Pagina 1 van 1
En weer een PAT
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 21:12
door CoffeeEric
Ben nieuw op dit forum maar wilde jullie mijn verhaal in ieder geval niet onthouden.
ik ben sinds December in het "gelukkige" bezit van een one-ten uit '84.
Origineel Nederlands, (datum eerste afgifte en datum eerste toelating zijn hetzelfde)
Kenteken op de RDW site ingetoetst en daaruit kwam dar er eigenlijk maar ??n ding stond, 3,5 V8
Er zit een 3.5 efi in( ja ja weet dat t niet origineel is, maar wel een 3.5)
Kenteken zelf begint met een letter combinatie gevolgd door cijfers, en dan weer letters, ergo ook geen rode vlaggen.
Ik wilde er mee op benzine gaan rijden , omdat ik toch niet veel rij, het kwarttarief is geen optie, omdat ik dan drie maanden per jaar niet kan rijden, en daar heb ik m niet voor.
De auto had tot begin 2013 op benzine gereden en was in 2013 op gas gezet.
Jullie raden het al, eigenlijk verraad de titel het.....omzetten op benzine gaf de keurmeester aanleiding tot een PAT keuring. Het VIN nummer was niet origineel.
Dit gebeurde in Waddinxveen.
De alleraardigst balie medewerker aldaar, vertelde me dat ik de keuring ook in Amsterdam mocht doen, ik moest de RDW bellen en aan de medewerker daar vragen om een PAT keuring in Amsterdam, waarna een afspraak gemaakt zou worden.
Een keer raden wat de telefonist zei, doen ik belde voor een PAT keuring,...... hij zei dus "een WAT keuring?"
En maakte een afspraak voor een herinslag , cq vin keuring.
Ik netjes op de afgesproken tijd in Amsterdam, zei de keurmeester aldaar dat ik de verkeerde keuring had...........
Onverrichte zaken weer naar huis..........
Een week later kreeg ik de "uitnodiging" voor de PAT keuring, en tjonge jonge, als je de officiele brief leest denk je echt dat je een crimineel bent.
Vorige week op weg naar de keuring, mocht er niet bij zijn en was naar huis gegaan.
Ik werd 's-middags gebeld, met de mededeling dat m'n Chassis " niet kon worden geïdentificeerd" nou ik kan je vertellen dat de moed je dan in de schoenen zakt. Thuis hadden we na het Wadinxveen verhaal de Landrover omgedoopt in de Plant-Rover.......... (er stonden nog niet veel verhalen op het net, en wat er stond was niet positief)
Ik ging als de wiedeweerga naar het keurstation, en had een gesprek met de keurmeester, ik heb nl geen idee of hij de keuring alléén had gedaan of dat ' t een heel team was. Heb nog geen idee hoe dat gaat.
Hij legde me uit dat er niet bepaald kon worden of "mijn" chassis ook in het buitenland zou rond rijden, en dat mag niet.
Wat mij het meeste stuitte was de opmerking die de beste man maakte en mij niet geruststelde , hij was het nl zat dat er iedere keer van die omgekatte Landrovers binnen kwamen....... En wees op "weer een voorbeeld" op de brug, van een hele mooie pickup met 2010 koets en 2010 motor, en oud kenteken ... Ik bedacht me dat er van schuldig uitgegaan wordt. Hierna durfde ik ook niet veel meer te zeggen...
Ik vroeg alleen nog of de eerste twee letters van mijn kenteken ook echt uit '84 zijn, en nadat hij mijn kenteken ingetoetst had, zag ik dat de auto eerst een geel kenteken had in '84 (waarschijnlijk daarmee geleverd)daarna binnen een jaar een grijs en in '91 weer een geel, en dat kenteken zat er nu op....... Uit '91 dus.
De auto mocht ik meenemen met de papieren ook maar er moest nog "vervolg onderzoek" plaatsvinden, en nu ben ik "lost"
Kan niets terug vinden over het het "vervolgonderzoek" behalve dat de keurmeester zei dat dat in 99% van de gevallen "niet goed uitpakt"
Wat ik wel bedacht, is dat "mijn" auto, of chassis nooit in het buitenland terecht gekomen kan zijn zonder export papieren.dus dat verhaal dat mijn Chassis in het buitenland rond rijdt zou weerlegd kunnen worden. Of is dat niet zo?
