Pagina 1 van 1

defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 17:03
door Dick
Een van de sleutels van mijn Disco 3 is defect. Ik heb een prijsopgave van meer dan 500 euro gekregen, want "de batterijen van de sleutels moeten vervangen worden en daarna moeten de sleutels opnieuw geprogrammeerd worden". Daar ben ik toch wel van onder de indruk

Weet iemand een andere manier om dit op te lossen?

Alvast bedankt.

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: vr 04 apr 2014, 20:08
door Lars88
Ik zou naar een echte garage gaan en de naam van deze zakkenvuller hier vermelden

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: za 05 apr 2014, 04:30
door Andrew Colville
Ik ken de D3 nog niet, maar ik denk dat de sleutel binnen 15 minuten geprogameerd is, en een baterijtje kost 1, 50 van Varta en kun je bij de meeste automatriaalenzaken zo kopen, mogelijk doet de afstands bediening het zelfs weer met enkel het nieuwe baterijtje.

Vindt een garage die beschikt over landrover diagnose systeem ( Testbook, Rovacom, Nanocom, Hawkeye )

Ik heb zelf nog geen software voor de D3 maar daar wordt aan gewerkt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: za 05 apr 2014, 11:41
door G-men (Gargamel)
Helaas........ iets te kort door de bocht ben ik bang. . De D3 is echt next gen qua electronica, de sleutels van de D3 zijn compleet anders als die van de vroegere modellen.
De batterijen zijn oplaadbaar en worden tijdens het rijden opgeladen door een inductieveld in het contactslot, wat door de FOB word omgezet in een kleine spanning die de batterij oplaadt. LR zegt dat deze batterij 10 jaar meegaat.
Je kunt de wagen dan nog wel starten met de sleutel omdat de immobiliser transponder niet via de batterij werkt.

Als je het officieel doet, moet je een nieuwe sleutel kopen, de baard overzetten en de sleutel via de ODB poort programmeren in de boordsystemen. En LR vraagt de hoofdprijs voor een nieuwe.....
Als de garage dus beide vervangt, dan kom je al snel in de richting van 500 Euro.

Problemen worden vaak veroorzaakt door vocht, vallen met als gevolg een losse soldeerverbinding of een kapotte oplaadbare accu. Sleutel is gelijmd, maar met een scherp mes en veel geduld wel te openen. Daarna is wel de behuizing onbruikbaar.
Als je slechts 1 sleutel gebruikt kan het zijn dat de accu van de reserve volledig leeg is. Wat dan soms helpt is de wagen met de werkende sleutel openen en dan met de reservesleutel rijden. Ikzelf wissel elk jaar van sleutel om dat probleem te voorkomen.
Je kunt op e-bay een losse behuizing kopen ( ± 15 Euro) of een compleet nieuwe sleutel die dan nog wel veel goedkoper is als bij de garage.

Voor handige Harry zijn er wel wat mogelijkheden :

- Open de wagen met de werkende sleutel en rijd een paar uur met de resevre sleutel. Mogelijk dat hij dan de batterij weer kan opladen en ook de remote weer werkt.
Soms taped men ook de beide sleutels aan elkaar, maar dat is volgens mij niet zo best voor het slot.
- Na openen blijkt er een los contact van de accu op de print. dan solderen, testen en in de nieuwe behuizing plaatsen.
- Na openen blijkt de accu defect; een nieuwe kost iets van 15 Eurie; deze erin solderen en hele spul in de nieuwe behuizing.
- Na openen blijkt de zender zelf defect en dan heb je dus een complete FOB nodig. Sleutelbaard overzetten en de sleutel via ODB programmeren in de wagen.


Behuizing : [www.ebay.com]
Accu : [www.ebay.nl]
complete FOB : [www.ebay.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2014 10:12 door G-men (Gargamel).

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: za 05 apr 2014, 16:54
door Paul Stroink, One-Ten.nl
En de sleutel laat zich in principe niet zelf programmaren via OBD2.
Alsje dit met IDS/SDD wilt programmeren heb je in seed codes nodig die Land Rover afgeeft aan haar dealers.
Daar zijn wel wegen omheen, en sommige chinese VCM's vragen niet om een code. Maar de Land Rover software is zo ingewikkeld dat je er bijna een aparte studie voor nodig hebt...

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: zo 06 apr 2014, 05:02
door Andrew Colville
Hmm dit klinkt als een uitdaging, Tijd voor de D3 diagnose aperatuur.

Wat zijn die Discovery 2's toch makkelijke autos met hun bergen gevreesde electronica of wat riep men 10 jaar geleden.

De D3 is over een jaartje of 4-5 net zo makkelijk als wij nu de D2 vinden en daarvoor de D1

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: zo 06 apr 2014, 12:59
door G-men (Gargamel)
Het geeft je ook weer nieuwe mogelijkheden. Ik ben zelf onder de indruk van de laatste versie van de IID tool, en het ding is niet eens extreem duur.
Live values en zelfs de mogelijkheid om de ccf te wijzigen op een ipad en dan via bluetooth naar de auto. zie ook de filmpjes op hun site.

