220 volt
220 volt
Ik wil zo simpel mogelijk elektra maken in mijn auto voor een enkele overnachting.
Ik dacht:
Verdeelkastje, met daarin: ingang (vanaf de paal of huis) en een twee of drietal uitgangen naar WCD's.
Losse voedingskabel voor dit verdeelkastje.
Huishoudsaccu (welke opgeladen kan worden als ik een vaste 220 aansluiting heb dmv acculader)
Een aantal 12 volt aansluitingen.
Een omvormer 12v 220v voor de vloerverwarming (http://www.caravanverwarming.nl/).
Alles zo simpel mogelijk.
Vragen:
Is het aan te raden in het verdeelkastje (220V) een zekering en een aardlek te maken?
Welke accu is aan te bevelen? (hoofdzakelijk vloerverwarming 180W, 0,78 Amp. en wat led lampjes)
En welke omvormer hiervoor?
Of wil ik iets maken wat al bestaat (zgn campingunit)?
Alle tips (ook verkoopadressen) zijn welkom.
Ook als je iet hebt liggen wat je wilt verkopen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2014 14:45 door Ruud.
Ik dacht:
Verdeelkastje, met daarin: ingang (vanaf de paal of huis) en een twee of drietal uitgangen naar WCD's.
Losse voedingskabel voor dit verdeelkastje.
Huishoudsaccu (welke opgeladen kan worden als ik een vaste 220 aansluiting heb dmv acculader)
Een aantal 12 volt aansluitingen.
Een omvormer 12v 220v voor de vloerverwarming (http://www.caravanverwarming.nl/).
Alles zo simpel mogelijk.
Vragen:
Is het aan te raden in het verdeelkastje (220V) een zekering en een aardlek te maken?
Welke accu is aan te bevelen? (hoofdzakelijk vloerverwarming 180W, 0,78 Amp. en wat led lampjes)
En welke omvormer hiervoor?
Of wil ik iets maken wat al bestaat (zgn campingunit)?
Alle tips (ook verkoopadressen) zijn welkom.
Ook als je iet hebt liggen wat je wilt verkopen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2014 14:45 door Ruud.
Re: 220 volt
Tja, zo simpel mogelijk is: een verlengsnoertje onder je deurrubber door naar binnen toe...
Verder, als je drie WCD's wilt installeren, wat heb je dan aan 220 apparatuur aan boord? Lijkt me dan ook al niet meer echt simpel. En het lijkt me, i.v.m het rendement, beter een 12v versie van je vloerverwarming te nemen. Maar waarom vloerverwarming? Een elektrisch bijverwarmertje lijkt me handiger, mits je op dat moment op 220v aangesloten bent.
Persoonlijk zou ik uit de accu alleen (al dan niet met omvormer) niet willen verwarmen, je accu is dan zo leeg.
Ik heb zelf een diesel standkachel, maar ja, da's ook niet simpel meer.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c1249b408167a3765910e58ad0f4a39', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17115177, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verder, als je drie WCD's wilt installeren, wat heb je dan aan 220 apparatuur aan boord? Lijkt me dan ook al niet meer echt simpel. En het lijkt me, i.v.m het rendement, beter een 12v versie van je vloerverwarming te nemen. Maar waarom vloerverwarming? Een elektrisch bijverwarmertje lijkt me handiger, mits je op dat moment op 220v aangesloten bent.
Persoonlijk zou ik uit de accu alleen (al dan niet met omvormer) niet willen verwarmen, je accu is dan zo leeg.
Ik heb zelf een diesel standkachel, maar ja, da's ook niet simpel meer.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c1249b408167a3765910e58ad0f4a39', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17115177, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
Sowieso een aardlek-schakelaar, alle caravans en campers hebben die ook. Want als er iets mis is dan ben jij als mens de vonken-brug, want je auto is immers ge-isoleerd tov aarde dmv de banden. Als je op een camping staat dan mag je vaak maar een bepaald vermogen afnemen, teveel en de stop slaat om/uit en krijg je vaak pas na boete-betaling weer stroom, dat kan pas de andere dag zijn. Dus een automatische zekering tot een bepaald vermogen is ook wel handig.(afgenomen-Watt / 230 Volt = Ampere tbv zekering was het toch... ) Grtz.
Re: 220 volt
Hoi Ruud,
Bedoel je dit (zgn campingunit)?
[www.gimeg.nl]
Sander
Defender 90
Bedoel je dit (zgn campingunit)?
[www.gimeg.nl]
Sander
Defender 90
Re: 220 volt
ik heb gewoon zo eentje 31023.jpg --> mod_embed_images_loadimage('939984fe93667cc191df1a3aedecb235', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gimeg.nl%2Fcontent%2Fshop%2Fimages%2Fnormal%2F31023.jpg', 'http://www.gimeg.nl/content/shop/images/normal/31023.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gimeg.nl%2Fcontent%2Fshop%2Fimages%2Fnormal%2F31023.jpg', '', 17115338, 600, 600, 'Loading image ...', false); op een haspel met zekering gezet
spatwaterdichte-haspel.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b634ef5b568db240e52f3a1a03cada1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcsimg.koopkeus.nl%2Fsrv%2FNL%2F29077395670%2FT%2F340x340%2FC%2FFFFFFF%2Furl%2Fspatwaterdichte-haspel.jpg', 'http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/29077395670/T/340x340/C/FFFFFF/url/spatwaterdichte-haspel.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcsimg.koopkeus.nl%2Fsrv%2FNL%2F29077395670%2FT%2F340x340%2FC%2FFFFFFF%2Furl%2Fspatwaterdichte-haspel.jpg', '', 17115338, 600, 600, 'Loading image ...', false);
spatwaterdichte-haspel.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b634ef5b568db240e52f3a1a03cada1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fcsimg.koopkeus.nl%2Fsrv%2FNL%2F29077395670%2FT%2F340x340%2FC%2FFFFFFF%2Furl%2Fspatwaterdichte-haspel.jpg', 'http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/29077395670/T/340x340/C/FFFFFF/url/spatwaterdichte-haspel.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fcsimg.koopkeus.nl%2Fsrv%2FNL%2F29077395670%2FT%2F340x340%2FC%2FFFFFFF%2Furl%2Fspatwaterdichte-haspel.jpg', '', 17115338, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
Poe zeg. Dingen die je juist niet gedurende langere tijd uit een accu moet moet gaan voeden zijn verwarming systemen. Dus koffiezetters, vloerverwarmingen, boilers, snelkokers enz. Dit soort apparaten betekend zware, grote of gewoon veel accu's met grote degelijke en dure gescheiden laadsystemen enzo. Of te wel kostbaar, en alles behalve simpel. En een groot beslag op de beschikbare ruimte en gewicht in de auto.
