Let op! Schorsen hoeft niet perse vanaf 1 jan!
Let op! Schorsen hoeft niet perse vanaf 1 jan!
Vriend van me verteld het volgende, tevens ook een discussiepunt op oldtimerliefhebbers op FB:
Ik dacht dat ik mijn 86 110 vanaf 1 jan moest schorsen om de mrb te ontlopen. Maar in mijn geval is dat niet zo. Het gaat namelijk om de datum afgifte kentekenbewijs 1a in Nederland.
Daar moet je elke keer 3 maanden bij optellen totdat je in het eerste kwartaal uitkomt. Vanaf die datum ga je de volledige mrb betalen!
Dus in mijn geval is datum afgifte 02-11-....., tel daar drie maanden bij op dat kom je op 02-02. Vanaf deze datum ga ik dus de volle mep betalen!
Voor sommige kan dit dus een 'verlenging' betekenen van bijna 3 maanden, voor anderen een dag....
Om dit te controleren heb ik de belastingdienst gebeld 0800-0749, en het verhaal klopt!
Ik heb alleen moeite om dit verhaal te vinden op hun site, makkelijker kunnen we het niet maken!
Voor diegene die nog niet geschorst hebben....Succes!
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Ik dacht dat ik mijn 86 110 vanaf 1 jan moest schorsen om de mrb te ontlopen. Maar in mijn geval is dat niet zo. Het gaat namelijk om de datum afgifte kentekenbewijs 1a in Nederland.
Daar moet je elke keer 3 maanden bij optellen totdat je in het eerste kwartaal uitkomt. Vanaf die datum ga je de volledige mrb betalen!
Dus in mijn geval is datum afgifte 02-11-....., tel daar drie maanden bij op dat kom je op 02-02. Vanaf deze datum ga ik dus de volle mep betalen!
Voor sommige kan dit dus een 'verlenging' betekenen van bijna 3 maanden, voor anderen een dag....
Om dit te controleren heb ik de belastingdienst gebeld 0800-0749, en het verhaal klopt!
Ik heb alleen moeite om dit verhaal te vinden op hun site, makkelijker kunnen we het niet maken!
Voor diegene die nog niet geschorst hebben....Succes!
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Re: Let op! Schorsen hoeft niet perse vanaf 1 jan!
Die van mij heeft datum eerste afgifte 15 januari 1987. En loopt op benzine. Dus betalen vanaf 15 januari 2014?
Zolang je geen link kunt geven ga ik er maar vanuit dat wat op de site van de belastingdienst staat over de nieuwe regeling juist is, en daar staat vanaf 1 januari betalen. Dat houd ik dus maar aan.
Ik denk dat men bij de belastingtelefoon ervan uitgegaan is dat je al per kwartaal belasting betaald, dan klopt het verhaal.
Je hoeft dan pas te schorsen aan het eind van dat kwartaal, maar als je eerder schorst krijg je wel het teveel betaalde terug.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 10:21 door Frans Bonnes.
Ik denk dat men bij de belastingtelefoon ervan uitgegaan is dat je al per kwartaal belasting betaald, dan klopt het verhaal.
Je hoeft dan pas te schorsen aan het eind van dat kwartaal, maar als je eerder schorst krijg je wel het teveel betaalde terug.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 10:21 door Frans Bonnes.
Ik ben het met Frans eens, ik wil wel een duidelijke link zien. Wat een vriend zegt of een telefoniste vind ik niet overtuigend genoeg. Ik heb zojuist alles geschorst m.u.v. de dagelijkse auto's.
Gr, Bart
Gr, Bart
Ja, ik heb hetzelfde..........1- 4 - 86........... Heb een brief aangetekende brief naar de belastingdienst gestuurd met daarin het verzoek 1/4 tarief en dat ik pas kan terugkeuren naar benzine bij de RDW op 9 Jan 2014.
RRC '86 V8
RRC '86 V8
Ik kan helemaal geen officiële publicatie van de wet vinden.
Ook heb ik geen blauwe brief mbt de mrb van mijn "oldtimer".
Nu druipt het internet van veel (onjuiste) informatie.
Dus een link naar een officiële overheid site met de aanpassing van de wet zou wel fijn zijn.
En dan bedoel ik niet de belastingdienst wat die maakt al plannen voordat een wetsvoorstel wet is.
