Pagina 1 van 1
Diff pinion-crownwheel alignment correct (pics)?
Geplaatst: wo 19 mar 2014, 16:45
door Tom_RRC
Kunnen jullie mij zeggen of dat ik de pinion - crownwheel alignment van mijn RRC 1986 diff (standaard diff 3.54 10 splines) goed heb aan de hand van de volgende foto's? Of moet ik de pinion nog hoger of lager zetten (wat een piep werk overigens)?
Pics
Re: Diff pinion-crownwheel alignment correct (pics)?
Geplaatst: do 20 mar 2014, 08:57
door pascal ubags
hoi
de tandwiellen zitten iig te ver in elkaar, want je loopvlak is over de gehele lengte van de tand,
bij goed is l-r geen contakt.
dus nu is het moeilijk te zeggen of hij naar l-r moet.
gr pascal
Re: Diff pinion-crownwheel alignment correct (pics)?
Geplaatst: do 20 mar 2014, 18:55
door Shrek
Weet hier niets van maar wil er meer van weten dus volg het even
Groet Richard Dries
Re: Diff pinion-crownwheel alignment correct (pics)?
Geplaatst: do 20 mar 2014, 19:39
door Mrah
Hoi,
Prima dat je met pruissisch blauw werkt maar de afdruk van de tandflanken staan er nauwelijks in. Je moet het kroonwiel goed tegenhouden als je het pignonwiel draait. Zo zonder belasting krijg je geen goede afdruk. Overigens denk ik gezien de afdruk dat het pignon veel te diep of te hoog staat.
Overigens moet je absoluut weten wat je doet. Dit doe je echt niet zo maar even. Ik heb er zelf zeker 2 dagen over gedaan om de eerste diff goed af te stellen. Heb er nu zo'n 10 gedaan (allemaal succesvol en rij met daar nog steeds mee rond). Je hebt minimaal een meetklok nodig en verder setje diverse shims.
Anders risico op:
Overbelasting en daardoor oververhitten van lagers
tijdens rijden blokkeren van diff (vraag Ron Bolleboom maar eens, met 120km/h blokkerende achteras had ik begrepen).
Hierdoor schade aan tussenbak??
beschadigen van de tandvlakken.
Janken van diff.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2014 18:40 door Mrah.
Re: Diff pinion-crownwheel alignment correct (pics)?
Geplaatst: do 20 mar 2014, 20:44
door WillemJ
Beste Tom,
Als ik naar je blauwdrukken kijk lijkt het erop of je nagenoeg 100% tanddracht hebt en dat is vreemd. De tanddracht zou enigszins volgens de instructies moeten zijn. Wat mij opvalt is het volgende: als ik één van je foto's goed bekijk zie ik op een aantal tanden bijna 100% dracht, terwijl ik op andere tanden nauwelijks 50% dracht zie. Én die 50% dracht is ook nog eens verschoven naar de differentieelzijde.
1. Is de axiale speling van de lagers op de ingaande as goed afgesteld?
2. Gebruik een minimale hoeveelheid pruissisch blauw; met andere woorden niet met de 'blokwitter' dubbeldekkend aanbrengen. Breng je het te dik aan dan lijkt het al gauw of je een afwijkend draagbeeld hebt.
3. Heb je een 'blauwtje' genomen vóórdat je het hele spul uit elkaar haalde? Zo ja, hoe zag die eruit?
4. Hoeveel bedraagt je huidige tandspeling en wat moét deze minimaal zijn?
Willem
Re: Diff pinion-crownwheel alignment correct (pics)?
Geplaatst: do 20 mar 2014, 23:44
door Tom_RRC
Dank jullie allen.
Even ter informatie, ik sleutel regelmatig. Zo beetje alles al uit elkaar gehaald (en weer in elkaar

, maar dit is mijn 1st diff.
Meet klok, pers en vele shims heb ik, maar aangezien ditde 1ste diff is en bewust ben wat er mis kan gaan wil ik graag jullie mening horen.
Persoonlijk denk ik dat de Pinion te hoog zit (gebruik nu de originele shim, maar met de nieuwe lager kan dit dan wel kloppen.
Een grote fout die ik heb gemaakt is dat ik het origineel niet getest heb met blauw (wel de backlash ong 40). Nu de originele shim erin voor de hoogte en de backlash eruit gehaald (10um).
Diff draait soepel, maar ik heb er nog geen 100% vertrouwen in. Ga wel morgen aan de slag met minder blauw en werk met tegendruk voor het patroon.
Goede tips alvast.
Bedankt, Tom
Re: Diff pinion-crownwheel alignment correct (pics)?
Geplaatst: za 22 mar 2014, 00:51
door Mrah
Backlash moet toch 0.2mm zijn?
Vreemd dat er met nieuwe lagers een heel andere afdruk verkregen word. Het zou er volgens mijn ervaringen minimaal iets op moeten lijken. Nieuwe lagers kunnen niet veel afwijking geven. Die zijn erg maatvast. Er zit iets goed fout.