Voordat jullie er iets, uiteraard goedbedoeld van zeggen, het is qua carrosserie helemaal een 84er met schuiframen Ed. Er zit een trekhaak op uit 84, met plaatje...... Het plaatje onder de motor kap is nooit losgeweest (originele rembekrachtiger en originele popnagels) zekeringen kast, glazen zekeringen.
Originele Salisbury assen met trommel remmen, tja wat moet ik er van zeggen.........
Chassis ziet er erg goed uit (eigenlijk te mooi voor een '84-er) maar hij heeft ook heel lang stil gestaan, van 2000 tot 2013 en het VIN nummer zit er slordig in (ik begreep dat dat normaal was voor auto's van voor '86)
Ik kan ook niet de historie achterhalen ,wat ik ook probeer, de vorige eigenaar, heeft m van een Veiling gekocht, de eigenaar van het garage bedrijf wat falliet was gegaan(2008)heb ik ook aan de lijn gehad, die zei dat hij van de huisbaas was geweest, die heb ik ook aan de lijn gehad, en hij zei dat hij m uit weer een ander faissisement had.........
Brengt wel ongeluk deze Plant-Rover........ Schept ook al geen hoop voor de uitkomst.
De situatie is nu zo dat ik nog met de auto mag rijden, heb de papieren nl nog, betaal ook wegenbelasting,,,op gas wel te verstaan....tank is er wel uit.
En ben aan het wachten op de beslissing van onze overheid.
Als jullie nog ideeën hebben......
Eric
Re: En weer een PAT
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 21:43
door Bart van Dessel
Ik vermoed dat er een ander chassis onder is gekomen omdat het originele chassis verrot was (heel normaal voor bouwjaar/leeftijd), waarschijnlijk is er geen nieuw maar een ander chassis onder gekomen en heeft de toenmalige eigenaar zelf (of iemand opdracht gegeven) het chassisnummer ingeslagen. Je zou evt. rechtsbijstand in kunnen schakelen maar heel veel kans heb je niet. Als de RDW én de politie het chassis niet kunnen identificeren dan heb je nog maar weinig troeven.
Sterkte in ieder geval.
Gr, Bart
Re: En weer een PAT
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 22:11
door CoffeeEric
Tnx
Re: En weer een PAT
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 22:26
door Apke
Als het is wat Bart schrijft, dan kan je alleen nog duimen dat het goed komt.
Op zich zou een nieuw chassis geen probleem hoeven te zijn, als de auto daarvoor en daarna bij de RDW is langs geweest. Geen idee of je de auto van een particulier of een bedrijf hebt gekocht, maar misschien is het nog te achterhalen wat er in het verleden allemaal gebeurd is. Voor de meeste dingen is een logische verklaring, maar de RDW houd niet van uitzoeken (zo is me verteld) en ze willen graag alles duidelijk hebben.
Momenteel wordt mijn Discovery 2 gerestaureerd (schade) en is het chassis net terug van de verzinkerij. Er wordt een donor koets op geplaatst van een andere Discovery 2. Vooraf de RDW langs laten komen, alles genoteerd en voorzien van zegels. Ze waren blij dat ze vooraf uitgenodigd waren omdat ze een hekel hadden aan een zoekplaatje achteraf.
Probeer zoveel mogelijk informatie van jou auto te achterhalen, vorige eigenaren, reparaties, enz. Hoe beter je de history kan aantonen, hoe makkelijker je het die mannen maakt.
Succes ermee.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c8b741af2ecba935597471aa6f03d3a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17061978, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: En weer een PAT
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 23:05
door CoffeeEric
Ik wil(de) het ze ook zo makkelijk mogelijk maken, maar kan helaas de historie niet achterhalen door de wet op de privacy........
was al blij dat ik zover was gekomen, de motor is er in ieder geval door de vorige eigenaar ingezet,(de oude was vastgelopen) maar het chassis weet ik niet.
ik vermoed dat het ergens eind negentig of begin 2000 gebeurd is.Just a hunch.....ook omdat de auto zo lang geschorst is geweest.
Baal d'r wel van, wilde wel erg graag een originele Nederlandse one-ten.
Ga op zoek naar een andere, heb waarschijnlijk een hele mooie carrosserie die ik zo kan gebruiken
Als ik nog meer kan achterhalen, zou ik dat dan nog kunnen inleveren of zo?
Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2014 22:06 door CoffeeEric.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 23:25
door Apke
Alle informatie in een boekje op de bijrijders stoel leggen kan in ieder geval geen kwaad
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('677eb695ece459b28bcf387a1ef32e7f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17062071, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: En weer een PAT
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 23:34
door Larofun
Hoi Eric,
Er zijn voorbeelden dat meteen het kenteken wordt ingenomen. Weet niet of er per keuringsstation ander mee wordt omgegaan maar dit lijkt me toch wel enigszins positief. Lijkt me dat daar beleid over is. Misschien staat alleen je chassis ter discussie. RDW heeft vaak meer info dan je denk en als de rest van de auto "klopt" zou je kunnen vragen of een chassis wissel een optie is. Zou je er een nieuw chassis onder kunnen zetten. Geen idee of dit gaat werken maar is in ieder geval de moeite om navraag over te doen. Mijn 110 is aardig meer verbouwd maar alles was netjes gedocumenteerd en te herleiden. Dan kan er erg veel bij RDW.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 01:27
door Andrew Colville
Misschien helpt een heritage certificaat?
Link Naar BMIHT
Alle gegevens die genoteerd zijn tijdens productie worden weergeven op het certificaat, een de RDW accepteerd ze over het algemeen.
Misschien kun je dan met een nieuw chassis of herinslag alsnog de auto behouden.
Als de auto nooit is geexproteerd dan weet de RDW dat ook, dat neemt niet weg dat imand kan rondrijden met jouw chassisnummer ( cloon van jouw auto ) het lijkt mij echter als jouw auto buieten het chassis om klopt dat het ook de originele auto is en dat die recht heeft op zijn eigen originele identiteit.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 13:10
door Andtee
Heb ook ooit een PAT keuring gehad
wordt uitgevoerd door de politie en niet door de RDW
Ze kijken dan naar andere aanwijzingen om de leeftijd vast te stellen
nummers op de assen bijvoorbeeld
( in mij geval een RRC zou er ook nog nummers in de body staan)
Als alles verder origineel is en alleen het nummer niet goed leesbaar is moet het goedkomen !
Je hebt dit helaas te maken met alle rommelaars die snel geld willen verdienen !
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 15:55
door CoffeeEric
Bedankt voor alle reacties! @Andrew, bedankt voor de link, ben er meteen mee aan de slag gegaan! Zou toch zonde zijn als tie van de weg moet!
Ik heb er ook een mailtje aan gewaagd of ik t eerste, originele kenteken kan terug krijgen!
Heb net een mailtje terug gekregen of ik een kopie van m'n kenteken wil opsturen! Dus dat bied perspectieven...
Ik houd jullie op de hoogte, and
keeping fingers crossed!
Eric
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 16:33
door Gerard90
Eric,
De rdw maar zeker de politie kan in het kentekenregister de zogenaamde levenscyclus van een voertuig raadplegen. Daar staan alle kentekenhouders (eigenaren historie) in geregistreerd. Dit kan de rdw of politiemensen helpen om het spoor terug te volgen en misschien kan er zo vastgesteld
worden waar het mis is gegaan. Je kunt het niet zelf raadplegen, ik zou ze wel vragen om het te raadplegen. Mogelijk bevestigt het jou kant van verhaal en kun je de twijfel in je voordeel om zetten.
Gr Gerard
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 17:35
door Ben leert elke dag van zijn Laro's
Nou lees ik hier toch regelmatig dat wanneer men in Wadinxveen een auto laat keuren dat er een PAT onderzoek uit voorkomt.
Lees ik dat omdat het bij mijn series II ook gebeurt is, of kunnen we beter niet meer met onze landrovers naar Wadinxveen gaan
Bij mij kwam het door een zeer onplezierig overkomende keurmeester, die eigenlijk een andere auto aan het keuren was en in ene zich met de keuring van mijn Landrover zich ging bemoeien.
En Pats boem een PAT keuring.
Die van mij is er doorheen gekomen, met dank aan Ron B, maar het lijkt daar vaak voor te komen.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('581cb40748f1fc60ac8382e823e23e46', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17063265, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
Ben
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 17:46
door JanTD5
Ik heb weinig kaas gegeten van RDW bezoeken, behalve zo af en toe de steekproef bij een APK. Maar ook heb het idee dat Wadinxveen wel vaak voorbij komt. Óf ze de grootste en drukst bezochte locatie van ons land dan krijg je logischer wijs meer van dit soort gevallen.
Groeten Jan
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 18:26
door m@rcel110
Andtee Schreef:
-------------------------------------------------------
> ( in mij geval een RRC zou er ook nog nummers in
> de body staan)
>
>
Waar zouden de nummers in de body moeten staan
Gr marcel
GroteFoto-KHWMF8YJ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fa6c05a58c4c44be72b2587d936ab97b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KHWMF8YJ.jpg', '', 17063325, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.mijnalbum.nl]
Landrover oneten 200 TDI 1983 verkocht naar USA
RRC met GMC 6.2 V8 Diesel power project ombouw en 350 TBI
VW Lupo voor de vrouw
Peugeot 307 SW 2.0 HDI voor het wark Total loss
Renault Scenic 1.9 Dci voor het wark
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:28
door neef Henk
Ik ben vroeger weleens bij Waddinxveen geweest en altijd prima geholpen. De laaste jaren ga ik naar Amsterdam (dat is dichterbij) maar daar heb ik ook een PAT onderzoek gehad bij een RR Is wel goed afgelopen hoor.
Groeten neef Henk
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:33
door mvd1968
Wat is een alternatief voor wadinxveen? Schiedam?
Serie II 88 RHD boven achterdeur
Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:39
door lex
De boven achterdeur van mijn serie II heeft het begeven. Heeft iemand er nog een liggen, of weet waar ik die kan vinden?
Re: Serie II 88 RHD boven achterdeur
Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:41
door Apke
Verkeerde draadje ???
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('466c573aa5eaf76d603c9d7855ddf96e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17063511, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 20:50
door Marc-my-Words
CoffeeEric Schreef:
-------------------------------------------------------
> .....
> Hij legde me uit dat er niet bepaald kon worden of
> "mijn" chassis ook in het buitenland zou rond
> rijden, en dat mag niet.
>
Dit is een olijke opmerking ... eentje die altijd (of nooit) geldig is.
Immers niemand kan zekerheid geven over het al dan niet rondrijden van een "zelfde" chassisnummer in het buitenland.
Marc
Re: En weer een PAT
Geplaatst: di 11 feb 2014, 23:56
door mvd1968
Als ik de verhalen over de rdw keuringen hier zo lees op het forum krijg ik daar geen blij gevoel bij.
Gaan er ook zaken wel goed en netjes of blijft dat voor ons verborgen? Maw alleen diegene die rottigheid meemaakt laat van zich horen. Kan me toch niet voorstellen dat iedere herkeuringen probelemen geeft? En hoe staat dat bij de andere merken, benzjes etc? Die zullen toch evenveel problemen hebben, neem niet aan dat ze alleen landrovers frustreren?
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 03:03
door Andrew Colville
Je hoort natuurlijk zelden over positief nieuws, mensen en de media uiten het minder goed nieuws liever dan het goed nieuws, en dat is met de keuringen net zo.
Ik heb van een keurmester begrepen dat de RDW door de overheid is gevraagd beter naar bestaande en nieuwe Oldtimer aanvragen en weiziginegen, iedereen ziet dagelijks wel een auto rijden die een oud kenteken heeft ( of juist een recente op een oude auto ) en dus ook de overheid en de rest van de bevolking.
Nu wordt het ze makkelijk gemaakt omdat zo veel autos opnieuw gekeurd worden door de nieuwe regelgeving en het masaal uitbouwen van LPG en ombouwen van diesel naar benzine.
zo zullen er een hoop foute auto's verdwijnen helaas ten kosten van de huidige eigenaar veelal niet bekend met de regels maar ook velen die het wel verdomd goed wisten bij aanschaf.
In mijn klanten kring zijn er ook al problemen met dergelijke auto's, en die rijden hier in het zuiden dus is het niet een station die opvalt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 07:38
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb in de afgelopen tien jaar vele honderden Land Rovers ingevoerd. In totaal misschien 6 keer een PAT onderzoek, waarvan er maar drie daadwerkelijk geen kenteken hebben gekregen.
In principe kan je dus stellen dat de RDW keurig werk levert. Alleen als er iets niet klopt aan een auto is er een redelijke kans dat ze dat zien, maar daar zijn ze voor.
Als men zelf de keuze heeft gemaakt in een te veel verbouwde auto te gaan rijden, heeft men daar waarschijnlijk een aantal jaar financieel voordeel van gehad, maar kon men ook weten dat men met een dergelijke auto beter nooit meer naar de RDW kan gaan.
