Pagina 1 van 1

Van Land Rover naar Land Bouwer

Geplaatst: di 25 feb 2014, 20:12
door Rudolff
Ik ga de stoute schoenen aantrekken en mijn 109 bij de rdw groningen aanbieden als landbouwvoertuig. Ik heb inmiddels wat mensen gesproken die hetzelfde gedaan hebben met andere auto's en het schijnt te kunnen.

Een 17-jarige jongen met een Daihatsu Rocky vertelde dat hij zelfs geen begrenzing hoefde te gebruiken omdat het een terreinwagen betreft, ongeloofelijk, hij rijdt dus zonder rijbewijs elke dag van huis naar school met alleen een driehoek en een trekhaak. Als ze deze wet nou hadden aangepakt ipv de oldtimers had ik dat wel begrepen.

Ik onderhoud met een vriend een stuk bos van staatsbosbeheer in de winter, met die vergunning wil ik de heren van de rdw overtuigen van het land- bosbouw gebruik van de 109. Ik rij nog geen 1000 km per jaar en dan meest van de tuin naar de vuilstort en van bos naar de houtstapel. Furstenau is vanuit Emmen zelfs met beperkte snelheid nog wel te doen, dus dat kan dan ook nog wel.

Alleen is mijn trekhaak de standaard die op een 109 zit. Ondanks de goedkeuring van 3500 kg op het kenteken mag ik daar maar 750 kg mee trekken. Heeft iemand nog een goedgekeurde liggen? Die gaan tot 2500 kg dacht ik, maar dat is ook meer dan genoeg. Met een nog betere trekhaak komt het misschien nog beter over, want ik heb begrepen dat je wel even moet praten voor ze er mee akkoord gaan.

Als iemand verder nog tips heeft hoor ik het graag. Ik plan de afspraak begin maart.

Groet Ruud

Re: Van Land Rover naar Land Bouwer

Geplaatst: wo 26 feb 2014, 19:38
door Mark
natotrekhaak....?

Re: Van Land Rover naar Land Bouwer

Geplaatst: wo 26 feb 2014, 21:03
door Jacob
Ja je mag dan van je erf met de kortste weg naar je land rijden. Of naar een andere landbouw georiƫnteerde actie
Maar je mag een trekker niet gebruiken als personen vervoer.

De politie staat wel eens op de landbouw scholen te posten of de trekker niet als vervoer middel gebruikt word.
Gaat vaak goed en word gedoogt. Maar wettelijk schijnt het dus niet te mogen.

Maar ja zo lang het goed gaat.

Maar na fusthou moet en wel een kenteken hebben. (Dat is in Duitsland verplicht ook voor landbouw voertuigen)

Veder moet je hem
Ook verzekeren als landbouw voertuig. En niet als auto en dan geen ongeluk veroorzaken met 80 kilometer per uur.
Dat mag een landbouw voertuig niet ook niet van de verzekering. Met alle risico die daar bij horen.

Maar erg leuk project als je de risico kent... Ik ken veel Unimog met snelle assen die zo rond rijden.
Ik zal zeggen doen en genieten.

S6s

Re: Van Land Rover naar Land Bouwer

Geplaatst: wo 26 feb 2014, 22:18
door Rudolff
Ja het is een gekke wet, zal ook wel weer veranderen, maar zolang het kan is het beter dan hem geschorst laten staan. Met de regen van de laatste maanden was het bos onbegaanbaar met gewone auto's, dan mis je de 109 wel. Wist je trouwens dat personenvervoer wel kan als het om arbeiders gaat die je voor de klus nodig hebt? Ik kan de bankjes gewoon laten zitten. De kist met kettingzaag, snoeischaren, brandstof e.d. Ga ik een vaste plek geven. Laat het spul er gewoon inzitten, ben dus altijd op weg naar een klus en dat is 80% van de tijd ook zo.

Alleen die trekhaak moet ik nog hebben, dat schijnt wel belangrijk te zijn bij landbouwvoertuigen. Een nieuwe kan natuurlijk ook, maar als iemand er eentje over heeft?

Re: Van Land Rover naar Land Bouwer

Geplaatst: do 27 feb 2014, 11:52
door robbert
Volgens mij is die 750 kilo trekhaak al genoeg.
Als je naar duitsland rijdt moet je een gv (grensvervoer) kenteken aanvragen.