Pagina 1 van 1
300 tdi power
Geplaatst: vr 07 mar 2014, 02:37
door bert
Na een meerdere keren een poging te doen met de brandstofpomp met de plunje 2 slagen indraaien en de membraan verdraaien en een loslopende bevestigings bout van de tuimelas (die daardoor brak), het vervangen en laten afstellen van de kleppen en afpersen van de verstuivers, en de klep bij de turbo gangbaar te maken en krijgen de 300 weer tot leven heb gebracht, heb ik nog steeds het gevoel dat het niet lekker loopt, de laro ( 130 defender 1989) die nu ruim een jaar heb heeft beter gelopen met wel meer zwarte rook en verbruik 1-6. wie o wie heeft goede raad wat te doen, op dit moment loopt de motor wat rauwer dan ik denk dat die hoort te lopen. kan er een andere in lepelen, maar gun deze ook een lang leven
Re: 300 tdi power
Geplaatst: vr 07 mar 2014, 08:13
door Lucas van Lierop
Weet niet waar je ergens zit maar Bart van Dessel (te Meijel Limburg) is heel handig met 300Tdi's en volgens mij alles al eens tegen gekomen.
[bartsautoservice.nl]
Groet
Lucas
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 08 mar 2014, 16:17
door Exfietser
Tja heel verhaal. Al compressie test gedaan? Verder heb je zover ik het lezen kan zitten knoeien met de instelschroeven van de injectiepomp en met het membraan. Volgens mij zijn dat dingen die je alleen goed kunt afstellen op een testbank.
Ik denk dat je eens moet kijken naar de compressie om de conditie van het blok te kunnen inschatten. En als die nog knap is gewoon de pomp wegbrengen en opnieuw laten afstellen door iemand of een bedrijf die in het bezit zijn van geschikte test apparatuur.
Arnold.
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 08 mar 2014, 19:41
door bert
Ja Exfietser
Ik ben van menig dat je een punt heb, da actie die gedaan heb. het waren ook dingen op internet form's die ik heb heb toegepast,( met spijt) maar wel een kwestie waar ik mee veder moet, een tot nu toe een teleurgesteld laro rijder
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 08 mar 2014, 20:52
door Exfietser
Misschien kan Rob Ketelaar je helpen. Weet niet of hij ook 300tdi's doet. Maar vragen kan altijd.
Rob Ketelaar.
Arnold.
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 08 mar 2014, 22:30
door Mud Machine
Begin eens met wat punten en komma's dat maakt het lezen wat makkelijker.
Waarom ben je er aan gaan sleutelen? Liep hij al niet goed?
Timing al gecontroleerd met micrometer?
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 08 mar 2014, 22:42
door bert
Nee de power van 120 pk had die niet vanaf het begin, dus is het een begin van de problemen
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 15:23
door Bart van Dessel
Ben je teleurgesteld in je 300 tdi of teleurgesteld in jezelf? Als je er niet heel veel ervaring mee hebt dan kun en mag je de auto niet de schuld geven. Zo'n motor moet je kennen. Bedoel het niet lullig hoor... Zoals Ronald al zegt, misschien Rob Ketelaar 'ns vragen? Ik ken 'm niet, geen ervaring mee. Ik zit de komende tijd helemaal vol helaas. Met 300 tdi'tjes....
Groetjes, Bart
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 16:56
door janko
Hoi zit misschien jou intercooler verstopt
dit heb ik als probleem gehad
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 18:44
door JD
Waar zit de intercooler?
JD
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 19:58
door Bart van Dessel
Langs de radiateur,
Gr, Bart
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 20:27
door defendertje90
Heb je de D-riem al gecontroleerd op juiste timing? Als deze er een halve tand naast staat is het al over en uit voor de motor.
Waar woon je ergens misschien dat er iemand kan komen kijken/meehelpen
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 22:31
door bert
Intercooler schoonmaken en slangen, hoe doe je dat het beste dan?
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 22:55
door VeeTee
[www.repairmylandrover.co.uk]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('daa86018309656c10ba8951b833c7d07', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17098519, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 09 mar 2014, 23:06
door defendertje90
Welke hoek van het land woon je bert. als iemand wil helpen weten we nog steeds niet waar we moeten zijn
Re: 300 tdi power
Geplaatst: ma 10 mar 2014, 20:04
door bert
Buurmalen is de thuis haven van mijn laro def 130 1989 300tdi Vlak bij Tiel en knoppunt deil, waar ze over een maand de bloesemtocht lopen
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 12 mar 2014, 16:16
door Marc vd K
Niet heel lullig bedoeld ofzo, maar als je moet vragen waar de intercooler van je wagen zit moet je misschien eerst is de werkboeken in duiken voordat je aan je motor gaat werken.
