Pagina 1 van 1
Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 22:38
door Hugo
Ik heb deze week een ex militaire 110 gekocht die volgens mijn bevindingen origineel is uitgerust met een v8.
Weet iemand of dit mogelijk is en bij welk onderdeel deze werden gebruikt?
Hij is van 1990 en is in 2001 op particulier kenteken gekomen en is lhd, volgens mij origineel nederlands.
Hij is in erg goede staat maar heeft wel 7 jaar stil gestaan, heeft iemand nog tips waar ik op moet letten behalve alle oliéen verversen?
Mvg Hugo
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 22:44
door Rangie90 'joepie'
Wij hadden bij de luchtmacht ook 110´s in gebruik, dat was in 89/90 dat zou dus een mogelijkheid zijn. waren over het algemeen wel soft tops.
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 22:49
door Hugo
Hij stond ook als soft-top op kenteken, is nu een hard-top, grijs kenteken dus dat zou mogelijk zijn maar hadden die ook een v8 motor?
Bij mijn weten hadden ze bij defensie alleen maar dieseltjes.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 23:23
door Rangie90 'joepie'
dacht me te herinneren dat we benzine uitvoeringen hadden, maar of het nu 2.5 4 cyl was of 8 cyl.... is alweer een tijdje geleden
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 23:38
door Anton (Rumble)
Is het een engelse uitvoering met jerrycan luikjes aan de zijkant?
Bj 1990 en 1991 zijn er v8 uitvoeringrn geweest voor het engelse leger. Vaak personen uitvoering met vier bankjes achterin. Rond 2000 zijn er een heleboel vanuit duitse kazernes hierheen gehaald.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 23:44
door Oscar
Hugo,
Hoogst waarschijnlijk heb je er één gekocht van het Britse Rijnleger, je kunt dat achterhalen door links op de seatbase naar het militaire identificatieplaatje te kijken. Daarop staat o.a. het type, het militaire kenteken en het contractnummer waaronder deze is geleverd. Met name met het contractnummer kun je veel achterhalen.
Voor zover ik weet heeft het NL leger nooit V8 benzinemotoren in gebruik gehad, allemaal 110 2,5n/a diesel.
Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2014 22:45 door Oscar.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 23:53
door Hugo
Hoi Oscar,
Er zit inderdaad een identificatieplaatje links op de seatbase, dat zal ik morgen eens even beter bekijken, bedankt voor de informatie!
Gr Hugo
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: do 20 feb 2014, 23:56
door Hugo
Hallo Anton,
De defender heeft inderdaad de luikjes aan beide zijden, er zit nu een gasaansluiting achter.
Bedankt voor je reactie.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 00:49
door Henk Bossinade
Hugo,ik heb ook (al jarenlang) een 110 V8 die bij de RAF in Duitsland gereden heeft . Ook was de wagen gestationeerd in het midden -oosten (1e Golfoorlog) , in Gibraltar en in de Balkan.Op de plaat die Oscar aangaf staat ook het militaire kenteken,daar ben ik wel benieuwd naar,het militaire kenteken van mijn wagen was 14 KJ 94. Let op , in de versnellingsbak 15W40 motorolie.Vr gr Henk B.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 00:56
door Henk Bossinade
Oscar , Klu had 2,5 benzine 110's . Vr gr Henk B.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 00:59
door Hugo
Hoi Henk, ik zal morgen eens kijken naar de informatie op het plaatje.
Hoe kan ik dan achterhalen waar de auto overal geweest is, is er een speciale site waar ik kan kijken?
Dat van de versnellingsbakolie, staat dat ook ergens beschreven?
Gr Hugo
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 01:29
door Oscar
Henk,
Weer wat geleerd..
Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2014 00:29 door Oscar.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 11:47
door Hugo
Hoi Henk ,
Vanmorgen het plaatje even goed bekeken, er staat de volgende informatie op:
Rover-group-limited.
Geg no:16-KJ-60
Con no:lv2a-004 item-04
Code no:vb1710
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik hoor het wel.
Gr Hugo
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 12:15
door ron bolleboom
ik heb ooit een hele rij 110's gekocht bij domeinen (ex luchtmacht) 2.25 benzine/lpg uitvoering en 1 x 2.5 lpg die geen type goedkeuring bleek te hebben in nederland . maar nog nooit een V8 uitvoering gezien ex ned. leger . en ik heb weinig veilingen overgeslagen .
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 12:40
door bowy
ron bolleboom Schreef:
-------------------------------------------------------
.
> en ik heb weinig veilingen overgeslagen .
Vooral dat laatste geloof ik meteen
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 20:29
door Oscar
Hugo,
Volgens dat contract heb je een 2,5n/a diesel..
Altijd leuk die Land Rover historie..
Hier heb je het contract: klik-klik
Oscar
In dienst : Series One 80", Series III 88", One Ten Tithonus, 110 td5 sw, 110 td4 (schade - 3.2 test set-up)
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw, FL2 TD4 hse aut.
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 22:01
door Hugo
Hoi Oscar, mooi om te zien dat dit nog allemaal terug te halen is.
Het contractnummer klopt helemaal alleen kan ik het itemnr 04 niet vinden in dit contract. Dit is het nummer dat bij mij op het identificatieplaatje staat, dit is misschien ook wel de rede dat in dit contract de v8 motor niet voorkomt.
Gr Hugo
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 22:16
door Henk Bossinade
Ron,dat wist ik dan weer niet, dat de Klu ook 2,25 benzine 110's heeft gehad.Ik dacht altijd alleen 2,5 benzine 110's en later diesels?De Klu heeft in ieder geval nooit V8en gehad .De eerste Britse RAF 110's waren echter wel allemaal 3.5 V8en ,later kregen ze ook Wolf 's(diesel).De meeste RAF V8 110's zijn later verkocht zonder motor , versnellingsbak(LT85)en tussenbak(LT230) omdat het MOD reserve units nodig had voor de ''Snatch'' CAV's ten tijde van de 2e Golfoorlog.Ook zijn er toen veel 3,5 motoren opgekocht op de civiele markt om na revisie als reserve motor te dienen.Iedere ''Snatch' CAV' die in de oorlogsgebieden Irak en Afganistan werd ingezet had daardoor in principe de beschikking over 3 reservemotoren en 2 LT85/LT230 units.De ''Snatch'' met V8 werden later vervangen door soortgelijke wagens met een diesel.Daardoor kwamen de reservemotoren en reserve versnellings/tussenbakken op de markt, gelukkig zijn er hiervan ook weer in Nederland beland. Maar al met al is de RAF 110 V8 een zeldzame wagen aan het worden.Ik ben in ieder geval nog steeds heel erg blij met de mijne.Vr gr Henk B.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 22:42
door Henk Bossinade
Hugo, op de plaat van mijn wagen staat ; Truck-Utility-Medium-GS-Cargo-Soft-Top-12V-4x4-Landrover-110-V8-Petrol-90 BHP. Contract nr . LV2A -004 item-04 .Ik heb geen officieel onderzoek gedaan naar de geschiedenis van mijn wagen . De eerste laag verf is groen,dan woestijngeel (1e Golfoorlog) , dan een aantal lagen groen/zwart, dan wit( Balkan),weer een aantal lagen groen/zwart. Onder de motorkap, op de radiateurbovenkant had men '' RAF Gibraltar'' ingekrast ..Dat met de versnellingsbakolie staat gewoon voorgeschreven ,maak niet de fout om er 80W90 in te gooien. De oliepomp in de bak kan hier niet tegen, vooral niet bij vrieskou.Je merkt het pas na een 20.000 KM dat de bak kapot gaat.Dus vandaar mijn waarschuwing. Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2014 21:49 door Henk Bossinade.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 22:54
door Hugo
Hoi Henk,
Bij mij staat er precies dezelfde text op het plaatje maar ik kan alleen het legergroen ontdekken onder op het schutbord en nu is de auto
donkerblauw. dit is volgens mij nog niet zo lang geleden gedaan, het ziet er allemaal nog erg strak uit, het schutbord lijkt wel nieuw.
Kan ik er wel vanuitgaan dat er een lt85 achter de v8 ligt? Kan ik dat op de bak nog ergens checken zodat er de goeie olie in gaat?
Mvg Hugo
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 23:20
door Henk Bossinade
Hugo,als sinds 2001 niemand de versnellingsbak heeft vervangen voor een ander type, dan heb je een LT85 splitcase.Splitcase wil zeggen dat het versnellingsbakhuis uit 2 delen bestaat .Een linker en een rechterdeel.De eerste 110 V8 hadden een aluminium LT 95 4 versnellingen,daarna kregen ze een LT85 met het aluminium huis uit 1 geheel en de LT230 tussen bak daarachter. Daarna kregen ze de LT85 splitcase ,dit zijn ook onze militaire wagens. Later kwamen ze ook met de LT 77 bak, deze was van zwart gespoten gietstaal. Waar woon je ? Anders even PM. Vr gr Henk B.
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: za 22 feb 2014, 10:28
door Rangie90 'joepie'
Het kenteken refereert inderdaad naar een landmacht wagen. bij de luchtmacht hadden we LM op kenteken .
Gr Rangie90
Fun car: Defender 90TD5 'Joepie'
Bike: Suzuki DL650 V-Strom ABS
Daily: Peugeot 106
"per aspera ad astra"
Re: Ex militaire 110 v8 gekocht
Geplaatst: za 22 feb 2014, 14:11
door Henk Bossinade
Nee Rangie90, de wagen van Hugo is geen landmachtwagen ! Hij was van de Britse RAF. Vr gr Henk B.