Dergelijke verwarmings appartuur is eigenlijk alleen bruikbaar als je aan een paal staat. En vanwege de natte vochtige omgeving die een landrover nu eenmaal is zou ik zeker niet voor een 220 verwarming gaan. En helemaal niet met een 12 naar 220 volt omvormer gaan voeden. Dan wordt je verwarming nl 250 watt i.p.v. 180 watt. Je omvormer heeft dan een rendement van 70% ofzo. Geen ondenkbare waarde. De vaak beloofde 90 of zelfs 95 % rendement wordt eigenlijk nooit gehaald. Alleen bij de hele dure omvormers bij ideale omstandigheden.
Vloerverwarming in een aluminium auto is net zoiets als water naar de zee dragen. Van een zeer goed uitgedacht system om de boel te isoleren zul je veel meer profijt hebben. Dat werkt altijd, kost geen stroom. Isoleert vaak ook nog accoustisch en een klein goedkoop en simpel electrisch kacheltje van de kijkshop is dan voldoende om de boel behagelijk te houden als je aan de paal staat. Als je onderweg bent is het goed behagelijk te krijgen met een extra radiator in de kabine waar je het koelwater door heen leidt. En 's nachts als je stil staat en wilt slapen is een goede warme slaapzak het simpelste.
Alle dingen die jij wilt zijn niet simpel en evenmin goedkoop. Simpel en goedkoop is er gewoon niet. Andere alternatief is gewoon een standkachel installeren en een goede isolatie. Dat is niet uitgevonden omdat er simple en goedkope alternatieven voor handen zijn..
Dergelijke verwarmings appartuur is eigenlijk alleen bruikbaar als je aan een paal staat. En vanwege de natte vochtige omgeving die een landrover nu eenmaal is zou ik zeker niet voor een 220 verwarming gaan. En helemaal niet met een 12 naar 220 volt omvormer gaan voeden. Dan wordt je verwarming nl 250 watt i.p.v. 180 watt. Je omvormer heeft dan een rendement van 70% ofzo. Geen ondenkbare waarde. De vaak beloofde 90 of zelfs 95 % rendement wordt eigenlijk nooit gehaald. Alleen bij de hele dure omvormers bij ideale omstandigheden.
Vloerverwarming in een aluminium auto is net zoiets als water naar de zee dragen. Van een zeer goed uitgedacht system om de boel te isoleren zul je veel meer profijt hebben. Dat werkt altijd, kost geen stroom. Isoleert vaak ook nog accoustisch en een klein goedkoop en simpel electrisch kacheltje van de kijkshop is dan voldoende om de boel behagelijk te houden als je aan de paal staat. Als je onderweg bent is het goed behagelijk te krijgen met een extra radiator in de kabine waar je het koelwater door heen leidt. En 's nachts als je stil staat en wilt slapen is een goede warme slaapzak het simpelste.
Alle dingen die jij wilt zijn niet simpel en evenmin goedkoop. Simpel en goedkoop is er gewoon niet. Andere alternatief is gewoon een standkachel installeren en een goede isolatie. Dat is niet uitgevonden omdat er simple en goedkope alternatieven voor handen zijn..
Re: 220 volt
Voor de 220 heb ik de oplossing voor je
Grotefoto-TFOTMT7J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('521fd2a4d77c3561c2dc1c9120487cbd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TFOTMT7J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TFOTMT7J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TFOTMT7J.jpg', '', 17115573, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aardlekschakelaar
7.5 meter neopreenkabel
5 stopcontacten
blauwe cee stekker en verloopkabel naar gewoon stopcontact
Jo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2014 10:36 door Disco.
Grotefoto-TFOTMT7J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('521fd2a4d77c3561c2dc1c9120487cbd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TFOTMT7J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TFOTMT7J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-TFOTMT7J.jpg', '', 17115573, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aardlekschakelaar
7.5 meter neopreenkabel
5 stopcontacten
blauwe cee stekker en verloopkabel naar gewoon stopcontact
Jo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2014 10:36 door Disco.
Re: 220 volt
Ruud,
Hou er wel heel goed rekening mee dat een aardlekschakelaar alleen beveiligt wat er achter zit. Als je dus een aansluiting maakt door middel van, zeg, een caravan-contactdoos, dan is alles tussen die contactdoos en de aardlekschakelaar een redelijk risicovol verhaal. Zorg er dus voor dat zo'n aansluiting goed en deugdelijk geïsoleerd wordt aangebracht.
Arthur
Hou er wel heel goed rekening mee dat een aardlekschakelaar alleen beveiligt wat er achter zit. Als je dus een aansluiting maakt door middel van, zeg, een caravan-contactdoos, dan is alles tussen die contactdoos en de aardlekschakelaar een redelijk risicovol verhaal. Zorg er dus voor dat zo'n aansluiting goed en deugdelijk geïsoleerd wordt aangebracht.
Arthur
Re: 220 volt
Bedankt zover.
Keuze 220v vloerverwarming: Prijs en neemt weinig ruimte in. HH accu zal voldoende moeten zijn om dit een uurtje of 6 te kunnen voeden.
[www.gimeg.nl]
Die had ik inderdaad gezien Sander.
En dat scheelt een hoop werk, maar ook weer een extra los ding.
Isolatie gaat natuurlijk ook gebeuren.
En met simpel bedoel ik dus:
Geen cytix of andere moeilijke laadsystemen.
En ook geen mooie meters om verbruik of capaciteit van de accu weer te geven.
Keuze 220v vloerverwarming: Prijs en neemt weinig ruimte in. HH accu zal voldoende moeten zijn om dit een uurtje of 6 te kunnen voeden.
[www.gimeg.nl]
Die had ik inderdaad gezien Sander.
En dat scheelt een hoop werk, maar ook weer een extra los ding.
Isolatie gaat natuurlijk ook gebeuren.
En met simpel bedoel ik dus:
Geen cytix of andere moeilijke laadsystemen.
En ook geen mooie meters om verbruik of capaciteit van de accu weer te geven.
Re: 220 volt
Ruud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt zover.
> Keuze 220v vloerverwarming: Prijs en neemt weinig
> ruimte in. HH accu zal voldoende moeten zijn om
> dit een uurtje of 6 te kunnen voeden.
>
Dat zal vies tegenvallen denk ik...
180 W via de omvormer (rendement 70%) vanuit de accu = 180*(100/70)/12=21 A. Een grote 110 Ah accu is dan na 5 uur leeg, en dus HELEMAAL leeg (een accu moetje liefst nooit meer dan 50% leegtrekken). Die is dus zo dood...
Lees alle bovenstaande (echt goedbedoelde) adviezen nog een keer goed door, en trek dan je plan. Goede isolatie, goede slaapzak, een elektrisch kacheltje van 2 tientjes, etc. etc. Dat kan, en dat is reëel. Wat jij wil kan niet, niet simpel en goedkoop, zoals Arnold ook al eerder schreef.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ec310e7160aeb699233c0f006ce7d20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17115869, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Bedankt zover.
> Keuze 220v vloerverwarming: Prijs en neemt weinig
> ruimte in. HH accu zal voldoende moeten zijn om
> dit een uurtje of 6 te kunnen voeden.
>
Dat zal vies tegenvallen denk ik...
180 W via de omvormer (rendement 70%) vanuit de accu = 180*(100/70)/12=21 A. Een grote 110 Ah accu is dan na 5 uur leeg, en dus HELEMAAL leeg (een accu moetje liefst nooit meer dan 50% leegtrekken). Die is dus zo dood...
Lees alle bovenstaande (echt goedbedoelde) adviezen nog een keer goed door, en trek dan je plan. Goede isolatie, goede slaapzak, een elektrisch kacheltje van 2 tientjes, etc. etc. Dat kan, en dat is reëel. Wat jij wil kan niet, niet simpel en goedkoop, zoals Arnold ook al eerder schreef.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ec310e7160aeb699233c0f006ce7d20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17115869, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
Een alternatief om er toch warmpjes bij te zitten:
Swiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6d697a8565273d8f457602ebe8160ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2F-gwzh3pCi3yA%2FTz7eH_NLs9I%2FAAAAAAACplg%2FmbOOogr-Yho%2Fs400%2FSwiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg', 'http://3.bp.blogspot.com/-gwzh3pCi3yA/Tz7eH_NLs9I/AAAAAAACplg/mbOOogr-Yho/s400/Swiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2F-gwzh3pCi3yA%2FTz7eH_NLs9I%2FAAAAAAACplg%2FmbOOogr-Yho%2Fs400%2FSwiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg', '', 17115886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klikkerdeklik
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2483a5ad385de40fa7d7e19dbd381d2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17115886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Swiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6d697a8565273d8f457602ebe8160ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2F-gwzh3pCi3yA%2FTz7eH_NLs9I%2FAAAAAAACplg%2FmbOOogr-Yho%2Fs400%2FSwiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg', 'http://3.bp.blogspot.com/-gwzh3pCi3yA/Tz7eH_NLs9I/AAAAAAACplg/mbOOogr-Yho/s400/Swiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2F-gwzh3pCi3yA%2FTz7eH_NLs9I%2FAAAAAAACplg%2FmbOOogr-Yho%2Fs400%2FSwiss-man-installs-woodburning-stove-in-car_4.jpg', '', 17115886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klikkerdeklik
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2483a5ad385de40fa7d7e19dbd381d2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17115886, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
Ik heb een soort van satellietding op een campinggaz
Is echt verwarming, en ding 10 min aanzetten voordat je gaat slapen doet het prima
En vroeguhh, toen ik nog dienstplichtig was en met min14 in februari in Duitsland op oefening moest in een puntentelling deden twee waxinelichtjes wonderen!!
Zoiets
[m.ebay.co.uk]
Is echt verwarming, en ding 10 min aanzetten voordat je gaat slapen doet het prima
En vroeguhh, toen ik nog dienstplichtig was en met min14 in februari in Duitsland op oefening moest in een puntentelling deden twee waxinelichtjes wonderen!!
Zoiets
[m.ebay.co.uk]
Re: 220 volt
Ik ondersteun de mening van exfietser.
In mijn ambu heb ik vloerverwarming liggen, 220v en een boiler 220V, 300W.
Alles achter een aardlek en gezekerd. De vloerverwarming gebruik ik alleen als het winter is en ik 220v kan aansluiten, het is lekker dat als je opstaat de kou net uit de (geisoleerde) houten bodem is maar het verwarmd de ruimte niet. Ook de boiler gebruik ik ook bijna alleen maar als ik ingeplugd ben, heel soms deze via een omvormer tijdens een reis om mezelf af te warm af te douchen na een lange reis wetend dat ik de volgende dag weer een eind moet rijden dat de huishoud accu weer op geladen kan worden.
