Oliedrukmeter werkt 'andersom'
Geplaatst: zo 04 mei 2014, 12:43
Beste liefhebbers,
Gisteren een oliedrukmeter ingebouwd in mijn 110" 2.5NA, 1986, ex-MoD en de oliedrukmeter werkt 'andersom'. Bij ingeschakeld contactslot en stilstaande motor, slaat de meter direct uit naar maximaal. Zodra je de motor start loopt de meter terug naar 4 bar en wanneer je gas geeft (m.a.w. oliedruk verhoogt) daalt de meter naar 3 bar. Ter controle heb ik een manometer aangesloten en de werkelijke druk getest; stationair heb ik 2.5 bar oliedruk en bij verhoogd toerental 3.5 bar.
Hoe zit het een en ander gemonteerd / aangesloten:
-Oliedruksensor is nieuw en origineel LandRover (PRC4043). Deze is via een banjobout en adapter aangesloten op de oliedrukschakelaarpoort van het oliefilterhuis. Oliedrukschakelaar is eveneens aangesloten op de adapter. M.a.w. alle hardware is aangesloten zoals LaRo het voorschrijft. De behuizing van de sensor maakt contact met de massa en vanaf de sensor vertrekt een S-draad ('signaal') richting de meter.
-De meter heeft 3 aansluitingen: + , - en S (signaal).
-De meter is NIET orgineel LaRo, maar VDO (p/n 350 010 008) 10-184 Ohm, 12V, 0-5 Bar.
-De gemeten weerstand meet tussen de - en signaaldraad daalt bij toenemend toerental (toenemende oliedruk). Dit is ook wat ik had verwacht.
Ik ben er vrij zeker van dat oliedruksensor in orde is. Maar ik twijfel aan de meter.
Iemand een idee wat er mis is?
Willem
Gisteren een oliedrukmeter ingebouwd in mijn 110" 2.5NA, 1986, ex-MoD en de oliedrukmeter werkt 'andersom'. Bij ingeschakeld contactslot en stilstaande motor, slaat de meter direct uit naar maximaal. Zodra je de motor start loopt de meter terug naar 4 bar en wanneer je gas geeft (m.a.w. oliedruk verhoogt) daalt de meter naar 3 bar. Ter controle heb ik een manometer aangesloten en de werkelijke druk getest; stationair heb ik 2.5 bar oliedruk en bij verhoogd toerental 3.5 bar.
Hoe zit het een en ander gemonteerd / aangesloten:
-Oliedruksensor is nieuw en origineel LandRover (PRC4043). Deze is via een banjobout en adapter aangesloten op de oliedrukschakelaarpoort van het oliefilterhuis. Oliedrukschakelaar is eveneens aangesloten op de adapter. M.a.w. alle hardware is aangesloten zoals LaRo het voorschrijft. De behuizing van de sensor maakt contact met de massa en vanaf de sensor vertrekt een S-draad ('signaal') richting de meter.
-De meter heeft 3 aansluitingen: + , - en S (signaal).
-De meter is NIET orgineel LaRo, maar VDO (p/n 350 010 008) 10-184 Ohm, 12V, 0-5 Bar.
-De gemeten weerstand meet tussen de - en signaaldraad daalt bij toenemend toerental (toenemende oliedruk). Dit is ook wat ik had verwacht.
Ik ben er vrij zeker van dat oliedruksensor in orde is. Maar ik twijfel aan de meter.
Iemand een idee wat er mis is?
Willem