[66.209.177.247]

Enige gevaarlijke is dat bij onoordeelkundig gebruik je ineens zit met een wel erg dure presse-papier.....
Heb de eerste gevallen al gelezen op disco3 forum.

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: ma 07 apr 2014, 18:57
door Isaac
Ga even naar ebay en koop een lege sleutel. Sleutel laten inslijpen bij een slotenmaker. Electronica overzetten, houd hierbij het batterijtje er zo veel mogelijk in. Als alles goed zit batterijtje vervangen binnen de in de gebruiksaanwijzing gestelde tijd. Kapje dicht en de sleutel is weer als nieuw voor zo'n 15 euro. Kwamen uit Hong Kong, via ebay besteld binnen 2 weken keurig verpakt aangetekend binnen.

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: do 10 apr 2014, 17:57
door Dick
Tsjonge, ik ben een hoop wijzer geworden, hartelijk dank voor alle reacties. Ik gebruik momenteel de reservesleutel om de deur te openen en de normale sleutel om te rijden in de hoop dat hij toch weer wat prik krijgt. Heel af en toe doet hij het namelijk....

Fijn hoor, high-tech auto's...ik denk dat ik maar een defender uit 1950 ga aanschaffen. Geen wegenbelasting, geen elektrische stoelverstelling, geen bluetooth audio, geen videosysteem, geen draadloze deuropener..maar wel altijd te repareren

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: do 10 apr 2014, 18:42
door Marc-my-Words
Dick Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tsjonge, ik ben een hoop wijzer geworden,
> hartelijk dank voor alle reacties. Ik gebruik
> momenteel de reservesleutel om de deur te openen
> en de normale sleutel om te rijden in de hoop dat
> hij toch weer wat prik krijgt. Heel af en toe doet
> hij het namelijk....
>
> Fijn hoor, high-tech auto's...ik denk dat ik maar
> een defender uit 1950 ga aanschaffen. Geen
> wegenbelasting, geen elektrische stoelverstelling,
> geen bluetooth audio, geen videosysteem, geen
> draadloze deuropener..maar wel altijd te repareren

In 1950 waren er nog geen Defenders.
Evenwel ... een Defender uit 2010 (met een aantal "leuke" extra's) is altijd nog een zegen vergeleken met de "zegeningen" die zo'n Disco 3 kent.
Centrale deurvergrendeling doet het ook met de sleutel, en de startonderbreker wil alleen dat er zo nu en dan een nieuw batterijje in de key-fob gaat (en dat kan je gewoon zelf doen met een batterijtje van de Action).

Marc

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: do 10 apr 2014, 20:29
door G-men (Gargamel)
Qua electronica zit er tussen de Puma en de Disco niet zo heel veel verschil meer; zeker niet als de Pumaa de "leuke extra's" erop heeft..
Voor dagelijks gebruik vind ik een Disco 3 (TDV6) toch een stuk lekkerder en comfortabeler rijden als een Defender, luchtvering erg makkelijk en de terrain response kan me ook wel bekoren.
En in elk geval bij mij tot nu toe een stuk goedkoper qua onderhoud als de one-ten die ik hiervoor had.
Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.

@ Dick : Als hij het af en toe wel doet, is de kans groot dat de electronica niet defect is; maar je een slecht contact oid hebt.
Dan ben je met wat geduld, een uurtje frobelen en icm een behuizing van 15 Euro en een batterijtje waarschijnlijk klaar. Zie de bijgevoegde PDF.

[www.disco3.co.uk]

Gerrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/04/2014 18:30 door G-men (Gargamel).

Re: defecte sleutel programmeren Disco 3

Geplaatst: do 10 apr 2014, 21:27
door Marc-my-Words
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Qua electronica zit er tussen de Puma en de Disco
> niet zo heel veel verschil meer; zeker niet als de
> Pumaa de "leuke extra's" erop heeft..
> Voor dagelijks gebruik vind ik een Disco 3 (TDV6)
> toch een stuk lekkerder en comfortabeler rijden
> als een Defender, luchtvering erg makkelijk en de
> terrain response kan me ook wel bekoren.
> En in elk geval bij mij tot nu toe een stuk
> goedkoper qua onderhoud als de one-ten die ik
> hiervoor had.
> Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet
> maken.
>

Tja, de Td5 die ik hiervoor had zat volgens de puristen ook al vol met electronica, en .. het enige wat ik moest doen is soms een batterijtje in de key-fob.
Qua onderhoud was ie 10 jaar lang niet echt duurder als de Renault die ik ervoor 8 jaar lang had.

De Puma heeft vlgs mij niet veel meer electronica en de centrale deurvergrendeling of de verwarmde voorruit zijn ook geen rocket-science.
Ik heb nog geen 10 jaar onderhouds-ervaring, maar ik hoop dat ie even vergevingsgezind zal zijn als de Td5.

En ja, qua comfort is er verschil, zelfs een 25 jaar oude Renault R25 is beter (of in ieder geval anders) ... perfect voor zowel de urban jungle als de lange afstand: alles wordt gladgestreken (vooral de verkeersdrempels waren een genoegen).

Marc