'S nachts zet ik soms de standkachel aan maar mijn eberspacher maakt veel geluid dat ik er wakker van word. Wat eigenlijk altijd erg goed werkt en volgens mij de beste oplossing is is s nachts een extra dikke wollen deken en een muts opzetten. Afgelopen weekend weer heerlijk geslapen, temperatuur zat tegen het vriespunt aan.
Voor de rest doe ik alles op 12V (lampen, koelkist, radio, telefoon en netbook opladen, via standaard autoladers). Huishoud accu laad zich overdag op door daglichtpanelen en als ik rij via een fetbrug.
Koken doe ik op gas, benzine en houtvuur.
Mijn advies: neem een klein elektrisch kacheltje op 220v/300W en snoer via het raam naar binnen, heb je meteen wat frisse lucht en afvoer van vocht.
Of anders een hele 220V instalatie gaan bouwen met doorvoer, aardlek en zekeringen en stopcontacten. lijkt mij wat overbodig voor "een enkele overnachting"
Sccs,
Jeroen
In mijn ambu heb ik vloerverwarming liggen, 220v en een boiler 220V, 300W.
Alles achter een aardlek en gezekerd. De vloerverwarming gebruik ik alleen als het winter is en ik 220v kan aansluiten, het is lekker dat als je opstaat de kou net uit de (geisoleerde) houten bodem is maar het verwarmd de ruimte niet. Ook de boiler gebruik ik ook bijna alleen maar als ik ingeplugd ben, heel soms deze via een omvormer tijdens een reis om mezelf af te warm af te douchen na een lange reis wetend dat ik de volgende dag weer een eind moet rijden dat de huishoud accu weer op geladen kan worden.
'S nachts zet ik soms de standkachel aan maar mijn eberspacher maakt veel geluid dat ik er wakker van word. Wat eigenlijk altijd erg goed werkt en volgens mij de beste oplossing is is s nachts een extra dikke wollen deken en een muts opzetten. Afgelopen weekend weer heerlijk geslapen, temperatuur zat tegen het vriespunt aan.
Voor de rest doe ik alles op 12V (lampen, koelkist, radio, telefoon en netbook opladen, via standaard autoladers). Huishoud accu laad zich overdag op door daglichtpanelen en als ik rij via een fetbrug.
Koken doe ik op gas, benzine en houtvuur.
Mijn advies: neem een klein elektrisch kacheltje op 220v/300W en snoer via het raam naar binnen, heb je meteen wat frisse lucht en afvoer van vocht.
Of anders een hele 220V instalatie gaan bouwen met doorvoer, aardlek en zekeringen en stopcontacten. lijkt mij wat overbodig voor "een enkele overnachting"
Sccs,
Jeroen
Re: 220 volt
Let op met alles met een "open" verbranding. Het gevaar van CO (Koolmonoxide) is groter en sluipender als je denkt.
Een brandertje of een kaarsje onder een tentdak is nog te doen (zolang je niet aaneengesloten doorstookt) want een tent ventileert altijd wat, maar wellicht zou je zelfs onder een tentdak al verhoogde CO kunnen meten.
Een LandRover is niet 100% dicht maar ruimschoots dicht genoeg om het nooit meer koud te hebben omdat je dan inmiddels koud bent vanwege de CO, je slaapt wel een keer heel goed in.
Marc
Een brandertje of een kaarsje onder een tentdak is nog te doen (zolang je niet aaneengesloten doorstookt) want een tent ventileert altijd wat, maar wellicht zou je zelfs onder een tentdak al verhoogde CO kunnen meten.
Een LandRover is niet 100% dicht maar ruimschoots dicht genoeg om het nooit meer koud te hebben omdat je dan inmiddels koud bent vanwege de CO, je slaapt wel een keer heel goed in.
Marc
Re: 220 volt
Dus toch maar thermoondergoed een muts en een poolslaapzak ipv verwarming.
Naar extra 12Volt aansluitingen is toch wel makkelijk.
Dus HH accu, lader, zekeringen, kabel en wcd's (sigarettenaansteker?)
Tips voor de beproefde materialen en waar te kopen?
Naar extra 12Volt aansluitingen is toch wel makkelijk.
Dus HH accu, lader, zekeringen, kabel en wcd's (sigarettenaansteker?)
Tips voor de beproefde materialen en waar te kopen?
Re: 220 volt
watersportzaak... als er boot bij staat is het gelijk twee keer zo duur
en ook daar gaat de kwaliteit achteruit. Ik zoek nog een goed dekdoorvoerstopcontact met een serieuze draaidop, met kettinkje aan het stopcontact. Kan ik alleen maar vinden met een dom plastic dopje.
en ook daar gaat de kwaliteit achteruit. Ik zoek nog een goed dekdoorvoerstopcontact met een serieuze draaidop, met kettinkje aan het stopcontact. Kan ik alleen maar vinden met een dom plastic dopje.
Re: 220 volt
Ook niet echt goedkoop, maar wél een apart idee!
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db8891157894e48ad40e30301b5b7307', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17121883, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db8891157894e48ad40e30301b5b7307', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17121883, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
Ruud Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wat denken julie van:
> [www.asabootelectro.nl]
Niet echt interessant voor in een auto. Dit is een laadregelaar die de normale regelaar van de dynamo vervangt, voor aan boord van een schip. Daar heb je te maken met grote capaciteit accugroepen (vaak enkele 100-den Ah's) die je anders niet vol krijgt doordat de scheepsdiesel maar lage toeren draait. Deze regelaar optimaliseert de laadspanning en laadkarakteristieken van de dynamo zo dat de boordaccu's veel efficiënter geladen worden.
Wat jij waarschijnlijk bedoeld is een gewone acculader op 220v, kijk maar eens naar Ctek, daar heb je meer aan.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('349b24e5a1226a7a450525fba0034122', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17121926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> En wat denken julie van:
> [www.asabootelectro.nl]
Niet echt interessant voor in een auto. Dit is een laadregelaar die de normale regelaar van de dynamo vervangt, voor aan boord van een schip. Daar heb je te maken met grote capaciteit accugroepen (vaak enkele 100-den Ah's) die je anders niet vol krijgt doordat de scheepsdiesel maar lage toeren draait. Deze regelaar optimaliseert de laadspanning en laadkarakteristieken van de dynamo zo dat de boordaccu's veel efficiënter geladen worden.
