Pagina 1 van 1
RR classic V8 (4.6 denk ik) verliest koelvloeistof...koppen?
Geplaatst: ma 24 feb 2014, 13:08
door wilberth
Ik raak nogal wat water kwijt in mijn classic, nu denk ik dat ik het probleem wel gevonden heb aangezien er achteraan de kop wat druppelig blauw/groens hangt te hangen na het stilzetten.
Olie is echter helemaal fris...Wat is nu handig om te doen. Is dit een bekend probleem van de koppakking en kan ik op deze motor (een wat latere V8, heb het nummer nog niet gechecked, maar zou een 4.6 moeten zijn) gewoon een nieuwe pakkingen monteren zonder tussendoor alles te laten vlakken etc. Of moet ik echt eerst op zoek naar een diepere oorzaak. (die er volgens mij niet is, nergens lucht in het systeem, radiator is nagenoeg nieuw, temp staat op de meter muurvast net onder het midden en het ding loopt als een zonnetje)
Groet, Wilberth
verstokt olie stoker die net zo'n beetje over z'n V8 vrees heen was, maar nu toch weer begint te twijfelen. Ik hou wel van dat hij doet het of hij doet het niet karakter van de diesels....
Re: RR classic V8 (4.6 denk ik) verliest koelvloeistof...koppen?
Geplaatst: ma 24 feb 2014, 14:33
door Bart van Dessel
Hoi Wilberth, ik zou er een 300 tdi inhangen
Gr, Bart
Re: RR classic V8 (4.6 denk ik) verliest koelvloeistof...koppen?
Geplaatst: ma 24 feb 2014, 14:38
door Bart van Dessel
Dat wilde je dus niet horen....sorry!! Heb je goed gekeken of al je slangen wel waterdicht zijn? Bouwt de motor veel druk op, dwz zijn de slangen flink hard? Dan wordt er teveel druk opgebouwt en kan er een koppakking kapot zijn. Je kunt het met een viergasmeter laten checken in je koelvloeistof reservoir, of er uitlaatgasdampen aanwezig zijn. Ik hoop dat je het bekende kwaaltje kent van de grotere V8 motoren? Gescheurde cylinders (ik kan er geen kleiner lettertype van maken..) maar we gaan daar niet meteen van uit. Waarom ben je van diesel afgestapt trouwens? Die belasting is het mij niet waard om van tdi naar de V8 te gaan...als je eerlijk telt tenminste en niet alleen de cijfertjes.
Gr, Bart
Re: RR classic V8 (4.6 denk ik) verliest koelvloeistof...koppen?
Geplaatst: ma 24 feb 2014, 14:39
door Bart van Dessel
Als het vermoeden bij koppakking ligt dan zou ik persoonlijk altijd beide koppen doen en altijd even de koppen wegbrengen voor afpersen/ chemisch reinigen en vlakken, kost paar tientjes per kop.....niet op bezuinigen, krijg je spijt van.
Gr, Bart
Re: RR classic V8 (4.6 denk ik) verliest koelvloeistof...koppen?
Geplaatst: ma 24 feb 2014, 15:51
door wilberth
ben nog niet van de diesel af hoor, ben alleen op enig moment ook aan de range rover begonnen naast wat series (diesel) en defender spul.
De 130 blijft dan ook gewoon lekker dieselen en geen haar op m'n hoofd etc. maar ik vind dat V8 geluid in een raro toch wel wat hebben. Bovendien heb ik met de vorige in de afgelopen jaren geen enkel probleem gehad, dus als ze in orde zijn moet het volgens mij ook weer heel lang goed kunnen gaan.
Tis alleen in mijn ervaring bijna altijd zo dat als je iets koopt je eerst ff door 3 jaar achterstallig onderhoud heen moet voor het weer een beetje wil. (meestal is de liefde blijkbaar al langer over voor ze verkocht worden)
Hoe dan ook, ik verwacht eigenlijk niet zo'n grote problemen, systeem wordt niet keihard, ook geen bellen in het expansievat bij gasgeven oid (is idd geen meting, maar OK) Bovendien zou ik bij serieuze blok of kop schade ook sludge in het carter/kleppen deksel verwachten en/of olie in de koelvloeistof, maar e.e.a. lijkt nog nergens te mengen. Ik vermoed dus dat hij op het uiteinde van de pakking bij het waterkanaal (tevens het verst verwijderd van de kopbouten) net niet sluit. Weet alleen of dit een normaal probleem is.
Dus wil ik wel even compressie meten voor/na zo'n actie, maar als de algemene ervaring is dat koppakkingen het doorgaans niet opgegeven zonder een ander probleem dan heeft het allemaal niet zoveel zin.
Groet, Wilberth