Fijne avond nog en mag ik in 2014 nog een hoop landrover gekken tegen komen.
Ook heb ik geen blauwe brief mbt de mrb van mijn "oldtimer".
Nu druipt het internet van veel (onjuiste) informatie.
Dus een link naar een officiële overheid site met de aanpassing van de wet zou wel fijn zijn.
En dan bedoel ik niet de belastingdienst wat die maakt al plannen voordat een wetsvoorstel wet is.
Fijne avond nog en mag ik in 2014 nog een hoop landrover gekken tegen komen.
Dit verhaal klopt hoor. De belastingdienst hanteert elk kwartaal een peildatum. dat is die invoerdatum plus 3 maanden waar Katteker het over heeft. Op die datum wordt gekeken of er iets is veranderd.
Mijn peildatum is 3 januari, dus hiep hiep hoera, ik mag een dag extra rijden..............
Ook voor LPG ombouw is deze peildatum van belang. Bij twijfel de belastingtelefoon bellen.
Mijn peildatum is 3 januari, dus hiep hiep hoera, ik mag een dag extra rijden..............
Ook voor LPG ombouw is deze peildatum van belang. Bij twijfel de belastingtelefoon bellen.
Ja dat zou best kunnen, maar op die peildatum is dus verandert dat je per 1 januari belasting had moeten betalen.
Ga je dus mooi de boot in, als ik jou was zou ik dat soort toezeggingen wel zwart op wit van de belastingdienst willen hebben of in elk geval een link.
Want zoals jij het nu stelt, zou ik pas belasting hoeven te betalen vanaf de peildatum, hoe zit het dan als ik een tweedehands auto koop, moet ik ook betalen dan vanaf de peildatum?????
Polar Bear Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit verhaal klopt hoor. De belastingdienst
> hanteert elk kwartaal een peildatum. dat is die
> invoerdatum plus 3 maanden waar Katteker het over
> heeft. Op die datum wordt gekeken of er iets is
> veranderd.
Ga je dus mooi de boot in, als ik jou was zou ik dat soort toezeggingen wel zwart op wit van de belastingdienst willen hebben of in elk geval een link.
Want zoals jij het nu stelt, zou ik pas belasting hoeven te betalen vanaf de peildatum, hoe zit het dan als ik een tweedehands auto koop, moet ik ook betalen dan vanaf de peildatum?????
Polar Bear Schreef:
> Dit verhaal klopt hoor. De belastingdienst
> hanteert elk kwartaal een peildatum. dat is die
> invoerdatum plus 3 maanden waar Katteker het over
> heeft. Op die datum wordt gekeken of er iets is
> veranderd.
We hebben toch allemaal een brief gekregen dat we weer belasting moeten gaan betalen over ons voertuig vanaf 1 januari 2014. En dan staat er bij: met ingang van het eerste tijdvak vanaf 1 januari 2014 ontvangt u weer een rekening voor de MRB.
Dat eerste tijdvak gaat zeker in vanaf 15 januari, voor mijn wagen dan.
Dat eerste tijdvak gaat zeker in vanaf 15 januari, voor mijn wagen dan.
Nee hoor dat beweer ik niet, dat je betaald vanaf de peildatum. want 1 januari verandert de wet, en wordt je belastingplichtig. Ze kijken op de peildatum of er iets is verandert, en slaan je dan aan vanaf 1 januari voor het kwartaal. Als je schorst na de peildatum betaal je dus een heel kwartaal. het zou kunnen dat je dan geld terugkrijgt (zie elders op forum) maar je bespaard je een hoop moeite door voor de peildatum te schorsen of ombouwen. Het zit hem erin dat de kwartalen van de auto (peildata) niet gelijk lopen met het kalenderjaar. maar jullie hebben gelijk dat niets zeker is in belastingland. zelfs in hun blauwe toren weten ze het niet exact. Dus als je het niet vertrouwd moet je gewoon vandaag schorsen.
Dit vond ik ook nog:
Als u een gebruikte auto of motor koopt, komen het begin van een tijdvak en de aankoop
datum meestal niet met elkaar overeen. U betaalt dan eerst motor rijtuigenbelasting voor een deel van een tijdvak en daarna per tijdvak van drie
maanden of per jaar.
Als u een gebruikte auto of motor koopt, komen het begin van een tijdvak en de aankoop
datum meestal niet met elkaar overeen. U betaalt dan eerst motor rijtuigenbelasting voor een deel van een tijdvak en daarna per tijdvak van drie
maanden of per jaar.
Zie je, typisch geval hij zegt en ik heb ergens gelezen.
(Iedereen mag gelijk hebben hoor!)
Maar waar staat het nu?
Ik ga er van uit dat pijldatum morgen is!
Een geweldige start van 2014
(Iedereen mag gelijk hebben hoor!)
Maar waar staat het nu?
Ik ga er van uit dat pijldatum morgen is!
Een geweldige start van 2014
haha, volgend jaar weten we of het klopt, want ik ga die extra dag met de 110 volledig benutten.
En de stage one kan pas op de 13 op voor de LPG amputatiekeuring. maar dat is ook voor de peildatum.
En de stage one kan pas op de 13 op voor de LPG amputatiekeuring. maar dat is ook voor de peildatum.
Dat bedoel ik Polar Bear,
Sterkte met de amputatie volgend jaar, hopelijk niet zo één van : operatie geslaagd patiënt overleden?
Morgen nog even de Nieuwjaars duik in de kuil:
http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16905979/nieuwjaarsduik-1-jan-de-kuil#msg-16905979
Vandaag doet de site van de RDW het toch niet , dus toch nog feest in 2014 !!!!
Sterkte met de amputatie volgend jaar, hopelijk niet zo één van : operatie geslaagd patiënt overleden?
Morgen nog even de Nieuwjaars duik in de kuil:
http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16905979/nieuwjaarsduik-1-jan-de-kuil#msg-16905979
Vandaag doet de site van de RDW het toch niet , dus toch nog feest in 2014 !!!!
Dit is een interessant verhaal, maar toch ook wel onduidelijk hoe het nu echt in elkaar zit.
Mijn auto is per 16 mei 2008 vrijgesteld van MRB (ivm 25 jaar ouderdom) en dat zou dan ook de peildatum moeten zijn maar volgens de RDW is dat 22 mei, terwijl de APK keuring altijd op de 22e april moet plaatsvinden.
Ik heb de afgelopen maanden echter geen brief van de belasting dienst gekregen over de wijzigingen MRB per 1/1/2014.
Als ik voor de peildatum (die dus niet duidelijk is) de auto schors, dan zou ik dat dus voor 16/2 - of 22/2 (volgens kenteken 1e toelating in NL) moeten doen en dan zou er geen MRB over de periode van 1/1/ tot die datum in rekening gebracht worden, want de 3 maanden termijn van MRB vrij is dan vervallen. Klopt deze redenering?
En omdat ik op LPG rij en slechts zo'n 2500 km per jaar, ga ik zeker geen MRB voor LPG betalen. Dus dat wordt schorsen, waarbij ik hoop dat Oldtimer belangen inderdaad de rechtszaak gaat voeren (en hopelijk winnen) tegen de staat wegens onbehoorlijk bestuur en ongefundeerde onderbouwing van de maatregel.
Ik wil niet vooruit lopen op de eventuele uitslag van die rechtszaak, maar LPG er nu al uithalen vind ik ook zonde.
Iedereen op de prik alvast een goede jaarwisseling,
Groet, Gerard
Mijn auto is per 16 mei 2008 vrijgesteld van MRB (ivm 25 jaar ouderdom) en dat zou dan ook de peildatum moeten zijn maar volgens de RDW is dat 22 mei, terwijl de APK keuring altijd op de 22e april moet plaatsvinden.
Ik heb de afgelopen maanden echter geen brief van de belasting dienst gekregen over de wijzigingen MRB per 1/1/2014.
Als ik voor de peildatum (die dus niet duidelijk is) de auto schors, dan zou ik dat dus voor 16/2 - of 22/2 (volgens kenteken 1e toelating in NL) moeten doen en dan zou er geen MRB over de periode van 1/1/ tot die datum in rekening gebracht worden, want de 3 maanden termijn van MRB vrij is dan vervallen. Klopt deze redenering?
En omdat ik op LPG rij en slechts zo'n 2500 km per jaar, ga ik zeker geen MRB voor LPG betalen. Dus dat wordt schorsen, waarbij ik hoop dat Oldtimer belangen inderdaad de rechtszaak gaat voeren (en hopelijk winnen) tegen de staat wegens onbehoorlijk bestuur en ongefundeerde onderbouwing van de maatregel.