Mijn blond zusje van 17 die niet weet welke hoofdstad Oostenrijk heeft of hoe ze haar fietsband plakt weet wel waar de intercooler zit.... I'm just saying........
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 12 mar 2014, 17:07
door Bart van Dessel
Tja Marc, je haalt me de woorden uit m'n mond. M'n zoontje van 10 moest er zelfs een beetje mee lachen, die weet er al écht veel van. Maar natuurlijk willen wij Bert graag helpen, dus stel gerust je vragen, wij helpen je met een glimlach
Gr, Bart
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 12 mar 2014, 18:05
door Benno
volgens mij was de vraag waar de IC zat van JD en niet van Bert maar toch. zomaar aan de pomp zitten is natuurlijk vragen om problemen, hopelijk heb je de basisinstellingen onthouden of opgeschreven zodat je terug kunt, anders wordt het een afstelklusje voor een specialist.
benno
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:54
door bert
Ja even voor de goede orde, op meerdere form's heb die instructie gevonden over de brandstofpomp, het het probleem was meer dat de turbo niet goed werkte achteraf dan het aan de branstofpomp licht, en ik ben niet JD, dus weet echt wel waar de intercooler zit (gevraagd aan mijn dochter van 9) HiHi . Het verhaal is dat er een aantal gevallen tegelijk samen vallen. dat de tuimas breekt en de kleppendeksel eraf slaat staat los van het probleem met de Power, Ik leg alleen een gedeelte van het verhaal neer met de bedoeling dat er iemand een duwtje in de positieve richting kan geven.
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:57
door Bart van Dessel
Met welk koppel heb je de tuimelaaras aangedraaid en de kleppendeksel? Als je dat niet volgens het boekje doet dan trek je inderdaad het draadeind uit de kop.
Gr, Bart
Re: 300 tdi power
Geplaatst: do 13 mar 2014, 10:20
door pascal ubags
hoi
sta er een beetje van versteld,
over je gebruik van 1op6 en zwarte rook.
vindt dit erg veel en zwarte rook ( mits bij het moment van gas geven mag maar continu, zou ik zeggen , te rijk en onvolledige verbranding) dus te veel brandstof of te weinig lucht, luchtfilter of intercoler dicht.
aan de pomp draaien ( meer diesel) moet je je afvragen.
waarom stelt een fabriek deze zo in, levensduur i v h vermogen, cq gebruik
en als je gaat opschroeven doe je dit met een uitlaat temp meter ( heeft een naam egt meter of zo iets) zijn erg duur, doe je dit niet je uitlaatgas temp gaat exposiet omhoog en dus turbo en uitlaatkleppen worden te warm, cq levensduur.
er is al reeds veel over geschreven alhier op het forem, mn bart van dessel.
ik zeg hou het origineel, dan doe je er het langst mee.
een compressie test en lek test zegt veel.
net zo als een verstuiver test.
tevens een timing test met micrometer.
voor een snelle chek, de munt test
leg een euro op je olie vuldop en geef iets meer gas aan de pomp, zeg eens stationair is 800 toeren dan moet je 1400 geven hou hem zo, als je dist goed is en je verstuivers ook, blijft die munt op zijn plaats liggen, trilt hij weg dan is geheid je distr niet goed.
probeer maar eens
gr pascal
Re: 300 tdi power
Geplaatst: vr 14 mar 2014, 00:25
door bert
pascal ubags het verhaal klopt wat je wil proberen te verbeteren kan! om het geval dat het niet klopt probeer je het, anders was ik er niet aan begonnen. maar de tips en opmerkingen heb ik heel veel aan dus leer ik ook een hele hoop, dus bedankt voor de tips
Re: 300 tdi power
Geplaatst: vr 14 mar 2014, 08:00
door pascal ubags
hoi
ik wil ook wel graag meer vermogen, heb ook de international gehad, maar omdat ik geregeld en soms ver met een 4tons aanhanger rij, vonden de versbak en x, dit niet zo leuk, zelfs een x een aandrijfas als een wokkel opgedraaid met een boot uit het water trekken.
toen was de maat vol en nu rij ik weer geheel orgineel 300tdi, met wat kleine aanpassingen.
wastgate aangesloten op spruitstuk ipv net bij de turbo
van vervangen door 2 elektriche
intercooler slang naar spruitstuk geisoleerd
gebruik bij constant 110 ( gps) 1op 11 dit voor een def 110 300tdi, netjes
gem gebruik stad snelweg 1-10
gr pascal
Re: 300 tdi power
Geplaatst: vr 14 mar 2014, 22:26
door Marc vd K
heb van die waste gate aanpassing misschien een foto Pascal?
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 15 mar 2014, 09:16
door Erik One-ten+LW op 't werk
Denk dat Pascal het slangetje dat de wastegate actuator bedient, niet meer op de turbo aan de inlaatzijde heeft maar op het inlaatspruitstuk.
