten als kampeerauto dus in de shit.
Net zoals velen van ons genaaid zijn door "de 190d rijders"... Wat zegt dat over jou zelf dan?

Zoals ik hier boven al zei, wanneer je met je stage-one leuk wild kamperen eens in de zoveel tijd, dan geef ik je groot gelijk!
Prima, daar is het kwarttarief voor bedoeld.

Wanneer je toch je LaRo op kampeerautokenteken zet (en gebruik maakt van het kwarttarief) en je gaat er stiekem toch mee boodschappen halen e.d. wat maakt jou anders dan die hier zo verketterde Mercedes chauffeurs?

Dit is overigens geen persoonlijke hetze, het viel me op dat het draadje wel erg ver de grijze kant op dwaalde.
Zoals ik al typte, ik moest het even kwijt, verpest het niet voor anderen!

Groet,
Justus.
Plaats reactie