Ik wil niet vooruit lopen op de eventuele uitslag van die rechtszaak, maar LPG er nu al uithalen vind ik ook zonde.
Iedereen op de prik alvast een goede jaarwisseling,
Groet, Gerard
Let op dat wat de telefoniste je vertelt NIET bindend is! Dus als ze niet goed op de hoogte is en/of verkeerd advies geeft, ben je zelf de sjaak. Ja, heb me hier ook al eens over verbaasd... Er werd me destijds ook geweigerd om het antwoord zwart op wit in een brief toe te sturen. Belachelijk!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 13:23 door Sander van Beek.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 13:23 door Sander van Beek.
Allen,
zojuist gebeld met de belastingdienst. Mij werd verteld dat ivm mijn peildatum ik pas per 18 feb mrb hoef te gaan betalen. Ik belde eigenlijk met een andere vraag, maar dit werd mij pro-actief medegedeeld voor ik er zelf over kon beginnen. Ik geloof dus wel dat het klopt.
Met groeten en tot morgen in de kuil!
Groet,
Arnoud
zojuist gebeld met de belastingdienst. Mij werd verteld dat ivm mijn peildatum ik pas per 18 feb mrb hoef te gaan betalen. Ik belde eigenlijk met een andere vraag, maar dit werd mij pro-actief medegedeeld voor ik er zelf over kon beginnen. Ik geloof dus wel dat het klopt.
Met groeten en tot morgen in de kuil!
Groet,
Arnoud
Volgens mij klopt het, ik neem iig de proef op de som.
Het volgende heb ik kunnen vinden op de site van de belastingdienst.
Het gaat over het betalen van de mrb.
"Als u betaalt via automatische incasso, betaalt u uw motorrijtuigenbelasting voor uw motorrijtuig per tijdvak. Een tijdvak duurt 3 maanden. De datum waarop een tijdvak begint, hangt af van de afgiftedatum van kentekenbewijs deel I of deel IA.
Als bijvoorbeeld de afgiftedatum van het kentekenbewijs deel I of deel IA 20 mei 2005 is, dan beginnen de tijdvakken telkens op 20 mei, 20 augustus, 20 november, 20 februari enzovoort.
Bij automatisch betalen wordt het bedrag per tijdvak van 3 maanden in 3 (gelijke) maandbedragen verdeeld. De maandbedragen kunnen iets verschillen, omdat de maandbedragen op hele euro's worden afgerond."
Hetzelfde staat er bij betaling per acceptgiro. Kortom, ze werken met tijdvakken gerekend vanaf de datum eerste afgifte in NL. En dit verhaal komt overeen met het verhaal van de dame van de belastingdienst.
Het volgende heb ik kunnen vinden op de site van de belastingdienst.
Het gaat over het betalen van de mrb.
"Als u betaalt via automatische incasso, betaalt u uw motorrijtuigenbelasting voor uw motorrijtuig per tijdvak. Een tijdvak duurt 3 maanden. De datum waarop een tijdvak begint, hangt af van de afgiftedatum van kentekenbewijs deel I of deel IA.
Als bijvoorbeeld de afgiftedatum van het kentekenbewijs deel I of deel IA 20 mei 2005 is, dan beginnen de tijdvakken telkens op 20 mei, 20 augustus, 20 november, 20 februari enzovoort.
Bij automatisch betalen wordt het bedrag per tijdvak van 3 maanden in 3 (gelijke) maandbedragen verdeeld. De maandbedragen kunnen iets verschillen, omdat de maandbedragen op hele euro's worden afgerond."
Hetzelfde staat er bij betaling per acceptgiro. Kortom, ze werken met tijdvakken gerekend vanaf de datum eerste afgifte in NL. En dit verhaal komt overeen met het verhaal van de dame van de belastingdienst.
Zoals ik het dus lees en gehoord heb, ja!
Schriftelijk Arnoud! Telefoonpraat heb je niks aan.
Gr, bart
Gr, bart
Het begin van het tijdvak (jij noemt het peildatum) hangt dus af van de datum eerste afgifte in NL. Dat is voor iedere auto verschillend.