Achterop het inlaat spruitstuk zit een plug (zeskant) als het goed is. Dit om de druk te gebruiken die werkelijk in de motor komt en zo het verlies van IC en slangen uit te sluiten.
Klopt dit Pascal? Of wat heb je dan gedaan? Ben ook wel benieuwd.
Grtz. Erik
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 15 mar 2014, 09:36
door pascal ubags
hoi
erik , ja raak geschoten, maar niet helemaal
orgineel is het zo
slangetje van wasgate en brandstofpomp zit op en net achter turbo. hier is de druk 1 bar, maar in het inlaat spruitstuk is hij dan 0,85 ofzoiets dus verlies.
wat ik gedaan heb.
het t stukje ertussen uit.
slangetje net na turbo naar br pomp laten zitten, cq vervangen zonder t stuk omdat ik wel wil dat hij met meer druk, lees vroeg meer brandstof krijgt.
slangetje vanaf t stuk naar wasgate weg.
dit vervangen door die plug achter op inlaatspruitstuk naar wasgate.
omdat ik wil dat de wasgate pas bedient wordt bij ook werkelijk 1 bar in het spruitstuk, dus iets langer door gaat.
simpel maar effektief zonder te schroeven
hoop dat het duidelijk is zo.
gr pascal
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 15 mar 2014, 09:48
door Erik One-ten+LW op 't werk
Merk je verschil? Ik denk er ook al een tijdje over om dit te doen. Laatst heb ik wel de turbodruk gemeten en vervolgens afgesteld. Staat nu op wat ie maximaal mag hebben.
Dit is overigens een gemeten druk bij de turbo. Verschil was duidelijk merkbaar, zeker wanneer ie moet werken.
Jij zegt dat toch zo'n 0,15 bar verlies meet. Dat zal bij mij dan ook wel zo zijn.
Leuk projectje voor de zondagmiddag.
Grtz. Erik
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 15 mar 2014, 09:58
door pascal ubags
heb het niet gemeten, maar weet dat het ongeveer zoiets is, vrienden hebben dit eens getest, cq gemeten.
ja hij heeft wat meer boven in.
normaal rij ik hier niet maar met zware last op snelweg en dan berg op, iets meer
gr pascal
Re: 300 tdi power
Geplaatst: za 15 mar 2014, 21:31
door LaRobbie
Mij nog niet helemaal, mag ikje vragen om een foto of een soort tekeningetje ervan
alvast bedankt
groeten
Rob
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 16 mar 2014, 09:59
door Erik One-ten+LW op 't werk
Hier is een plaatje van een turbo. De actuator is het paddestel vormige ding. Dat regelt de maximale druk. Gooit een klep open wanneer de druk te hoog wordt.
Die druk meet ie door het slangetje dat eraan zit. Meet ie direct na de turbo, aan de inlaatkant. Kun je goed zien.
Als je dat slangetje laat meten aan het inlaatspruitstuk (achterop zit een plug), dan zal ie dus pas de klep open gooien als de druk bij de cilinderkop te hoog wordt.
Zo sluit je dus het drukverlies in intercooler en slangen uit.
ERR4802-TURBO-ASSY-300TDI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a8948fdc1f724aa28bcf269c6600b26b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.marksgarage.co.uk%2Fimages%2FERR4802-TURBO-ASSY-300TDI.jpg', 'http://landrover.marksgarage.co.uk/images/ERR4802-TURBO-ASSY-300TDI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.marksgarage.co.uk%2Fimages%2FERR4802-TURBO-ASSY-300TDI.jpg', '', 17106673, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hopelijk duidelijk zo?
Grtz. Erik
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 16 mar 2014, 10:03
door LaRobbie
een heel stuk, erg duidelijk dankjewel
Re: 300 tdi power
Geplaatst: zo 16 mar 2014, 15:17
door bert
Ja super de hele discussie die het opgang brengt met echt super tips THANKS iedereen
Re: 300 tdi power
Geplaatst: ma 17 mar 2014, 10:30
door disco ronl
Pascal heeft vaak gelijk en heeft veel kennis van 300Tdi, maar ik heb een ander filosofie over die wastegate aansluiting:
Ik heb juist de wastegate op de turbo laten zitten maar de brandstofpompvervroegeraansluiting verplaatst naar de luchtinlaatspruitstuk. (T-stukje op turbo op 1 uitgang afgedopt)
Het idee hierachter:
1) bij te hoge turbo druk reageerd de wastgate directer, maar vooral bij het wegvallen van de teveel druk sluit de wastegate sneller en reageerd de turbo weer sneller met druk opbouw.