Wat jij waarschijnlijk bedoeld is een gewone acculader op 220v, kijk maar eens naar Ctek, daar heb je meer aan.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('349b24e5a1226a7a450525fba0034122', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17121926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ruud Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En wat denken julie van:
> >
> [www.asabootelectro.nl]
> adstroomregelaars/11/Sterling-universele-laadregel
> aar-12V/
>
> Niet echt interessant voor in een auto. Dit is een
> laadregelaar die de normale regelaar van de dynamo
> vervangt, voor aan boord van een schip. Daar heb
> je te maken met grote capaciteit accugroepen (vaak
> enkele 100-den Ah's) die je anders niet vol krijgt
> doordat de scheepsdiesel maar lage toeren draait.
> Deze regelaar optimaliseert de laadspanning en
> laadkarakteristieken van de dynamo zo dat de
> boordaccu's veel efficiënter geladen worden.
>
> Wat jij waarschijnlijk bedoeld is een gewone
> acculader op 220v, kijk maar eens naar Ctek, daar
> heb je meer aan.
Het zou leuk zijn om de huishoudaccu tijdens het rijden ook op te laden
En als ik het zo lees sluit je deze aan op de accu.
De regelaar van de auto kijkt naar de accu en zorgt ervoor dat de dynamo vol laadspanning blijft afgeven.
Dus ook de normale accu is sneller vol?
Ik ben geen deskundige, maar dit lijkt me echt wel wat.
4traps lader, eenvoudig te monteren, stopt met stroomafnemen als de HHaccu vol is.
Maakt dan toch niet uit dat het voor honderden ampere is gemaakt?
Schiet maar hoor
-------------------------------------------------------
> Ruud Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En wat denken julie van:
> >
> [www.asabootelectro.nl]
> adstroomregelaars/11/Sterling-universele-laadregel
> aar-12V/
>
> Niet echt interessant voor in een auto. Dit is een
> laadregelaar die de normale regelaar van de dynamo
> vervangt, voor aan boord van een schip. Daar heb
> je te maken met grote capaciteit accugroepen (vaak
> enkele 100-den Ah's) die je anders niet vol krijgt
> doordat de scheepsdiesel maar lage toeren draait.
> Deze regelaar optimaliseert de laadspanning en
> laadkarakteristieken van de dynamo zo dat de
> boordaccu's veel efficiënter geladen worden.
>
> Wat jij waarschijnlijk bedoeld is een gewone
> acculader op 220v, kijk maar eens naar Ctek, daar
> heb je meer aan.
Het zou leuk zijn om de huishoudaccu tijdens het rijden ook op te laden

En als ik het zo lees sluit je deze aan op de accu.
De regelaar van de auto kijkt naar de accu en zorgt ervoor dat de dynamo vol laadspanning blijft afgeven.
Dus ook de normale accu is sneller vol?
Ik ben geen deskundige, maar dit lijkt me echt wel wat.
4traps lader, eenvoudig te monteren, stopt met stroomafnemen als de HHaccu vol is.
Maakt dan toch niet uit dat het voor honderden ampere is gemaakt?
Schiet maar hoor

Re: 220 volt
Tja, wat schiet je d'r echt mee op? Je moet er nog steeds een scheidingsdiode of (intelligent) relais (VSR) voorzetten, want dat ding heeft toch ook maar één uitgang. Dan zou ik dat geld (€ 160) zou ik liever daaran besteden...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24c10a8072bf19638d95e0b588a11f60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17122472, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24c10a8072bf19638d95e0b588a11f60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17122472, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
Meertraps laders d.w.z. laders die een heel laadprogramma afwerken functioneren niet in een auto. Simpelweg omdat een laadprogramma tijd kost. Het hele programma afwerken duurt gewoon een aantal uren tot een hele nacht afhankelijk van het type accu en lader. In auto heb je die tijd niet. Een pakkie boter halen bij de buurt super kost n.l. maar 10 minuten en niet de 10 uur die nodig is om een accu volgens een laadprogramma op te laden.
Een start accu is zo gemaakt dat het kleine beetje energie die het starten nodig heeft in 10 15 minuten weer is bijgeladen. De laadstroom van een start accu wordt vaak op ongeveer 10% van de accu capaciteit gehouden. En dat is een veilige waarde die de accu niet sloopt en voldoende is om de accu gewoon vol te houden. In elke auto zit een spanningsregelaar die dit regelt. Bij oudere auto's (van voor 1960) was dit een electromechanisch ding. Heb je er zo een? gelijk er uit gooien en een electronische versie kopen. Deze zijn zeer slecht en onbetrouwbaar. Later werd het electronisch en ingebouwd in de dynamo. De spanning die nu uit de dynamo komt wordt dus al helemaal geregeld en gestabiliseert. Wil je andere manieren van laden gebruiken dan moet je dat ding dus uit je dynamo slopen en een andere soort er voor in de plaats zetten.
En data laatste gaat niet omdat die in de dynamo ingebouwde regelaar ook je boordspanning bepaald. Gaat je nieuwe laadregelaar nu over op druppelladen dan gaat alles op de accu werken rijden tijdens het rijden. Je dynamo levert dan geen stroom meer aan je boordnet. Er komt dan alleen druppellaadstroom uit je dynamo. Er zijn overigens wel slimme dingen te verzinnen die dit voorkomt maar het problem blijft dat je nooit 10 uur achter elkaar auto rijdt zodat je hele laad programma wordt afgewerkt.
Er zijn een paar opties om een tweede accu te laden:
Gebruik een scheidings diode. Aanpassingen van de dynamo voor een hogere laadspanning zijn dan nodig.