Ik heb zelf een 110 td5 pickup uit 1983. Chassis origineel, TD5 natuurlijk netjes laten keuren, maar de body was heel slecht en die heb ik vervangen door een heleboel delen van verschillende auto's, waaronder ook wel delen van jongere auto's. Hij heeft ook alle kleuren van de regenboog. Maar ik heb ook het typeplaatje losgehad, omdat ik een nieuw rempedaal heb ingebouwd. Ik zou hem graag omkeuren naar grijs kenteken, maar ik durf er niet mee naar de RDW. Ik laat de RDW tegenwoordig voor elk project bij me langskomen om het project door te spreken en toen de RDW vorige week bij me was heb ik mijn eigen auto ook meteen laten zien en hij zei dat ik hem rustig kon laten omkeuren, maar toch durf ik niet. Hij vindt mijn auto prima, maar hij is niet vaak op de RDW locatie aanwezig, en een andere keurmeester kan er zo maar anders over denken.
Dus heb ik hem geschorst, dat is jammer, maar ik heb er een paar jaar plezier van gehad en nu moet ik hem maar 9 jaar wegzetten tot hij weer belastingvrij is.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 08:10
door mvd1968
Waar kan ik nu exact vinden waar men bij een keuring oplet?
Ik hoor verhalen over slechts chassisnummer check en motornummercheck tot mensen die een Co meting krijgen en een geluidsmeting, en een complete technische check bij de keuring.
Gaat een keurmeester bv mijn wiellagers of fusee speling meten bij een keuring ivm een wijziging aan het voertuig?
Mijn auto is nog APK tot 8-14.
Ik krijg nu het idee dat iedere oldtimer die in de afgelopen 30 jaar maar iets heeft gewijzigd of vervangen aan zijn auto door de RDW met een fileermes wordt ontleed.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2014 07:13 door mvd1968.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 08:12
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Meestal wordt alleen de wijziging gecontroleerd. Maar als de keurmeester twijfels heeft over andere delen kan hij besluiten dat ook te keuren.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 09:30
door redfox
Hoi, hier dan een positief verhaal over herkeuring. 3 jaar gelden een 110 rhd ex.mod met een 2.5 n/a gekocht, ingevoerd met 8 zitplaatsen, lengte richting bankjes achterin. Vorig jaar een 200 tdi ingebouwd uit een donor disco die ik in zijn geheel had gekocht. Toen ik net klaar was blasting toestanden, dus de auto omgebouwd naar grijs kenteken. Bankjes eruit, derde stoeltje voorin en verhoogd dakje en dichte wanden. Toen alles klaar was, eind vorig jaar, eind november afspraak gemaakt voor 1. herkeuring naar grijs 2. aanpassen motor 3. auto op naam van de (eigen) zaak zetten. Bij de RDW aangekomen auto naar binnen, duidelijk gemaakt waarvoor ik kwam. Eeerst chassis nummer controleren, had zelf al schoongemaakt en was goed leesbaar en klopte, was de man blij mee. Grijs kenteken, even rolmaat op hoogste punt dankje en bovenkant portier, geen probleem klopt wel. Motor controle, ik had alle papieren van de donor bij me en een deel van het oude kenteken wat nog over was. Was de man ook blij mee, oude donor kenteken ingetypt, alles was duidelijk. Even naar de motor gekeken, zat wel goed. De rest was administratie. Het is al vaker gezegd, als alles klopt en je hebt de zaakjes goed voorbereid is er , normaal gesproken, niets aan de hand. Bijv. zelf even het chassis nummer schoonmaken en opzoeken, is een klein ding wat de keurmeester in de goede stemming brengt.
Ik had nu een grijs kentekenauto op de zaak, dus verlaagd tarief. Krijg een aanslag voor hoog tarief. Belastingdienst gebeld, die gaf toe dat er iets fout was gegeaan, ik moest even een briefje sturen naar Apeldoorn met een standaard zinnetje dat mijn werd opgegeven. Kopie uittreksel kvk hoefde er niet bij, maar was wel makkelijk zei de man. Dus, briefje gemaakt, kopietje erbij, 2 weken later een correct aanslag en de zaak is opgelost. Nu is alles goed. Het kan dus ook goed gaan. Groet, Barend
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 09:42
door Michel WaZ
Tja onze auto,s ( met alle respect ) staan er best wel om bekend dat 1 auto uit meerdere auto,s kan bestaan.
Ook mijn RDW keurmeester zei dat, waarbij hij ook zei dat andere merken ook niet meer volgens de eisen over Nederlands wegen toeren.
Mijn keurmeester dook eerst onder de motorkap , daarna meteen krabben op het chassis om de VIN letter te controleren.
Komt chassis en koetsletter overeen dan is de druk eraf bij de keurmeester...........en gaat hij rustig na of alle lpg onderdelen zijn verwijdert. De co meting moest ik om vragen........
Mijn keurmeester was/is een correcte man waarmee ik een leuke en leerzame conversatie over oldtimers, LaRo,s heb gehad.
Ik denk dat dit moment ook wordt aangegrepen om het kaf van het koren te scheiden en de RDW keurmeester kan niet veel anders handelen dan volgens de regels die voor hem gelden.
Neemt niet weg dat als je te goeder trouw bent en een PAT onderzoek krijgt het flink balen is.
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 11:23
door CoffeeEric
Is het nou ook zo dat het een "gevoel" is wat de keurmeester moet hebben?
Ik krijg namelijk de indruk dat je de juiste persoon op de juiste dag moet treffen.
Eric
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 11:29
door Art van Blondie
Dat telt zeker mee, en ook je eigen opstelling telt mee.
Als je er zelf relaxed bij staat omdat je weet dat je niks te vrezen hebt, dan werkt dat ook in je voordeel. Als je zenuwachtig wordt, of zelfs een grote bek opzet, dan werkt dat in je nadeel. Keurmeesters zijn wat dat betreft net mensen!
Groet, Art
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 11:35
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Het is de inschatting van de keurmeester, hij is degene die mag bepalen of hij het vertrouwt of niet.
De uitstraling van de auto en de aanbieder en het humeur van de keurmeester zijn allemaal factoren die bijdragen aan de besluitvorming.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 18:09
door mvd1968
Vorige week de afspraak online gemaakt, geen e-mail ontvangen en daarom dezelfde dag nog even gebeld met de RDW. Afspraak stond goed genoteerd. Vandaag nog eens gebeld ivm e-mail met afspraak. Nogmaals gechecked, afspraak staat goed. 5 minuten later werd ik teruggebeld door een van de dames in veendam.
Afspraak was wel ingevoerd maar niet doorgestuurd naar Waddinxveen. maw, nieuwe afspraak maken.
Op de vraag hoe dit kon gaf men als antwoord "waarschijnlijk een internet storing" Op mijn vraag hoe het kwam dat hij wel in het system staat maar niet was doorgestuurd kon men geen antwoord geven.
Daar ging mijn planning, zag voor 1 maart gekeurd te zijn in het water vallen.
ik werd doorgeschakeld naar Waddinxveen en de vriendelijke telefoniste vertelde mij dat de afspraak gewoon bij hen in de agenda stond...pfffff.
Zij begreep er ook niets van.
Opgelucht dat dan wel weer,
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 18:28
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik ontvang ook veel mailtjes van de RDW niet, heel vreemd. Een keurmeester zegt mij gemaild te hebben, dan krijg ik het 1 op 3 keer denk ik. Als ik het naar een speciaal daarvoor aangemaakt hotmail accountje laat sturen gaat het wel goed. Heb ik alleen met de RDW en met niemand anders.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 21:44
door sytse
tijdens het invoeren kijken ze bij de rdw toch overal naar?
zoals of die gestolen is of dat er geen andere auto,s met het zelfde nummer rond rijden?
Met vriendelijke groeten, Sytse
Re: En weer een PAT
Geplaatst: wo 12 feb 2014, 22:52
door Marc-my-Words
sytse Schreef:
-------------------------------------------------------
> tijdens het invoeren kijken ze bij de rdw toch
> overal naar?
> zoals of die gestolen is of dat er geen andere
> auto,s met het zelfde nummer rond rijden?
Precies, daarom is het verhaal van "misschien rijdt er in het buitenland iemand met hetzelfde chassisnr rond) nogal absurd.
Hetzij weten ze dat er een dubbelganger is (en dan is het vrijwel zeker dat er ééntje fout is -- er is natuurlijk altijd nog kans op administratieve foutjes, en dus beide toch goed) ...
Dan wel is het een "als de hemel valt hebben we allemaal een blauw petje" of te wel ... ook het onwaarschijnlijke is mogelijk, de hoofdprijs in de loterij valt ook, ook al is de kans dat jij of ik hem krijgen uiterst klein. Mbt de hoofdprijs in de loterij heb je nog een controle-mogelijkheid, mbt een mogelijke dubbelganger niet ... daarmee kan je dus iedere auto van de weg halen, dwz zolang je niet een zodanig unieke auto hebt dat er bewijsbaar geen dubbelgangers kunnen bestaan.
