Pagina 1 van 1

defender 90 start niet meer (sluiting Lampconsole dashboard)

Geplaatst: do 27 feb 2014, 12:54
door remy
Hoi Prikkers,

Wie helpt mij verder. Omdat mijn dynamo qua laadspanning fluctuerende tussen 12.1 en 13,8 volt en de accu regelmatig leeg was. Kreeg ik als tip om eens te kijken naar het accuspanningslampje in het lampenconsole onder de snelheidsmeter. De werking van het lampje zou van belang zijn om een spanningsveld te creƫeren waardoor de dynamo pas goed kan werken.

Lampconsole gemonteerd, bleek er geen lampje gemonteerd te zijn voor de accuspanning. Nu komt het probleem........

Ik heb met mijn stomme kop en een lopende motor het lampje van het oliesignaal losgehaald, waardoor de motorabrupt afsloeg!!!!

Ik heb meteen het lampje teruggeplaatst. Maar nu start de motor voor geen meter meer! Startmotor gaat als een malle maar de motor pakt niet aan. Ik ruik bij langdurig proberen benzine.

Mijn vraag wat heb ik gesloopt.... Bobine, startrelais, Lampconsole of wat anders???

Wie helpt mij verder, alvast bedankt voor jullie reacties

Groeten Remy

Re: defender 90 start niet meer (sluiting Lampconsole dashboard)

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 11:03
door pascal ubags
hoi
denk dat dit heel heel heel moeilijk wordt om dit schriftelijk op te lossen.
dan krijg je reacties van kijk daar eens na en dit kan het zijn en zus en zo.
dus denk dat je met het juiste schema, behorende tot jou auto, 90 met bouwjaar, moet gaan meten en redeneren.

een ding kan ik je wel vertellen.
als je dynamo niet bekrachtigd wordt( bijv doordat je accu dasbord lampje eruit is of stuk is) dan
meet de accu spanning bij stilstand,start de motor en je meet accu spanning, als je dan gas geeft zo rond de 2000 toeren gaat de spanning omhoog en meet je dynamo spanning hij gaat dan laden.

dus zonder lampje gaat je dynamo niet bij 1000 toeren maar veel later laden.
hij doet het wel maar wordt niet bekrachtigd.

dit heeft niets te maken met wel of niet starten, normaal gesproken.

sleutelen aan elekt met accu erop is en blijft een probleem,

het olie lamje heeft ook geen invloed op wel en niet lopen.

zou zeggen verdiep je eens in het juiste elekt schema en werking.
of laat een elekto man eens erna kijken.
er zit vast een geintresseerdt laro man ook bij jou in de buurt.
gr pascal

Re: defender 90 start niet meer (sluiting Lampconsole dashboard)

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 12:41
door disco ronl
loop eerst eens alle zekering na, ook die in de motor ruimte, mogelijk door een spannings piek na het verwijderen van het lampje is er een uit geklapt, klinkt raar maar je weet maar nooit.

Re: defender 90 start niet meer (sluiting Lampconsole dashboard)

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 14:52
door mvd1968
Motor draait wel rond? Dan is je startrelais niet de oorzaak
Check de bougies of die goed vonken, Vonkt die goed dan is de bobine/ontsteking niet het probleem
Ik neem aan dat hij ook niet even aanslaat of onregelmatig loopt?
Check de benzine toevoer, het ruiken van benzine is niet genoeg, misschien krijgt je carburateur niet voldoende benzine, brandstof pomp?
Check al je zekeringen en relais.

Als al deze zaken in orde zijn dan zou die moeten lopen.

Mischien heb je gewoon stomme pech dat er net iets anders defect is gegaan wat niet met het verwijderen van het lampje te maken heeft gehad. Je startmotor kan ook defect zijn of niet meer goed vastzitten. Als die ronddraait en niet aangrijpt dan is het je start motor of je startrelais.

Als je stap voor stap zaken uitgaat sluiten kom je er vanzelf

Succes



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2014 13:54 door mvd1968.

Re: defender 90 start niet meer (sluiting Lampconsole dashboard)

Geplaatst: vr 28 feb 2014, 19:12
door G-men (Gargamel)
Zekeringen..... denk dat je per ongeluk sluiting gemaakt waardoor de ontsteking geen spanning heeft. (kun je ook meten op de + van de bobine.
Moet 9 of 12v zijn afhankelijk van je ontsteking.
Als je de originele glazen zekeringen nog hebt, even controleren of ze goed contact maken in de houders en echt even meten. soms is niet of zeer slecht te zien dat er eentje kapot is.
Laadcontrolelampje is idd nodig om een magnetisch veld op te werken, aan 1 kant staat +12 vanaf contact andere kant gaat naar de spanningsregelaar van de dynamo.

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<

Re: defender 90 start niet meer (sluiting Lampconsole dashboard)

Geplaatst: za 01 mar 2014, 23:16
door Remy
Allereerst bedankt voor jullie reactie's...

Na alle zekeringen gecontroleerd te hebben waarvan er geen een defect bleek te zijn. De laro even een paar uur laten staan, vanwege een verjaardag.
Dezelfde avond nog maar even een poging gedaan om de laro te starten.... en wat denk je, starten lopen. Naar alle waarschijnlijkheid heb ik motor gewoon
laten verzuipen, dit verklaard ook de benzinegeur die ik rook toen de laro niet wou starten.

Ik heb daarna direct, nadat ik de accu afgekoppeld had het accuspanningslamphoudertje voorzien van een vers lichtje en meteen een Dietz voltmeter geplaatst
rechtstreeks op de accu. Nu meet ik bij stationair lopen 13 volt en bij rijden 13,8 volt. Lijken mij de juiste waarden.

Ik heb weer een wijze les geleerd... Koppel altijd de accu af bij het werken aan electronica in de laro .

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Groeten Remy

Re: defender 90 start niet meer (sluiting Lampconsole dashboard)

Geplaatst: za 01 mar 2014, 23:53
door Michel WaZ
Altijd je accu afkoppelen als je gaat sleutelen dat is gewoon het eerste wat je doet!

RRC '86 V8