Met mijn eerder genoemde rekensom kun je zelf bepalen wanneer je de volledig mrb moet gaan betalen. Dat is dus niet voor iedereen 1 januari!
Met mijn eerder genoemde rekensom kun je zelf bepalen wanneer je de volledig mrb moet gaan betalen. Dat is dus niet voor iedereen 1 januari!
Re: Let op! Schorsen hoeft niet perse vanaf 1 jan maar 28 jan
Goede middag:
Heb net belastingdienst gebeld tel nr 08000749,
naar menu 2 daar vertelden ze mij dat het peildatum op 28 Januari ligt.
Voor die datum moet hij geschorst zijn.
Heb net belastingdienst gebeld tel nr 08000749,
naar menu 2 daar vertelden ze mij dat het peildatum op 28 Januari ligt.
Voor die datum moet hij geschorst zijn.
Waarschijnlijk is dit voor je eigen auto het geval.
Heb een auto uit Duitsland ingevoerd.
Mijn kenteken is aangemaakt op 28-04-2011.
Mijn kenteken is aangemaakt op 28-04-2011.
Dat klopt dan precies voor jouw auto.
Als je elke keer drie maanden bij 28-4 optelt dan kom je op 28-1 uit. Dan gaat jouw tijdvak in.
Je moet in het eerste kwartaal uitkomen.
Als je elke keer drie maanden bij 28-4 optelt dan kom je op 28-1 uit. Dan gaat jouw tijdvak in.
Je moet in het eerste kwartaal uitkomen.
mij is net hetzelfde verteld door een klant die het 2x aan de belastingdienst gevraagd heeft voor de zekerheid . dit verhaal klopt het is pas vandaag besloten omdat het anders niet haalbaar was voor de belasting .
mijn ervaring is inderdaad dat je per tijdvak betaalt. Maar gelukkig hebben ze nog een ander regeltje, namelijk dat je verrekent voor het deel van het tijdvak ervoor.
Net een andere dagelijkse auto gekocht en toen kreeg ik netjes terug wat ik teveel had betaald voor mijn vorige auto en prompt kwam er een incasso overheen voor de periode tot het volgende tijdvak van de huidige auto. Op het begin van het tijdvak van de huidige auto zou ik weer gewoon per drie maanden gaan betalen. Bij de belastingdienst geldt de regel: een dag geen MRB hebben betaald is een dag niet geleefd.
En met 150 euro per maand wil ik het risico niet nemen. En als het verhaal zou kloppen dan zou ik veel zorgvuldiger moeten zijn bij de aanschaf van een tweedehands en bovendien zou ik de auto dan telkens na 2 maanden en 28 dagen over kunnen schrijven naar mijn vrouw. En zij dan na 4 dagen weer terug naar mij. Strippenkaartje bij het postkantoor?
Net een andere dagelijkse auto gekocht en toen kreeg ik netjes terug wat ik teveel had betaald voor mijn vorige auto en prompt kwam er een incasso overheen voor de periode tot het volgende tijdvak van de huidige auto. Op het begin van het tijdvak van de huidige auto zou ik weer gewoon per drie maanden gaan betalen. Bij de belastingdienst geldt de regel: een dag geen MRB hebben betaald is een dag niet geleefd.
En met 150 euro per maand wil ik het risico niet nemen. En als het verhaal zou kloppen dan zou ik veel zorgvuldiger moeten zijn bij de aanschaf van een tweedehands en bovendien zou ik de auto dan telkens na 2 maanden en 28 dagen over kunnen schrijven naar mijn vrouw. En zij dan na 4 dagen weer terug naar mij. Strippenkaartje bij het postkantoor?
Let op! Schorsen hoeft niet
Het alternatief is betalen
Als je schorst, dan krijg je het teveel betaalde terug, dus geen paniek, je kan ook op 2, 3, 4 of 5 januari schorsen. Het "grappige" is dat je dan een aangepaste rekening krijgt van de belastingdienst, het maandbedrag - wat je terug krijgt (en natuurlijk wat je moet betalen).
Bij de Disco 2 (donor) een prachtige rekening op die manier gekregen. Gekocht, naar huis gereden en na een paar dagen besloten om te schorsen.
Op deze manier kan je dus gerust nog een nieuwjaarsrit maken of tot het weekend genieten.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f3e8cb185dbf8e8a98227f7018de156', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16930273, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Als je schorst, dan krijg je het teveel betaalde terug, dus geen paniek, je kan ook op 2, 3, 4 of 5 januari schorsen. Het "grappige" is dat je dan een aangepaste rekening krijgt van de belastingdienst, het maandbedrag - wat je terug krijgt (en natuurlijk wat je moet betalen).
Bij de Disco 2 (donor) een prachtige rekening op die manier gekregen. Gekocht, naar huis gereden en na een paar dagen besloten om te schorsen.
Op deze manier kan je dus gerust nog een nieuwjaarsrit maken of tot het weekend genieten.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1f3e8cb185dbf8e8a98227f7018de156', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16930273, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Ik kreeg van mijn motorfiets een automatische afschrijving van €1,00 euro, Betaal automatisch en had hem geschorst en voor die maand hebben ze dat bedrag nog afgeschreven. Denk als ik geen automatische machtiging had afgegeven dat ik daarvoor een hamburger had kunnen halen.
Re: denk dat ik het gevonden heb ??
Gevonden op de site van de belastingdienst, (tab "auto en vervoer" ) staat helaas niks bij over schorsen, maar ik denk dat het er wel uit voortvloeit.
Oldtimervrijstelling: vanaf wanneer betaal ik weer motorrijtuigenbelasting?
Moet u door de wijziging in de oldtimervrijstelling vanaf 1 januari 2014 weer motorrijtuigenbelasting betalen? En maakt u geen gebruik van de overgangsregeling? Dan betaalt u vanaf 1 januari 2014 volledig motorrijtuigenbelasting voor uw oldtimer. De ‘datum eerste afgifte Nederland’ die op uw kentekenbewijs staat bepaalt het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt. Dit tijdvak begint op 1 januari 2014, of binnen 3 maanden daarna. Een tijdvak duurt 3 maanden.
Voorbeeld:
De ‘datum eerste afgifte Nederland’ van uw auto is 8 mei 1985. Uw tijdvakken beginnen dus op 8 mei, 8 augustus, 8 november en 8 februari. Het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt, begint dan op 8 februari 2014.
Als u gebruikmaakt van de overgangsregeling voor oldtimers, betaalt u motorrijtuigenbelasting per kalenderjaar. U hoeft de motorrijtuigenbelasting pas te betalen als u van ons een acceptgiro hebt ontvangen. U krijgt deze acceptgiro in het 1e kwartaal van 2014.
Zo te lezen hebben de belastingtelefoon miepen het toch bij het rechte eind.
Prettige jaarwisseling en een goed 2014, voorzichtig met
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 22:11 door Frans Bonnes.
Oldtimervrijstelling: vanaf wanneer betaal ik weer motorrijtuigenbelasting?
Moet u door de wijziging in de oldtimervrijstelling vanaf 1 januari 2014 weer motorrijtuigenbelasting betalen? En maakt u geen gebruik van de overgangsregeling? Dan betaalt u vanaf 1 januari 2014 volledig motorrijtuigenbelasting voor uw oldtimer. De ‘datum eerste afgifte Nederland’ die op uw kentekenbewijs staat bepaalt het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt. Dit tijdvak begint op 1 januari 2014, of binnen 3 maanden daarna. Een tijdvak duurt 3 maanden.
Voorbeeld:
De ‘datum eerste afgifte Nederland’ van uw auto is 8 mei 1985. Uw tijdvakken beginnen dus op 8 mei, 8 augustus, 8 november en 8 februari. Het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt, begint dan op 8 februari 2014.
Als u gebruikmaakt van de overgangsregeling voor oldtimers, betaalt u motorrijtuigenbelasting per kalenderjaar. U hoeft de motorrijtuigenbelasting pas te betalen als u van ons een acceptgiro hebt ontvangen. U krijgt deze acceptgiro in het 1e kwartaal van 2014.
Zo te lezen hebben de belastingtelefoon miepen het toch bij het rechte eind.
Prettige jaarwisseling en een goed 2014, voorzichtig met
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 22:11 door Frans Bonnes.
Blij dat je dit gevonden hebt Frans! Wat een wirwar aan info op die site....
Frans Bonnes Schreef:
Moet u door de wijziging in de oldtimervrijstelling vanaf 1 januari 2014 weer motorrijtuigenbelasting betalen? En maakt u geen gebruik van de overgangsregeling? Dan betaalt u vanaf 1 januari 2014 volledig motorrijtuigenbelasting voor uw oldtimer.
Bovenstaande onderstreepte zin is natuurlijk in tegenspraak met het gestelde. Zou het niet zo zijn dat je dan alsnog met terugwerkende kracht vanaf 1 januari moet betalen? Dat de Peildatum alleen is om de "workload" bij de belastingdienst te verlagen?
Heb mijn 90 nu geschorst maar gezien datum eerste toelating van 28-2-1986 zou dat dus pas 27-2-2014 hoeven?
Dan zou ik er nog bijna 2 maanden in kunnen rijden.
Moet u door de wijziging in de oldtimervrijstelling vanaf 1 januari 2014 weer motorrijtuigenbelasting betalen? En maakt u geen gebruik van de overgangsregeling? Dan betaalt u vanaf 1 januari 2014 volledig motorrijtuigenbelasting voor uw oldtimer.
Bovenstaande onderstreepte zin is natuurlijk in tegenspraak met het gestelde. Zou het niet zo zijn dat je dan alsnog met terugwerkende kracht vanaf 1 januari moet betalen? Dat de Peildatum alleen is om de "workload" bij de belastingdienst te verlagen?
Heb mijn 90 nu geschorst maar gezien datum eerste toelating van 28-2-1986 zou dat dus pas 27-2-2014 hoeven?
Dan zou ik er nog bijna 2 maanden in kunnen rijden.
Hum,
En dan word je als burger geacht de wet te kennen.
Mijne is van 11-12-**** dus dat zou dan betekenen dat dit 11 maart gaat spelen?
Zou misschien ook verklaren waarom ik nog geen post gehad heb?
Zucht,
0800-0749 toch morgen maar even bellen......... In die maanden kan je nog leuke dingen doen.
Maar wil geen gokje doen van meer dan 300,- euro.
En dan word je als burger geacht de wet te kennen.
Mijne is van 11-12-**** dus dat zou dan betekenen dat dit 11 maart gaat spelen?
Zou misschien ook verklaren waarom ik nog geen post gehad heb?
Zucht,
0800-0749 toch morgen maar even bellen......... In die maanden kan je nog leuke dingen doen.
Maar wil geen gokje doen van meer dan 300,- euro.
Had 'm al geschorst, maar als dit klopt ga ik de schorsing weer opheffen. De mijn is van 15-12, dus kan dan tot 14 maart rijden! Jammer van de 24 euro van het schorsen.
Hans
Hans
Nou net gebeld: Ja hoor !!
QuoteHet stuk je wat Frans gevonden had De ‘datum eerste afgifte Nederland’ van uw auto is 8 mei 1985. Uw tijdvakken beginnen dus op 8 mei, 8 augustus, 8 november en 8 februari. Het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt, begint dan op 8 februari 2014. Klopt
Het was nog maar 5 over acht en de damen begon al te klinken alsof het "weer zo'n dag zou worden" maar stond me vriendelijk te woord.
Vertelde het door Frans gevonden verhaal en motiveerde het ook netjes!
Ze kreeg inderdaad wel vaken de klacht dat het wel erg slecht te vinden is op de site.
Dus nog een paar maanden feest !!! YES !!!
Katteker
Thanks Rob
QuoteHet stuk je wat Frans gevonden had De ‘datum eerste afgifte Nederland’ van uw auto is 8 mei 1985. Uw tijdvakken beginnen dus op 8 mei, 8 augustus, 8 november en 8 februari. Het 1e tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt, begint dan op 8 februari 2014. Klopt
Het was nog maar 5 over acht en de damen begon al te klinken alsof het "weer zo'n dag zou worden" maar stond me vriendelijk te woord.
Vertelde het door Frans gevonden verhaal en motiveerde het ook netjes!
Ze kreeg inderdaad wel vaken de klacht dat het wel erg slecht te vinden is op de site.
Dus nog een paar maanden feest !!! YES !!!
Katteker
Thanks Rob
Nou dat is toch weer goed nieuws op 2 Januari, met dank aan Frans. Veel plezier de komende km's en koester de mooie momenten nu het nog effe kan
Gr, Bart
Gr, Bart
Ook al een paar keer gebeld vanmorgen, maar steeds alle lijnen bezet, en dan wordt je vriendelijk verzocht weer eens terug te bellen...
Maar idd goei nieuws.
Net nog maar eens gebeld. Een hele vriendelijke mevrouw gesproken. En garandeerd dat je als je niet in de overgangsregeling valt, je vanaf
je peildatum betaald. Dit is eerste registratiedatum in nederland.
In mijn geval 22 maart. Das dan weer een gelukje.
Helaas kon ze geen mail sturen ter bevestiging, das dan wel weer jammer.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2014 09:14 door bram-rrc.
Maar idd goei nieuws.
Net nog maar eens gebeld. Een hele vriendelijke mevrouw gesproken. En garandeerd dat je als je niet in de overgangsregeling valt, je vanaf
je peildatum betaald. Dit is eerste registratiedatum in nederland.
In mijn geval 22 maart. Das dan weer een gelukje.
Helaas kon ze geen mail sturen ter bevestiging, das dan wel weer jammer.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2014 09:14 door bram-rrc.
bij mij precies hetzelfde ook pas vanaf 22 maart betalen
alleen jammer dat ik hem al op 31dec geschorst en gestald heb
{Frans had je dat niet eerder kunne zegge}
maarja haal um tog weer effe op
Alan
alleen jammer dat ik hem al op 31dec geschorst en gestald heb
{Frans had je dat niet eerder kunne zegge}
maarja haal um tog weer effe op
Alan
GRRRR
snap er geen F*ck meer van??? vandaag een brief van de BD dat ze omstreeks de 28ste de eerst betaling afschrijven
en je kan bellen wat je wilt maar kom er gewoon niet doorheen
Nog meer deze brief ontvangen?
Alan
snap er geen F*ck meer van??? vandaag een brief van de BD dat ze omstreeks de 28ste de eerst betaling afschrijven
en je kan bellen wat je wilt maar kom er gewoon niet doorheen
Nog meer deze brief ontvangen?
Alan
Je moet ook niet bellen maar een aangetekende brief naar Apeldoorn en niet naar de regioafdeling. Alles schriftelijk doen.........bla bla bla verhalen kennen we wel!
En nooit instemmen met een automatische afschrijving !
Sterkte en succes
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
En nooit instemmen met een automatische afschrijving !
Sterkte en succes
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Van het weekend een blauwe envelop in de bus voor mijn 90 (eerste toelating 28-2-1986) (zie posting hierboven).
Aanslag voor de periode 28 nov 2013 t/m 27-02 2014. Volgens mij onterecht omdat ik pas vanaf de peildatum zou moeten betalen.
Auto heb ik op 30 dec geschorst en op 9 feb er weer uitgehaald en vandaag weer geschorst. Dit ivm Bikkelweekend en de onduidelijke berichtgeving eind vorig jaar.
Vandaag gebeld met de belastingtel en die wist mij te melden dat de aanslag terecht is omdat dat het HUIDIGE beleid is. Indien de auto na 1 jan ontschorst wordt moet je vanaf die datum betalen. Had ik hem dus niet geschorst in dec 2013 en pas op 26 feb geschorst dan had ik al die tijd zonder MRB te betalen rond mogen tuffen.
Hoe krom kunnen we het verzinnen (en ook niet makkelijker).
Maar een bezwaar indienen want dit trekt nergens op.
Aanslag voor de periode 28 nov 2013 t/m 27-02 2014. Volgens mij onterecht omdat ik pas vanaf de peildatum zou moeten betalen.
Auto heb ik op 30 dec geschorst en op 9 feb er weer uitgehaald en vandaag weer geschorst. Dit ivm Bikkelweekend en de onduidelijke berichtgeving eind vorig jaar.
Vandaag gebeld met de belastingtel en die wist mij te melden dat de aanslag terecht is omdat dat het HUIDIGE beleid is. Indien de auto na 1 jan ontschorst wordt moet je vanaf die datum betalen. Had ik hem dus niet geschorst in dec 2013 en pas op 26 feb geschorst dan had ik al die tijd zonder MRB te betalen rond mogen tuffen.
Hoe krom kunnen we het verzinnen (en ook niet makkelijker).
Maar een bezwaar indienen want dit trekt nergens op.