Oftewel, een kafkaëske toestand zolang er geen duidelijk omschreven klacht/gebrek/fout etc. is.
Marc
PS Als een LandRover nu een (semi)uniek verzamel-object was dan zou ik nog wel iets bij de overdreven bezorgdheid kunnen bedenken. Je maakt een kopie van de oude waardevolle auto en doet het origineel in de opslag, en in de tussentijd rijd je vrolijke kilometers met de kopie, en tegen de tijd dat de kopie zijn glans verloren heeft heb je het origineel, inmiddels nog meer waard, "als nieuw" klaar staan om hetzij verder te rijden dan wel leuk te verkopen aan een verzamel-tijger met veel geld.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 13 feb 2014, 01:04
door Driving Dutchman
Wat een toestanden zeg in mijn thuisland. Ben zo blij dat het hier in Engeland heel wat makkelijker is allemaal met de landrovertjes.
Heb net een dormobile camper uit Frankrijk gehaald en die bleek nog gewoon bij de dvla (rdw) geregistreerd te staan als zijnde in de uk en dus officieel nooit geëxporteerd te zijn geweest naar Frankrijk. Zelfs de originele documenten had de verkoper nog, dus nu hoef ik alleen een nieuwe v5 (kentekenbewijs) aan te vragen met mijn naam erop en verder niets. Geen keuringen, geen douane rompslomp.
Sterkte ermee in ieder geval. Zal voor je duimen dat het allemaal goedkomt.
Michiel
Driving Dutchman
2B4CE817-ED11-4C22-BF5B-5CD5AFCAEC73-7167-0000071A65480718.jpg --> mod_embed_images_loadimage('46db32ea36e57b2a00580019dce6e368', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi251.photobucket.com%2Falbums%2Fgg286%2FDrivingDutchman%2F2B4CE817-ED11-4C22-BF5B-5CD5AFCAEC73-7167-0000071A65480718.jpg', 'http://i251.photobucket.com/albums/gg286/DrivingDutchman/2B4CE817-ED11-4C22-BF5B-5CD5AFCAEC73-7167-0000071A65480718.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi251.photobucket.com%2Falbums%2Fgg286%2FDrivingDutchman%2F2B4CE817-ED11-4C22-BF5B-5CD5AFCAEC73-7167-0000071A65480718.jpg', '', 17065137, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een prettig gestoorde die in een nog natter land is gaan wonen.
Series IIa 109 sw safari 1962 (Hannie)
Defender 110 CSW overland voorbereidt (Nellie)
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 13 feb 2014, 15:24
door Andtee
@marcel
ergens in de kofferruimte
maar waar wilde ze me niet vertellen
wil niet zeggen dat het chassis nummers zijn maar nummer waaraan je dingen kunt herleiden (jaartallen en/of types)
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 13 feb 2014, 20:47
door neef Henk
In de plastic delen (dashbord, deurkaart, middenconsole etc) staan nummers, deze zijn er in de fabriek door de mal ingezet. Uit deze nummers kunnen ze vaak het bouwjaar/jaren herleiden.
Ook de ruiten bevatten gegevens waaruit het bouwjaar te herleiden is, net als de asnummers, versnellingsbaknrs etc etc
Het PAT team weet echt wel waar ze zoeken moeten.........................
Groeten neef Henk
Re: En weer een PAT
Geplaatst: vr 14 feb 2014, 00:48
door Marc-my-Words
Ruiten kan je vervangen ... eventueel zelfs een hele set, bijv. als je de oorspronkelijke tint niet meer (of niet makkelijk) kan krijgen en bijv. een nette donor-set wel goed verkrijgbaar is. Als evenwel alles, alle of heel veel plastic en ruiten etc allemaal één veel recenter jaar is dan wordt het natuurlijk wel erg verdacht.
Maarrr ... hier is wellicht vooral het probleem dat het chassis geen juist nummer heeft en in principe is het chassisnummer HET nummer waar het om draait, dus zonder juist chassis-nummer kan een strengere keurmeester gemakkelijk tot de conclusie komen dat er geen identiteit te achterhalen is, zelfs al wijst verder alles in een en dezelfde richting.
Marc
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 06 mar 2014, 19:13
door CoffeeEric
Gewijzigd ivm verkeerde plaats
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2014 18:23 door CoffeeEric.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 06 mar 2014, 19:18
door CoffeeEric
Gewijzigd, ivm verkeerde plaats.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2014 18:22 door CoffeeEric.
