Pagina 1 van 1
auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 13:24
door Swen1991@live.nl
ik ben inmiddels al een jaar bezig om het rammelen uit mijn landrover te krijgen maar tot op heden is er nog steeds geen resultaat.
het gaat zich om een 90 met een:
300 tdi
r380 versnelingsbak
lt230 tussen bak 1.6
diff Air lockers met 4.75 overbrenging
ascroft steekassen
en 35" banden all terrein profiel
voor zien van spoorverbreedders 2,5 cm
3" verhoogd met nieuwe reactie armen enz.
het rammelen is zo erg als of ik een idee heb dat de hele auto uit elkaar rammelt en moet het voertuig ook helemaal tot stilstand laten komen om het er uit te krijgen. zodra ik dan de 60 km/h passer begint die weer opnieuw met rammelen. de aandrijf lijn is helemaal vervangen door nieuwe onderdelen. alleen de buitenste kogel van de voor as is niet vervangen wel de homokoneeet aan de binnen kant. stuurstangen zijn vervangen inclusief de arm op het stuurhuis en de schokdemper. ook is de auto opnieuw uitgelijnd bij een bandenbedrijf.
ik weet niet meer waar ik dit probleem moet gaan zoeken. heeft er iemand een idee waar het nog aan kan liggen?
groetjes,
Swen
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 13:47
door Thimo
Kan je geen set banden lenen van iemand die geen klachten heeft?
Misschien kun je zo dingen uitsluiten.
Mvg Thimo.
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 14:00
door Swen1991@live.nl
de banden heb ik al eens gewisseld met banden die wel goed zijn maar het probleem blijft.
groetjes,
swen
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 17:19
door Bart van Dessel
Jouw auto is verrrre van standaard, met al die aanpassingen kan ik me wel wat gerammel voorstellen. Diff. lockers maakt het er ook niet beter op, zijn ze goed geinstalleerd en afgesteld? Het kan heel veel zijn ....
Gr, bart
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:11
door Eric&Betty Boop
Je zegt dat hij 3 inch verhoogd is met nieuwe(ik neem aan caster corrected) reactiearmen.
Haal de voorste aandrijfas er eens onder vandaan en ga dan eens een stuk rijden met het middendiff gelocked. Veel kans dat de trilling dan weg is.
Bij 3 inch verhoging is een voorste aandrijfas met dubbel kruisstuk aan te raden omdat de hoek van de kruisjes te groot wordt en dit geeft veel trillingen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d994d43ee3d57e326618673b626d7ae9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17110312, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d2fdb7870a881a4af5a3aab019a89009', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17110312, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2014 18:12 door Eric&Betty Boop.
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:18
door disco ronl
wat is een rammel bij jou?
ik neem aan dat je bedoeld dat de auto in een soort resonantie komt waarna het stuur ongecontroleerd gaat schudden en het lijkt alsof je minstens een lekke band hebt.
klinkt dan als de 'wobbel of death'. google er maar op.
mogelijke oorzaken:
niet goed afgestelde fuseebollenlagers
wiellager speling
aandrijfas (vooral de voorste zoals ook in de posting hiervoor wordt aangegeven)
en inderdaad bij 3" up is een large angle aandrijfas nodig of 1 met dubbele kruisjes aan 1 zijde.
te zachte banden
maar als het gewon een rammeltje is waarbij de auto gewoon normaal blijft rijden zou ik de radio harder zetten.
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 20:56
door bram-rrc
panhard stang niet vergeten. Geen speling op bouten, uitgelubberde gaten. Rubbers goed..
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 22:09
door Swen1991@live.nl
Als de aandrijfas er tussen uit is is het rammelen zo goed als weg. Er zit al een aandrijf as tussen met een extra kruisje en een in en uitschuifbaar gedeelte.
Groetjes swen
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: di 18 mar 2014, 22:10
door Swen1991@live.nl
Nee het is geen rammeltje de auto is dan niet meer op de weg te houden
Groetjes swen
Re: auto rammelt boven de 60 km/h
Geplaatst: wo 19 mar 2014, 03:22
door Andrew Colville
Disco ron is de eenge die in de goede hoek zoekt.
Je hebt alles verhoogd verbreed en naar jouw idee beter gemaakt ( ieder zijn hobby/eisen ) maar je hebt een zeer belangerijk iets over het hoofd gezien.
Je auto is antiek, en daarmee ook veel onderdelen die er in en op zitten.
Ik heb niets gelezen over het vervangen en afstellen van je Fusee lagers/pen ondanks dat je de homokeneet wel hebt vervangen.
Om het verhaal kort te houden zoas "disco ron" al aangaf "Death wobbel" Oorzaak, oude auto = automaties versleten fusee lagers/pennen en toebehoren, de voor spanning is dan weg en dan gaat een Landrover ( series/ Defender / Classic / Discovery 1 ) heel vervelend rijden, vandaar "Death wobble" vaak kun je door het ongecontroleerd schudden van het hele onder stel ook niet meer sturen, remmen is je enige kans.
je kunt het duurste van het duurste rubbers, cardan assen, diffs, reactie stangen etc etc hebben en de zwaarste stuur demper, maar zonder goed afgestelde fusees kun je het spul net zo goed in de schuur hebben ipv op de auto.
Wat op jouw auto met de spoor verbreders, 35 banden (zwaar), andere velgen ( mogelijk ook zwaar ) die extra 2.5 CM is kracht x arm op het schanier punt de fusee lagers en maakt het scudden dus nog veel erger meer gewicht op een grotere afstand die slingeren kan. spoor verbreders zien er leuk uit maar belasten de wiel en fusee lagers een stuk meer zeker icm grote banden.
bestel nieuwe fusee lagers pakkingen en keeringen en reviseer de fusees op je gemak, stel de fusees af zoals beschreven in je WP handboek, evt een tikkeltje meer voor spanning geven.
daarna, Genieten je "Death wobbel" zal als je alles goed gedaan hebt met goede onderdelen weg zijn, als er dan nog een trilling is dan kun je die warschijnlijk gaan zoeken in een van de andere delen.
Succes!!
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )