Pagina 1 van 1
Oliekeerring wel/niet
Geplaatst: za 05 apr 2014, 17:39
door Joost-SIIa
SIIA 2.25 benzine. Heb de bak er af. Om de achterste oliekeerringen te vervangen is het dan voldoende om het vliegwiel er af te halen of moet het vliegwielhuis er ook af ? En dan beide oliekeerring 542492 en rear-bearing-split-seal-halves 523240 ? Er lekt trouwens niets, maar nu ik er toch ben, uberhaupt wel doen ? Suggesties welkom, Grtz.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/04/2014 19:25 door Joost-SIIa.
Re: SIIA oliekeerring
Geplaatst: za 05 apr 2014, 20:46
door 88Cees
Als de motor nog in de auto hangt en hij lekt niet, zou ik er af blijven.
Gr Cees
Re: Oliekeerring wel/niet
Geplaatst: ma 07 apr 2014, 21:48
door Henkjan
Joost
Als het een beetje meetzit ga ik komend weekend de mijne (2.25 diesel) vervangen met wat hulp van anderen. Ik kan je dan vertellen hoe het exact gaat. Ik begreep dat je het carter er onder vandaan moet halen en ook het hele vliegwielhuis. Ik begreep dat het blok er niet helemaal uit hoeft, maar dat het wel even een lastig klusje is.
groet
Henkjan
Re: Oliekeerring wel/niet
Geplaatst: ma 07 apr 2014, 23:39
door richard78
Tja wat is wijsheid. Aan de ene kant, if it ain't broke don't fix it. Aan de andere kant, nu heb je het los en kan je er bij.
Het is wel een redelijk klusje.
Koppelingshuis eraf. Vliegwiel eraf. Vlieghuis eraf. Caterpan eraf. Bovenste halve maantje eraf (tussen de bovenste en onderste halve maan zit de keerring geklempt). Om de onderste eraf te krijgen moet je het blok waarin je achterste lagerschaal zit loshalen (vandaar de carterpan). Seal om dekrukas en veertje erin priegelen. Nieuwe kurken T-stukpakkingen in het lagerschaalblok zetten. Blok erop samen met ondersta halve maan, met wat vloeibare pakking. Keering erin klemmen, aan de buitenkant met opening aan de bovenkant!!! Bovenste halve maan erop, met vloeibare pakking. Carterpan eronder, vlieghuis erop. Vliegwiel monteren, met locktite!!!. Koppelingshuis erop, lossjes. koppelingsplaat centreren. koppelingshuis vast, met locktite.
Een redelijk klusje dus!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47876288f755aef399d2a63c08a281e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17133789, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Oliekeerring wel/niet
Geplaatst: di 08 apr 2014, 10:07
door D&G
Met het blok uit de auto is het al een redelijk klusje dus wat Richard al schrijft: if it aint broken...
G
Re: Oliekeerring wel/niet
Geplaatst: di 08 apr 2014, 11:43
door Paul Kampeerrover
ik heb deze actie net gedaan bij m'n Dormobile uit 1961.
Het is veel werk, in de zin van veel sleutelen, maar ook leuk om te doen. De 109 staat binnen en dat is ook wel makkelijk.
ik heb de motor erin gelaten, maar om de bak er fatsoenlijk uit te krijgen (met overdrive) moet de zitbak er wel even uit.
Loctite heb ik niet gebruikt, wel een momentsleutel om alle bouten van vliegwielhuis en vliegwiel vast te zetten. De bouten van van het vliegwiel zijn voorzien van borgplaatjes.
Kortom, goed te doen.
Groet, Paul
Re: Oliekeerring wel/niet
Geplaatst: wo 09 apr 2014, 17:01
door Joost_SIIa
Reageerders bedankt, blij dat er nog Series-mensen zijn op dit forum
Ben al zoveel tegengekomen bij demontage om de bak er uit te halen, dat ik dit er niet 'even' bij gaan doen, er zijn grenzen en ben al blij zo ver gekomen te zijn.
Er lekt nu niets en zoveel km's maak ik niet, dus laat ik het lekker zitten.
Het is waar : If it ain't broke don't fix it, and because it's British don't even look at it !
Thx.