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 06 mar 2014, 19:25
door CoffeeEric
Heeft een tijdje geduurd, maar de "brief" is binnen............
We zijn nu weer op zoek naar een goede (niet te dure) 110 V8 ( en het liefste een originele Nederlandse)
We hebben nl een heleboel goede onderdelen in de tuin staan nu
Dus als iemand er eentje weet ?
E
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 06 mar 2014, 19:37
door Wilco Vaneman
Hoi Eric
Ik begrijp dat het "mis" is gegaan. Of heb ik wat gemist?
Gr Wilco
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 06 mar 2014, 20:29
door CoffeeEric
Idd mis gegaan, in de brief van de RDW word aangegeven dat ik nu geen kenteken meer heb..........
E
Re: En weer een PAT
Geplaatst: do 06 mar 2014, 23:21
door Wilco Vaneman
Hoi Eric
Ik zat ongeveer in een gelijke situatie. Ik wilde een gegalvaniseerd chassis onder mijn 1971 2a zetten, maar ik had alles al uit elkaar gehaald. (chassis was slechter dan ik dacht.) Afspraak gemaakt bij de RDW voor een huisbezoek. De beste man had alles genoteerd en gefotografeerd maar had twijfels bij het chassisnummer. Het nummer stond iets lager dan gebruikelijk. Ongeveer 5cm. Na wat geborstel met een staalborstel op de plek waar volgens de man van de RDW, het nummer zou moeten staan zag je wel dat er verschil zat tussen het staal iets verderop op het chassis. Aangezien dat ze bij de RDW al een heel dossier van mijn wagen hadden zal er wel meer gebeurt zijn met de wagen.
Na 2 weken belde hij dat het kenteken niet ongeldig werd verklaart, maar dat er wel een aantekening in het dossier kwam. Dus zo gauw ik bij de RDW zou komen voor een wijziging, al was het maar voor een trekhaak, zou het mis gaan. Ik mocht nog wel een chassis zoeken waarbij het nummer wel goed zou staan van, ongeveer het zelfde bouwjaar, en alle onderdelen daar op zetten.
Ik vond het risico te groot om toch het chassis op te knappen (veel laswerk) om dan vervolgens ook opgeroepen te worden voor een PAT onderzoek.
Ik heb maar een andere LR 2a gekocht (1970) en ben die aan het opknappen. (ex Oostenrijkse brandweer)
Ik heb dus ook onderdelen zat.
Gr Wilco
Re: En weer een PAT
Geplaatst: vr 07 mar 2014, 15:18
door sytse
Als je erg gehecht aan de auto bent zou je er misschien een ander chassis met kenteken voor kunnen gebruiken , er staan nu zat defenders op marktplaats voor een snijprijs dus zou je die evt uit elkaar kunnen halen zodat alleen het chassis overblijft en daar alles op overbouwen van de land rover die je nu hebt.
weet alleen niet of dat legaal is dus zou je eerst even de rdw moeten bellen.
Met vriendelijke groeten, Sytse
Re: En weer een PAT
Geplaatst: za 08 mar 2014, 20:44
door joost
Hoi, begrijp ik nu goed dat je na afkeur op PAD je de auto terug krijgt, dan wel zonder kenteken, maar dat je deze als 'sloper' mag behouden?
Gr joost
Re: En weer een PAT
Geplaatst: za 08 mar 2014, 21:26
door Paul Stroink, One-Ten.nl
ja hoor, meestal zelfs compleet met nummerplaten en dergelijke. Het kenteken is alleen niet meer geldig..
Re: En weer een PAT
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 03:55
door Andrew Colville
Ja, Ik moet er maandag een Defender 90 van een helaas nu Ex klant ophalen, kenteken ongeldig, maar alle papieren en platen nog aanwezig, wordt een sloper
De meeste eigenaren van deze ongeldig verklaarde autos zijn de dupe van goed vertrouwen in de verkeerde personen of door gebrek aan kennis en ervaring bij het importeren van dit soort auto's, er is geen Opzet in het spel, Om die reden hebben we gelukkig nog geen horror verhalen van mensen die naast het verlies van de auto ( en veloreen kapitaal ) ook nog voor Fraude ( opzettelijk belasting ontduiken ) zijn aangepakt.
Zolang er geen Opzet is lijkt het erop dat de meeste de auto mee mogen nemen als aandenken, bloempot of donor voor een nieuw project.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )