militair registratie nummer KM 25 01 / VB-09-DT / DL-81-87

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
neef Henk

militair registratie nummer KM 25 01 / VB-09-DT / DL-81-87

Bericht door neef Henk »

Wie weet of er ergens een site is waarop je kan zien, aan de hand van het militaire registratie nummer, bij welk onderdeel het voertuig is gebruikt?
Ik heb namelijk een Land Rover 88 inch gekregen, het is een serie 2a uit 1964, die als oorsprong het militaire nummer had van KM-25-01. Ik weet dat dit van de Koninklijke Marine is maar meer ook niet.
Later toen de LR klaar was met zijn diensttijd kreeg hij het burger kenteken VB-09-DT (grijs kenteken). In deze periode weet in niet wie de eigenaar is geweest maar later heeft een goede vriend van mij deze LR gekocht, hij heeft tot 1995 met de LR gereden en toen heeft hij hem verkocht aan iemand in Rijswijk. Deze persoon heeft de LR op geel kenteken gezet, de wagen heeft toen het nummer DL-81-87 gekregen bij de RDW. De vorige eigenaar heeft lange tijd plezier gehad van het wagentje maar door een nare wending in zijn leven is hij invalide geraakt en kan niets meer. Nu heb ik deze Land Rover gekregen van zijn vrouw en het is mijn bedoeling om de LR weer in oude glorie te herstellen.
Mocht er iemand nog iets weten van deze LR dan hoor ik het graag!

Groeten neef Henk

Pike

Re: militair registratie nummer KM 25 01 / VB-09-DT / DL-81-87

Bericht door Pike »

Ik denk dat je de militaire historie nooit exact kan achterhalen. Het voertuigenarchief van defensie is jaren geleden weggegooid "omdat nietmand er (ooit) interesse in heeft".

Wil zelf ook graag weten waar mijn Lightweight heeft gediend maar ik weet het militaire kenteken niet eens. Heb wel een sleutelhanger met het militaire kenteken KX 21 77 maar dat hoeft ook niks te zeggen, de LaRo sleutels pasten op elke LaRo. Zowel LW als 109 hadden dezelfde cylinders.

Succes met de zoektocht.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6be1284a21ccacddf089c20b0518a808', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17011577, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Grote kans dat het marine was aangezien de mariniers alleen 109 hadden bij mijn weten.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

De "tweede" eigenaar is vandaag bij mij langs geweest en die heeft waarschijnlijk nog de militaire platen in zijn schuur liggen Op het dashbordje zat nog een sticker met daarop
KM-25-01, op de achterzijde van de rugkussens staat ook met krijt 25-01 geschreven dus ik ben er wel vrij zeker van dat het originele nummer was bij de Marine.

Weet iemand hoeveel serie 2a's 88 inch erbij de Marine zijn gebruikt? Ik vermoed dat dat er niet veel zijn geweest. Ik weet dat er vele LW hebben gedient bij de Landmacht maar normale 88 inch is zeldzaam.

Groeten neef Henk
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Hmm ... weet hier iemand of de militaire kentekens uniek worden uitgedeeld of ook "hergebruikt".

Ik heb redelijk recente foto's in de [KM-25-5#] range en dat betreffen 110-Defenders.
Het ziet er een beetje naar uit dat de militaire kentekens "soort-bij-soort" worden uitgedeeld, maar het kan natuurlijk ook samenhangen met de leveringen die natuurlijk in blokken binnen-komen ... d'r zitten ook Defenders in de [KM-21-##] regionen.

Groeten MarcS
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

kentekens worden herbruikt, mvgr Marc (korps Mariniers)
Leo

Bericht door Leo »

Hey there

Bij mijn weten heeft het korps mariniers nooit de laro 109 gebruikt, maar de laro 110
Met vriendelijke groet
Leo van der Poel
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Marc, gaarne een bewijs daarvan. Vr gr Henk B.
Harry & de 'RUS'

Re: militaire registratie nummers KM ?

Bericht door Harry & de 'RUS' »

Henk,

in het boek 'de Land Rover in Nederlandse Militaire Dienst' zie ik op blz. 18 een foto van een Series 1 86-inch van de KM, met kenteken 'KM 24-07'. Ik zie op blz. 25 een Series 2A 88-inch (onder een Wessex heli) hangen met NLD kenteken KM ?-35; gezien de foto zeer waarschijnlijk van de Mariniers. En op blz. 78 een foto van een Series 2A 88-inch met kenteken KM 20-17. Beide Series 2A zijn met huif.

in het boekje 'Onze Koninklijke Marine dl3 (Kleine Alkenreeks begin jaren '70?; handelend over het Korps Mariniers) zie ik diverse foto's van Land Rover Series 2A, zowel 88-inch als 109-inch. Eigenlijk allemaal open of met huif; soms met TLV (terugstootloze vuurmond; een kanon van 75 mm als een soort horizontale buis achterin in de bak). Enkele voertuigen trokken ook een 1-assige open aanhanger. Qua kenteken zie ik op een detailfoto: 'KM 24-18' (109-inch zonder huif, met TLV).

Ik kan de boekjes op een DLRR evenement wel eens meenemen; moet je mij er wel aan helpen herinneren!

Mvg
Harry & de 'RUS'
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Henk hoe moet ik daar bewijs van aanleveren? Het is gewoon zo? Hoe denk je dat we anders nu nog steeds met KL en KM kentekens met 4 cijfers kunnen rijden...vrijdag stond er nog een willy jeep met een kenteken KL op de kazerne, om je een idee te geven hoelang we die kentekens al uitgeven

En leo ja wij hebben ook met 109's gereden, heb een paar weken geleden nog aan een 109 ex mariniers gewerkt (incl standkachel en doorwadings set)
Henk Bossinade

Marc,je kunt met de 4 cijfers achter de KM vele duizenden combinaties maken .Hebben ze bij de marine dan zoveel voertuigen gehad sinds 1950 ,dat het ministerie van defensie de kentekens moet hergebruiken? Bij de landmacht ,waar men de letters KL,KN,KO,KP,KR, KX,KZ (heeft) gebruikt ,kun je bij al deze letters en 4 cijfers zoveel kentekens maken, dat alle voertuigen die de landmacht sinds 1950 had, meerdere kentekens zou kunnen krijgen. Ik zag dat de KZ tegenwoordig soms zelfs in het midden staat bij bepaalde wagens. Marc,ik dacht dat je misschien een foto oid in je bezit had,vandaar mijn vraag om een bewijs. Volgens mij is 1950 het jaar waarin Defensie gele platen met zwarte letters/cijfers kreeg,maar dit weet ik niet zeker,kan ook wat later zijn geweest. Weet jij het misschien? Vr gr Henk B.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Harry & de 'RUS' Schreef:
-------------------------------------------------------
> Henk,
>
> in het boek 'de Land Rover in Nederlandse
> Militaire Dienst' zie ik op blz. 18 een foto van
> een Series 1 86-inch van de KM, met kenteken 'KM
> 24-07'. Ik zie op blz. 25 een Series 2A 88-inch
> (onder een Wessex heli) hangen met NLD kenteken KM
> ?-35; gezien de foto zeer waarschijnlijk van de
> Mariniers. En op blz. 78 een foto van een Series
> 2A 88-inch met kenteken KM 20-17. Beide Series 2A
> zijn met huif.
>
> in het boekje 'Onze Koninklijke Marine dl3 (Kleine
> Alkenreeks begin jaren '70?; handelend over het
> Korps Mariniers) zie ik diverse foto's van Land
> Rover Series 2A, zowel 88-inch als 109-inch.
> Eigenlijk allemaal open of met huif; soms met TLV
> (terugstootloze vuurmond; een kanon van 75 mm als
> een soort horizontale buis achterin in de bak).
> Enkele voertuigen trokken ook een 1-assige open
> aanhanger. Qua kenteken zie ik op een detailfoto:
> 'KM 24-18' (109-inch zonder huif, met TLV).
>
> Ik kan de boekjes op een DLRR evenement wel eens
> meenemen; moet je mij er wel aan helpen
> herinneren!
>
> Mvg
> Harry & de 'RUS'

Het boekje van Richard de Roos heb ik zelf ook en dat was het eerste wat ik heb zitten uitpluizen voor meer informatie. Daar wordt wel in verteld dat alleen de Marine dus met de serie 2a 88 inch heeft gereden maar er worden geen aantallen genoemd.
Misschien kan je het andere boekje komend klusweekend meenemen als je gaat?

Groeten neef Henk
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

KP word alleen gebruikt voor burger voertuigen (denk hierbij aan een peugot 305 of een combi busje
KX werd/word gebruikt voor rupsvoertuigen
KN word veelal gebruikt voor aggregaten maar was vroeger voor de YP 408
KT is ook overigens nog gebruikt, voor bv daf ya126
KY YPR en Fennek
KU rups zwaar
Henk Bossinade

KP was ook NEKAF, DAFYA66,Munga ,KX was ook NEKAF, Landrover ambulance ,Landrover verkenner ,KN was ook GMC ,DAF 616/626,Inter,FTF,MAN en zo kun je nog wel even doorgaan(Bron ISBN9026945434 , ISBN9061207045 en heel veel eigen foto's, ik was zelf ook jarenlang beroepsmilitair.) ;-). Vr gr Henk B.
fenix2

Bericht door fenix2 »

KP was ook in gebruik bij de meer reguliere personenauto modellen.
KP-25-64 was destijds (vroege jaren 90) een opel corsa bij een geneeskundige eenheid.

groetjes, Fenna
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

fenix2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> KP was ook in gebruik bij de meer reguliere
> personenauto modellen.
> KP-25-64 was destijds (vroege jaren 90) een opel
> corsa bij een geneeskundige eenheid.
>
> groetjes, Fenna

KP was zeker (ook) gewoon bij de "civile" donkerblauwe Peugeot's.
Ik herinner me (niet precies, maar wel redelijk betrouwbaar) KP als letters op de Peugeot van de leger-rabbijn.

Marc
marc heijnen

Bericht door marc heijnen »

Toen ik op kwam bij de KM in 88 reed er anders gwoon een 109 rond op JD kazerne op texel samen met een bedford truck.
Ook zijn er lightweigts serie 2a gebruikt bij de KM collega liefhebber hier in Eindhoven heeft er een.
Ook weet ik dat er 88 serie 2 en 2a in de west rondreden.
Dit zijn wel ongemodifiseerde laros gewon benzine bij de km hebben ze de serie landrovers nooit verprutst.

Ook in Doorn op de MARNS kazerne stond er 3 jaar gleden nog een 109 waarmee de monteurs de landrover zich eigen moesten maken

De mariniers monteurs kwamen mijn 109 bekijken toen ik daar was als reservist KM.

Groet,

Marc
marc heijnen

Bericht door marc heijnen »

Hoi Marc,
De Baas heeft alle typen gehad die de KL heeft gehad als het korps er tevreden over was werd hij pas pleunen (gewaardeerde landmacht collega's)geschikt bevonden.

QPO
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

If you say so Marc! een oud marn die bij mij in de werkplaats sleutelt (lichting 1979) vertelde mij dat ze alleen 109's hadden vandaar mijn wijsheid.
Harry & de 'RUS'

Bericht door Harry & de 'RUS' »

Henk,
ludiek idee, maar ik ben er komend DLRR sleutelweekend niet bij...Ik ga andere leuke dingen doen.
Maar wellicht kan wel eens een avondje langs komen rijden?

Mvg
Harry & de 'RUS'
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Is ook prima, je weet waar ik woon

Groeten neef Henk

Alan T

Bericht door Alan T »

Henk
Als de oude verf lagen er nog opzitten, kom je de opgeschilderde onderdeelnr nog wel eens tegen als je de verf er laag voor laag afschuurt

Alan
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Daar ben ik voorlopig nog niet aan toe Alan Ik ga eerst het rollende chassis demonteren (motorblok eraf, assen eronder vandaan etc) en dan het chassis stralen en opknappen. Ik hoop dat ik nog wat kan vinden onder de laagjes verf

Groeten neef Henk
Marc lw

Bericht door Marc lw »

Reservist Korps Nationale Reserve ?

Groet Marc lw (R)
LAROJAN

Bericht door LAROJAN »

Het KMARNS heeft wel degelijk ook de 109 gehad, stapels zelfs; van de laatste "Wegenwacht" versie, de KM-22-20, heb ik zelfs nog foto's van jaren geleden, ik geloof 1994, helaas niet direct bij de hand, want niet digitaal (hi). Bij de NBCD-school op de Nieuwe Haven heeft in de jaren 90 nog een 88"gestaan waar ik helaas geen kenteken van weet. Stond daar als decontaminatie-object. Viel uiteindelijk bijna uit elkaar van ellende. Is toen samen met een oude DAF afgevoerd naar de schroot.
Overigens Henk, bij deze voor jou via je eigen mail een foto van EEN KM-25-01, van 1995, de allereerste 110 Wolf (demo-voertuig) in NL. Deze is nl. RHD !!!! Unieke foto, met mijn 90 erbij !!

JP, ook ex-KM.
LAROJAN

Bericht door LAROJAN »

Hoi,

gelukkig een van dicht bij de bron bij "de Baas", hi !! En inderdaad, de kentekens worden hergebruikt, het tweede cijfer staat voor het jaartal van indiensstelling heb ik van Vervoer Den Haag begrepen. Alle jaren met 5 erin wordt dus bijv. KM-25-01 etc. etc. De nieuwste
110 (in 1995 !!!!) was toen een RHD-110 als demo-voertuig, stond aan de Bassingracht in Den Helder, moest dus op de foto met mijn 90 !

JP, ook ex-KM.
LAROJAN

Bericht door LAROJAN »

Hoi allen,
de KM heeft 88" S2A gehad, en zover de chef van de garage KM zich uit 1966 het zich kon herinneren waren er ook een paar naar het KMARNS verhuisd.
Ik heb van de 25-serie geen foto's , maar van een S2A KM-29-07 wel ! Stond toen bij de NBCD-school als oefenobject decontaminatie.
Zover ik na kan gaan heeft de MINDEF dus wel S2A 88", S3 109" LWB en Ambu, S3 88" LW, LR 110, en Defender XD (Wolf) 110" en 127/130 o.a. Ambu.
maar ook bij de DDG gehad. Overigens had het Korps ook een 110 "geel kenteken" , en een Discovery bij de Roadshow.
Misschien nog wel meer, maar daar heb ik geen foto's van.

JP.
marc Heijnen

Bericht door marc Heijnen »

Nee KMR Koninklijke marine reserve
Plaats reactie