Gebruik een scheidings fetbrug. Dit is het eenvoudigste. Geen aanpassingen nodig. Maar dit kost geld.
Gebruik een scheidings relais.
De diode of fet oplossingen zijn het beste en eenvoudigste. Een al of niet slim relais is goedkoop maar meer kwetsbaar en naar mijn mening ingewikkeld. En je moet een relais in de gaten houden. Een fet of diode brug hoef je nooit naar om te kijken. Dat doet gewoon wat het doen moet.
Ruud jij wilde een eenvoudige oplossing en dit is echt de meest gangbare en eenvoudige oplossing waar je geen sores van hoeft te verwachten.
En dan nog iets: Niet elke accu is geschikt voor automotive gebruik. Een startaccu is een special voor dat doel gemaakte accu. En accu's mag je in principe niet pararllel zetten. Dat mag alleen als je twee exact identieke nieuwe accu's tegelijk koopt. Anders slopen ze elkaar.
Een scheidings diode zorgt ervoor dat de accu's dus niet parallel staan maar wel gewoon tegelijk geladen kunnen worden. Met een scheidingsdiode kun je dus verschillende (type) accu's gebruiken. Bijvoorbeeld een startaccu om te starten en een huishoud accu waaruit je niet kunt starten maar die je wel kunt diepontladen bijvoorbeeld.
Arnold.
Een start accu is zo gemaakt dat het kleine beetje energie die het starten nodig heeft in 10 15 minuten weer is bijgeladen. De laadstroom van een start accu wordt vaak op ongeveer 10% van de accu capaciteit gehouden. En dat is een veilige waarde die de accu niet sloopt en voldoende is om de accu gewoon vol te houden. In elke auto zit een spanningsregelaar die dit regelt. Bij oudere auto's (van voor 1960) was dit een electromechanisch ding. Heb je er zo een? gelijk er uit gooien en een electronische versie kopen. Deze zijn zeer slecht en onbetrouwbaar. Later werd het electronisch en ingebouwd in de dynamo. De spanning die nu uit de dynamo komt wordt dus al helemaal geregeld en gestabiliseert. Wil je andere manieren van laden gebruiken dan moet je dat ding dus uit je dynamo slopen en een andere soort er voor in de plaats zetten.
En data laatste gaat niet omdat die in de dynamo ingebouwde regelaar ook je boordspanning bepaald. Gaat je nieuwe laadregelaar nu over op druppelladen dan gaat alles op de accu werken rijden tijdens het rijden. Je dynamo levert dan geen stroom meer aan je boordnet. Er komt dan alleen druppellaadstroom uit je dynamo. Er zijn overigens wel slimme dingen te verzinnen die dit voorkomt maar het problem blijft dat je nooit 10 uur achter elkaar auto rijdt zodat je hele laad programma wordt afgewerkt.
Er zijn een paar opties om een tweede accu te laden:
Gebruik een scheidings diode. Aanpassingen van de dynamo voor een hogere laadspanning zijn dan nodig.
Gebruik een scheidings fetbrug. Dit is het eenvoudigste. Geen aanpassingen nodig. Maar dit kost geld.
Gebruik een scheidings relais.
De diode of fet oplossingen zijn het beste en eenvoudigste. Een al of niet slim relais is goedkoop maar meer kwetsbaar en naar mijn mening ingewikkeld. En je moet een relais in de gaten houden. Een fet of diode brug hoef je nooit naar om te kijken. Dat doet gewoon wat het doen moet.
Ruud jij wilde een eenvoudige oplossing en dit is echt de meest gangbare en eenvoudige oplossing waar je geen sores van hoeft te verwachten.
En dan nog iets: Niet elke accu is geschikt voor automotive gebruik. Een startaccu is een special voor dat doel gemaakte accu. En accu's mag je in principe niet pararllel zetten. Dat mag alleen als je twee exact identieke nieuwe accu's tegelijk koopt. Anders slopen ze elkaar.
Een scheidings diode zorgt ervoor dat de accu's dus niet parallel staan maar wel gewoon tegelijk geladen kunnen worden. Met een scheidingsdiode kun je dus verschillende (type) accu's gebruiken. Bijvoorbeeld een startaccu om te starten en een huishoud accu waaruit je niet kunt starten maar die je wel kunt diepontladen bijvoorbeeld.
Arnold.
Re: 220 volt
Mmmm,
Met mijn beperkte kennis:
De spanningsregelaar (bij mij in de dynamo) zorgt er toch voor dat de startaccu zo snel mogelijk weer op een bepaald niveau is? En schakelt daarna een stapje lager met opladen?
Die universele laadregelaar van Sterling maakt daar gebruik van.
De spanningsregelaar in de dynamo "ziet" dat de accu nog niet voldoende geladen is en blijft dus hogere laadspanning geven.
De accu's komen niet paralel.
De Sterling krijgt spanning van de startaccu en gaat beginnen met het laden van de huishoudaccu.
Dit wil niet zeggen dat ik beter een fetbrug kan plaatsen
Voor dat soort adviezen heb ik dit draadje opgestart.
Zoiets als deze:
[www.dewitschijndel.nl]
Of zijn er betere ( prijs kwaliteit verhouding)?
Met mijn beperkte kennis:
De spanningsregelaar (bij mij in de dynamo) zorgt er toch voor dat de startaccu zo snel mogelijk weer op een bepaald niveau is? En schakelt daarna een stapje lager met opladen?
Die universele laadregelaar van Sterling maakt daar gebruik van.
De spanningsregelaar in de dynamo "ziet" dat de accu nog niet voldoende geladen is en blijft dus hogere laadspanning geven.
De accu's komen niet paralel.
De Sterling krijgt spanning van de startaccu en gaat beginnen met het laden van de huishoudaccu.
Dit wil niet zeggen dat ik beter een fetbrug kan plaatsen

Voor dat soort adviezen heb ik dit draadje opgestart.