2) de vervroeger reageerd nu pas als de druk op de inlaat ook hoog genoeg is, en blijft langer reageren bij wegvallende druk.
voorbijde: slangetjes blijven kort (even lang), dus minder invloed op de 'timing'.
note: wel heb ik het stangetje van de wastegate 6 slagen in gedraaid om de turbo druk op 1bar te krijgen (gemeten op de slang tussen intercooler en spruitstuk)
resultaat: motor pakt vlotter op bij wegrijden (ook bij koude motor).reageerd vlotter bij rijdend gas bij geven.
----------------------------------------------
Mvg Ronald - Disco1 300TDi - '97
Re: 300 tdi power
Geplaatst: ma 17 mar 2014, 12:52
door Erik One-ten+LW op 't werk
Bij mij was de turbo druk ook aan de lage kant. Ik heb hem nu bij flinke belasting nu op net 1.2 bar staan (zou max druk mogen zijn).
Bij een 300 kun je wel erg slecht bij de verstelling, spruitstuk eraf is het handigst. Weet niet of het zowiezo kan met turbo erop?
Het verschil wat je dan hebt is heel duidelijk merkbaar.
Grtz. Erik
Re: 300 tdi power
Geplaatst: ma 17 mar 2014, 20:43
door disco ronl
ja je kan erbij, maar het is erg lastig.
1) prop grote witte lappen onder de turbo dat alle gaten naar onderen afdekt. (om de circlip op te vangen als die valt)
2) spiegeltje zo plaatsen dat je de circlip kan zien op het stangetje. event. een lamp erbij zien te richten
3) doe wat vet op de circlip
4) met een veren haak voorzichtig de clip lost trekken en opvangen met de andere hand (vet helpt door het kleven)
5) met steeksleutel de moer op het stangetje los draaien, kan je net bij tussen spruitstuk door.
6) aantal slagen indraaien - ik dacht 4 of 6 halve slagen voor 0,1bar.
terugbouw: ref. procedure
Re: 300 tdi power
Geplaatst: di 18 mar 2014, 09:14
door pascal ubags
hoi wil die discussie hier wel aan gaan, leer ik ook van.
dat de wasgate sneller reageert klopt.
wasgate is een soort afblaasfentiel, en je wil dat dit dus later reageert.
vervroeger op je pomp is geen vervroeger maar een meer brandstof insput bij hogere druk, ,en dit wil je niet later. maar normaal.
wat ik doe in mijn situatie is dus zonder ergens aan te schroeven , alleen de slangetje veranderen.
kan me natuurlijk vergissen.
gr pascal
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 19 mar 2014, 11:35
door Benno
ik denk ook dat pascal zijn optie beter is. Je meet de druk op een later tijdstip na alle drukvallen. Geregelde druk is dus iets hoger, meer vermogen.
Inspuiting wil je wat te rijk hebben bij voorkeur want anders vliegt je EGT omhoog en dat wil je echt niet.
benno
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 19 mar 2014, 15:11
door disco ronl
Hoi pascal,
ik ga het uit proberen, maar pas over een maand of 2, nu heb ik andere prioriteiten te doen aan de Disco.
laat het weten of het veschil merkbaar is dan.
Re: 300 tdi power
Geplaatst: wo 19 mar 2014, 22:37
door Eric&Betty Boop
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Inspuiting wil je wat te rijk hebben bij voorkeur
> want anders vliegt je EGT omhoog en dat wil je
> echt niet.
>
> benno
Volgens mij is dat juist andersom bij een diesel Benno.
Een diesel draait op een overschot aan lucht. Hoe meer diesel je daar bij inspuit hoe hoger de EGT oploopt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e72e4a743949a4dc7761f292ced2962', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17111713, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c9e248797e9fd8b2a5a602bf94598fa1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17111713, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 300 tdi power
Geplaatst: do 20 mar 2014, 00:15
door Benno
klopt, diesel draait op overschot aan lucht, dat ben ik met je eens. De hoeveelheid diesel (tot op zekere hoogte) bepaalt het toerental en het vermogen. Ik vraag me alleen toch af (weet het ook niet zeker, ben heel blij met de TDI maar weet het meest van benzine motorfietsen) of de EGT niet omhoog gaat bij teveel diesel.
even gezocht en deze is interessant denk ik:
So why is EGT important? EGT is an indication of how hot the combustion process is in the cylinders, and the amount of "afterburning" that is occurring in the exhaust manifold. EGT is also directly related to the air/fuel ratio. The richer the air/fuel ratio in a diesel, the higher the EGT will be. Two things can create a rich mixture under heavy loads or at full throttle: the first is too much fuel, and the second is not enough air. That seems simple enough, but it's the second part, not enough air, that could get a stock, unmodified truck or motorhome in trouble.
Komt uit :
[bankspower.com]
Lijkt dus toch te rijk of te zwaar belast wat de EGT omhoog gooit. Verder een goed artikel wat uitlegt waarom het fout kan gaan.
Benno