Zoiets als deze:
[www.dewitschijndel.nl]
Of zijn er betere ( prijs kwaliteit verhouding)?
Re: 220 volt
Ruud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mmmm,
> Met mijn beperkte kennis:
> De spanningsregelaar (bij mij in de dynamo) zorgt
> er toch voor dat de startaccu zo snel mogelijk
> weer op een bepaald niveau is? En schakelt daarna
> een stapje lager met opladen?
> Die universele laadregelaar van Sterling maakt
> daar gebruik van.
> De spanningsregelaar in de dynamo "ziet" dat de
> accu nog niet voldoende geladen is en blijft dus
> hogere laadspanning geven.
>
> De accu's komen niet paralel.
> De Sterling krijgt spanning van de startaccu en
> gaat beginnen met het laden van de huishoudaccu.
>
> Dit wil niet zeggen dat ik beter een fetbrug kan
> plaatsen
> Voor dat soort adviezen heb ik dit draadje
> opgestart.
>
> Zoiets als deze:
> [www.dewitschijndel.nl]
> et-laadstroomverdeler-16837/
>
> Of zijn er betere ( prijs kwaliteit verhouding)?
Hoe had je dat bedacht dan met die Sterling, zonder relais of (fet) diodebrug? Heb je überhaupt wel de documentatie van dat ding gelezen? Voor wat jij wil is die niet geschikt.
Je kunt veel beter inderdaad die fetdiodebrug nemen, een huishoudaccu, een paar degelijke (fatsoenlijk bedraad en gezekerd) 12v stopcontacten en klaar is kees ( ruud). Voor die enkele koude nacht in je laro een goede slaapzak en een wollen muts en dan kom je de nacht wel door hoor.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('620a5d4dca3ee11be6a3cd98ba00d2ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17122949, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Mmmm,
> Met mijn beperkte kennis:
> De spanningsregelaar (bij mij in de dynamo) zorgt
> er toch voor dat de startaccu zo snel mogelijk
> weer op een bepaald niveau is? En schakelt daarna
> een stapje lager met opladen?
> Die universele laadregelaar van Sterling maakt
> daar gebruik van.
> De spanningsregelaar in de dynamo "ziet" dat de
> accu nog niet voldoende geladen is en blijft dus
> hogere laadspanning geven.
>
> De accu's komen niet paralel.
> De Sterling krijgt spanning van de startaccu en
> gaat beginnen met het laden van de huishoudaccu.
>
> Dit wil niet zeggen dat ik beter een fetbrug kan
> plaatsen

> Voor dat soort adviezen heb ik dit draadje
> opgestart.
>
> Zoiets als deze:
> [www.dewitschijndel.nl]
> et-laadstroomverdeler-16837/
>
> Of zijn er betere ( prijs kwaliteit verhouding)?
Hoe had je dat bedacht dan met die Sterling, zonder relais of (fet) diodebrug? Heb je überhaupt wel de documentatie van dat ding gelezen? Voor wat jij wil is die niet geschikt.
Je kunt veel beter inderdaad die fetdiodebrug nemen, een huishoudaccu, een paar degelijke (fatsoenlijk bedraad en gezekerd) 12v stopcontacten en klaar is kees ( ruud). Voor die enkele koude nacht in je laro een goede slaapzak en een wollen muts en dan kom je de nacht wel door hoor.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('620a5d4dca3ee11be6a3cd98ba00d2ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17122949, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 220 volt
Ruud,
Je ziet het niet goed. De spanningregelaar maximeert de boordspanning op (liefst ruim) 14 Volt, dus liefst net onder de gas-vorming.
De accu laadt dus op tot het evenwicht dat hoort bij 14+ Volt. De normale klemspanning is 13,8 V (als ik het goed heb) dus de accu blijft laden tot ± het randje. Zonder boordspanning is de klemspanning overigens slechts 12,6 V. De nogal triviale spanningsregelaar doet dus minder (en meer) dan je denkt.
Extra mooi kan je het maken met een spanningsregelaar die ook nog rekening houdt met de temperatuur van de accu (iets extra bij een koude, en minder bij een hete accu). Gek genoeg gaan startaccu's dan toch nog ineens stuk, maar het kan wel vele jaren duren, en een start-accu kost je de kop niet.
Marc
Je ziet het niet goed. De spanningregelaar maximeert de boordspanning op (liefst ruim) 14 Volt, dus liefst net onder de gas-vorming.
De accu laadt dus op tot het evenwicht dat hoort bij 14+ Volt. De normale klemspanning is 13,8 V (als ik het goed heb) dus de accu blijft laden tot ± het randje. Zonder boordspanning is de klemspanning overigens slechts 12,6 V. De nogal triviale spanningsregelaar doet dus minder (en meer) dan je denkt.
Extra mooi kan je het maken met een spanningsregelaar die ook nog rekening houdt met de temperatuur van de accu (iets extra bij een koude, en minder bij een hete accu). Gek genoeg gaan startaccu's dan toch nog ineens stuk, maar het kan wel vele jaren duren, en een start-accu kost je de kop niet.
Marc
Re: 220 volt
QuoteRuud Mmmm,
Met mijn beperkte kennis:
De spanningsregelaar (bij mij in de dynamo) zorgt er toch voor dat de startaccu zo snel mogelijk weer op een bepaald niveau is? En schakelt daarna een stapje lager met opladen?
Die universele laadregelaar van Sterling maakt daar gebruik van.
De spanningsregelaar in de dynamo "ziet" dat de accu nog niet voldoende geladen is en blijft dus hogere laadspanning geven.
Dat is nu precies niet waar. Je boorsdpanningsregelaar doet geen stapje terug. Dat kan helemaal niet. Stel je accu gebruikt 4 ampere om te laden direct na het starten. Het is 's nachts en je hebt de koplampen enzo aan. Laten we zeggen dat de koplampen en de rest van autodingen(boorcomputer, radio enz) 40 ampere nodig hebben. Totaal levert de dynamo dus 44 ampere. Hoe moet die dynamo(lader) in vredesnaam zorgen dat er minder stroom die accu ingaat maar de rest van het elctrospul wel goed blijft werken. Het enige dat de dynamo doen kan is de boorspanning verlagen naar een spanning waarbij de accu stopt met laadstroom trekken. Dan krijgt de rest het electrospul dus ook minder spanning, gaat slapper branden enz. Je kunt de boordspanning zelfs nog lager maken. Dan gaat de de accu de stroom leveren die de dynamo te weinig levert. En die wordt ontladen. Na enige uren zul je dus stil staan met een lege accu.
De spanningsregelaar, al of niet in de dynamo levert een constantespanning van 13,8 volt. Bij nieuwere auto's uitgerust met een nieuwer type start accu kan dat 14 of 14,2 volt zijn. 14,2 volt is de gasspanning van een loodaccu. Ga je daar bovenzitten dan wordt het water in de accu omgezet in (knal)gas. Behalve dat dat gevaarlijk kan zijn raak je water kwijt uit de accu dat je dus regelmatig zult moeten bijvullen. In het geval van een gesloten gell accu krijg je drukopbouw totdat dee boel barst. Is ook niet fijn.
De regelaar zorgt dus voor een constante spanning waar de accu mee wordt geladen. Niets geen stapjes of wat dan ook.Marc-my-words zegt dat ook al en Veetee ook. Druppel laders en en meer fase laders zijn alleen geschikt bij vaste accu's die permanent aan de lader staan of gedurende langere tijd achter elkaar.
QuoteIn de manual van dat sterlingding staat overigens dit regeltje:
EQUALIZING TIME CYCLE:
De software in deze nieuwe digitale regelaar berekent automatisch de equalizing time cycle iedere keer als de
motor gestrart wordt. Dit zal varieren van 1-6 uur afhankelijk van de tijd tussen motor start en het bereiken van
14 Volt.
Er staat ook overal dat dit ding gemaakt is voor schepen en speciale voertuigen. In elk geval ;toepassing waar de dynamo gedurende langere tijd draaid of de er lange tijd walstroom aanwezig is.
Het is een mooi apparaat maar ongeschikt voor gewoon gebruik in de auto. En jouw idee om met dit ding je huishoud accu te gaan laden vanuit de startaccu gaat niet op omdat de startaccuspanning te laag is en je een paar dagen later met een lege startaccu zou staan.
Maar ik zou zeggen: Probeer het gewoon in plaats van eindeloze discussies.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2014 21:31 door Exfietser.
Met mijn beperkte kennis:
De spanningsregelaar (bij mij in de dynamo) zorgt er toch voor dat de startaccu zo snel mogelijk weer op een bepaald niveau is? En schakelt daarna een stapje lager met opladen?
Die universele laadregelaar van Sterling maakt daar gebruik van.
De spanningsregelaar in de dynamo "ziet" dat de accu nog niet voldoende geladen is en blijft dus hogere laadspanning geven.
Dat is nu precies niet waar. Je boorsdpanningsregelaar doet geen stapje terug. Dat kan helemaal niet. Stel je accu gebruikt 4 ampere om te laden direct na het starten. Het is 's nachts en je hebt de koplampen enzo aan. Laten we zeggen dat de koplampen en de rest van autodingen(boorcomputer, radio enz) 40 ampere nodig hebben. Totaal levert de dynamo dus 44 ampere. Hoe moet die dynamo(lader) in vredesnaam zorgen dat er minder stroom die accu ingaat maar de rest van het elctrospul wel goed blijft werken. Het enige dat de dynamo doen kan is de boorspanning verlagen naar een spanning waarbij de accu stopt met laadstroom trekken. Dan krijgt de rest het electrospul dus ook minder spanning, gaat slapper branden enz. Je kunt de boordspanning zelfs nog lager maken. Dan gaat de de accu de stroom leveren die de dynamo te weinig levert. En die wordt ontladen. Na enige uren zul je dus stil staan met een lege accu.
De spanningsregelaar, al of niet in de dynamo levert een constantespanning van 13,8 volt. Bij nieuwere auto's uitgerust met een nieuwer type start accu kan dat 14 of 14,2 volt zijn. 14,2 volt is de gasspanning van een loodaccu. Ga je daar bovenzitten dan wordt het water in de accu omgezet in (knal)gas. Behalve dat dat gevaarlijk kan zijn raak je water kwijt uit de accu dat je dus regelmatig zult moeten bijvullen. In het geval van een gesloten gell accu krijg je drukopbouw totdat dee boel barst. Is ook niet fijn.
De regelaar zorgt dus voor een constante spanning waar de accu mee wordt geladen. Niets geen stapjes of wat dan ook.Marc-my-words zegt dat ook al en Veetee ook. Druppel laders en en meer fase laders zijn alleen geschikt bij vaste accu's die permanent aan de lader staan of gedurende langere tijd achter elkaar.
QuoteIn de manual van dat sterlingding staat overigens dit regeltje:
EQUALIZING TIME CYCLE:
De software in deze nieuwe digitale regelaar berekent automatisch de equalizing time cycle iedere keer als de
motor gestrart wordt. Dit zal varieren van 1-6 uur afhankelijk van de tijd tussen motor start en het bereiken van
14 Volt.
Er staat ook overal dat dit ding gemaakt is voor schepen en speciale voertuigen. In elk geval ;toepassing waar de dynamo gedurende langere tijd draaid of de er lange tijd walstroom aanwezig is.
Het is een mooi apparaat maar ongeschikt voor gewoon gebruik in de auto. En jouw idee om met dit ding je huishoud accu te gaan laden vanuit de startaccu gaat niet op omdat de startaccuspanning te laag is en je een paar dagen later met een lege startaccu zou staan.
Maar ik zou zeggen: Probeer het gewoon in plaats van eindeloze discussies.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2014 21:31 door Exfietser.